Dunne monteerwijze gevelbekleding nodig i.v.m. krap isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.033
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-02 08:25
Ik ga mijn woning na-isoleren, en wil bij 1 deel van de woning houten gevelbekleding. Alleen waar ik tegenaanloop is dat ik niet meer dan 110mm bij de bestaande gevel wil. Met houten gevelbekleding wordt dat een beetje een probleem aangezien ik al 64mm (22,22,20) kwijt ben aan regelwerk en de bekleding zelf, en hou ik nog maar 46mm over voor isolatie.

Weet iemand hier een oplossing voor? Wat ik tot nu toe zelf heb gevonden is een kliksysteem van Techniclic.

Bij het andere deel komt sierpleister, waar 100mm isolatie zit en 10mm voor de rest.

Zie foto's voor de opbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miW55g3JAvkTE7xhxv9oKzEbMUE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0XVDilk2eZTOq9beU7as0lJb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0opJJpcZrFuvC2DINgZi_94rBY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UnS86N6mfmRMK1SBi7owqFsP.png?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 21:47
Thermosteen? (Steenstrips op pir verlijmd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.033
kjiratsiekoedel schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:57:
Thermosteen? (Steenstrips op pir verlijmd)
Heb hier al naar gekeken dankje, maar wil houten bekleding op de woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Je kunt natuurlijk ook nog heel wat isolatie kwijt tussen het regelwerk. Als je i.p.v. 22,22,20 gaat voor 70,22,20 dan doe je balken 44x70 tegen je woning aan, daaroverheen het 22mm regelwerk en tussen de balken heb je dan 70mm voor isolatie. Kam je wel op 112mm i.p.v. 110 mm, mis die 2mm essentieel dan vlak je de balken wat af, met een elektrische schaaf is dat een peuleschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.033
Groningerkoek schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:02:
Je kunt natuurlijk ook nog heel wat isolatie kwijt tussen het regelwerk. Als je i.p.v. 22,22,20 gaat voor 70,22,20 dan doe je balken 44x70 tegen je woning aan, daaroverheen het 22mm regelwerk en tussen de balken heb je dan 70mm voor isolatie. Kam je wel op 112mm i.p.v. 110 mm, mis die 2mm essentieel dan vlak je de balken wat af, met een elektrische schaaf is dat een peuleschil.
De 22,22,20 is het regelwerk en bekleding.

Situatie zoals op de foto is isolatie tussen |-profielen, dan folie, dan verticale latten, dan horizontale laten en als laatst houten bekleding.

46,22,22,20

Maar ga het regelwerk dunner maken, van 22 naar 18, en dan isolatie naar 54.

[ Voor 5% gewijzigd door a.033 op 07-02-2025 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Groningerkoek schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:02:
Bij houten (of bijv. Keralit) bekleding dient het regelwerk ook als ventilatiekanaal. Als je dat dicht maakt (of te dun) ga je schimmel- en vochtproblemen krijgen.

Maar @a.033 , wat limiteert je in de diepte? De aansluiting op het dak?

* pagani heeft zijn huis drie jaar terug volledig met 22cm isolatie, houten regelwerk en Keralit bekleed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Wat @pagani aangeeft is belangrijk, je hout met kunnen drogen en er is een bepaalde hoeveelheid ventilatie nodig achter je hout.
je kan kiezen voor zogenaamde ventilatielatten. Afbeeldingslocatie: https://cewnuufyna.cloudimg.io/https://cewnuufyna.cloudimg.io/https://www.sleiderink.nl/media/catalog/product/cache/763206d4bb1e1a7b8f656eb5ed95cc58/v/u/vuren_ventilatielat_ge_mpregneerd_21x45_afmeting.png
die kunnen horizontaal en hebben er happen uit zodat er lucht achter langs kan. Voor bv Keralit is deze ventilatie net minder dan de fabrikant aangeeft, dus zoek dat wel even uit.
Je kan ook horizontale gevelbekleding nemen dan kan je volstaan met 1 regelwerk op de muur.

[ Voor 25% gewijzigd door No Hands op 07-02-2025 11:34 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.033
pagani schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:31:
[...]

Bij houten (of bijv. Keralit) bekleding dient het regelwerk ook als ventilatiekanaal. Als je dat dicht maakt (of te dun) ga je schimmel- en vochtproblemen krijgen.

