Doorstromen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzraTweaked
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 20-05 15:45
Ik schets even mijn situatie in het kort.

Gescheiden, 3 kids, (1 fulltime, 2 komen in het weekend)
Flatwoning, 68m, 3 slaapkamertjes.

Gekocht in 2020 voor 145k euro (1.6%), 2e hypotheek uitkoop ex partner 36k (3.6%).
Totaal hypotheek 189k. Gemiddelde verkoopprijs 250~270k euro

Doel: tussenwoning in de toekomst. (geen race, een marathon)

Redenatie doorstromen grotere flat: Meer Oppervlakte (80m~), moderner, hoger segment appartement. Stapje dichter bij de wensen van een tussenwoning.

Redenatie blijven zitten: Over 5 jaar, 60k afgelost, mogelijk leuk bedragje op de bank gespaard en dan weer eens kijken. In dit segment dusver in 5 jaar 89k overwaarde, zonder die 2e hypotheek zou dit 125k~ overwaarde zijn geweest, geen grote klapper maar wel netjes binnen de lijn van de gemiddelde prijs stijging de afgelopen 5 jaar.

Ik ben heel blij met een dak boven mijn hoofd, maar ik weet dat ik behoorlijk kansloos ben op de woning markt omdat ik geen eigen vermogen/spaargeld hebt die toe rijkend is voor een tussenwoning.

Het kriebelt ook een beetje omdat ik hier al 5 jaar gewoond hebt met mijn ex, en om er nog eens 5 jaar te blijven wonen valt niet binnen mijn persoonlijke wens, maar als het niet anders kan, dan is dat maar zo.

Ik snap dat niemand koffie dik kan kijken, en dat ieder situatie anders is, maar ik hoop wat meningen te kunnen krijgen, die mij helpen in mijn besluitvorming.

[ Voor 159% gewijzigd door EzraTweaked op 07-02-2025 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:02
Ik zou gaan voor een grotere tussenwoning. Wel fijn om wat meer ruimte te hebben, vooral in de weekend dat je kinderen komen.

Maar kom er maar tussen.
Heb je al gekeken op Funda naar de tussenwoningen in jouw omgeving?

[ Voor 28% gewijzigd door R20141016 op 07-02-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzraTweaked
Helaas is een tussenwoning op mijn salaris niet te doen, 400k+ gemiddeld ik woon in een stad in de buurt van rotterdam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

De leeftijd van de kinderen speelt ook mee. Als ze nu in de brugklas zitten is het nog maar de vraag of je er over 5 jaar je woonplanning nog echt op moet baseren.

Tijd vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzraTweaked
Goeie, kids zijn 4,6 en 14, mijn doel is dat de 2 jongste ook bij mij komen wonen full time net als de oudste als zij 13 zijn. (Dan mogen zij legaal zelf bepalen bij welke ouder ze willen wonen)

Oudste heeft zijn eigen kamer, 2 jongere delen de grootste slaapkamer in ons flatje.

In principe heb ik dus nog 10~7 jaar de tijd voordat ze die leeftijd bereikt hebben.
Dus ja in principe zou ik nog 7 tot 10 jaar kunnen afhouden in in dit flatje blijven wonen ALS alles goed blijft gaan bij moeders en zij niet vroegtijdig bij mij gaan wonen, die angst heb ik nog wel eens namelijk :)

En dan zou ik niet goed voorbereid zijn voor hun is mijn angst.
Niet dat ze er zouden onder lijden als we samen in een kleine flat wonen we hebben immers 12 jaar in azie gewoond waar ons flatje nog veel kleiner was.

[ Voor 132% gewijzigd door EzraTweaked op 07-02-2025 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Dan denk ik dat je het in die laatste regels te moeilijk maakt. Daarnaast vind ik het ook altijd tricky hoever je in zo'n situatie vooruit moet denken. Statistisch is de kans ook best groot dat je de komende jaren een nieuwe partner tegen gaat komen die ook al kinderen, huis, of beiden heeft. Dat soort dingen schoppen de situatie dan flink door elkaar.

Je kunt als ouder niet meer doen dan het zo goed mogelijk proberen te doen. Beter dan dat kan toch niet, dus leg de lat voor jezelf niet onredelijk hoog.

