Vloerverwarming aanleggen icm Quatt hybride warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-06 16:10
Beste Allen,
In ons huis hebben wij een aanbouw van ca 60m2. Hier komen de keuken en woonkamer in.
Deze aanbouw is van 86 en heeft recentelijk een nieuw platdak mogen ontvangen, met 10cm pir isolatie.
Het verwarmingssysteem bestaat uit een Intergas Kombi Kompakt hr36/48 in samenwerking met een Quatt Duo Hybride warmtepomp. Deze sturen momenteel alleen radiatoren aan, er is verder nog geen vvw in het huis.

De vloer bestaat (volgens de bouwtekening) uit zand, 12cm betonvloer, daarop 5cm zandcementvloer.
Mijn plan is, zandcementvloer uitkloppen, op de beton een paar cm isolatie (2-3), daarop van die vvw matten om te tackeren, welke ook nog isolatie hebben van een paar cm. Dan de vloerverwarmingsleidingen en vervolgens nieuwe zandcement (4,5cm vanaf bovenste leiding).

Het uitslopen, isolatie, vvw leggen wil ik zelf doen. De zandcement laat ik doen, dat gaat me bij 60m2 nooit lukken zonder 10k aan egaline.

Vooraf:
Ik weet dat in totaal +- 5cm niet veel isolatie is. Maar hoogte plafond is helaas niet erg denderend en we kunnen elke cm gebruiken en mijn rationalisering is dat het nog steeds beter is dan in de bestaande zandcement fresen zonder isolatie.

Mijn vragen:
  • Voor zover ik begrepen heb, zijn bij hybride warmtepompen, pomploze verdelers aan te raden. Ook meen ik gelezen te hebben dat je niet teveel warmte je vvw leidingen in wilt jagen. Hoe is dat te controleren bij een hybride systeem? Als het te koud wordt, springt te ketel bij en wordt de watertemp hoger dan de +-40 graden die de quatt max levert.
  • Gezien ik nog in de 'design'fase zit, heb ik in principe alle mogelijkheden kwa diameter leidingen, afstand van de leidingen, type leidingen, legplan etc.
    Wat is in mijn situatie het beste? Ik las ergens dat des te grotere diameter, des te beter, maar 16mm lijkt mij de standaard..
  • Ik zie ook wel eens pex leidingen aangeboden tussen de vvw leidingen. Zijn die een beetje te verwerken? In mijn ervaring wel relatief stug t.o.v. andere leidingen.
Dus als iemand tips heeft, ben ik zeer dankbaar, mijn hoofd rookt ondertussen van de verbouwing en het houdt voorlopig niet op.

[ Voor 5% gewijzigd door ment0 op 07-02-2025 00:01 ]

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:44
Is er nu een CV ketel aanwezig?
Zo nee, waarom hybride?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
pentaw1nz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:58:
Is er nu een CV ketel aanwezig?
Zo nee, waarom hybride?
Zonder aardig wat gedoe, werkt de Quatt alleen icm met een CV. Dus ja, er is een cv aanwezig.
Ik zal de post aanpassen, zodat dat duidelijk is.

Half vrijstaand, enkelsteens 1914 huis, 350+m2, +- 200m2 verwarmd. Gedeeltelijk hr++, dubbelglas en enkelglas. Quatt duo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:44
Vraag 1: je kunt je cv ketel ook op max 40 graden zetten. Dat is zeker aan te raden bij vloerverwarming en pomploze verdelers.

Mocht je woning toch die hogere temperatuur nodig hebben (bijv in andere radiatoren, niet ltv) dan moet je de vvw beschermen middels thermostaatknop, maar cv begrenzen is mooier.

Vraag 2: Diameter 16mm is te klein voor hoofdleidingen. Het is idd de standaard voor de vvw buizen of voor de aftakkingen naar radiatoren. Daarvoor prima. Voor hoofdleidingen pak je 2 maten groter.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:32
Een pomploze verdeler met een Quatt gaat (nog) niet. Er is nu namelijk geen enkele manier om te garanderen dat de warmtepomp onder de temperatuur blijft die de vloer aan kan.

