Aanmaken temp account vanuit lockscreen Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullebas
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-03 20:36
Hoi Tweakers,

Het was net weer tijd om het toetsenbord van mijn laptop schoon te maken. Zoals gewoonlijk pak ik een licht vochtig doekje, druk op Win-L om naar het lockscherm te gaan, en begin te poetsen. Terwijl ik bezig ben zie ik opeens dat het scherm "please wait" zegt, en na een tijdje ben ik opeens ingelogd in een wachtwoordloos "temp" account. Ik had geen idee dat het mogelijk was om zo'n account aan te maken vanuit het lockscherm, en een zoektocht op het internet levert geen resultaten op. Ik ben hier gestuit op een of andere magische knoppencombinatie?

Allereerst, deze Temp account lijkt mij gewoon toegang te geven tot alle tools die Windows heeft, dus ik zou vanaf hier gewoon een admin account aan kunnen maken om ownership te nemen van alle files op de schijf. Ik heb geen encryptie aangezet, dus ik begrijp dat als je de SSD in een ander systeem zet dat iemand daar dan toegang toe heeft, maar ik wist niet dat je met wat drukken op de knop op deze manier het wachtwoord kon omzeilen op het systeem zelf. Geen geweldige beveiliging moet ik zeggen.

Ten tweede, ik heb hier al een tijdje m'n oude desktop staan waarvan ik het Windows wachtwoord vergeten ben. M'n plan was om een extra SATA schijfje aan te sluiten, daar Windows op te installeren, en vanuit die omgeving ownership te nemen op de files, alles wat ik nodig heb veilig te stellen, etc, en dan Windows weer te installeren op de SSD in dat ding. Maar als ik een nieuwe account aan kan maken vanuit het lockscherm op de huidige SSD zou me dat een boel tijd en moeite besparen.

Wie weet welke knoppencombinatie je kan gebruiken om zo'n account aan te maken vanuit het lockscherm? Ik vrees dat het een tijdje gaat duren voordat at random met een doek over m'n toetsenbord wrijven hetzelfde resultaat heeft...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:09
Ja, toetsenbord schoonmaken doe ik daarom toch maar met de PC/Laptop uit. :)

Ik neem aan dat het tijdelijke/temp account na een herstart wel weer was verdwenen?
Dat Windows inlogt met een zo'n tijdelijk/temp account heb ik ook wel eens meegemaakt als er een probleem was met het inladen van het user profile.
Vooral onder Windows 7 kwam dat nogal eens voor.
Misschien was dat hier ook het geval?

Google: Windows Temporary User Profile
Bullebas schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:14:
ik heb hier al een tijdje m'n oude desktop staan waarvan ik het Windows wachtwoord vergeten ben. M'n plan was om een extra SATA schijfje aan te sluiten, daar Windows op te installeren, en vanuit die omgeving ownership te nemen op de files, alles wat ik nodig heb veilig te stellen, etc, en dan Windows weer te installeren op de SSD in dat ding.
Makkelijker is om een LInux of WinPE USB te gebruiken om toegang te krijgen tot de bestanden of de account daarmee te resetten.
Bijvoorbeeld de bekende Hiren’s BootCD PE heeft daar een tooltje voor.
Hiren's BootCD PE: HOWTOs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bullebas schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:14:
Allereerst, deze Temp account lijkt mij gewoon toegang te geven tot alle tools die Windows heeft, dus ik zou vanaf hier gewoon een admin account aan kunnen maken om ownership te nemen van alle files op de schijf.
Dat je toegang hebt tot een tool, wil natuurlijk nog niet zeggen dat je daarmee ook direct van alles kunt. Dat is wel een aardige aanname... Een gewone user kan altijd tooling starten, alleen met leesrechten...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdenboer
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Klinkt mij als een gast-account, meestal is deze uitgeschakeld maar hij is vrijwel altijd aanwezig.