[ Voor 18% gewijzigd door Yucon op 07-02-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzraTweaked
Dankjewel dat is fijn om te horen, je hebt gelijk, ik zet mijzelf soms nog onder onmogelijke druk, vooral na een scheiding heb ik het gevoel constant onder de vergroot glas te liggen bij andere mensen.

Daarnaast na 5 jaar in deze buurt/woning met alle herinneringen van dien, voel ik mij minder gelukkig/op mijn plek.

Maar nu alles uitgestippelt staat hier, komt het toch wel duidelijk terug dat hier nog 5 jaar blijven zitten voor mij wel wel de gunstigste optie blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:14
EzraTweaked schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:54:
Daarnaast na 5 jaar in deze buurt/woning met alle herinneringen van dien, voel ik mij minder gelukkig/op mijn plek.
Ik zou dit de belangrijkste overweging vinden. Misschien hoef je niet eens naar een grotere woning, maar een andere flat, andere wijk kan voor jou wel meer woongeluk betekenen en daar hebben jij en je kinderen voordeel van.
Heel andere overweging kan zijn (mocht je dat niet al gedaan hebben): nieuw interieur van je huidige flat. Andere vloer, ander behang/kleur op de muur en/of andere bank maken het ook al anders en dat is veel minder ingrijpend dan verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
EzraTweaked schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:09:
Gekocht in 2020 voor 145k euro (1.6%), 2e hypotheek uitkoop ex partner 36k (3.6%).
Je woont er 5 jaar, dat is niet direct lang. Verhuizen is ook niet gratis.

Maar wat ik een beetje mis in je verhaal, wat is voor jou nu belangrijk?

Is je huis echt jouw plek, of is het een plaats waar je leeft?
In het eerste geval kun je best ver gaan om dat te bereiken/verbeteren, in het tweede geval betekent een duurder huis compromissen op andere plekken.
Een paar honderd per maand erbij qua woonlasten is even veel als elk jaar een trip naar zoiets als Euro Disney of een vliegvakantie. Waar 'maak' je de herinneringen met je kinderen?
En misschien is een leukere auto iets waar je blij van wordt. Je mag ook (een beetje) voor jezelf kiezen.

En wat de buurt van je denkt en dat er herinneringen aan je ex zijn? Rij naar de Ikea & gamma en maak het wat meer eigen. En uiteindelijk moet jij het loslaten en ik kan je verklappen dat er 1 zekerheid is bij een verhuizing, jij gaat mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzraTweaked
TheGhostInc schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:05:
[...]

Je woont er 5 jaar, dat is niet direct lang. Verhuizen is ook niet gratis.

Maar wat ik een beetje mis in je verhaal, wat is voor jou nu belangrijk?

Is je huis echt jouw plek, of is het een plaats waar je leeft?
In het eerste geval kun je best ver gaan om dat te bereiken/verbeteren, in het tweede geval betekent een duurder huis compromissen op andere plekken.
Een paar honderd per maand erbij qua woonlasten is even veel als elk jaar een trip naar zoiets als Euro Disney of een vliegvakantie. Waar 'maak' je de herinneringen met je kinderen?
En misschien is een leukere auto iets waar je blij van wordt. Je mag ook (een beetje) voor jezelf kiezen.

En wat de buurt van je denkt en dat er herinneringen aan je ex zijn? Rij naar de Ikea & gamma en maak het wat meer eigen. En uiteindelijk moet jij het loslaten en ik kan je verklappen dat er 1 zekerheid is bij een verhuizing, jij gaat mee :+
Dankjewel, mijn uiteindelijke doel is groter wonen voor mijn kinderen, die ik wel verwacht tot tenminste 25jaar~ bij mij zullen wonen uiteindelijk (aziatisch cultuur)

Ik wil ook in de stad gaan wonen waar mijn ex woon, zodat ik dichter bij mijn kinderen woon, nu woon ik op 20~km afstand van hun, mijn ex woont in een meer bruisende stad en over 2 jaar is mijn oudste klaar met de middelbare school hier, dan gaat hij studeren vrijwel zeker in Rotterdam en waar mijn ex woont ligt dichter op rotterdam en heeft een metrolijn.

