Warmtepomp installatie; onenigheid aannemer en installateur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• welzinga
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-04 19:44
Ik heb ongeveer 6 maanden geleden een offerte ondertekend voor een warmtepompinstallatie bestaande uit 2 pompen die in samenwerkingsverband naast elkaar worden geplaatst. De aannemer van deze klus werkte destijds nauw samen met een zelfstandige installateur (een ZZP'er). En 1 van de werknemers van de installateur is bij mij thuis geweest om te schouwen: hij heeft gekeken waar de warmtepompen kunnen worden geplaatst en wat daarvoor nodig is, en hij heeft foto's gemaakt van m'n meterkast en de plekken waar de binnenunit en de warmtepompen geplaatst gaan worden. In de offerte is aangegeven dat de basisinstallatie van de warmtepompen Is inbegrepen in de prijs, echter wordt daarin niet uitgelegd wat de basisinstallatie inhoudt.

Aanvankelijk zou de installatie 3 maanden geleden al plaatsvinden, maar ze hadden meerdere vertragingen en op een gegeven moment kregen ze onenigheid en is de installateur vertrokken. De vertrokken installateur had de vaardigheid om de warmtepompen aan te sluiten op de meterkast zodat ze worden voorzien van stroom. En ik heb sterk het vermoeden dat dit onderdeel uitmaakte van de "basisinstallatie" totdat hij vertrok, maar de aannemer heeft nieuwe installateurs gevonden en is nu van mening dat niet hij maar ik moet betalen voor de elektra (het aanleggen van bekabeling van de meterkast naar de warmtepompen). Ik heb daarna gebeld met de oorspronkelijke installateur (de man die was vertrokken) en hij zei dat de elektra onderdeel is van de basisinstallatie en in mijn situatie ook geen sprake was van extra kosten die vallen onder "meerwerk."

De oorspronkelijke installateur heeft aangeboden om de installatie van de aannemer over te nemen, en de aannemer wil dat ook wel. Dat zou betekenen dat de aannemer de prijs verlaagd met het bedrag dat hij vraagt voor de installatie en dat ik de installateur rechtstreeks betaal. Maar de installateur vraagt om bijna 500 euro meer (bijna 3000 totaal) dan de aannemer bereid is terug te geven. Ik weet niet of dat een redelijk aanbod is, of wat mijn andere opties zijn? Ik voel me door beide partijen (de aannemer & de installateur) belazerd, en ik heb inmiddels zo lang moeten wachten dat ik gebruik moet maken van een extra lening om de installatie te betalen (dat was niet het geval geweest als de installatie eerder had plaatsgevonden). Zal ik akkoord gaan met het aanbod van de installateur, of met de aannemer in gesprek over het feit dat hij (niet ik) z'n nieuwe installateur zal moeten betalen voor de elektra?

[ Voor 58% gewijzigd door welzinga op 08-02-2025 08:36 . Reden: Meerdere reacties gaven aan dat het verhaal onduidelijk is ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Heb je rechtsbijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb je al iets betaald? Kun je nog annuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-05 19:32
Het gaat over meerwerk van >500 euro. Kabeltje aanleggen + groep erbij kost minder als dat, ongeveer de helft. Als je met de originele installateur in zee gaat, vervalt er neem ik aan ook de installatie kosten van de aannemer? Die levert dan alleen nog de hardware.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-05 20:43
Is ontbinden van de opdracht geen optie?

Ik weet niet of je nog verder wilt met deze partij(en).

Daarnaast is je verhaal (een beetje) lastig te lezen.

Zo schrijf je "Maar de installateur vraagt om bijna 2500 euro (excl. BTW). Ik weet niet of dat een redelijk aanbod is"

2500€ Aanbetaling? Meerprijs? Iets anders?

Een aanbetaling lijkt mij vanuit installateursperspectief niet gek..

