Van AMD Ryzen 7 5700x naar ryzen 5700x3d?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-04 21:01
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

Ik vroeg me af of het de moeite waard is om van een ryzen 7 5700x te upgraden naar een ryzen 7 5700x3d.
Het is voor een pctje die beneden staan. Dat die niet te warm word is wel belangrijk. Is maar een mITX machine met beperkte ruimte.

Specs:

AMD ryzen 7 5700x - Gigabyte B550I Aorus PRO AX 1.3 - 32GB DDR4 3600Mhz G.skill - Inno3d RTX 3070 twin x2 LHR 8GB - Coolermaster elite 120

De reden waarom ik de cpu zou willen upgraden is om alles uit die hardware te kunnen halen.
Er zit een overkill aan geheugen in (ja het was toen niet heel duur) En verlopig prima bruikbaar met wat ik ermee doe.
Moederbord heb ik ook niet zo heel lang. Gok nou 1 jaartje.
Speel er af en toe ook games op.
Ik was ook al aan het denken om voor het zelfde geld een AM5 moederbord te kopen mITX formaat natuurlijk alleen die zijn op dit moment best wel prijzig. En als ik al een AM5 bord wil kan ik beter wachten totdat de laatste generatie van AM5 nog nieuwe borden op de markt komt met zen 6.
Videokaart is ook ruim voldoende op 1080P (speel er geen AAA games op)

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Was eigenlijk de bedoeling voor 150 euro, maar zag dat de prijzen al weer aardig gestegen waren rond de 200 euro)
180 euro kan ik misschien overwegen)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Omgeving is in de woonkamer.
Wat ik ermee doe is voornamelijk veel internet.
Maar wil natuurlijk ook wel eens een game kunnen opstarten. Hoeft niet van de laatste titels te zijn.

AMD ryzen 7 5700x - Gigabyte B550I Aorus PRO AX 1.3 - 32GB DDR4 3600Mhz G.skill - Inno3d RTX 3070 twin x2 LHR 8GB - Coolermaster elite 120

Snap dat het voor wat internet ect niet veel doet.
Maar hoopte toch wat meer game performance eruit te kunnen halen.
Zodat ik toch nog wat langer met de hardware zou kunnen doen.

Andere optie is (waar ik eigenlijk niet aan wil beginnen.

Uit een pc die ik heb staan

32 GB DDR5 6000 CL32 Gskill erin zetten
Even als de Ryzen 7 7700 non -x
En daarbij een mITX moederbord op AM5.

Nadeel van het laatste is dat ik mijn oude AM4 moederbord dan moet verkopen. (wat ik eigenlijk wel beetje zonder vind)
(geheugen hou ik uiteraard zelf voor een andere pc die deze sticks kan gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Robin4 op 06-02-2025 00:00 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Beste antwoord (via Robin4 op 13-02-2025 23:21)

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:37
Pak lekker die 5700X3D. Ik ben zelf van een 3700X naar een 5800X3D gegaan en dat is echt een wereld van verschil in games. Ik denk dat je met die 5700X3D inderdaad nog wel een GPU upgrade kan doen alvorens je de hele handel weer moet vervangen, maar dat is natuurlijk wel een beetje koffiedik kijken. Niemand kan je daar écht een garantie op geven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Robin4 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:53:
Speel er af en toe ook games op.
Welke games? Single- of multiplayer?
Ben je er tevreden mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Multiplayer niet.

Gewoon wat oudere games die ik op steam heb staan.. Ja is best een hele lijst om op te noemen.

Of ik er tevreden mee ben.. Het werkt wel. Maar daar is eigenlijk niet waar ik het topic voor geopend heb.
Wilde er eigenlijk de max uit deze hardware persen waar mogelijk natuurlijk.. Zodat de hardware nog iets langer mee gaat.

Ik vind nou een upgrade met AM5 moederbord en een ryzen 7700 en 32GB 6000Mhz wel zo makkelijk..
Alleen dan bij ik op ze minst 250 euro kwijt voor een mITX AM5 moederbord.

