p4 2.0ghz / dual athlon mp 1.2 ghz / hammer of...

Pagina: 1
Acties:

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
Gewoon voor de gein :P

Ik heb me de laatste tijd niet meer zo bezig gehouden met de ontwikkeling in de procs en bijbehorende mobo's.

Als je nou een retesnel systeem wilt hebben voor CAD/CAM (3dmax bijv.) wat kun je dan het beste doen?

Ik heb een aantal reviews gelezen van de dual athlon MP 1.2GHz op een Tyan Tiger, hij werd vergeleken met oa een Single P4 2.0Ghz, die er bijna altijd sneller uitkwam. Nou werden er hoofdzakelijk spellen getest en geen CAD/CAM, maar ik vond dit toch wel opmerkelijk, dus toch maar voor een P4 :? * handige_harrie is nl niet zo'n Intel fan.

Welk mobo is nou het beste voor de P4? Zijn er almet de VIA chipset voor DDR-geheugen, want dat is iets goedkoper.

Zou een SCSI schijf zoals de Seagate Cheatah X15 36LP 8-) de moeite waard zijn, of toch maar een paar snelle IBM IC's in RAID?

OF moet ik wachten op de Intel Itanium / AMD Hammer? Wanneer gaan deze ongeveer uitkomen

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Misschien loont wachten op de Athlon MP 1400 die twee maal 200Mhz extra op de 1,2G tellen veel zwaarder dan die 600 Mhz met lage IPC. vooral als je weet dat Athlon het beste is voor proffie 3D render software.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

vertel mij dit: 1.2MP of 1.4Tb/1.5Tb

PS, die 1.2mp kan je toch naar 1.4 OC

• SG

SG

Op zaterdag 15 september 2001 12:32 schreef handige_harrie het volgende:

Als je nou een retesnel systeem wilt hebben voor CAD/CAM (3dmax bijv.) wat kun je dan het beste doen?
zie vorige post.
Ik heb een aantal reviews gelezen van de dual athlon MP 1.2GHz op een Tyan Tiger, hij werd vergeleken met oa een Single P4 2.0Ghz, die er bijna altijd sneller uitkwam.
iNtel is dus net aan zet geweest en zal snel weer een zet zetten met de northwood AMD is nu dus aan zet.

Wat hier belangrijk is wanneer wil je PC assembleren nu of heb je een maand of twee de tijd dan zou ik wachten want intel en AMD gaan dan weer een stap vooruit in ligt de situatie weer anders. Northwood vs Athlon XP?
Nou werden er hoofdzakelijk spellen getest en geen CAD/CAM, maar ik vond dit toch wel opmerkelijk, dus toch maar voor een P4 :? * handige_harrie is nl niet zo'n Intel fan.
De P4 2.0 is vaak maar net sneller dan 'n 1,2 MP van AMD dus hoe denk je dat de Palomino op 1,533 gaat doen of 'n 1,4 MP en de P4 2.0 is op dit moment duurder dan twee 1,2 MP
Welk mobo is nou het beste voor de P4? Zijn er almet de VIA chipset voor DDR-geheugen, want dat is iets goedkoper.
Bij de P4 is de memory bus breedte zeer belangrijk want dat is de sterke punt vam de P4 platform dus minimaal DDR voor performance is RAMBUS het beste niet kw prijs.
Zou een SCSI schijf zoals de Seagate Cheatah X15 36LP 8-) de moeite waard zijn, of toch maar een paar snelle IBM IC's in RAID?
15000 Toeren schijven zijn wegens hun geluid ongeschikt voor desktop gebruik of je moet hem extern met LVD aansluiting ergen weg zetten zodat het wat verder van de werkplek zit in een gedempte kast met voldoende ventilatie en koeling.