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Lekker weglopen. Dit gaat alleen nog maar meer gezeik geven. Pech voor nu, maar soms loopt het zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:32

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Annuleer die handel

5 euro op je muil gauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
Sethro schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:36:
Heb je al iets betaald? Kun je nog annuleren?
Ik heb de helft aanbetaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:14
Ontbinden en op zoek naar een installateur waar je wel vertrouwen in hebt. Al het andere eindigt in teleurstellingen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
ymoona schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:36:
Het gaat over meerwerk van >500 euro. Kabeltje aanleggen + groep erbij kost minder als dat, ongeveer de helft. Als je met de originele installateur in zee gaat, vervalt er neem ik aan ook de installatie kosten van de aannemer? Die levert dan alleen nog de hardware.
Ja, de aannemer levert dan alleen nog de hardware, hoewel ik nog niet weet hoeveel installatiekosten hij rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
BjornHero schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:37:
Is ontbinden van de opdracht geen optie?

Ik weet niet of je nog verder wilt met deze partij(en).

Daarnaast is je verhaal (een beetje) lastig te lezen.

Zo schrijf je "Maar de installateur vraagt om bijna 2500 euro (excl. BTW). Ik weet niet of dat een redelijk aanbod is"

2500€ Aanbetaling? Meerprijs? Iets anders?

Een aanbetaling lijkt mij vanuit installateursperspectief niet gek..
2500 voor de gehele installatie. ongeveer 3000 incl. BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:14
welzinga schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:04:
[...]

2500 voor de gehele installatie. ongeveer 3000 incl. BTW
3000 euro voor 2 warmtepompen inclusief aansluiten?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
hesselbeertje schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:05:
[...]

3000 euro voor 2 warmtepompen inclusief aansluiten?
Ja, maar de elektra gaat voor beide warmtepompen naar dezelfde locatie (want ze staan naast elkaar). Het zijn er 2 maar het zijn niet 2 verschillende installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:23
welzinga schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:09:
[...]

Ja, maar de elektra gaat voor beide warmtepompen naar dezelfde locatie (want ze staan naast elkaar). Het zijn er 2 maar het zijn niet 2 verschillende installaties.
Het moeten wel heel goedkope prul warmtepompen zijn wil deze prijs niet verkeerd zijn.

3K voor 2 warmtepompen inclusief alle bijkomende werkzaamheden klinkt als een zeer fijne prijs.

Aangaande ontbinden e.d. kan ik je niet helpen zonder de contracten gezien te hebben. En Basisinstallatie is een loze term, wordt vaak gebruikt maar vervolgens staat er nergens omschreven wat er mee wordt bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:56
Je zit volgens mij behoorlijk hoog in je emotie, ik kan het verhaal bijna niet volgen.
Er is dus nu 1500€ aanbetaald?
Ik zou erg oppassen met nog meer contracten en betalingen doen, er is totaal geen garantie dat er daarna wel iets gaat gebeuren na dat nu 3 maanden lang niets is gebeurd.
Daarnaast is 3000€ een te lage prijs, of gaat het om een prijs excl de pompen?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• welzinga
Jim423 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:22:
Je zit volgens mij behoorlijk hoog in je emotie, ik kan het verhaal bijna niet volgen.
Er is dus nu 1500€ aanbetaald?
Ik zou erg oppassen met nog meer contracten en betalingen doen, er is totaal geen garantie dat er daarna wel iets gaat gebeuren na dat nu 3 maanden lang niets is gebeurd.
Daarnaast is 3000€ een te lage prijs, of gaat het om een prijs excl de pompen?
3000 is de prijs voor alleen de installatie. De warmtepompen en toebehoren kosten rond de 15000 (maar daar gaat nog subsidies van af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Waarom eigenlijk twee warmtepompen in cascade opstelling, is het zo’n groot pand of heb je zo’n hoge watertemperatuur nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:33

Barrycade

Through the...

Waarom zou je gepakt worden met 3k installatiekosten op een totaal van 18k totaal? Als dat alsnog met een kabeltje stroom is, is en blijft het toch een realistische prijs?

Maar als je communicatie met je installateur gaat zoals je TS dan snap ik dat het stroef verloopt.

Als de aannemer een solide bedrijf is met afdoende ervaring om je te helpen ook als het fout loopt, zou ik niet te moeilijk doen. Als het een aannemer is die uitbouwen plaatst en toevallig ook wat mogelijkheden zag mbv een eenpitter zou ik hard weglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Barrycade schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:24:
Waarom zou je gepakt worden met 3k installatiekosten op een totaal van 18k totaal?
3k is wat de oorspronkelijke installateur wil om het werk van de aannemer over te nemen. TS wordt gepakt als hij dat moet betalen als hij de aannemer al heeft betaald voor de installatie

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58
Dus aannemer vraagt eerst 18k inclusief installatie, maar nu de installateur geen vriendjes meer is met aannemer vraagt die eerste jou 3k aan arbeid en mag je zelf bij de aannemer die 3k terugvorderen?