Dus mogelijk kijk ik over 2 jaar in dat geval voor een flat van gelijkbare grote en zet ik mijn quest naar groter wonen in de koelkast.

Ik denk het belangrijkste voor mij is het geld wat ik reeds afgelost hebt aan hypotheek wat meegenomen word, de overwaarde zal zich in grote lijnen uitbalanceren met de kosten van een nieuwe flat woning.

Verhuizen is niet gratis, maar ik doe alles zelf inclusief klussen in huis, bijna alles is al compleet verbouwd sinds de scheiding, alle meubilair is tevens vervangen/nieuw, niet veel rek meer in het verder aanpassen naar smaak in mijn huidige appartement.

Ik ben er gewoon mentaal op uitgekeken en verlang naar een nieuwe omgeving.
Vind het heel fijn middels jullie feedback een goeie toekomst plan te ontwikkelen/formuleren voor mijzelf, jullie stellen de juiste vragen die mij de juiste richting opsturen. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
EzraTweaked schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:53:
Verhuizen is niet gratis, maar ik doe alles zelf inclusief klussen in huis, bijna alles is al compleet verbouwd sinds de scheiding, alle meubilair is tevens vervangen/nieuw, niet veel rek meer in het verder aanpassen naar smaak in mijn huidige appartement.

Ik ben er gewoon mentaal op uitgekeken en verlang naar een nieuwe omgeving.
Tja, volgens mij heb je al gekozen...

Ik lees nog steeds alleen maar feitelijkheden, doorwrocht met de angst dat jij niet 'genoeg' huis biedt om een goede ouder te zijn (ff lekker achter mijn toetsenbord invullen :+ )

Je bent net klaar met je huis, volledig ex-loos gemaakt en dan gaan verhuizen? Dat is een lekkere desinvestering.
Verhuizen is meer dan een blikje verf, het is dubbele woonlasten, notaris, makelaar, hypotheekkosten.

Af en toe schemert er iets door zoals 'meer bruisende stad'.

Ik denk dat je eerst moet uitzoeken wat je wilt, die kinderen van jou komen echt wel op hun pootjes terecht. Liever een blije ouder op een halfuurtje rijden, dan een klagende ouder om de hoek.
Vergeet ook niet dat het heel irritant kan zijn als je kinderen kunnen kiezen of ze bij jou of je ex zijn.
'Je ruimt nu je kamer op!' en daarna loopt je kind naar je ex, die het helemaal eens is dat papa veel te bazig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-05 15:02
Vergeet niet verhuizen kosten je zo 15.000 hoef je weinig voor te doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 22:40

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Doorstromen van 68m2 naar 80m2 is natuurlijk behoorlijk onzinnig. En je gaat van flat naar flat. Het gaat je alleen maar geld kosten en niets opleveren.
Ik zou het nog even wat jaartjes uithouden en sparen. Wie weet wat er op je pad komt.

En we spreken over kinderen, niet over 'kids'...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EzraTweaked
Dank allen voor de feedback.

Wat is er mis met kids? Wij zijn engels talig. Ontzettend veel woorden worden hier in het Engels gebruikt. Ik zie tevens in jou post history dat jij ook veel engelse woorden en termen gebruikt, beetje jammer dat je bij een ander er ineens over moet vallen. Maar goed iets met twee maten meten :)

[ Voor 69% gewijzigd door EzraTweaked op 07-02-2025 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EzraTweaked
Orkaan schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:05:
Vergeet niet verhuizen kosten je zo 15.000 hoef je weinig voor te doen....
15k voor het verhuizen? ik heb voor mijn huidige flat woning een busje gehuurd a 70 euro en in een dag alles zelf verhuisd :P De inboedel van een flatje is niet zoveel :)

En de hypotheek verstrekker + WOZ + notaris indexatie etc heeft mij 3500 euro in totaal gekost voor aanschaf van mijn huidige flat die ik tevens meegefinancieerd hebt in mijn hypotheek :)

[ Voor 14% gewijzigd door EzraTweaked op 07-02-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzraTweaked
TheGhostInc schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:32:
[...]