Het blijft dus een afweging van performance en werk omstandigheden.
OF moet ik wachten op de Intel Itanium / AMD Hammer? Wanneer gaan deze ongeveer uitkomen
Wat moet je met Itanium dit is de toekomstige enterprise server oplossing en voornamelijk geschikt voor 64bit
(met 32bits emulatie in deze opstelling niet aan te raden)
eer deze in de workstation op duiken zijn we zeker 5jaar verder met bijbehorende APS en OS'en.

Hammer duurt nog zeker 'n jaar en komt ook in de Clawhammer gedaante op de desktop markt met SSE & SSE2 & X86-64 en hoge clocken.

De kans dat je over 1,5 jaar 'n hammer in je desktop PC kan hebben is groot, 'n Itanium nihil.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-08 21:09
Kijk hier eens, daar wordt het één en ander vergeleken met o.a. apps waar jij het over hebt. Ik denk dat je met een 1.4Ghz Athlon het voordeligst uit bent en met een Dual 1.2MP het snelst.
Wat die 8-) disk betreft, ik heb zelf in een vlaag van verstandsverbijstering zo'n X15-36LP + U160 adapter besteld. Levertijd 2 week, dus daar kan ik je nog niks over vertellen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• SG

SG

Op 'n site werd 'n single athlon 1200@1400Mh MP
met 'n P4 2000@2165Mhz vergeleken, die AMD houd die P4 redelijk bij dus 'n athlon XP 1533 zo hem dan kunnen voorbij draven.

maar dat zullen we dan pas over 'n maandje ofzo zien, ik ben in iedergeval erg benieuwd naar.

Want northwood zal aardig duur zijn na release.

• FMS
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

FMS

ok dus, je kun beter een 1.2MP nemen dan een 1.533tb/1.4tb. right?

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
Ik ben niet echt van plan iets te gaan kopen, was gewoon erg benieuwd. Je moet toch iets te dromen hebben, nietwaar :)

Misschien dat ik ooit zo'n systeem nog wel eens ga bouwen.

Die link van abbadon heb ik idd al eens gezien, daar roeleert de dual mp 1.2 toch wel zwaar eigenlijk, hij wordt alleen niet vergeleken met een single p4 2.0ghz, maar ik denk dat die wel in de buurt zit van de dual xeon 1.7ghz.

Als de Athlon XP over een maand (of 2) uitkomt, is dat misschien 'the way to go'. Ben benieuwd.

En over die 8-) disk, laat het zeker weten hoe ie performt :9. In welk systeem eigenlijk? Die ga je toch niet in je 440bx zetten, das zonde.

Verwijderd

Hmmm ik w8 nog steeds op die palamino.
Heeft iemand enig idee wanneer ie komt?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:04

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op zaterdag 15 september 2001 12:48 schreef FMS het volgende:

PS, die 1.2mp kan je toch naar 1.4 OC
En hoef je 's winters de kachel niet meer aan te doen ook ;)

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• SG

SG

Op zaterdag 15 september 2001 13:44 schreef FMS het volgende:
ok dus, je kun beter een 1.2MP nemen dan een 1.533tb/1.4tb. right?
Nee:

Je hebt de Thunderbird = code naam van de huidige Athlon
Palomino is de code naam van de nieuwe "Athlon" die nu in de mobile uitvoering er is en in de server uit voering.
De server versie heet Athlon MP op 1000 en 1200 op dit moment mmaar er komt een 1400 MP uit.

In geheugen intensieve aplicaties is een AthlonMP 1,2 ongeveer zo snel als een TB op 1400

De desktop Palomino moet nog komen en krijgt de Naam Athlon XP met 'n XP rating

Het verschil tussen AthlonXP en AthlonMP is volgens de huidige geruchten nihil alleen in Qualiteits testing voor SMP garantie.