[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 06-02-2025 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:50
Nog steeds onduidelijk, Je schrijft warmtepompen zelf zouden 15k kosten, zonder installatie, en daar heb je al 7,5k van betaald? Heeft de aannemer ze voor jou al gekocht? En wat zou oorspronkelijk de installatie dan kosten via de aannemer?

Belangrijkste is, als je de oorspronkelijke Installateur het laat afmaken, en er is wat mis, hoe gaat dat dan, bij wie kan je terecht, de installateur of verwijst hij naar de aannemer die de pompen geleverd heeft? Daar kan je buikpijn van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je hebt een koop-aannemingsovereenkomst gesloten, die ziet zowel op de levering (koop) als het installeren (aanneming van werk) van de warmtepompinstallatie. Bij aanneming zijn regels over aanpassing van de prijs. Daarvoor is het van belang eerst vast te stellen of je een vaste prijs, een richtprijs, of op basis van nacalculatie hebt afgesproken, en wat er voor die prijs moet worden gedaan.
Het lijkt erop dat je een vaste prijs hebt afgesproken voor een 'basisinstallatie', en dat de afspraak is dat er een werkende (dus aangesloten) warmtepomp wordt opgeleverd. De aannemer beroept zich erop dat de stroomkabels nog niet zijn aangelegd. Over de verhoging van een vaste prijs bepaalt art. 7:753 BW:
1. Indien na het sluiten van de overeenkomst kostenverhogende omstandigheden ontstaan of aan het licht komen zonder dat zulks aan de aannemer kan worden toegerekend, zal de rechter op vordering van de aannemer de overeengekomen prijs geheel of gedeeltelijk aan de kostenverhoging kunnen aanpassen, mits de aannemer bij het bepalen van de prijs geen rekening heeft behoeven te houden met de kans op zulke omstandigheden.
2. De aannemer mag de prijs zonder tussenkomst van de rechter aanpassen, indien de kostenverhoging het gevolg is van door de opdrachtgever verschafte onjuiste gegevens welke voor de prijsbepaling van belang zijn, tenzij de aannemer de onjuistheid der gegevens vóór het vaststellen van de prijs had behoren te ontdekken.
3. Het in de leden 1 en 2 bepaalde geldt slechts indien de aannemer de opdrachtgever zo spoedig mogelijk voor de noodzaak van een prijsverhoging heeft gewaarschuwd, opdat deze tijdig hetzij gebruik kan maken van het hem in artikel 764 toegekende recht, hetzij een voorstel kan doen tot beperking of vereenvoudiging van het werk.
Er moet dus aan een aantal voorwaarden zijn voldaan:
- de aannemer hoefde bij het bepalen van de prijs geen rekening te houden met de kans op zulke omstandigheden
- de aannemer moet de opdrachtgever zo spoedig mogelijk voor de noodzaak van een prijsverhoging waarschuwen

Aan geen van deze voorwaarden is voldaan. Als er dus een vaste prijs is afgesproken, heeft de aannemer pech.

Ga dus na of er een vaste prijs is afgesproken.
https://www.aannemervak.n...elzinnige-prijsafspraken/
https://www.advocaten-van...at-betaal-je-de-aannemer/
https://www.schenkeveldad...wordt-aanneemsom-bepaald/

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:24
Als ik het goed begrijp heb jij een contract met de aannemer en niet met de installateur.

De aannemer moet dan gewoon de installatie zoals afgesproken realiseren en jij hebt niks te maken wie de onderaannemer is en wat deze betaald zou krijgen.

Ik snap wel dat als je deze onderaannemer niet vertrouwt, je verhaal gaat halen bij de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:50
welzinga schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 21:09:
[...]