Tja, volgens mij heb je al gekozen...

Ik lees nog steeds alleen maar feitelijkheden, doorwrocht met de angst dat jij niet 'genoeg' huis biedt om een goede ouder te zijn (ff lekker achter mijn toetsenbord invullen :+ )

Je bent net klaar met je huis, volledig ex-loos gemaakt en dan gaan verhuizen? Dat is een lekkere desinvestering.
Verhuizen is meer dan een blikje verf, het is dubbele woonlasten, notaris, makelaar, hypotheekkosten.

Af en toe schemert er iets door zoals 'meer bruisende stad'.

Ik denk dat je eerst moet uitzoeken wat je wilt, die kinderen van jou komen echt wel op hun pootjes terecht. Liever een blije ouder op een halfuurtje rijden, dan een klagende ouder om de hoek.
Vergeet ook niet dat het heel irritant kan zijn als je kinderen kunnen kiezen of ze bij jou of je ex zijn.
'Je ruimt nu je kamer op!' en daarna loopt je kind naar je ex, die het helemaal eens is dat papa veel te bazig is.
Ja ik denk door het lezen van alle reacties ik ook kan concluderen dat ik eigenlijk toch gewoon een andere leef omgeving zoek en het liefst wat meer ruimte kan bieden aan de kids en mijzelf. Ik lees dat nu ook terug uit mijn eigen berichtjes nu, dat dit wel de consesus is, en in dat geval rest er minder waarde aan de intrinsic waarde van het huis maar een belevenis die voor ieder ander wel/geen waarde kan hebben (heel persoonlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
EzraTweaked schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:19:
En de hypotheek verstrekker + WOZ + notaris indexatie etc heeft mij 3500 euro in totaal gekost voor aanschaf van mijn huidige flat die ik tevens meegefinancieerd hebt in mijn hypotheek :)
Die €3500 mis je dus wel aan overwaarde.
Dus jouw tussenstap gaat je ook zoiets kosten als je naar je tussenwoning door wilt.

€15k vind ik ook hoog, maar met jouw €3500 heb je ook nog geen energie & verzekeringen meegerekend.

En als je voor €5000 (€3500 + geklus) klaar wilt zijn, dan moet je geen gordijnen nodig hebben, en de vloer moet al goed zijn.

Maar ik denk dat je op het goede pad zit, je huis is (meestal) een middel, geen doel op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzraTweaked
Dankjewel, ik denk inderdaad dat het verstandiger om te overwegen te verhuizen als ik reeds 50k+ hebt afgelost op mijn hypotheek, zodat dit meegenomen kan worden voor vermindering van de volgende hypotheek en betaling van onvoorziene kosten.

Ik moet mij inderdaad niet te rijk rekenen. Daar moet ik goed voor oppassen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:10
EzraTweaked schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:19:
[...]

15k voor het verhuizen? ik heb voor mijn huidige flat woning een busje gehuurd a 70 euro en in een dag alles zelf verhuisd :P De inboedel van een flatje is niet zoveel :)

Je vergeet nog een belangrijke: 2% overdrachtsbelasting over de aankoopwaarde van je nieuwe woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:11
Deels offtopic, maar toch ook niet helemaal...

Je hebt toekomstplannen en dan lees ik "60k afgelost, en wat gespaard op de bank"

Als je doelen hebt loont het misschien om je wat meer in vermogensopbouw te verdiepen. Waarom wil je 60k aflossen? Heb je een hele hoge rente? Kun je je hypotheek niet meeverhuizen? Zo niet, zou ik in ieder geval niet meer aflossen dan noodzakelijk.

Sparen op de bank levert geen drol op. Beleg je al? Overweeg dat als optie om vermogen op te bouwen dat je de eerste jaren niet nodig hebt en pak 7% rendement per jaar gemiddeld (de afgelopen jaren eerder richting 20%, maar situaties uit het verleden.....)
5 jaar is wel een krappe horizon om te gaan beleggen, maar ik zou er zeker mee starten.. de 7 tot 10 jaar die je noemt is wel een leuke horizon.
Klinkt heel eng, maar dat is het niet. Verdiep je anders eens in passief beleggen en indexfondsen.
En kijk anders eens naar spaarrekeningen elders in EU. Genoeg over te lezen hier.