Waarschijnlijk is een mengverdeler (dus met pomp) toch het handigste. Dan kunnen je radiatoren boven bijv naar 50 graden terwijl je voor de VVW geen extra dikke leidingen vanaf de ketel/warmtepomp hoeft te trekken.

De pomp zorgt er dan bijvoorbeeld voor dat 400 liter per uur aan heet water keurig bijgemengd wordt met de retour van de vloer voor een hogere flow met een lagere temperatuur waarmee je nieuw aangelegde vloer niet weer direct de kliko in kan.

Ik verwacht overigens wel dat die temperatuur begrenzing er komt, misschien met de komst van de full electric uitbreiding waarbij er geen CV ketel meer tussen zit die helemaal los kan gaan als je monteur tijdens onderhoud van mening is dat 80 graden veel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06 12:45
netappie schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:34:
Een pomploze verdeler met een Quatt gaat (nog) niet. Er is nu namelijk geen enkele manier om te garanderen dat de warmtepomp onder de temperatuur blijft die de vloer aan kan.

Waarschijnlijk is een mengverdeler (dus met pomp) toch het handigste. Dan kunnen je radiatoren boven bijv naar 50 graden terwijl je voor de VVW geen extra dikke leidingen vanaf de ketel/warmtepomp hoeft te trekken.

De pomp zorgt er dan bijvoorbeeld voor dat 400 liter per uur aan heet water keurig bijgemengd wordt met de retour van de vloer voor een hogere flow met een lagere temperatuur waarmee je nieuw aangelegde vloer niet weer direct de kliko in kan.

Ik verwacht overigens wel dat die temperatuur begrenzing er komt, misschien met de komst van de full electric uitbreiding waarbij er geen CV ketel meer tussen zit die helemaal los kan gaan als je monteur tijdens onderhoud van mening is dat 80 graden veel beter is.
Een pomploze verdeler gaat wel met een Quatt. Ze raden het alleen af vanwege de reden die jij noemt. Ik zou het zelf alleen maar aanraden als je woning volledig verwarmd wordt door vloerverwarming. Als je weet wat de risico's zijn en hoe je daar mee om kan gaan installeren ze gewoon op een open verdeler. Wel met de nodige disclaimer, zie onderstaand:
Low temperature Manifold(verdeler).
A low-temperature (LT) compatible manifold has no thermostatic valve or water pump,
therefore the water enters the floor at the temperature that the source supplies the water.
There are households, that have this type of system with different types of sensors to
prevent damage to the floor or the heating water supply temperature of the boiler is set at
low temperature (around 40-45 degrees).
.
● When discussing your LT manifold, it is essential to understand that you are
assuming certain risks for two main reasons:
1. Potential Boiler Failures: There is a risk that sensors or settings in the boiler may fail,
causing the CV-ketel to spike or continuously deliver high-temperature water to the
underfloor heating area. This could potentially lead to damage.
2. Incorrect Adjustments by Technicians: During boiler servicing, external technicians
might inadvertently adjust the boiler settings incorrectly, which could also result in
high-temperature water being delivered to your underfloor heating system.

Why Quatt is Safe for Your System:
Quatt can operate with an LT manifold, and our system ensures that the water temperature
in the floor heating area will never exceed the maximum peak temperature of 55 degrees
Celsius.For example, even if there is a spike, the Quatt system's design limits the
temperature, preventing potential damage to your underfloor heating.

Our Installation and Responsibility:
● Our installers are specifically trained to leave the boiler at its original temperature if it
is below 60 degrees Celsius.
● However, we cannot take responsibility for adjustments made by external boiler
technicians during subsequent servicing.
Customer Responsibility:
If you decide to retain your LT manifold(this is your installation) after understanding our
recommendation for a mixing manifold, please be aware that:
● While Quatt will work and provide comfort, you are assuming responsibility for any
potential issues related to the LT manifold.
● We recommend using a mixing manifold to mitigate these risks further and ensure
optimal performance and safety of your heating system.