En dan vind ik het heel erg zonder dat ik me oude moederbord en geheugen niet langer heb kunnen gebruiken. Beiden is opzicht niks mis mee.

Aan de andere kant zou ik de normale R7 5700x ook kunnen verkopen voor zeg maar 100 / 110 euro.
En daar de kosten voor kunnen dragen..

De ryzen 7 5700x3d zou mij eventueel toe staan om LATER nog een andere videokaart te plaatsen die sneller is.

Wat ik van de ryzen 7 5700x weet is dat de cpu rond en nabij de 5600x ligt.. En die cpu is denk ik wel net kantje boord.

[ Voor 12% gewijzigd door Robin4 op 07-02-2025 01:27 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
Pak lekker die 5700X3D. Ik ben zelf van een 3700X naar een 5800X3D gegaan en dat is echt een wereld van verschil in games. Ik denk dat je met die 5700X3D inderdaad nog wel een GPU upgrade kan doen alvorens je de hele handel weer moet vervangen, maar dat is natuurlijk wel een beetje koffiedik kijken. Niemand kan je daar écht een garantie op geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:24
Eens met @jazzozo al vind ik een upgrade van een 5700X naar een 5700X3D wel heel magertjes ondanks dat bepaalde spellen er wellicht wat meer vatbaar voor zijn voor de X3D verbeteringen. Een update naar AM5 vind ik echt weggooien van het geld.

Toch vind ik de opmerking " Wat ik ermee doe is voornamelijk veel internet.
Maar wil natuurlijk ook wel eens een game kunnen opstarten. Hoeft niet van de laatste titels te zijn." een beetje tegenovergeesteld van de wens om alles uit de hardware willen persen. Om deze processor te gaan vervangen door z'n X3D variant lijkt me beter passen bij iemand die echt flink gamed. Ook de videokaart is nog prima bij de tijd. Ik zou nog even heroverwegen of je nou echt wil gaan upgraden en zo ja, dan is de 5700X3D je enige mogelijkheid en anders moet je gewoon alles vervangen.

Vervanging vanaf de 3000 Ryzen series kan ik me uitstekend voorstellen maar vanaf een 5700X vind ik het wat ver gezocht.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzozo
Het beste wat je denk ik kan doen is kijken naar het prestatieoverzicht in deze review: review: AMD Ryzen 5 7600X3D - De goedkoopste AM5-cpu met 3D V-Cache

De 5700X3D staat daar ook tussen vermeld. Qua AM4 speel je de socket min of meer uit op het gebied van gaming met deze cpu. Muv de 5800X3D, maar die is niet meer verkrijgbaar voor een schappelijke prijs.

Als je inderdaad voornamelijk oudere titels speelt ga je denk ik weinig profijt hebben van de 5700X3D, met name in nieuwere titels is die 3D-cache echt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Therazor schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:46:
Eens met @jazzozo al vind ik een upgrade van een 5700X naar een 5700X3D wel heel magertjes ondanks dat bepaalde spellen er wellicht wat meer vatbaar voor zijn voor de X3D verbeteringen. Een update naar AM5 vind ik echt weggooien van het geld.

Maar wil natuurlijk ook wel eens een game kunnen opstarten. Hoeft niet van de laatste titels te zijn." een beetje tegenovergeesteld van de wens om alles uit de hardware willen persen. Om deze processor te gaan vervangen door z'n X3D variant lijkt me beter passen bij iemand die echt flink gamed. Ook de videokaart is nog prima bij de tijd. Ik zou nog even heroverwegen of je nou echt wil gaan upgraden en zo ja, dan is de 5700X3D je enige mogelijkheid en anders moet je gewoon alles vervangen.