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 07-02-2025 20:23 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:11
Sito schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:23:
[...]

Je vergeet nog een belangrijke: 2% overdrachtsbelasting over de aankoopwaarde van je nieuwe woning
En deze inderdaad.
Als je een woning koopt voor 3 ton ben je dus al 6000 kwijt aan feitelijk niks. Daarbovenop de andere kosten die je al wel noemt, dus 10k ben je zo kwijt en verdwijnt in de zakken van anderen en nog niet eens in je nieuwe huis.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:07
EzraTweaked schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:16:
Dankjewel, ik denk inderdaad dat het verstandiger om te overwegen te verhuizen als ik reeds 50k+ hebt afgelost op mijn hypotheek, zodat dit meegenomen kan worden voor vermindering van de volgende hypotheek en betaling van onvoorziene kosten.

Ik moet mij inderdaad niet te rijk rekenen. Daar moet ik goed voor oppassen.
Ook al gezegd hierboven maar ipv je hypotheek af te lossen lijkt het me verstandiger om vermogen op te bouwen want je hebt echt wel een zak geld nodig om te kunnen verhuizen (overbieden is nog steeds noodzakelijk en is niet altijd mee te financieren oa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EzraTweaked
pentaw1nz schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:20:
Deels offtopic, maar toch ook niet helemaal...

Je hebt toekomstplannen en dan lees ik "60k afgelost, en wat gespaard op de bank"

Als je doelen hebt loont het misschien om je wat meer in vermogensopbouw te verdiepen. Waarom wil je 60k aflossen? Heb je een hele hoge rente? Kun je je hypotheek niet meeverhuizen? Zo niet, zou ik in ieder geval niet meer aflossen dan noodzakelijk.

Sparen op de bank levert geen drol op. Beleg je al? Overweeg dat als optie om vermogen op te bouwen dat je de eerste jaren niet nodig hebt en pak 7% rendement per jaar gemiddeld (de afgelopen jaren eerder richting 20%, maar situaties uit het verleden.....)
5 jaar is wel een krappe horizon om te gaan beleggen, maar ik zou er zeker mee starten.. de 7 tot 10 jaar die je noemt is wel een leuke horizon.
Klinkt heel eng, maar dat is het niet. Verdiep je anders eens in passief beleggen en indexfondsen.
En kijk anders eens naar spaarrekeningen elders in EU. Genoeg over te lezen hier.
Excuses met 60k aflossen bedoel ik gewoon de maandelijkse hypotheek lasten betalen en wat daarvan overblijft is mijn vermogen opgebouwd in stenen. Nu dus rond de 30k euro is terug betaald aan de bank en na de kosten van de rente is dit bedrag over voor mijzelf.

Ik beleg op het moment niet, omdat ik financieel gevloerd was door mijn scheiding, en is het enigste wat ik opgebouwd hebt tot nu toe na alle kosten etc van de scheiding in wat ik al betaald hebt aan hypotheek de afgelopen 5 jaar.

Beleggen klinkt goed, maar daar wil ik pas weer aan beginnen als ik ook weer een stukje spaargeld hebt opzij gezet, ik heb nu ook nog geen auto dus die moet ik ook nog sparen/kopen.

Ik begin weer van de grond af aan helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door EzraTweaked op 10-02-2025 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-05 15:02
Ja duh die 15.000 euro is dus ook inclusief overdrachts belasting, notaris, hypotheek afsluit kosten, makelaar voor je huidige huis etc..en daar zit je zo aan... Wat allemaal in de zakken van een ander verdwijnt..en waar je niets voor koopt.

Daar bedoel ik dus niet het verhuizen van spullen mee....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:31
Stel we maken even de rekensom. Uitgaande dat je nu een evengrote rest-hypotheek hebt als dat je kunt lenen, anders maakt het de som erg ingewikkeld.

Verkoop huis 250K +
Verkoopkosten huis 7k -

Netto om te besteden: 243K

Nieuw huis kopen 250k?

