Linux installed, maar geen bootmenu?

Pagina: 1
Acties:

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:25
Ik heb net Linux (MandRake 8.0) ge-installeerd, en ik wilde dat dan doen in een dualboot met Win2K. Nu kreeg ik bij het voor de gein installeren op school, een handig bootmenuutje, waar je kon kiezen: Linux/Windows/bla/bla.

Thuis krijg ik nu alleen het bootschermpje van Win2K (win2k/win98 (is er al af, niet ui boot.ini), maar geen linux.

Hoe kan ik Linux nu opstarten?

Ff voor de duidelijkheid: dit is de eerste keer dat ik met Linux werk en ik heb er weinig verstand van. Dat is ookw aarom ik ben begonnen met MandRake...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hmm.. LILO nie goed gegaan denk ik.

Heb je een linuxbootflop aangemaakt bij het installeren?
Dan kun je LILO nog een keer draaien, en bijvoorbeeld in je MBR zetten (zal dan /dev/hda zijn).

Je kan ook proberen om de linux boot door je NTloader te laten doen.

[search=lilo NT bootloader]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Sanjuro
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-07 21:26
Ik denk dat je hier wel wat informatie kan vinden.

Hierin wordt beschreven hoe je met de Windows 2000 bootloader Linux kan laden. In het kort komt het er op neer dat je LiLo (Linux Loader) installeert op je Linux partitie (dus niet in de MBR). Dan de eerste 512 bytes van je Linux partitie in een file zetten en die toevoegen aan je boot.ini zodat hij in je Windows 2k bootmenu komt te staan.

Als je trouwens je 2k bootloader kwijt bent kan je die herstellen met behulp van de rescue disks of de rescue mode op de bootable CD.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Er zijn twee manieren waarop je dit kan doen.

1) Eerst Lilo laden, die op zijn beurt de Windows 2000 bootloader kan laden. Dit is aan te raden als je meerdere harde schijven hebt.

2) Eerst de Windows 2000 bootloader laden, die op zijn beurt Lilo kan laden. Dit is aan te raden als je beide OSen op één HD wilt hebben.

Eerst geval 1 maar behandelen. Zo heb ik het namelijk ook.

Installeer Windows. Wissel vervolgens de primary master en primary slave om - dus nu is Windows geïnstalleerd op de primary slave. Installeer nu Linux op wat nu de primary master is. Zet in je lilo.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
other=/dev/hdb1
    label=windows
    map-drive=0x80
     to=0x81
    map-drive=0x81
     to=0x80

Dat map-drive gedoe zorgt ervoor dat in principe de master en slave omgeruild worden. Het operating system dat dan geladen wordt, denkt dus dat het op de 1e schijf staat ipv op de 2e, wat een handig truukje is als je Windows vanaf de primary slave wilt booten.

Ik heb bijvoorbeeld de HD van mijn vriendin aan primary slave gehangen, en het bovenstaande in mijn lilo.conf gezet, waardoor nu de Windows van mijn vriendin op mijn computer ook geboot kan worden. Zonder die twee map-drive statements hield Windows steeds vol dat er een ongeldige systeemschijf inzat, maar met doet hij het perfect.

En dan nu geval 2:

Installeer Windows op de 1e partitie. Installeer dan Windows op een andere partitie. Zet in je lilo.conf, aannemende dat je Windowspartitie gemount is in /mnt/dos en dat je root hda2 is:

boot=/mnt/dos/bootsect.lnx
root=/dev/hda2

Reboot (naar Windows) en zet C:\BOOTSECT.LNX in je BOOT.INI met als label Linux.

Wat zijn de voor- en nadelen?

De 1e methode heeft als voordeel dat je er in Linux niet van afhankelijk bent dat je op de Windowspartitie kunt komen, wat in de 2e methode immers noodzakelijk is om dat bootsectorbestand te creëren. Zowel Linux als Windows zijn volledig in hun element. Als je Windowsschijf zou crashen is er niets aan de hand (terwijl je in het tweede geval dan niet meer kan booten), en als je Linuxschijf zou crashen kan je gewoon de Windowsschijf weer als master aansluiten en je kan weer als vanouds Windows booten zonder gezeik over veranderde drive letters, omdat Windows immers altijd al dacht dat het op de primary master stond.

Het nadeel van de 1e methode is echter dat het alleen goed werkt als je twee HDs hebt - één voor Linux, en één voor Windows. Als je slechts één HD hebt, kan het niet, omdat Windows altijd in het mbr loopt te frutten waardoor je lilo steeds weer vernacheld wordt als je eens Windows opnieuw moet installeren. Ook weet ik niet of Windows wel wil booten als lilo op de mbr van de zelfde schijf staat. Het is dan dus beter om de tweede methode te gebruiken. Ik vind het enigzins onelegant, maar het werkt wel, en ik heb het zelf ook een tijd lang gebruikt om WinNT5, Win98 en Linux te triple-booten.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

fsck. Alwéér fwd geramd ipv edit.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zaterdag 15 september 2001 17:24 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Er zijn twee manieren waarop je dit kan doen.

1) Eerst Lilo laden, die op zijn beurt de Windows 2000 bootloader kan laden. Dit is aan te raden als je meerdere harde schijven hebt.

[....]
Het nadeel van de 1e methode is echter dat het alleen goed werkt als je twee HDs hebt - één voor Linux, en één voor Windows. Als je slechts één HD hebt, kan het niet, omdat Windows altijd in het mbr loopt te frutten waardoor je lilo steeds weer vernacheld wordt als je eens Windows opnieuw moet installeren. Ook weet ik niet of Windows wel wil booten als lilo op de mbr van de zelfde schijf staat.
Ik kan je vertellen dat het voor LILO geen probleem is om win2k, winME en Linux op één schijf te hebben (mits je een recente versie hebt, 2.17 of hoger).

Ik heb maar één HD in m'n laptop, met LILO in de MBR (/dev/hda met lba32).

LILO ---> keuze Linux (+kernel-opties) of NT
NTloader ---> keuze WinME of win2k (met kernel opties (huh? ja :P )).

Uiteraard moet je dan wel eerst 9x, dan win2k, en als laatste Linux erop zetten..

Dat ik daarna ME eraf heb gegooid spreekt voor zich :P

Overigens is dat zonder enig probleem verlopen, met win2k CD setup draaien en de win-partities wegdonderen (eerst opschrijven hoe groot ze zijn) en daarna opnieuw met dezelfde grootte aanmaken.
Win2k setup gedraaid, volledig geinstalleerd op NTFS (2 partities).
Enige is dat je LILO kwijt bent dan..
Daarna de CD van Mandrake er weer ingeslingerd (of je bootdisk) en je LILO weer terugzetten, en fstab editten (NTFS he...).

Et voilá, Linux-MDK werkt nog steeds prima, en ik heb een verse win2k UK install op NTFS :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1