In summary, while Quatt can work with your existing LT manifold, it is important for you to
understand the potential risks and assume responsibility if you choose to keep it. For the
best performance and safety, we recommend transitioning to a mixing manifold.
p.s. in de laatste zin staat dat ze voor de 'best performance' een verdeler met pomp aanraden. Toen ik aangaf dat pomploos efficiënter is gaven ze dit toe. Voor Quatt is kans op problemen onderdeel van de 'performance'. Ik denk voor gemiddelde huizenbezitter een logische keuze om dan in te leveren op efficiëntie. Of dat voor een tweaker ook geldt kun je zelf het beste de afweging in maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
RickvdT schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Een pomploze verdeler gaat wel met een Quatt. Ze raden het alleen af vanwege de reden die jij noemt. Als je weet wat de risico's zijn en hoe je daar mee om kan gaan installeren ze gewoon op een open verdeler. Wel met de nodige disclaimer, zie onderstaand:

[...]

p.s. in de laatste zin staat dat ze voor de 'best performance' een verdeler met pomp aanraden. Toen ik aangaf dat pomploos efficiënter is gaven ze dit toe. Voor Quatt is kans op problemen onderdeel van de 'performance'. Ik denk voor gemiddelde huizenbezitter een logische keuze om dan in te leveren op efficiëntie. Of dat voor een tweaker ook geldt kun je zelf het beste de afweging in maken. ;)
Ik ben hier ook bezig geweest met verschillende offertes voor een nieuwe vloer met vloerverwarming. Eigenlijk wil niemand garantie geven met een pomploze verdeler als de warmtepomp niet hard begrensd is.

Ook speelt hier dat de bovenverdiepingen uitsluitend radiatoren hebben. DIe moeten veel warmer om het daar een beetje comfortabel te houden en wat er aan leidingen naar de BG grond lopen zijn eigenlijk te dun om alleen via de vloer de ruimte goed warm te houden als het buiten onder 0 is.

Het open breken van de complete koof, boren van gaten en leggen van leidingen kost nogal wat en eigenlijk zouden de andere verdiepingen dan grotere radiatoren of ook vloerverwarming nodig hebben.

Dan is een goede mengverdeler waarbij je de verhouding tussen de BG en andere verdiepingen perfect kan regelen toch wel een verstandige investering, zelfs als je een paar procent minder rendement haalt op die 60 m2.

Overigens kan je veel mengverdelers tegenwoordig gewoon ombouwen naar gesloten verdelers als je ooit full electric gaat en de afgifte op de andere verdiepingen ook lukt en je leidingwerk geschikt is gemaakt om de flow van de vloer te halen. Jammer van de pomp, maar die kan je tzt gewoon op marktplaats zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkh
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-06 17:52
Onze woning had alleen gaskachels, wij hebben toen de grootst mogelijke hoofdleiding laten aanleggen (32mm geïsoleerd) en daar op elke verdieping van ons huis een aftakking op gemaakt voor de verdelers.

Wij hebben boven voor Warp gekozen, laagst mogelijke opbouwhoogte, voelde wel wat ongemakkelijk met die dunne buisjes maar de Quatt pompt het met gemak erdoorheen. Beneden hebben we VarioTherm, iets grotere buis en ook droogbouw, wij zijn tevreden.

NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellang
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-05 13:20
Ik heb recent nieuwe vloerverwarming laten aanleggen op de begane grond met open verdeler waarbij ik me nu vooral zorgen maak over het opstartprotocol. Daar zal ik volgende week mee kunnen starten, maar ik heb nu dus eigenlijk geen manier om de aanvoertemperatuur langzaam per dag te verhogen. Plan is nu om de kamer thermostaat minimaal te verhogen (met 0,1 graden) en dan hopen dat de aanvoertemperatuur daardoor laag blijft.

Als alles eenmaal in bedrijf is maak ik me niet zoveel zorgen over een te hoge temperatuur, de cv staat al laag ingesteld. Daarnaast zit er een tado thermostaatknop voor de verdeler, dus kan altijd die dicht zetten op afstand mocht er onderhoud plaatsvinden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-06 20:45
Bij ons hebben we enkel vloerverarming. En dus ook verdelers zonder pomp en zonder menging van water. De Quatt spuugt het water direct de vloeren in, temperatuur is met de koude dagen in januari nooit boven de 32 graden gekomen.