'n Athlon MP kan je ook als Desktop CPU misbruiken zolang je mobo met bios de palomino ondersteund

verschil tussen thunderbird & palomino is
* 'n verminderde warmte dissipatie van 20% bij gelijke clock
* SSE compatible door 3d Know proffesional
* Data prefetch het ophalen van data uit het geheugen voordat het nodig is zorgt dus voor 'n duidelijke bandbreedte geheugengebruik verbetering tov thunderbird en een beter comperatieve performance in bandbreedte hongerige applicaties zoals Flask & Quake3A

Je kan beter effe iets wachten op de Desktop Palomino op 1,533(athlon XP ?-2000-?) die is zo snel als 'n fictieve TB 1700

'n athlon MP op 1400 is bijna zosnel als 'n P4 2.0

AthlonMP =fysic gelijk aan 'n AthlonXP(palomino desktop)

En nieuwere socket A Chipset die geven daarbij ook weer 'n extra boost de KT266[b]A en de nForce 420 DUAL-CHANNEL-DDR

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
Op zaterdag 15 september 2001 17:21 schreef SuperG het volgende:

mmaar er komt een 1400 MP uit.

...

verschil tussen thunderbird & palomino is
* 'n verminderde warmte dissipatie van 20% bij gelijke clock
* SSE compatible door 3d Know proffesional
* Data prefetch het ophalen van data uit het geheugen

...

'n athlon MP op 1400 is bijna zosnel als 'n P4 2.0

...

En nieuwere socket A Chipset die geven daarbij ook weer 'n extra boost de KT266(b) A en de nForce 420 DUAL-CHANNEL-DDR
1.4Ghz MP staat al in de pricewatch

Volgens mij is het productieprocedé ook kleiner, wat voor hogere clocksnelheden moet zorgen (logisch) en wat er idd voor zorgt dat er minder warmte wordt veroorzaakt.

Bedoel je niet dat een dual athlon MP op 1400 bijna zo snel of even snel is als een p4 2.0?

Vertel eens over die nForce 420, dual-channel-ddr klinkt wel :9~. (Alleen nForce staat toch voor die nVidia graphics chip en dat is :r bijna iedereen heeft op z'n minst een gf2mx in z'n pc zitten vandaag de dag en vooral voor een tweaker is dat volkomen onnodig.) moet je appart (lees: duurder) ddr-geheugen hebben voor dat dual-channel?
Komen er nog meer bordjes uit voor dual-channel-ddr (en dual-amd)?

• SG

SG

Op zaterdag 15 september 2001 18:40 schreef handige_harrie het volgende:

1.4Ghz MP staat al in de pricewatch
Dat zegt niks over verkrijgbaarheid de TB 1500 staat er ook in maar nog nergens gezien.
Volgens mij is het productieprocedé ook kleiner, wat voor hogere clocksnelheden moet zorgen (logisch) en wat er idd voor zorgt dat er minder warmte wordt veroorzaakt.
Door core is iets groter maak ook anders ingedeeld voor minder warmte produktie SSE & data prefetch Thermal protection vereist extra transistoren.
Bedoel je niet dat een dual athlon MP op 1400 bijna zo snel of even snel is als een p4 2.0?
Nee het was 'n review van 'n Athlon MP 1200@1400 enkel met een P4 2000@2165 waarvan 1400/2000/2200(afronding) werden getoond.

Quake
P4-2200 258fps
P4-2000 248fps
MP-1400 228Fps

sheeld rond de 10%

hou ook rekening dat er betere chipsets komen voor 'n extra boost deze is nog gedaan op de oudere DDR chipset.
Vertel eens over die nForce 420, dual-channel-ddr klinkt wel :9~. (Alleen nForce staat toch voor die nVidia graphics chip en dat is :r bijna iedereen heeft op z'n minst een gf2mx in z'n pc zitten vandaag de dag en vooral voor een tweaker is dat volkomen onnodig.) moet je appart (lees: duurder) ddr-geheugen hebben voor dat dual-channel?
Komen er nog meer bordjes uit voor dual-channel-ddr (en dual-amd)?
D'r zit ook AGP op dus je kan er een G3 of R200 in proppen.
D'r zit ook 'n krachtigere sound implementatie in dus de onboard sound is best wel high-end

