Krachtige compacte home server | Airflow | Koeling | Fitment

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRIKANDEL14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-06 16:07
Hallo beste Tweakers!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De server zal Ubuntu Server gaan draaien in combinatie met Portainer met 25+ containers. Dit zullen vooral media-container worden (plex, radarr etc), die vergen ook niet heel veel. Verder ook een aantal kleine game servers (MC, Palworld, Valheim) waar ~ 3-5 mensen per stuk op spelen. Verder ook wat Teamspeak servers, Nextcloud en wat scrapers. Momenteel draait dit allemaal op mijn Game-PC, wanneer ik dan ook nog wil gamen gaat het helemaal fout (haha)! Ik wil hier dus een dedicated systeem voor neer gaan zetten. Het grootste doel van deze build is op de een of andere manier flinke specs (en 4x 3.5" HDDs) in een compacte, zo goed mogelijk gekoelde build te stoppen. Logisch is dat zeker niet, klein + goede koeling gaan nu eenmaal niet goed samen. Echter hoop ik dit toch zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Is niet echt van toepassing. Liefst onder de 2K blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De ondestaande schijven zal ik meenemen, het plan is om deze in ZFS RAID-5 in te stellen.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
4Interne harde schijvenWD Ultrastar DC HC320 SATA (512e, SE, 128MB cache), 8TB€ 212,-€ 848,-
Totaal€ 848,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In de planning heb ik momenteel 2 SSd's liggen. Het idee is om elke nacht een cronjob te draaien die elke nacht alles van de main SSD (lexar) naar de Kingston NV3 byte voor byte overzet. Het moederbord heeft 1x m.2 pcie 3.0, en 1x 4.0 dus de Lexar zal uiteraard in de 4.0 gaan. De 2x m.2 ssd setup is uiteraard een beetje overkill maargoed. De 5900X lijkt me een goede optie waarmee ik nog wat ruimte heb om in te groeien. De GPU is voor transcoding en lekker klein. Moederbord vanwege de 2.5gb poort en is ook mini-itx met 4 sata poortjes. SFF psu voor ruimtebesparing.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 248,73€ 248,73
1MoederbordenGigabyte B550I AORUS PRO AX€ 165,84€ 165,84
1VideokaartenSparkle Intel Arc A310 ECO€ 125,96€ 125,96
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,09€ 69,09
1ProcessorkoelingNoctua NH-U9S chromax.black€ 72,95€ 72,95
2VentilatorsNoctua NF-A8 PWM chromax.black.swap, 80mm€ 18,79€ 37,58
3VentilatorsNoctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm€ 30,25€ 90,75
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 105,99€ 105,99
1Voedingenbe quiet! SFX L Power 500W€ 96,85€ 96,85
1SSD'sKingston NV3 (retail) 1TB€ 52,02€ 52,02
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 78,90€ 78,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.144,66

Hieronder is de huidige geplande setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezZRrRaXctSScGtUOVfTV5iOwL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hqF1ISSfUZ708cc5niCd8Y4S.png?f=fotoalbum_large

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren, zolang het maar werkt en "redelijk" netjes uitziet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootste wens is toch wel de formfactor en de vormgeving van dit soort cases als de Inter-Tech IM-1 Pocket. Uiteraard zijn er opties als de Jonsbo N3 en de Fractal Design Node 304 waar er meer ruimte is voor alles en de airflow ook toereikender is. Maar ik ben geen fan van de "cubic" vorm. Mijn wens is om dit toch in een case met een vormgeving zoals de Inter-Tech IM-1 Pocket te verwerken. De grote vraag is natuurlijk of dit wel mogelijk is en alsnog acceptabele koeling te hebben.

Ga je overklokken?
Zeker niet van plan. Misschien dat undervolten nog interessant is, heb ik me verder nog niet in verdiept.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben bang dat de bottom mount HDD (te zien in de tekening) te weinig airflow zal krijgen. Daarnaast ben ik ook bang dat de Noctua NH-9S onder full load (gebeurd op mijn huidige systeem vaker tijdens bepaalde acties) de 5900X niet goed kan koelen. Vooral op hete zomer dagen. Een veel hogere CPU koeler is ook lastig, want dan kan er geen side-mount fan meer geplaatst worden. Verder ben ik nog niet zeker over het moederbord, de case ondersteund ook micro-atx, maar ik weet niet zeker of dat een betere optie zou zijn en wat de voor / nadelen zouden zijn qua ruimte, airflow, en kabel-management.

Heeft iemands enige suggesties, tips, tricks? Bijvoorbeeld een andere case (liefts natuurlijk wel in een gelijksoorten vorm), betere airflow ideeën, layout, Betere CPU cooler? Wellict een ander moederbord, een volledige andere build, heb ik iets volledig overzien?

Alle hulp is welkom! Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
FRIKANDEL14 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:39:
De grootste wens is toch wel de formfactor en de vormgeving van dit soort cases als de Inter-Tech IM-1 Pocket.
Waarom dat? Komt ie in de woonkamer of op je bureau?
Is de uitvoering: AMD Ryzen 9 5950X Boxed geen leukere optie?
Of uitvoering: AMD Ryzen 9 7900 Boxed ?

Is een Intel CPU goed genoeg voor transcoding zodat je geen GPU nodig hebt? Is transcoding uberhaupt nodig?

uitvoering: Intel Core Ultra 5 245K Boxed

Wil je storage nog kunnen uitbreiden dan is uitvoering: Fractal Design Define R5 Zwart een optie.

[ Voor 39% gewijzigd door Olaf van der Spek op 06-02-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:07
Jonsbo maakt kleine kastjes die voor dit doel gebouwd worden, zoals de Jonsbo N2. Verder dezelfde opmerking als @Olaf van der Spek over transcoding: Intel biedt met QuickSync een competente oplossing hiervoor, als je met goedkoper DDR4 RAM wilt werken kun je aan een twaalfde gen Intel denken, de Intel Core i7-12700 is qua CPU performance vergelijkbaar met de Ryzen 9 uit jouw lijst, alhoewel ik denk dat een Intel Core i5-12400 Boxed voor jou wensen voldoet. Een ander voordeel is dat deze idle zuiniger zijn dan Ryzens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je het om airflow gaat, waarom dan geen kast waar de PSU niet aan de voorkant zit en je een mesh rooster hebt? Qua prijs en afmetingen heb je dan bijv (die alleen in wit deze prijs heeft): uitvoering: Fractal Design Meshify 2 Mini Wit. Bonus: USB C 3.2 10Gps op de voorkant. De Define 7 Mini is weer met dichte voorkant, waar je dus iets minder flow hebt. En je kunt oe met een iets goedkopere ATX PSU.

Persoonlijk vind ik Noctua zwaar overprised. Op werk gingen die dingen ook te vaak kapot als ze 7x24 draaien. Een el-cheapo fan (in ons geval: stock AMD wraith koeler) houdt het langer uit. Op je totaalbudget hakken die Noctua dingen wel in. En bij genoemde Fractal kast zitten al 2 ventilatoren.

[ Voor 28% gewijzigd door kdekker op 07-02-2025 12:42 ]