Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:13
Beste mensen,

Binnenkort zijn stekkerzonnepanelen toegestaan in België, momenteel kan ik nog niks vinden over de wetgeving hierover enkel dat het ongeveer hetzelfde zal zijn dan in Nederland.

Ik zou graag 4000WP ( misschien 5000WP ) willen leggen en ik zou al een beetje voorbereidend werk willen doen :

Ik zou de panelen in mijn tuin zetten en via een stopcontact in men tuinhuis aansluiten. Ik heb een bestaande 4G4 kabel (+PE) naar men tuinhuis liggen waarvan 2 draden in gebruik zijn voor verlichting + stopcontact.
Ik dacht de andere 2draden op een 25A automaat aan te sluiten en dan een klein zekeringkastje in men tuinhuis hangen met 2x 16A zodat ik 2 aparte kringen heb met elks een stopcontact met 2000WP op.

Is zo een installatie toegestaan in Nederland ? Of heb ik iets over het hoofd gezien ? wat is het maximum WP dat je op een aparte kring mag zetten ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58O9PSOMqZXzNsW2ryDOaABuDlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TjeXuAmHlWtBCoaRBrAclujC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Javice19 op 06-02-2025 21:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tubjes
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-04 00:17
hallo javice,
volgens mij mag je maar 600-800 wp op een stekker zetten, in duitsland en oostenrijk wordt dit veel gedaan.
Ik dacht ergens te lezen dat het officieel in nederland niet eens is toegestaan, of hier is discussie over.
5000 wp gaat denk ik niet met een stekker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:33
Dit is niet toegestaan.
Maar waarom de 25A toevoegen?
Je kan prima af met alleen een onderverdeler in het tuinhuis plaatsen met 2 B16A groepen en een B16A 30mA aardlekautomaat voor het stopcontact.
Let er wel op dat de huidige 20A een aardlekautomaat dient te zijn van type A 300mA.
Mocht je toch persé alle 4 de aders willen gebruiken zul je een 20A 4 polige moeten plaatsen.

[ Voor 14% gewijzigd door Jim423 op 07-02-2025 00:31 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
tubjes schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:15:
hallo javice,
volgens mij mag je maar 600-800 wp op een stekker zetten, in duitsland en oostenrijk wordt dit veel gedaan.
Ik dacht ergens te lezen dat het officieel in nederland niet eens is toegestaan, of hier is discussie over.
5000 wp gaat denk ik niet met een stekker werken.
oww dat is jammer, ik had zoiets al gelezen dat je max 600WP op een bestaand kring mocht zetten waar al vebruikers op stonden, zodat je de kring niet per ongeluk overbelast. Dus ik had gehoopt met een nieuwe kring enkel voor zonnepanelen dat je meer zou mogen, maar de nederlandse wetgeving is daar precies toch ook niet heel duidelijk over, ik kan er toch niet veel over terug vinden. Ma goed, ik zal nog even afwachten en hopen dat de belgische wetgeving errond iets duidelijk zal zijn.
Jim423 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:30:
Dit is niet toegestaan.
Maar waarom de 25A toevoegen?
Je kan prima af met alleen een onderverdeler in het tuinhuis plaatsen met 2 B16A groepen en een B16A 30mA aardlekautomaat voor het stopcontact.
Let er wel op dat de huidige 20A een aardlekautomaat dient te zijn van type A 300mA.
Mocht je toch persé alle 4 de aders willen gebruiken zul je een 20A 4 polige moeten plaatsen.
Wel gezien ik 2x4mm² niet gebruik naar men tuinhuis wou ik een aparte kring maken enkel voor de zonnepanelen:

bestaande kring : 20A => 2G4 => verlichting + stopcontact
nieuwe extra kring : 25A => 2G4 => zekeringkastje 2x16A => zonnepanelen

ik was aan het zien naar 2x https://webshop.cedel.nl/...-Micro-Omvormer-2000-Watt dat een output stroom heeft van 8.7A en mogelijks https://webshop.cedel.nl/...-Micro-Omvormer-1000-Watt dat 4.35A output heeft en dat komt op een totaal van 21.75A dus in feite zou ik wel 1x 10A en 1x 16A zekering in het zekeringkastje kunnen steken dan

[ Voor 10% gewijzigd door Javice19 op 07-02-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Met 5000 Wp is het nog niet gelijk gezegd dat er ook daadwerkelijk 5000 Watt vermogen gaat lopen.
Maar je kan i.p.v. 20A type A 300mA natuurlijk ook een 25A type A 300mA plaatsen mits de kabellengte niet te groot is. Tenzij je al een hoofddiff. 300mA hebt (wat volgens mij gebruikelijk is in BE) dan volstaat puur een 25A. Geen idee wat voor hoofdzekering je hebt verder (32A?).