Overdrachtsbelasting: 2% 5000
Transportakte 500

Overbruggingshypotheek 3 maanden 5818
rente 1.2% 3068
advieskosten 2250
afsluitkosten 500

Nieuwe hypotheek 10972
rente 3.48% (10 jaar vast) <- niet meegerekend
Advieskosten 2250
Afsluitkosten 500
Bankgarantie 350
Taxatierapport 750
Hypotheekakte 750
Leveringsakte 750
NHG premie 622

-------------------------------------
Totale kosten aankoop woning: 22.300

Dus zonder enige druppel verf, benzine of zweet ben je al 30k armer.
Daarbovenop komt de hogere hypotheekrente en alle overige kosten.

ps - je hebt sowieso een VRIJ vermogen nodig van 51k... dus niet een vermogen dat in de stenen zit. - berekend op inkomen 40k/jaar, verkoopwaarde 250k en aankoopwaarde 250k. Dit is dus nog bovenop de overbruggingshypotheek nodig.
https://www.rabobank.nl/p...theek/hypotheek-berekenen

ps2: de bedragen komen van rabobank en overheid.nl, het is mogelijk dat je wat lagere bedragen vindt bij andere banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-05 00:02
Ik begrijp dat je je hypotheeklasten wilt verlagen door eerst 60k af te lossen. Hier verwacht je circa 5 jaar over te doen. Het is koffiedik kijken, maar ik ben bang dat je markt die 60k laat verdampen en je hier op termijn (nieuwe woning) geen profijt van zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
99ruud99 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:47:
Stel we maken even de rekensom. Uitgaande dat je nu een evengrote rest-hypotheek hebt als dat je kunt lenen, anders maakt het de som erg ingewikkeld.

Verkoop huis 250K +
Verkoopkosten huis 7k -

Netto om te besteden: 243K

Nieuw huis kopen 250k?

Overdrachtsbelasting: 2% 5000
Transportakte 500

Overbruggingshypotheek 3 maanden 5818
rente 1.2% 3068
advieskosten 2250
afsluitkosten 500

Nieuwe hypotheek 10972
rente 3.48% (10 jaar vast) <- niet meegerekend
Advieskosten 2250
Afsluitkosten 500
Bankgarantie 350
Taxatierapport 750
Hypotheekakte 750
Leveringsakte 750
NHG premie 622

-------------------------------------
Totale kosten aankoop woning: 22.300

Dus zonder enige druppel verf, benzine of zweet ben je al 30k armer.
Daarbovenop komt de hogere hypotheekrente en alle overige kosten.

ps - je hebt sowieso een VRIJ vermogen nodig van 51k... dus niet een vermogen dat in de stenen zit. - berekend op inkomen 40k/jaar, verkoopwaarde 250k en aankoopwaarde 250k. Dit is dus nog bovenop de overbruggingshypotheek nodig.
https://www.rabobank.nl/p...theek/hypotheek-berekenen

ps2: de bedragen komen van rabobank en overheid.nl, het is mogelijk dat je wat lagere bedragen vindt bij andere banken.
Ik lees "Totale kosten aankoop woning: 22.300" en dan "Dus zonder enige druppel verf, benzine of zweet ben je al 30k armer"

Hoe spring je van 22400 is 30000? Een verschil van 7600 euro. Of doen we afronden op 34% naar boven?

Ben nu ook wel benieuwd hoe reëel je overzichtje is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:31
22300 (aankoopkosten) + 7000 (verkoopkosten) = 29300

Dus ja, ik rond wel 700 euro af naar boven, maar geen 33 %.

Overzichtje komt van Rabobank.nl, als je de hypotheek aan gaat vragen krijg je dit overzichtje. Enkel de verkoopkosten schat Rabobank standaard op 3.5%, dus heb ik 7k van gemaakt.

Zie ook de link die ik heb toegevoegd @Gadgeteer .

Mocht er nog verder iets onduidelijk zijn opgeschreven laat het vooral weten. In mijn hoofd was het logisch,maar nu een tijdje later zie ik dat ik het beter had moeten neerschrijven.
Pagina: 1