Hulp met Excel zoekfunctie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Data_Speurneus
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-03 13:16
Hallo allemaal,

Ik zou graag wat hulp willen met het aanpassen van een zoekslag in Excel. In veld A1 heb ik een grote hoeveelheid data staan. In deze data zitten identifiers zoals 00AA, welke dan gevolgd wordt door een aantal karakters. Soms zijn dat maar 2 of 4 karakters, soms ook 500, voordat de volgende identifer zoals 00AB volgt.

Ik gebruik de volgende formule om de data (4 karakters) na de identifier 00AA vinden en in een cell te plaatsen.

code:
1
=DEEL(A1;VIND.SPEC("00AA????00AB";A1)+4;4)

Omdat 00AA in de data vaker voor kan komen, zoek ik verplicht op 00AA, gevolgd door 4 wildcards en daarna 00AB

Ik loop nu tegen het probleem dat Excel een beperking heeft in de lengte van de formules. Als een identifier gevolgd wordt door bijvoorbeeld 100 karakters, kan ik bijvoorbeeld nog 100 vraagtekens in de formule plaatsen. Natuurlijk is dit niet zo'n elegante oplossing, maar het werkt ;)

Een formule met 500 vraagtekens als wilcard wordt echter een probleem.

Ik heb Google een beetje uitgespeeld en kom er even niet meer uit. Kan ik de formule zo aanpassen dat het aantal wildcards gespecificeerd wordt, in plaats van letterlijk het aantal ? te gebruiken? Bijvoorbeeld:

code:
1
=DEEL(A1;VIND.SPEC("00AA {hier het ontbrekende puzzelstukje waarin ik aangeef dat deze gevolgd wordt door 500 wildcards} en daarna 00AB";A1)+4;4)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

Dus?

Ipv de vraagtekens gewoon een * gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Data_Speurneus
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-03 13:16
m-vw schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:58:
Ipv de vraagtekens gewoon een * gebruiken?
Dat werkt helaas niet. Met deze zoekslag vind ik het eerste resultaat met 00AA, maar dat is onderdeel een waarde uit de string bij een andere identifier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:42
Is het een limitatieve lijst van identifiers?

In dat geval kan je de lijst met identifiers in een aparte bereik zetten en dan TEXTSPLIT gebruiken.
In dit voorbeeld zit de lijst met identifiers in Sheet2, cel A1 T/M A3
code:
1
=TEXTSPLIT(A1;Sheet2!A1:A3;;TRUE)

Aangezien er blijkbaar telkens een vooraf bekend aantal tekens tussen de identifiers zit kan je het eventueel ook zonder formule doen, maar met text-to-columns. Dan moet je wel zelf klikken op de plekken waar je gegevens ophouden en identifiers beginnen.

[ Voor 32% gewijzigd door dixet op 06-02-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Data_Speurneus schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:47:
Ik gebruik de volgende formule om de data (4 karakters) na de identifier 00AA vinden en in een cell te plaatsen.
code:
1
=DEEL(A1;VIND.SPEC("00AA????00AB";A1)+4;4)

Een formule met 500 vraagtekens als wilcard wordt echter een probleem. Kan ik de formule zo aanpassen dat het aantal wildcards gespecificeerd wordt, in plaats van letterlijk het aantal ? te gebruiken?
code:
1
=deel(A1;vind.spec("00AA"&herhaling("?";500);A1)+4;4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zoiets? =ALS(DEEL(A1;VIND.SPEC("00AA";A1)+8;4)="00AB";DEEL(A1;VIND.SPEC("00AA";A1)+4;4))

En dan kan de +8 natuurlijk ook +400 zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1