Zoals al reeds vermeld is het plan met verschillende kringen niet toegestaan (in NL althans). Maar dus ook niet nodig, een enkele beveiliging in huis en 3 automaten (16A) in het tuinhuis is voldoende, waarvan 1 dus een aardlekautomaat 30mA type A voor het algemene stopcontact.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
Jim423 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:50:
Met 5000 Wp is het nog niet gelijk gezegd dat er ook daadwerkelijk 5000 Watt vermogen gaat lopen.
Maar je kan i.p.v. 20A type A 300mA natuurlijk ook een 25A type A 300mA plaatsen mits de kabellengte niet te groot is. Tenzij je al een hoofddiff. 300mA hebt (wat volgens mij gebruikelijk is in BE) dan volstaat puur een 25A. Geen idee wat voor hoofdzekering je hebt verder (32A?).

Zoals al reeds vermeld is het plan met verschillende kringen niet toegestaan (in NL althans). Maar dus ook niet nodig, een enkele beveiliging in huis en 3 automaten (16A) in het tuinhuis is voldoende, waarvan 1 dus een aardlekautomaat 30mA type A voor het algemene stopcontact.
Ja 300mA is verplicht hier, en 30mA voor vochtige kringen waar men tuinhuis ook al opzit.

Men hoofdzekering is 40A

Meerdere kringen op 1 kabel is volgens het AREI ook toegestaan hier : Geleiders van meerdere kringen mogen in ééndezelfde buis of kabel geplaatst worden, zelfs indien deze stroombanen op verschillende spanningen werken mogen deze in dezelfde buis of kabel geplaatst worden op voorwaarde dat ze voor de hoogst aanwezige spanning geïsoleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
In dat geval heb je weinig aan advies van de NEN denk ik.
Waarom wil je je microinverters met een stekker aansluiten? Heeft dit te maken met de regelgeving in BE?
Ik zou de AC Trunk kabel gewoon vast aansluiten op deze 2 16A zekeringen(automaten).
Als je het toch persé met een stekker wilt doen zou ik een blauwe CEE form gebruiken.
In NL/DE was tot 600Wp toegestaan maar nu wordt dit eigenlijk niet meer zo aangesloten (wat DIY cases uitgezonderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:11
Let op dat je stekkerpanelen ook moet laten keuren - en deze zijn dan alleen gekeurd als ze op dat specifieke stopcontact met die specifieke andere verbruikers in een kring zitten...

De vlaamse overheid heeft dit nog niet helemaal goed doorgedacht (mbt verplichte AREI keuring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@99ruud99 Volgens mij is de bedoeling om 2 groepen te maken met alleen 2000Wp stekkerpanelen per groep. Verder geen verbruikers. Het lijkt mij sterk dat dit de bedoeling is maar als ik de normering voor de ''stroomkringen'' zie in België is blijkbaar alles mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javice19
rechtstreeks aansluiten op de zekering had ik ook al aan gedacht, maar valt dat dan nog onder 'stekker' zonnepanelen ?

en de bedoeling is inderdaad 2 groepen te maken van 2000Wp zonder andere verbruikers.

Ik was gewoon nieuwsgierig hoe het in nederland werkt gezien ik er niet echt veel, of toch geen duidelijke info over vind hoe het zit met een aparte kring enkel voor de panelen

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-02 14:29
Ik heb ook 3 losse sets gekocht en draai hier nu al paar maanden op naar volle tevredenheid.

Ze hadden mij destijds uitgelegd dat je op een lege groep, maximaal 3 sets kwijt kan i.v.m. stroombelasting op de groep/componenten.

Met 3 van deze setjes zit je al redelijk dichtbij de 4000wp. https://cjxsolar.nl/products/plug-play-zonnepanelen-set

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je toch al een losse groep hebt speciaal voor je panelen, waarom dan nog werken met wandcontactdozen en stekkers? Knip die stekkers eraf en verbind alles met lasklemmen in een lasdoos. Je hebt dan minder weerstand dan bij een stopcontact en je loopt geen risico dat iemand anders toch een keer het stopcontact gaat gebruiken voor een apparaat dat veel stroom trekt.

Of is het door Belgische regelgeving logischer om op een lege groep allemaal wandcontactdozen vol te prikken? :?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-02 14:29
Gizz schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:44:
Als je toch al een losse groep hebt speciaal voor je panelen, waarom dan nog werken met wandcontactdozen en stekkers? Knip die stekkers eraf en verbind alles met lasklemmen in een lasdoos. Je hebt dan minder weerstand dan bij een stopcontact en je loopt geen risico dat iemand anders toch een keer het stopcontact gaat gebruiken voor een apparaat dat veel stroom trekt.

Of is het door Belgische regelgeving logischer om op een lege groep allemaal wandcontactdozen vol te prikken? :?
Omdat je dan alsnog zelf gaat hobbyen met kabels en stekkers, met alle gebreken die hieruit kunnen ontstaan.