De enige keer dat er behoorlijk warm water doorheen ging was direct na het dichtsmeren van de vloerverwarming sleuven. De temperatuur was 14 graden in de woonkamer. De vloerverwarmingmonteur had de thermostaat op 18 gezet toen hij klaar was. Hierdoor ging de warmtepomp direct samen met de CV op vol vermogen en liep de temperatuur op. Wij zaten zelf in de eerste verdieping op de slaapkamer omdat we 3 uur lang niet over de dichtgesmeerde sleuven mochten lopen. Toen ik zag dat de temperatuur veel hoger was dan mij goed leek heb ik op afstand middels een Ikea stopcontact de gehele Quatt uitgeschakeld.
Sindsdien staat de (elektrische 6kW CV) gewoon uit. De Quatt kan ons huis prima van warmte voorzien en indien het echt nodig is kan ik die CV weer aanzetten. Quatt draait met het huidige weer in Silent mode, want dan maakt hij mooie lange runs.

Vanaf de Quatt+CV voor de deur 25mm spiraalbuis naar de kruipruimte, vanaf daar gesplitst en 20mm buis naar de verdeler voor beneden en 20mm buis naar de 1e + 2e etage. Allemaal relatief korte lengtes en de Quatt krijgt die 800L er ook nog doorheen als ik boven alles dichtzet.

[ Voor 11% gewijzigd door Onno ! op 07-02-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lieverd
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:17
netappie schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Ik ben hier ook bezig geweest met verschillende offertes voor een nieuwe vloer met vloerverwarming. Eigenlijk wil niemand garantie geven met een pomploze verdeler als de warmtepomp niet hard begrensd is.
Pomploze verdeler is echt wel heel fijn hoor, en met een Tado thermostaat kun je de maximale aanvoertemperatuur instellen. Dat werkt beter dan de begrenzer op de CV (mijn nefit gaat tot wel 10 graden over die waarde heen en springt dan in storing tot de leidingen voldoende zijn afgekoeld.)

Je moet er even op durven vertrouwen dat je met 40 graden water je huis voldoende warm krijgt. Als je dat niet vertrouwt, of je hebt een parketvloer oid, dan kun je nog een hybride verdeler nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-06 12:45
jellang schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:27:
Ik heb recent nieuwe vloerverwarming laten aanleggen op de begane grond met open verdeler waarbij ik me nu vooral zorgen maak over het opstartprotocol. Daar zal ik volgende week mee kunnen starten, maar ik heb nu dus eigenlijk geen manier om de aanvoertemperatuur langzaam per dag te verhogen. Plan is nu om de kamer thermostaat minimaal te verhogen (met 0,1 graden) en dan hopen dat de aanvoertemperatuur daardoor laag blijft.

Als alles eenmaal in bedrijf is maak ik me niet zoveel zorgen over een te hoge temperatuur, de cv staat al laag ingesteld. Daarnaast zit er een tado thermostaatknop voor de verdeler, dus kan altijd die dicht zetten op afstand mocht er onderhoud plaatsvinden oid.
Door een strakke planning ben ik vorige week ook begonnen met het opstart protocol op de cv. Dit dus voor de installatie van de Quatts. Wat ik heb gedaan met een Remeha calenta 40c:
Aanvoertemperatuur op 25
Minimale vermogen: minimale stand, 17/42 kw
Maximale vermogen: minimale stand+1, 18/42 kw
Minimale pompsnelheid: 80 %
Maximale pompsnelheid: 100%

Mijn zorg was dat hij bij zo'n lage temperatuur de aanvoer direct over de 25 graden zou springen. Door de minimale pompsnelheid hoog te zetten en het maximale vermogen zo laag mogelijk gaat dat eigenlijk verrassend goed. Lange runs waarbij de aanvoertemperatuur langzaam stijgt en niet boven de 25 komt.
Onno ! schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:00:
Bij ons hebben we enkel vloerverarming. En dus ook verdelers zonder pomp en zonder menging van water. De Quatt spuugt het water direct de vloeren in, temperatuur is met de koude dagen in januari nooit boven de 32 graden gekomen.