Vervanging vanaf de 3000 Ryzen series kan ik me uitstekend voorstellen maar vanaf een 5700X vind ik het wat ver gezocht.
Dat is juist het probleem dat ik liever niet alles moet gaan vervangen om naar AM5 dan te gaan.
Geheugen en cpu heb ik wel liggen.AM5. En dan moet ik wel een ander moederbordje aanschaffen.
Ik vind het juist daarom zonder om dit goede en jonge AM4 bordje dan nou al weg te moeten doen.
En dan ook nog het geheugen dat straks ergens op de tafel ligt niks te doen (al zal ik die dan wel bewaren voor de systemen die nog DDR4 gebruiken.)

Wat ik me af vraag zal een Ryzen 7 7700 AM5 stabielere hogere FPS geven dan de 5700x3d?

Wetende dat de AM5 cpu nieuwe archituur is en zonder x3d toch beter zou moeten zijn.

En de performance van de x5700x3d zou afhangen van alleen de titels die gevoellig zijn voor die x3d cache.

[ Voor 8% gewijzigd door Robin4 op 07-02-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Robin4 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:38:
Geheugen en cpu heb ik wel liggen.AM5.
Eh, wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
@Robin4 check de review die ik in mijn vorige post heb gedeeld en scroll naar het stukje Prestatiescore games. Daar heb je jouw antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Robin4 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:38:
Wat ik me af vraag zal een Ryzen 7 7700 AM5 stabielere hogere FPS geven dan de 5700x3d?

Wetende dat de AM5 cpu nieuwe archituur is en zonder x3d toch beter zou moeten zijn.
Als je het deel negeert dat de 5700X3D een sterke CPU maakt dan is dat inderdaad geen sterke CPU. :P Dit is gewoon naar een conclusie toeredeneren natuurlijk.

Ik zie niet in waarom een nieuwe architectuur zonder 3D-cache stabielere hogere FPS zou geven dan een iets oudere architectuur met 3D-cache. Juist in stabiele frametimes is het verschil tussen wel of geen 3D-cache groter dan het verschil tussen Zen 3 en Zen 4. Om dat te zien hoef je alleen maar een grafiekje met benchmarks open te trekken, zoals degene die al gelinkt is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Dat is eigenlijk van een ander systeem. (ik heb dus een hoofd pc desktop, een 2de pc desktop en een woonkamer pc beneden (gedaan omdat ik soms beneden wil zitten of op me kinderen moet passen)
Daar zou ik wel die onderdelen voor kunnen gebruiken.Dat is dus van een 2de desktop systeem die ik boven heb staan.

Ik ga daar niet teveel over vertellen hoe en wat deze is ontstaan. Anders word het helemaal een lastig verhaal om te begrijpen.

Mijn hoofd pc heeft eerder ook een ryzen 7 5800x gehad.
Ik heb die toen gekocht omdat ik toen niet wist wat er op de markt zou komen.
En toen kwam de ryzen 7 5800x3d..
Ik wilde een andere chip omdat de non 3d wat warmer vond lopen.
Maar ik heb van die overgang nooit spijt gehad of zo.
Toen er nog een ryzen 7 3700x erin had zitten wist ik niet dat er nog een ryzen 7 5800x3d zou uitkomen
Anders had ik die ryzen 7 5800x toen ook niet gekocht. Want deze was destijds al behoorlijk aan de prijs.

Waarom ik van Zen 2 naar Zen 3 ben gegaan is omdat ik toen al zag dat de Zen 3 chip een veel betere cpu zou zijn.. Bedoel als je 30fps meer hebt dan is ook alles mooi meegenomen.

De ryzen 7 3700x kan ik toen nog wel voor een goede prijs verkopen wat ik ook gedaan heb.

Maar ga nog even die benchmarks goed op me in nemen.

Ik denk dat ik het waarschijnlijk toch ga doen.

Je zit gewoon op een oud AM4 platform prima boven een Ryzen 7 7700x op een AM5 platform in games op 1080P resolutie.

Kunnen we wellicht verwachten dat de prijs nog iets zal dalen?

Of zal deze cpu aan het eind van het jaar al EOL zijn en dus van de markt gaan..

