Ik ben bezig met het uitzoeken van en opzetten van een nieuwe virtuele werkomgeving voor 100-150 gebruikers en ben op zoek naar de beste en meest stabiele oplossing anno 2025. In mijn ervaring heeft elke oplossing zijn voor- en nadelen, en ik ben benieuwd naar praktische ervaringen en best practices van anderen.
Wat ik zelf al onderzocht heb:
✅ Citrix – Bekend om ICA/HDX en een feature-rich omgeving, maar in VDI-omgevingen ervaar ik vaak hoge resourcebelasting en trage prestaties vergeleken met RDS. Het kan goed schalen, maar de overhead is fors.
✅ Windows RDS (Remote Desktop Services) + Ivanti – RDS voelt soepeler en lijkt minder overhead te hebben dan Citrix. Ivanti zou qua beheer en optimalisatie handig kunnen zijn, maar de Broadcom-achtige licentiestructuur is een struikelblok.
✅ VMware Horizon – Tja… Should I say more? 😅 Het werkt, maar VMware lijkt na de Broadcom-overname een risicovolle keuze te worden qua support en licentiekosten.
✅ AVD (Azure Virtual Desktop) – Een logische cloud-native optie, maar hoe zit het met latency, kosten en performance vergeleken met on-prem? maar ook downtime, we willen een stabiele vaste omgeving.
✅ Parallels RAS – Wordt vaak genoemd als een Citrix-alternatief, maar hoe goed is het écht in een productieomgeving met 100-150 gebruikers?
Mijn omgeving & behoeften:
Aantal gebruikers: 100-150
Workloads: Office 365, Teams (AV-optimalisatie), SAP/ERP.
Infrastructuur: On-prem met mogelijkheid tot hybrid/cloud
Belangrijkste factoren: Stabiliteit, performance, licentiekosten, beheerbaarheid en gebruikerservaring
Ik ben dus op zoek naar ervaringen van anderen:
Welke oplossing gebruiken jullie en waarom?
1. Hoe is de stabiliteit en performance?
2. Zijn er hidden costs of licentieproblemen waar ik op moet letten?
3. Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie?
Alle input is welkom! Thanks alvast! 🙌
Wat ik zelf al onderzocht heb:
✅ Citrix – Bekend om ICA/HDX en een feature-rich omgeving, maar in VDI-omgevingen ervaar ik vaak hoge resourcebelasting en trage prestaties vergeleken met RDS. Het kan goed schalen, maar de overhead is fors.
✅ Windows RDS (Remote Desktop Services) + Ivanti – RDS voelt soepeler en lijkt minder overhead te hebben dan Citrix. Ivanti zou qua beheer en optimalisatie handig kunnen zijn, maar de Broadcom-achtige licentiestructuur is een struikelblok.
✅ VMware Horizon – Tja… Should I say more? 😅 Het werkt, maar VMware lijkt na de Broadcom-overname een risicovolle keuze te worden qua support en licentiekosten.
✅ AVD (Azure Virtual Desktop) – Een logische cloud-native optie, maar hoe zit het met latency, kosten en performance vergeleken met on-prem? maar ook downtime, we willen een stabiele vaste omgeving.
✅ Parallels RAS – Wordt vaak genoemd als een Citrix-alternatief, maar hoe goed is het écht in een productieomgeving met 100-150 gebruikers?
Mijn omgeving & behoeften:
Aantal gebruikers: 100-150
Workloads: Office 365, Teams (AV-optimalisatie), SAP/ERP.
Infrastructuur: On-prem met mogelijkheid tot hybrid/cloud
Belangrijkste factoren: Stabiliteit, performance, licentiekosten, beheerbaarheid en gebruikerservaring
Ik ben dus op zoek naar ervaringen van anderen:
Welke oplossing gebruiken jullie en waarom?
1. Hoe is de stabiliteit en performance?
2. Zijn er hidden costs of licentieproblemen waar ik op moet letten?
3. Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie?
Alle input is welkom! Thanks alvast! 🙌