Ik weet niet wat het aansluit vermogen van één pomp is, boven een bepaald vermogen moet je ze op losse groepen zetten. 2 leidingen parallel plaatsen is niet 2x zoveel werk als 1. En elk een werkschakelaar. Hoofdzekering zwaar genoeg voor 2 pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:41
Ik vind het een erg lastig verhaal om te volgen. Deel van de details ontbreekt.
En heb je bewijzen van wat je hebt ondertekend/wat er is afgesproken?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:12
Het is toch heel simpel.
Totale kosten incl installatie 18k
Aanbetaling van 9k
Installateur vraagt 3k
Dus 18-3-9 = 6k nog te betalen aan de aannemer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

maxoss schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:42:
Het is toch heel simpel.
Totale kosten incl installatie 18k
Aanbetaling van 9k
Installateur vraagt 3k
Dus 18-3-9 = 6k nog te betalen aan de aannemer
Waarbij de die 3K extra kosten zijn die de installateur vraagt als hij het helemaal zelf doet los van de aannemer en waarvan TS aangeeft dat hij dat geld niet heeft en dan moet lenen.

De aannemer zou nog wel wat geld moeten teruggeven als hij er helemaal tussenuit gaat maar is natuurlijk maar afwachten hoeveel dat gaat zijn.
Maar zelfs als dit de volledige 3K afdekt zou ik het niet doen want dan levert de aannemer de spullen maar is de installateur verder volledig verantwoordelijk voor de rest. Als er dan een probleem is kan je die situatie hebben dat ze naar elkaar gaan wijzen. Dat de aannemer zegt dat het aan de installatie ligt en de installateur dat het aan de apparatuur ligt.
En dat geldt dan niet enkel voor de plaatsing zelf maar ook voor een probleem binnen de garantieperiode.

Ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn keuken. Gekocht met installatie voor all-in prijs. Installateur van de keukenboer kon niet en ze wilde me enkel nog de losse keuken zelf leveren die ik dan maar door een ander mannetje moest laten plaatsen. Dat ze zelf nog iemand gingen regelen voor de plaatsing was uitgesloten.

Het was op dat moment nog niet duidelijk wat een los mannetje aan ons ging rekenen voor installatie maar de keukenzaak had alvast wel aangegeven dat ik max €1700 terug zou krijgen voor het plaatsen en als dat mannetje duurder was dat ik dat zelf maar zou moeten bijleggen. Daar was ik sowieso al niet mee akkoord maar afgezien daarvan zag ik de hele constructie al niet zitten van twee mensen die los van elkaar werken en naar elkaar kunnen wijzen bij problemen.

Rechtsbijstand erbij gehaald die na bekijken van de stukken aangaf dat ik een duidelijke afspraak met de keukenzaak had inclusief installatie en dat die het dus maar moest gaan regelen.
Tijdens een niet zo’n prettig gesprek met de eigenaar van de keukenzaak dit halverwege het gesprek ook aangegeven en je zag hem toen een berekening in zijn hoofd maken zo van “oh shit, rechtsbijstand :X ik kan deze mensen niet simpelweg afpoeieren, dit gaat mij meer geld en moeite kosten dan alsnog zelf iemand anders regelen voor de installatie” en toen werd het gesprek van het ene op het andere moment heel anders en had hij opeens toch een installateur beschikbaar.

Verschil is dat jouw aannemer wel bereid is om het door iemand anders te laten plaatsen maar dat dit jou extra zou moeten gaan kosten voor de elektra.
Zoals @fopjurist al aangaf is dat het probleem van de aannemer, dan regelt hij op eigen kosten maar iemand dit dat wel kan als zijn nieuwe warmtepompinstallateur dat niet zelf kan.

Blijf dus bij de aannemer om één aanspreekpunt te hebben.
Gewoon je poot stijf houden en rechtsbijstand inschakelen als je dat hebt.

Denk dat je er ook een termijn aan moet koppelen dat hij daadwerkelijk moeten gaan plaatsen om uitsteltactieken vanuit de aannemer te voorkomen, maar daar kan @fopjurist je vast meer over vertellen.
(Iets van een boete ofzo bij overschrijding van een bepaalde termijn, uiteindelijk komen dit soort zaken toch neer op wat het de persoon die het moet uitvoeren het minste kost en een dreiging van extra moeite en kosten is een goede motivator. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 07-02-2025 10:23 ]

Pagina: 1