[ Voor 82% gewijzigd door Robin4 op 08-02-2025 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:26
Als ik de benchmarks van Techpowerup erbij pak
Uit de 9800x3d review (dus recent) dan zie ik een verschil van circa 20% in zowel average als minimum fps tussen de 5800x3d en de 5700x op 1080p.

Dit is echter wel met een rtx 4090....

De 7700 (non-x) is in beide gevallen nog ietsje sneller. Verder is deze makkelijk overklokbaar naar 7700x en dus later nog upgradebaar.

Ik heb een 5800x, 5800x3d en ook een 7700 gehad. Ik zou voor de laatste gaan, erg fijne en meer dan potente cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
meljor schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:33:
Als ik de benchmarks van Techpowerup erbij pak
Uit de 9800x3d review (dus recent) dan zie ik een verschil van circa 20% in zowel average als minimum fps tussen de 5800x3d en de 5700x op 1080p.

Dit is echter wel met een rtx 4090....

De 7700 (non-x) is in beide gevallen nog ietsje sneller. Verder is deze makkelijk overklokbaar naar 7700x en dus later nog upgradebaar.

Ik heb een 5800x, 5800x3d en ook een 7700 gehad. Ik zou voor de laatste gaan, erg fijne en meer dan potente cpu.
Heb je misschien een link naar die review?
(edit)
Neem aan dat je deze bedoeld?
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/

dan zie ik een verschil van circa 20% in zowel average als minimum fps tussen de 5800x3d en de 5700x op 1080p.
Dit is echter wel met een rtx 4090...

1. Oke, maar dan is een ryzen 7 5700x3d toch niet veel slechter? (scheelt wellicht 4% op de grotere broer)

2. Dat geeft me dan toch meer potentie om een snellere GPU te plaatsen later?

Denk niet dat een 7700 overklokken in een mITX behuizing echt zinnig is.. Ik moet eigenlijk nou al opletten dat de TDP niet te hoog word.

En daarnaast moet ik weer van platform veranderen, wat ik momenteel misschien niet echt zinnig vind.
Het AM4 bordje is nog redelijk nieuw, en 32GB geheugen DDR4 3600 CL16 is ook de bottleneck niet.
Ik heb uiteraard al naar mITX Am5 bordjes gekeken, maar vond er weinig boeiends tussen zitten.. (nog meer uitgekleed dat het AM4 bordje dat ik momenteel gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door Robin4 op 08-02-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Robin4 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:43:
[...]

Heb je misschien een link naar die review?
(edit)
Neem aan dat je deze bedoeld?
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-7-9800x3d/

dan zie ik een verschil van circa 20% in zowel average als minimum fps tussen de 5800x3d en de 5700x op 1080p.
Dit is echter wel met een rtx 4090...

1. Oke, maar dan is een ryzen 7 5700x3d toch niet veel slechter? (scheelt wellicht 4% op de grotere broer)

2. Dat geeft me dan toch meer potentie om een snellere GPU te plaatsen later?

Denk niet dat een 7700 overklokken in een mITX behuizing echt zinnig is.. Ik moet eigenlijk nou al opletten dat de TDP niet te hoog word.

En daarnaast moet ik weer van platform veranderen, wat ik momenteel misschien niet echt zinnig vind.
Het AM4 bordje is nog redelijk nieuw, en 32GB geheugen DDR4 3600 CL16 is ook de bottleneck niet.
Ik heb uiteraard al naar mITX Am5 bordjes gekeken, maar vond er weinig boeiends tussen zitten.. (nog meer uitgekleed dat het AM4 bordje dat ik momenteel gebruik.
Voor micro snap ik de beperking, er is weinig keus idd.

5700x3d gaat je ook zeker wat opleveren in veel games, en juist de 1% lows en minimum fps zijn belangrijk voor een soepele ervaring.

Maar puur qua cpu is de 7700 net ff beter. In applicaties sneller en in games iets sneller plus een upgrade mogelijk voor later.

Overklokken gaat het beste met een ondervolt waardoor hij juist nog minder warm wordt EN beter kan boosten.

