Advies tablet voor Oma

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapnCrinkle
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-08 16:40
Hallo Lieverds,

Mijn oma krijgt nieuwe lenzen en gaat dan met haar zicht van nagenoeg blind naar nagenoeg perfecte ogen.

Nu is bereikbaarheid altijd een ding geweest bij mijn oma. Haar huistelefoon is aardig ruk, ze heeft moeite hem langdurig aan d'r oor te houden en als er iets is moeten we altijd een redelijk eind reizen om te kijken waar ze het over heeft.

Nu zit ik te denken om een tablet te kopen voor d'r. Dit leek me al langer een goed idee, onder andere omdat ze dan foto's kan ontvangen via whatsapp. Ook kan ze dan videobellen, wat heel veel zaken makkelijker zal maken. Ik denk dat het ook enigszins zal helpen met de momenten eenzaamheid.

Het idee van een smartphone vloog al snel het raam uit. Dat is allemaal te klein voor haar.

Nu heb ik zitten kijken naar tablets speciaal voor senioren, maar tot nu toe vind ik daar alleen maar overpriced garbage. Het zijn vaak tablets waarvan óf de software compleet op slot staat (waardoor je iets als whatsapp dus al niet kunt installeren) óf de android versie waar ze op draaien is zo achterlijk oud dat het überhaupt niet zou werken. Daarnaast zijn de meeste leveranciers van deze senioren tablets moeilijk te bereiken en geven ze geen enkele informatie over support en updates. Voelt allemaal wat onbetrouwbaar aan. Dan hebben we het nog niet eens over de specs van een 50 euro tablet voor 650 euro...

Ik heb zitten twijfelen om een iPad te nemen, maar i.v.m. de prijs wil ik ook niet dat dit zo'n gigantische investering wordt als de senioren-modus misschien toch niet zo handig is?

Het idee is dat de tablet eigenlijk permanent op haar eettafel/salontafel zal staan.
Als wij hem nog eens op afstand zouden kunnen besturen zou helemaal ideaal zijn, dan kunnen we haar bijvoorbeeld helpen met het bestellen van boodschappen.

Ik ben zelf uiteraard redelijik technisch, en zag dat er voor android veel apps zijn om een customized senior experience te krijgen. Maar dan heerst nog steeds de vraag; welke tablet zou ik moeten gebruiken voor dit experiment?

Is er een tweaker met ervaring in deze situaties?

Ik hoor graag van je!

Edit for clarity: Mijn oma heeft 0 ervaring met technologie. Ze is ook érg onhandig met deze dingen.

Logic is the only way

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 18:33
Eerlijk, als ik uit eigen ervaring spreek... Pak gewoon een iPad.

Mijn ouders zijn allebei achter in de 70 en kunnen prima met iOS/iPadOS uit de voeten. Op veel vlakken is het net wat simpeler en intuïtiever dan Android in het gebruik. Nadeel is inderdaad dat je geen aparte skins oid kan installeren wat met een Android tab natuurlijk wel kan.

Ik heb gepoogd om mijn ouders aan Android te krijgen in verband met het kostenplaatje, maar Android geeft gewoon standaard veel notificaties op een, naar mijn mening, soms wat opdringerige manier. (Oh, update dit! Update dat! Let op je beveiligingspatches!) Ik heb gemerkt dat dit soort notificaties bij senioren gewoon onnodige paniek oplevert, ze snappen namelijk driekwart niet van wat er staat. Ze lezen alleen woorden zoals 'urgent' en 'pas op!' en dan mag zoonlief weer aan een autoritje van 45 min beginnen om ze te verzekeren dat die apparatuur echt niet zo maar in brand vliegt of iets dergelijks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Om te beginnen, is je oma uberhaupt een smartphone gewend? en zo ja, welke dan? Mijn ervaring met mijn vader is dat senioren niet snel overstappen van Android naar Iphone en vice versa. Hoewel je er in hoofdlijnen hetzelfde mee kan zijn het vaak ook de subtiele verschillen waar ze zich op stuk bijten.

Mijn vader had een altijd een android telefoon en een android tablet die te traag/sloom was om vooruit te trappen. Hij zat wel altijd jaloers naar onze iPads te kijken waar het internetten zo vloeiend ging. Dat wilde hij ook wel. Dus we hebben hem eerst geprobeerd over te halen om een recente Samsung te nemen, maar nee, hij wilde ook een iPad. Hij had dat ding al een week toen hij belde om te klagen dat er geen internet op zat. Dus ik 40km rijden om te kijken wat er mis was.... kon hij het Google Chrome icoontje niet vinden. En ook de 'zoekbalk' (widget) was in geen velden of wegen te bekennen. Dus ik zeg hem dat hij Safari kon gebruiken, maar heb tóch ook Chrome geïnstalleerd. Uiteindelijk kwamen er zoveel verschilletjes boven waar wij als normale gebruikers (laat staan IT'ers) nieteens bij stil zouden staan. Maar voor pa werd het meer en meer duidelijk: Met een iPad kun je niks! Waardeloos ding! (Mijn zus was er blij mee)

Mocht je oma geen ervaring hebben met een smartphone of tablet, heeft ze dan wel ervaring met Windows? Zo ja, kijk dan voor een Surface tablet. Maar bedenk in dat geval ook dat Windows 10 / 11 heel anders is dan Windows 95 en dat Windows met versie 8 nogal in een identiteitscrisis terecht kwam waar het nog steeds niet helemaal uit is.