• Jim423
Javice19 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:33:
Ik was gewoon nieuwsgierig hoe het in nederland werkt gezien ik er niet echt veel, of toch geen duidelijke info over vind hoe het zit met een aparte kring enkel voor de panelen
Er zijn hier geen keuringen (particulier dan) dus in feite kun je hier doen wat je wilt. ;)
Wel hebben we een norm (al wordt daar ook niet al te zwaar aan getild, maar dit is wel de norm voor de verzekering en eventuele nalatigheid), daarin worden omvormers vast aangesloten op een eigen eindgroep (via een werkschakelaar). Wij hebben geen differentiaal voor de hele installatie omdat dan al je licht tegelijk uitvalt.
Boven de 5kW is de bedoeling dat je naar een draaistroomaansluiting gaat. En last but not least moet je installatie geschikt zijn voor net-vermogen+pv-vermogen, zodat je niet bekabeling en aardlekschakelaars kan overbelasten in de groepenkast.
Invoeden op bestaande groepen is onwenselijk omdat je andere stopcontacten op deze groep dan kan overbelasten en eventuele stekkersloffen/verlengkabels die hierop zijn aangesloten.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:42
Koop een 3600W omvormer en sluit daar de panelen op aan. :?

• Javice19
even ter verduidelijking waarom ik naar stekker zonnepanelen aan het kijken was:

Van wat ik terug gevonden had, moeten stekker panelen niet gekeurd worden omdat het maar stekker insteken is en klaar is, omvormer en paneel zijn al goedgekeurd voor gebruik.

Ik was eerst aan het zien om een gewone installatie te doen, met keuring dan, maar blijkt dat we hier in dit regeltjesland rekening moeten houden met spanningsval <1% over de kabel.
Dit zou betekenen dat ik ofwel 2x6mm² solar kabel moet leggen naar men tuinhuis (omvormer in huis) of 3G16mm² (omvormer in tuinhuis of micromvormers).

Dan enkele maanden geleden las ik dat stekker panelen in april/mei toegestaan zouden zijn hier dus wou ik daar iets meer proberen en hoopte ik dat ik die 4G4 kabel kon gebruiken en graafwerken en een keuring kon vermijden.

Dit is een berekentool van fluvius (netbeheerder) en daar zie je met een 5kVA omvormer zelfs met een 3G10 niet onder die 1% komt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n62UKJ0lRgvz6pXosh1gCEE8mVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aRLm5uC8ok3m47th4mjX8eWr.png?f=fotoalbum_large

Ma bon, toch maar even afwachten wanneer de belgische regeltjes er zijn voor stekker panelen voor ik iets doe

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
En met stekkerpanelen heb je geen spanningsval :?

Die 1% is er niet alleen voor Fluvius, maar nog meer voor jezelf. Met te dunne kabels valt de boel gewoon uit omdat de spanning te hoog op loopt.

1% is 2,3 volt, dat is prima. Meer moet je (zeker met de 'volle' netten van vandaag) niet willen.

Wat is trouwens de afstand van hoofdverdeler naar de panelen?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Javice19
hesselbeertje schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:01:
En met stekkerpanelen heb je geen spanningsval :?

Die 1% is er niet alleen voor Fluvius, maar nog meer voor jezelf. Met te dunne kabels valt de boel gewoon uit omdat de spanning te hoog op loopt.

1% is 2,3 volt, dat is prima. Meer moet je (zeker met de 'volle' netten van vandaag) niet willen.

Wat is trouwens de afstand van hoofdverdeler naar de panelen?
achja, ik dacht nu 1% meer of minder zal wel niet veel uitmaken ? maja, daar zeg je het wel, de 'volle' netten ....

Afstand van kast naar tuinhuis in kabel lengte zal tussen 30 en 35m zijn

Misschien toch maar gaan graven en die 6mm² solar leggen ...

Edit : nu er nachtje over geslapen te hebben :

volgens de berekentool zou 1.6kVA op 32m nog net onder de 1% spanningsval zijn.
dus in theorie zou ik dus op 4G4 maximum 2x 1.6kVA kunnen zetten.
2G4 recht naar 1 omvormer, 2G4 eerst naar zekeringkastje : 1 zekering naar omvormer, 1 naar licht en stopcontact.
Minder WP dan ik had gehoopt maar goed, als dit kan en mag zal dit men eerste keus zijn, tenzij ik nog iets over het hoofd zie...

[ Voor 42% gewijzigd door Javice19 op 14-02-2025 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Javice19
ik heb nu net https://www.vlaamsenutsre...q/plug-en-play-toestellen gevonden.

Een stekker eraan zal dus wel degelijk nodig zijn hier, dan word het gezien als een product en moet het niet gekeurd worden volgens het AREI
Pagina: 1