Maar verwacht in alle gevallen niet teveel: een 5700x kan je alles mee draaien en je gpu is sowieso eerder een bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ja ik denk dat de 7700 overzetten wellicht toch een beter idee is.
Ik zal de huidige config dan denk ik ook tot volgend jaar aanhouden.
En dan hopelijk bij een nieuwe serie Am5 mITX bordjes iets moois eruit kan halen.
Het is alleen erg jammer dat ze van 4 sata naar 2 sata zijn gegaan.. Was blij als ze dit gewoon op 4 sata hadden gehouden.. Ja ik hoor het al, ruimte gebrek.. Maar zie toch oplossingen dat 4 sata ook mogelijk zou zijn.

Je zegt dan een upgrade mogelijk voor later. Ik denk dat ik die ryzen 7700 de komende tijd lekker laat zitten en dit ruim voldoende blijft voor mijn gebruik. Ik hoopte wel me oude config te kunnen blijven gebruiken met een nieuwe cpu..

Maar als ik straks een Zen 6 in me hoofd pc ga maken, dan hou ik die ryzen 7700 toch over. Dus dan beter die gebruiken voor de woonkamer pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

meljor schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:11:
Maar puur qua cpu is de 7700 net ff beter. In applicaties sneller en in games iets sneller plus een upgrade mogelijk voor later.
Bij een keuze tussen 2 upgrades, waarbij je bij 1 upgrade je huidige moederbord kan behouden, kiezen voor die waarbij je je moederbord moet vervangen omdat je dan "een upgrade voor later" hebt is echt zo krom geredeneerd. Wat koop je voor een upgrade-pad als je het upgrade-pad dat nu kant-en-klaar voor je ligt niet gebruikt?

Tegen de tijd dat @Robin4 zijn nieuwe CPU weer wil gaan vervangen is AM6 er waarschijnlijk al, en als hij dan een Ryzen 7700 heeft die hij dan kan upgraden naar de laatste AM5-CPU, dan kan hij volgens dezelfde redenering beter alsnog de hele bups vervangen omdat hij dan weer een upgrade-pad koopt. Hoe een upgrade-pad je kan motiveren om vooral geen upgrade-pad te gebruiken blijft me verbazen. :P

Voor mini-ITX zou ik trouwens juist eerder naar een X3D-CPU neigen, in het bijzonder de 5700X3D is extreem zuinig en dat vindt mini-ITX wel fijn. Al doet een 7700 het wat dat betreft ook goed, maar juist de AM5-upgrades (7700X, alle 9000's, en zelfs de X3D's) doen het wat dat betreft toch echt wat minder.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
bwerg schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:20:
[...]

Bij een keuze tussen 2 upgrades, waarbij je bij 1 upgrade je huidige moederbord kan behouden, kiezen voor die waarbij je je moederbord moet vervangen omdat je dan "een upgrade voor later" hebt is echt zo krom geredeneerd. Wat koop je voor een upgrade-pad als je het upgrade-pad dat nu kant-en-klaar voor je ligt niet gebruikt?

Tegen de tijd dat @Robin4 zijn nieuwe CPU weer wil gaan vervangen is AM6 er waarschijnlijk al, en als hij dan een Ryzen 7700 heeft die hij dan kan upgraden naar de laatste AM5-CPU, dan kan hij volgens dezelfde redenering beter alsnog de hele bups vervangen omdat hij dan weer een upgrade-pad koopt. Hoe een upgrade-pad je kan motiveren om vooral geen upgrade-pad te gebruiken blijft me verbazen. :P

Voor mini-ITX zou ik trouwens juist eerder naar een X3D-CPU neigen, in het bijzonder de 5700X3D is extreem zuinig en dat vindt mini-ITX wel fijn. Al doet een 7700 het wat dat betreft ook goed, maar juist de AM5-upgrades (7700X, alle 9000's, en zelfs de X3D's) doen het wat dat betreft toch echt wat minder.
Hij heeft al een 7700 liggen en ddr5, daar ging mijn reactie over. Tis dus kiezen tussen am4 cpu upgrade of mini itx am5 bord. Dat dat laatste weinig keuzes betreft wist ik niet.