* pagani heeft zijn huis drie jaar terug volledig met 22cm isolatie, houten regelwerk en Keralit bekleed.
Dat heb ik ook, maak het niet dicht.

Of had je het niet tegen mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjvV4m9sU1CXo2TsR3dpCRLIEGo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eftR9kPDHDRpXI3O2VrwELG3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bk1-uNuLiU1FOY3hRQkvemvoWZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rn0mnh3HHwjqzfgdXuSW6eXH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.033
No Hands schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:34:
Wat @pagani aangeeft is belangrijk, je hout met kunnen drogen en er is een bepaalde hoeveelheid ventilatie nodig achter je hout.
je kan kiezen voor zogenaamde ventilatielatten. [Afbeelding]
die kunnen horizontaal en hebben er happen uit zodat er lucht achter langs kan. Voor bv Keralit is deze ventilatie net minder dan de fabrikant aangeeft, dus zoek dat wel even uit.
Je kan ook horizontale gevelbekleding nemen dan kan je volstaan met 1 regelwerk op de muur.
Ah oke, zal er naar kijken dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Hier zijn ook ventilatielatten gebruikt ipv 2x latten bij verticale latten. Scheelt zo 22mm. Vooralsnog blijft het keurig recht :)

Scheelt je bijna een hele Rc waarde (maar ook dan zou ik de krap 70mm wel erg karig vinden voor een dergelijke verbouwing).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SsVNjc6.png
(inmiddels 1,5 later al wat meer vergrijst)

[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 07-02-2025 12:12 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.033
Wuursj schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:11:
Hier zijn ook ventilatielatten gebruikt ipv 2x latten bij verticale latten. Scheelt zo 22mm. Vooralsnog blijft het keurig recht :)

Scheelt je bijna een hele Rc waarde (maar ook dan zou ik de krap 70mm wel erg karig vinden voor een dergelijke verbouwing).

[Afbeelding]
(inmiddels 1,5 later al wat meer vergrijst)
Zitten er dan allen horizontale latten? Ventileert het dan wel genoeg? Dacht dat daarom ook de verticale latten nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

@a.033 Ja alleen horizontale latten maar dan met openingen dmv boogjes zoals @No Hands hier boven laat ziet. Grofweg de helft is gat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OBipDPA.png

Dus ja, het ventileert zeker. Genoeg? Ik denk van wel maar je wijkt wellicht af van de voorschriften van de fabrikant. De aannemer hier had het vaker gedaan en gaf gewoon garantie.

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 07-02-2025 12:43 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
pagani schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:31:
[...]

Maar ik vul ook niet alles op, ik vul op achter de regels die de uiteindelijke bekleding dragen en tussen de dragers die aan de muur komen, er blijft dus ventilatie (tenzij je de zijkanten geheel dichtmaakt, maar dan maakt het niet meer uit wat je erachter doet doet want ventilatie is er dan toch niet meer..)

70, Balken met daartussen isolatie.
22, Regels met daartussen open ruimte.
20, De uiteindelijke bekleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.033
Wuursj schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:41:
@a.033 Ja alleen horizontale latten maar dan met openingen dmv boogjes zoals @No Hands hier boven laat ziet. Grofweg de helft is gat:

[Afbeelding]

Dus ja, het ventileert zeker. Genoeg? Ik denk van wel maar je wijkt wellicht af van de voorschriften van de fabrikant. De aannemer hier had het vaker gedaan en gaf gewoon garantie.
Ah ok, dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.033
Groningerkoek schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:06:
[...]

Maar ik vul ook niet alles op, ik vul op achter de regels die de uiteindelijke bekleding dragen en tussen de dragers die aan de muur komen, er blijft dus ventilatie (tenzij je de zijkanten geheel dichtmaakt, maar dan maakt het niet meer uit wat je erachter doet doet want ventilatie is er dan toch niet meer..)

70, Balken met daartussen isolatie.
22, Regels met daartussen open ruimte.
20, De uiteindelijke bekleding.
Bij mij zijn de zijkanten dicht, hij moet ventileren van boven en onder. Dus ik kan niet tussen de regels isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:10
Je moet eens kijken naar onderstaand product. In de Eps zijn uitsparingen gemaakt waarin je het hout kan plaatsen voor je regelwerk.

https://www.isobouw.nl/nl/producten/slimfort-gevelisolatie/
Pagina: 1