De enige keer dat er behoorlijk warm water doorheen ging was direct na het dichtsmeren van de vloerverwarming sleuven. De temperatuur was 14 graden in de woonkamer. De vloerverwarmingmonteur had de thermostaat op 18 gezet toen hij klaar was. Hierdoor ging de warmtepomp direct samen met de CV op vol vermogen en liep de temperatuur op. Wij zaten zelf in de eerste verdieping op de slaapkamer omdat we 3 uur lang niet over de dichtgesmeerde sleuven mochten lopen. Toen ik zag dat de temperatuur veel hoger was dan mij goed leek heb ik op afstand middels een Ikea stopcontact de gehele Quatt uitgeschakeld.
Sindsdien staat de (elektrische 6kW CV) gewoon uit. De Quatt kan ons huis prima van warmte voorzien en indien het echt nodig is kan ik die CV weer aanzetten. Quatt draait met het huidige weer in Silent mode, want dan maakt hij mooie lange runs.

Vanaf de Quatt+CV voor de deur 25mm spiraalbuis naar de kruipruimte, vanaf daar gesplitst en 20mm buis naar de verdeler voor beneden en 20mm buis naar de 1e + 2e etage. Allemaal relatief korte lengtes en de Quatt krijgt die 800L er ook nog doorheen als ik boven alles dichtzet.
Dit is hoe ik het ook bedacht had. Mooi om te horen dat dit ook goed gaat in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
RickvdT schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:07:
[...]

Door een strakke planning ben ik vorige week ook begonnen met het opstart protocol op de cv. Dit dus voor de installatie van de Quatts. Wat ik heb gedaan met een Remeha calenta 40c:
Aanvoertemperatuur op 25
Minimale vermogen: minimale stand, 17/42 kw
Maximale vermogen: minimale stand+1, 18/42 kw
Minimale pompsnelheid: 80 %
Maximale pompsnelheid: 100%

Mijn zorg was dat hij bij zo'n lage temperatuur de aanvoer direct over de 25 graden zou springen. Door de minimale pompsnelheid hoog te zetten en het maximale vermogen zo laag mogelijk gaat dat eigenlijk verrassend goed. Lange runs waarbij de aanvoertemperatuur langzaam stijgt en niet boven de 25 komt.
Ja, met alleen een CV ketel en geen CiC met een eigen plan is het allemaal wat eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
lieverd schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:04:
[...]

Pomploze verdeler is echt wel heel fijn hoor, en met een Tado thermostaat kun je de maximale aanvoertemperatuur instellen. Dat werkt beter dan de begrenzer op de CV (mijn nefit gaat tot wel 10 graden over die waarde heen en springt dan in storing tot de leidingen voldoende zijn afgekoeld.)

Je moet er even op durven vertrouwen dat je met 40 graden water je huis voldoende warm krijgt. Als je dat niet vertrouwt, of je hebt een parketvloer oid, dan kun je nog een hybride verdeler nemen.
Tja, de Quatt zit hier toch regelmatig boven de 45 aanvoer. En natuurlijk gaat dat omlaag als het afgiftesysteem groter is, maar dan zitten we boven weer in de kou.

Voorlopig is project VVW even afgelast. Te veel overlast en andere zaken die nu een hogere prioriteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennie170
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-06 17:12
Ik zou deze video eens bekijken over mengloze verdelers.
YouTube: Your Underfloor Heating Could Be Better - Here Is How.

Waarom laat je de vloerverwarming niet gewoon infrezen? Dat is toch het aller makkelijkste lijkt me. Frezen, mortelen, beetje egaline er op, en een mooie PVC vloer er bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-06 13:12
Je kunt ook voor een hybride verdeler gaan.

https://www.technim.nl/ve...dHY6-ghU-qa4aAjoEEALw_wcB

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
Waarom laat je de vloerverwarming niet gewoon infrezen? Dat is toch het aller makkelijkste lijkt me. Frezen, mortelen, beetje egaline er op, en een mooie PVC vloer er bovenop.
Omdat we dan de bodem onder de vloer (aarde) meeverwarmen en dus minder efficient.
En, omdat er in de aanbouw in het verleden vanalles gebeund is, waardoor je verschillende hoogtelevels hebt en dat willen wij ook weer verwijderen en 1 vloerhoogte willen.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik zal hier vanavond eens doorheen lezen en eens wat dingen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ment0
Dit lijkt inderdaad op de eenvoudigste foolproof optie.

Pagina: 1