Maar als gaming belangrijk is dan is de 7700 prima tov een 5700x3d. De 5700x3d zal wat beter zijn maar mijn 5800x3d werd beduidend warmer dan de 7700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
meljor schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:56:
[...]

Hij heeft al een 7700 liggen en ddr5, daar ging mijn reactie over. Tis dus kiezen tussen am4 cpu upgrade of mini itx am5 bord. Dat dat laatste weinig keuzes betreft wist ik niet.

Maar als gaming belangrijk is dan is de 7700 prima tov een 5700x3d. De 5700x3d zal wat beter zijn maar mijn 5800x3d werd beduidend warmer dan de 7700.
Alleen je zei net een paar post terug nog:

Dus even een verwarring hier.

Ik denk dat die upgrade daarna eigenlijk niet zo boeit.

Alleen kan mij voorstellen dat op AM5 opzicht fijner is.. Omdat de ryzen 7 5700x3d eigenlijk momenteel al de max mogelijke cpu voor dat AM4 platform is.

[ Voor 13% gewijzigd door Robin4 op 09-02-2025 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
De 5700x3d zal wat beter zijn qua warmteafgifte tov de 5800x3d die ik had maar de 7700 die ik had was beduidend koeler dan de 5800x3d die ik had.
De 5700x3d is namelijk iets koeler dan een 5800x3d. Toch denk ik dat de 7700 nog iets koeler is. Voor itx niet onbelangrijk.

Dat bedoelde ik :)

De 7700 is de betere cpu en ook qua upgrade mogelijkheid later uiteraard.

[ Voor 20% gewijzigd door meljor op 09-02-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Dan zal ik binnenkort een AM5 bordje aanschaffen denk ik.
Heb wel eentje op het oog. Maar zijn helaas rond de 250 euro.
Dan maar weer z.s.m het AM4 bord wellicht verkopen.

Ik dacht dat je eerder zei dat de ryzen 7 5700x3d sneller zou zijn dan de ryzen 7 7700.
Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen. :+

[ Voor 30% gewijzigd door Robin4 op 09-02-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
bwerg schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:20:
[...]

Ben het wel met je eens wat je hier zegt.

Mijn intentie was eigenlijk ook om het moederbord niet te vervangen. Waarom zou je eigenlijk als het bord zelf nog goed is.

(wel een kantekening erbij, dat het bord een shield plate achterop heeft zitten en niet heel goed in me coolermaster elite 120 past.

Was toen bij montage al aan het twijfel of ik het bord toen zou monteren.. Maar toch gedaan met beleid. Moest het wel een beetje aandrukken om het te laten passen.
Aan de andere kant dit oudere bord heeft wel maar 1x M.2 PCI-e 4 x 4 slot. Die erachter op zit is een M.2 PCI-e 3 x 4 slot. (dat laatste is wel wat ik beetje jammer vind)

Gebruik van FSR of DLSS doe ik niet aan. (wil gewoon realtime rendering)

Voor mijn desktop pcs (2 stuks) zit ik momenteel aan me hoofd pc.. En ik noem de 2de pc MSI pc.

Had ooit de MSI pc gemaakt zodat ik me oude hardware zou kunnen doorschuiven naar deze pc. 1080P gaming.
Ik heb voor mijn hoofd pc hogere hardware eisen (1440P / 4K) dan voor de MSI PC.
(daarnaast is een tweede pc altijd handig mocht de hoofd pc niks meer doen of kapot raken).
Heb dit gedaan zodat ik me hardware niet direct hoeft te verkopen (want 2ehands krijg je er altijd veel minder voor)
Als oudere hardware het slechter zou doen op de hoofd pc dan heb je minder zware hardware eisen op de MSI PC.
(wilde namelijk ook windows op de hoofdpc houden en linux op de msi pc zetten)
Maar ondanks me ervaring met linux nog pril is.. Heb ik deze overstap nog niet gemaakt. (wil natuurlijk dat ik de pc goed kan gebruiken zonder ik elke minuut het internet moet doorspitten van nou hoe verder op linux.