Ook al is die dual je kan er ook 'n enkele dimm vullen maar dan valt de performance ook tegen hij heeft twee membanken met elk een mem controler verdeeld over 3Dimm sloten voor de beste performance wordt per controler gelijke grote aan totaal geeugen per bank aan geraden

dus 2x 128 of 256MB verdeeld over de controlers

of één 256M dimm in de enkelslots Bank en twee 128 dimms in de dubbelslots mem bank

als je van 128MB per bank mem upgrade bijvoorbeeld

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
Dat de sound high-end is, is best wel fijn, maar om nou extra te betalen voor zo'n nForce chipset, terwijl je em toch niet gebruikt, hmm nee!

Die benchmarks van de MP@1400 single zien er idd goed uit, alleen ben wel benieuwd hoe het dan in 3dmax bijv. zit? Daar zal de MP tov de p4 nog wel wat sneller zijn, denk ik.

En dat dual-channel-ddr is dus makkelijk te gebruiken, geen speciale dimms voor nodig, dus gewoon 2x512mb erin 8-). Alleen hoeveel winst boek je ermee?

• SG

SG

Tov van huidige AMD platform 70% winst volgens press releases

maar houd rekening mee dat dit misschien over shynthetische mem benching gaat.

dus hou het maar op 30% en wacht eerst de reallife benching af in de reviews.

Eerst zien en dan pas kwijlen.

En als je binnen korte tijd wil gaan Upgraden moet je wel ook afvragen of je nog wel wilt wachten want ze kunnen wel over ander halve maand komen maar ook vier.
Kijk maar naar de desktop palomino die had ik al moeten hebben op 1,7G volgens oude roadmaps.

geduld is een schone zaak maar met een erg verouderde PC'tje erg moeilijk.

• handige_harrie

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Topicstarter
[Bert en Ernie mode]
Poe hé!
[/Bert en Ernie mode]

Lees nou toch! Ik wil dit alleen weten voor de gein, om van te dromen, om op de hoogte te zijn van de nieuwste ontwikkleingen, maar ik ga voorlopig niet upgraden, mijn 900mhz TB met 50GB en 1/2GB ram en een ge-oc-de GF2MX dualhead voldoet voorlopig nog wel even.

Alleen als mijn interesse in CAD/CAM progjes zoals 3dmax (nou ja, vooral Rhino dan, maar ook bryce en 3dmax) dan heeft het straks wel zin om een sneller systeempje te gaan bouwen, dat is ook leuk om te doen.

• SG

SG

Nou in mijn geval ik kon nie meer wachten en ben dus in dit jaar van

Cellie 366 naar TB1200 sdr
Dual Cellie 400 naar TB1400 DDR

Dus upgraden doe ik nu alleen op component niveau,
dus geen mobo/mem/CPU meer die zijn bij de tijd

behalve de grafische kaart ik wacht dus nu eigenlijk op de G3 met 'n leuke prijsje of een R200AIW met 'n leuk prijsje als optie de RV200 ofzo

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-08 21:09
Op zaterdag 15 september 2001 14:33 schreef handige_harrie het volgende:
Ik ben niet echt van plan iets te gaan kopen, was gewoon erg benieuwd. Je moet toch iets te dromen hebben, nietwaar :)

Misschien dat ik ooit zo'n systeem nog wel eens ga bouwen.
Ik begin nu dus stapsgewijs eindelijk ook zo'n droom systeem te bouwen (hobby hè) Wil gewoon een 'ultieme' PhotoShop bak in elkaar sleutelen. Overkill my ass, ik vind het gewoon ook leuk :P
En over die 8-) disk, laat het zeker weten hoe ie performt :9. In welk systeem eigenlijk? Die ga je toch niet in je 440bx zetten, das zonde.
Eerst wel (maar da's niet zo zonde hoor; je zou versteld staan van wat een goed getunede BX vermag ;) ), maar dan komt 'ie ergens in oktober/november in een dual AthlonMP of XP (althans, als XP's geen problemen geven in een dual opstelling).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1