Capaciteit zekeringkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chauber
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-05 20:54
Hallo, mijn zekeringkast geeft 400V aan. Ik vroeg mij af wat de capaciteit was van bv 20A zekering.
Ik weet dat de formule watt=volt x ampere.
Maar ik dacht dat binnenshuis het altijd 220v was.
Is het in mijn geval dan 400x20=8000w? Of toch 220x20?
BedanktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdTu40JwoC-eqs93djoKcg6k0To=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuW2V6cp41a1EAv4729olC1r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbM-dE4VaxK4BJCczT3imHozDLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDBHCgjJZHcEgG8CTogXrpaM.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:32
4600W (230Vx20A) of 3680W (230Vx16A)per reguliere groep.

Denk ik wel goed te vermelden dat dit een Belgische kast is.

[ Voor 11% gewijzigd door FredvZ op 07-02-2025 11:46 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De meeste apparaten gebruiken ondanks 400v toch 230v (Tussen een van de 3 fases en neutraal). Er zijn maar heel weinig apparaten die daadwerkelijk 400v gebruiken tussen fase en fase, zeker in een woonhuis.

Dus zoals hierboven klopt.

En de enkel fase zekeringen voor de eindgroepen (zoals naar de living) zijn aangesloten op 1 van de 3 fases en de neutraal (dus 230v).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chauber
Bedankt. Mijn vraag was omdat mijn oven, microgolfoven en koelkast ook op de zekering 'living' aangesloten blijken te zijn. Ik heb op zich nooit problemen gehad, maar heb net een nieuwe keuken besteld en dacht ik kijk dit even na. Ter info, Ik heb ook als test even de oven op max temperatuur en microgolf samen laten draaien, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Chauber schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:20:
Hallo, mijn zekeringkast geeft 400V aan.
Nee, dat geeft je kast niet aan. Het staat er alleen op geschreven. Controleer of dit klopt voordat je ook maar iets gaat doen.

Ik mag toch hopen dat de spanning na deze kast gewoon 230V is, aangezien de meeste apparaten niet bestand zijn tegen 400V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-05 08:37
De "Living"-automaat is maar 1 van de 3 fases, dus het vermogen op die automaat is 230V x 20A = 4.6 kW.

Ik ken de Belgische regels niet, in Nederlands is het gebruikelijk om zware gebruikers een eigen groep te geven. Een oven is een zware gebruiker, microgolf weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chauber
In België is het ook zo dat zware gebruikers eigen zekering zouden moeten hebben.
Maar zoals gezegd nooit problemen gehad (huis zo gekocht). Nu de keuken vervangen wordt, kan ik een stopcontact apart voorzien, maar niet komende van de kast, een nieuwe groep maken is bijna onmogelijk gezien locatie en afstand. Ik kan wel bv samen met de dampkap.
Misschien denk ik hierover teveel na en is alles laten zoals nu ook ok, maar wou het toch even navragen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-05 18:08
Hagdos schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:47:
in Nederlands is het gebruikelijk om zware gebruikers een eigen groep te geven.
Het was in Nederland een verplichting om elke gebruiker van 2kW of meer een eigen groep te geven. Gelukkig is die onzinregel onlangs vervallen, en moet je nu voldoen aan de regel dat je continuïteit afdoende kunt waarborgen.

Hoe de huidige regel in België is weet ik niet. Maar TS doet er goed aan om van alle vast opgestelde gebruikers de vermogens op te vragen, en ook te kijken wat voor vermogens die wil gebruiken bij het koken e.d. mixer, waterkoker,kofffiezetter, toaster etc.. en wat daarvan tegelijkertijd moet werken. En pas dan kun je een goede indeling maken qua groepen waar TS blij van wordt.

• Chauber
Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik heb de berekening gemaakt van wat de toekomstige toestellen zullen verbruiken. Op zich heb ik keuze genoeg. Ik heb wel de 16A zekering (Q op foto) die ik voor enkel de oven kan voorzien. Goed idee volgens jullie of overbodig?
Pagina: 1