De hoofd pc zou op 1440P draaien (misschien straks een 1440P wide scherm) (twijfel ook voor 4K)

Ik vond dit wel een goed idee van mezelf. Maar ik merkte eigenlijk dat ik de tweede pc toch niet zo vaak gebruikte zoals ik eigenlijk zo willen.

Nou heb je dat gezeur van privacy ect met windows.
En ik vond het een beter idee om een krachtiger pc er naast te hebben.

In de hoofd pc zou een ryzen 7 7800x3d komen.
Later besloten om ook de msi pc te voorzien van een goedkopere ryzen 7700.

Wil bank zaken en dingen voor me werk liever op een pc draaien waar helemaal geen MS Recall erop staat.

Dus had besloten om de MSI te gebruiken als normale pc waarmee ik toch nog een simpel game op kan draaien.

En de hoofd pc te gaan gebruiken voor hogere eisen gaming. Zodat ik beiden systemen toch in gebruik blijf houden.

Nou het verhaal is dat ik me `nieuwe` hoofd pc waar de ryzen 7 7800x3d zou komen toch nog even op zich laat wachten.
Had hem al een jaar geleden willen bouwen, maar helaas te druk en teveel andere dingen in me leven die voor gingen.

Aangezien volgend jaar we weer al op Zen 6 aankomen... Zie ik wel in tegen die tijd de cpu toch te vervangen.

Nou had ik de ryzen 7 7800x3d vergeleken met de ryzen 7 7700.
En nou is het dus zo dat een x3d processor het beter zou doen op een lagere resolutie.
En op normale taken gewoon hetzelfde presteert, maar ik gaming de 7800x3d toch flink beter is.

Ik heb daarom de keuze maar gemaakt om de 7800x3d in de MSI te doen.. En de 7700 dat ene kleine jaartje in me hoofd pc te houden.(totdat ik er een Zen 6 erin kan zetten om me oudere x670e moederbord.
Vandaar dat later de 7700 en 2 geheugen sticks vrij komen die ik dus in die woonkamer pc wil gaan gebruiken. (en dan hoef ik voor de woonkamer pc alleen het moederbordje te kopen)
En zo worden alle onderdelen dan toch weer gebruikt voor ieder zijn doel.

Ik heb de cpus overigens geswitched omdat ik het als nog zou veranderen als ik een Zen 6 cpu koop voor de hoofdpc en dat die 7800x3d naar de msi pc zou gaan.. Nou met het voordeel dat ik de MSI pc lekker in elkaar kan laten.
En dus alleen de onderdelen van de hoofdpc (waar ik nog mee bezig ben) nog hoef te regelen.

In eerste instantie was ik zeker niet van plan om dat AM4 bord te vervangen.. Maar ik denk over langer termijn dat het misschien toch de oplossing is

De ryzen 7 5700x3d kost momenteel rond de 200 euro.
AM5 mITX die ik wil kost rond 240euro.

Ik kan dan wel me oude AM4 bord nog verkopen.

Ondanks dat ik eens ben met je schrijven. Denk ik toch dat het beter is als de woonkamer pc ook over gaat naar AM5.

Trouwens de 7700 laat ik gewoon in eco mode lopen in de woon kamer pc. 3 FPS is mij die extra hitte het niet waard.

[ Voor 5% gewijzigd door Robin4 op 09-02-2025 16:20 ]

• Robin4
Therazor schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:46:

Om die hardware weg te doen vond ik ook zonder.

Heb van een mede tweaker toch een 5700x3d van hem gekocht.
Zoals je zelf al zei dat het de enige mogelijk was tot laatste upgrade.

Denk dat een R7 5800x3d toch te warm zal worden en zie niet in waarom ik daarop ook nog extra geld moet uit geven aan een nieuwe processor koeler.

Pagina: 1