Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel op 1440p ultrawide, voornamelijk FPS-games zoals PUBG en CoD, en simracing zoals F1 en Assetto Corsa. Ik game 2-3 keer per week.
De games draaien op zich wel, maar soepel is het niet. Ik zit meestal op low/medium settings en heb nog steeds framedrops. Het voelt alsof mijn systeem net genoeg is, maar niet comfortabel.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Waar ik over twijfel:
Optie 1: Ongeveer €500 uitgeven om te upgraden (als dat überhaupt nog zinvol is) en zo nog een jaartje vooruit kunnen.
Optie 2: Maximaal €2000 voor een compleet nieuw systeem. Deze optie vereist wel goedkeuring van de ‘grote bazin’ thuis. 😅
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De vraag is of het zinvol is om bijvoorbeeld de 7700k te overclocken, en dan de 1080ti vervangen met bijv 7700XT of 4060Ti?
En kan de rest van de componenten het aan? Anders moet ik voor een mindere gpu en nieuwe psu/ koeling bijvoorbeeld.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen
Ga je overklokken?
Dat is de vraag
Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn vragen aan jullie:
Upgrade route
Alle tips en adviezen zijn welkom, zowel voor de upgrade-optie als voor een compleet nieuw systeem! Alvast bedankt! 🙏
Ik speel op 1440p ultrawide, voornamelijk FPS-games zoals PUBG en CoD, en simracing zoals F1 en Assetto Corsa. Ik game 2-3 keer per week.
De games draaien op zich wel, maar soepel is het niet. Ik zit meestal op low/medium settings en heb nog steeds framedrops. Het voelt alsof mijn systeem net genoeg is, maar niet comfortabel.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Waar ik over twijfel:
Optie 1: Ongeveer €500 uitgeven om te upgraden (als dat überhaupt nog zinvol is) en zo nog een jaartje vooruit kunnen.
Optie 2: Maximaal €2000 voor een compleet nieuw systeem. Deze optie vereist wel goedkeuring van de ‘grote bazin’ thuis. 😅
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-7700K Boxed | € 271,48 | € 271,48 |
1 | Moederborden | Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox Lite 5 RGB (zonder RGB-controller) | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12S Bruin | € 68,99 | € 68,99 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 40,34 | € 40,34 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus Plus 550 Gold | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 960 EVO 250GB | € 94,90 | € 94,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 475,71 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De vraag is of het zinvol is om bijvoorbeeld de 7700k te overclocken, en dan de 1080ti vervangen met bijv 7700XT of 4060Ti?
En kan de rest van de componenten het aan? Anders moet ik voor een mindere gpu en nieuwe psu/ koeling bijvoorbeeld.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen
Ga je overklokken?
Dat is de vraag
Wat verwacht je van ons?[i]
Mijn vragen aan jullie:
Upgrade route
- Is het de moeite waard om de 7700K te overclocken?
- Zou het zinvol zijn om de 1080Ti te vervangen door bijvoorbeeld een 7700XT of 4060Ti?
- Kan de rest van mijn componenten deze upgrade aan? Of moet ik dan ook denken aan een nieuwe PSU of betere koeling?
- Hoe zit het met de betrouwbaarheid van mijn huidige PSU na 6-7 jaar?
- Met een budget van €2000 krijg ik waarschijnlijk "maar " een mid-high systeem.
- Dat betekent dat het nog steeds niet volledig future-proof is voor 4K gaming.
- Misschien ben ik daar de komende 2 jaar tevreden mee, maar daarna loop ik mogelijk weer tegen de grenzen van de hardware aan.
Alle tips en adviezen zijn welkom, zowel voor de upgrade-optie als voor een compleet nieuw systeem! Alvast bedankt! 🙏
Life is too short to drive boring cars