Zoek gewoon iets wat ze al kent en daar niet teveel van afwijkt óf juist (in overleg met haar) iets wat compleet anders is zodat de kans op verwarring minimaal is. Maar voor dat laatste zal ze wel bereid moeten zijn om op haar 'oude dag' nog iets te leren. Bereidheid die je kunt proberen kopen door haar duidelijk de voordelen uit te leggen, zoals regelmatig videobellen met de (klein-)kinderen. Zo heeft de grootmoeder van mijn vrouwtje (in de 90) Whatsapp redelijk onder de knie weten te krijgen omdat ze op die manier een paar keer per week haar kleinkind en achterkleinkinderen nog kan zien.

Mocht je in elk geval voor een iPad gaan en je zelf ook een apple account hebt, maak dan voor haar -in overleg- een kinderprofiel aan. Niet om haar schermtijd te controleren ofzo, maar met dat kinderprofiel kun je instellen welke apps er verborgen worden. Zo kun je het lekker clean aan haar geven met alle apps (en evt. spelletjes) er op en zichtbaar die ze nodig heeft of wil hebben. De rest is dan gewoon weg. En eventueel kun je het instellingen menu achter een pincode zetten. Ook daar, het is een volwassen vrouw dus je kunt haar die pincode wel gewoon vertellen. Maar wel om duidelijk te maken dat als ze die pincode nodig heeft, ze dingen gaat doen die mogelijk de werking van de tablet in gevaar kunnen brengen. Dat klinkt heftig, maar iets simpels als per ongeluk wifi uit zetten zorgt er voor dat de tablet in haar ogen 'stuk' is.

Het belangrijkste is dat je dingen in overleg doet. Dat verhoogt de acceptatiegraad. Wees ook duidelijk dat eventuele beperkingen die je oplegt niet zijn om te betuttelen, maar eerder dienen ter bescherming. Dus dat ze niet bang hoeft te zijn iets 'stuk' te maken; zolang ze de pincode niet hoeft in te voeren kán ze niets stuk maken. Hooguit dat ze in het quick-access menu (die je krijgt als je rechtsboven naar beneden swipet) het wifi-icoontje uit zet of flight-mode inschakelt. Maar dat wordt dan binnen 24u vanzelf weer hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapnCrinkle
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-08 16:40
@jazzozo Dat van die updates en meldingen hield ik inderdaad al in gedachten met waarom ik liever voor iets als een iPad zou gaan. Ook daarom mijn opmerking over remote control. Dan kunnen we dat soort zaken op afstand nog wel afvangen.

@RiDo78 absoluut 0 ervaring en gigantisch ontechnisch en onzeker. Geen gewenning aan wat dan ook. Ze heeft nog nooit een computer gebruikt. Zeer interessante informatie over de parental control van iPads. Ik denk dat dit inderdaad een erg sterke is!

Android heeft dan ook wel apps welke meldingen verbergen, optie geven om apps te verbergen etc waar je dan "uit kunt breken" om de telefoon verder te beheren, maar dan ben je toch wel weer afhankelijk van 3e partijen en ik weet niet helemaal zeker hoe ik me daarbij voel.

Betreft betutteling e.d. hoef ik me bij mijn oma gelukkig geen zorgen te maken. Wanneer ik haar "betuttel" vind ze mij lief en zorgzaam. Ze stelt het juist op enorm op prijs.
Haar houding in deze is ook wel echt het "Ik wil niets kunnen wat niet zou moeten". Ze is eerder angstig voor het onbekende terrein dan dat ze op ontdekkingsreis gaat.

Dat de parental controls precies zo werkten wist ik niet, en dat klinkt eigenlijk vrij ideaal.

Logic is the only way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 18:33
CapnCrinkle schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:13:
Haar houding in deze is ook wel echt het "Ik wil niets kunnen wat niet zou moeten". Ze is eerder angstig voor het onbekende terrein dan dat ze op ontdekkingsreis gaat.
Pak een iPad.

Ik weet het, er is erg veel mogelijk met een Android, maar een redelijk vanille iPad gaat gewoon goed werken voor jouw oma. Plus, ik weet niet of er in haar dorp/stad nog ergens een elektronicazaak zit, maar ik denk dat mensen in zo'n winkel haar sneller op weg kunnen helpen met een redelijk standaard iPad in tegenstelling tot een helemaal op oma afgestelde Android met modificaties waar een gemiddeld personeelslid van zo'n zaak geen kaas van heeft gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:51

chromeeh

the Gnome

jazzozo schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:03:
Eerlijk, als ik uit eigen ervaring spreek... Pak gewoon een iPad.
Dit...
M'n oma heeft destijds erg gemak er van gehad :)

Er kan weinig verkeerd gaan, behalve het geluid uit etc.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Pagina: 1