Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindakaasPiraat
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:32
Hi,

Na meerdere avonden de websites van de rijksoverheid, belastingdienst en websites als grenzinfo te hebben doorgespit, zit ik toch nog met een paar openstaande vragen.

Ik woon in Duitsland en werk in Nederland. Aangezien ik aan de 90%-regel voldoe (https://www.belastingdien...osten-en-kortingen-heb-ik) krijg ik ook loonheffingskorting, omdat ik kwalificerend buitenlands belastingplichtig ben. Toch wordt er op mijn bruto-salaris meer loonheffing ingehouden dan wanneer ik in Nederland zou wonen. Iemand een idee waardoor dat komt? Kan ik dat verschil naderhand via de belastingaangifte nog terugvorderen?

Wanneer mijn vermogen de komende jaren gaat groeien, gaat er een punt komen dat ik niet meer aan de 90%-regel voldoe en maar nog als buitenlands belastingplichtig wordt gezien. Volgens https://www.belastingdien...osten-en-kortingen-heb-ik zou ik dan wel nog recht hebben op de arbeidskorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting. Gaat dit invloed hebben op mijn netto-salaris?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Krijg je uitbetaald in Nederland, of wordt Nederlandse loonbelasting ingehouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Die 90% regel gaat toch over je inkomen, in plaats van over je vermogen?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindakaasPiraat
mrmrmr schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:38:
Krijg je uitbetaald in Nederland, of wordt Nederlandse loonbelasting ingehouden?
Ja & ja, is gewoon een Nederlands loon. Maar volgens de website van de belastingdienst vallen bepaalde voordelen dus weg als je niet meer aan de 90%-regel voldoet. Nu is dat nog niet het geval en voldoe ik eraan, maar over een paar jaar waarschijnlijk niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindakaasPiraat
DrivinUCrazy schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:41:
Die 90% regel gaat toch over je inkomen, in plaats van over je vermogen?
Ja, en uit je vermogen haal je ook voordeel:

"30.2.1.2 In Nederland belasting betalen over 90% van uw wereldinkomen
Om te bepalen of u over minimaal 90% van uw wereldinkomen belasting betaalt in Nederland, moet u al uw inkomsten meenemen. Het gaat niet alleen om uw loon of uitkeringen, maar ook om uw vermogen (voordeel uit sparen en beleggen) en inkomsten uit aanmerkelijk belang. Het kan dus zijn dat u over uw hele arbeidsinkomen in Nederland belasting betaalt, maar dat u toch niet aan de 90%-eis voldoet, omdat u veel eigen vermogen buiten Nederland hebt."
https://www.belastingdien...47-45a1-a768-4ac23a7bfe31

En aangezien je in het buitenland dan geen Nederlandse vermogensbelasting betaalt, telt het "voordeel sparen en beleggen" mee als inkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dus het gaat om inhoudingen van loonheffingen. Zonder meer gegevens blijft dat vaag. Welke percentages worden toegepast, welke had je verwacht? Doe je aangifte inkomstenbelasting in Nederland?

Een belastingadviseur zal je waarschijnlijk vragen om een loonstrook voordat je antwoord krijgt.

Zie dit overzicht: https://www.belastingdien...skortingen-internationaal

Hier kun je je salaris invullen en aangeven dat je niet in Nederland woont. Vergelijk dat met hetzelfde formulier als je wel in Nederland woont. Heb je bij de werkgever gemeld dat je in Duitsland woont?

[ Voor 24% gewijzigd door mrmrmr op 06-02-2025 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PindakaasPiraat
mrmrmr schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 02:23:
Dus het gaat om inhoudingen van loonheffingen. Zonder meer gegevens blijft dat vaag. Welke percentages worden toegepast, welke had je verwacht? Doe je aangifte inkomstenbelasting in Nederland?

Een belastingadviseur zal je waarschijnlijk vragen om een loonstrook voordat je antwoord krijgt.

Zie dit overzicht: https://www.belastingdien...skortingen-internationaal

Hier kun je je salaris invullen en aangeven dat je niet in Nederland woont. Vergelijk dat met hetzelfde formulier als je wel in Nederland woont. Heb je bij de werkgever gemeld dat je in Duitsland woont?
Thanks, die pro-forma gebruik in inderdaad ook altijd om salaris uit te rekenen. Momenteel komen mijn bruto-netto precies overeen als ik daar aangeef dat ik in Duitsland woon en loonheffingskorting krijg.

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat (volgens de website van de belastingdienst) het erop lijkt dat onderdelen van de loonheffingskorting wegvallen als je niet meer aan de 90%-regel voldoet en dat je alleen nog maar recht hebt op de arbeidskorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting. Ik kan alleen nergens vinden hoe dat invloed zou hebben op mijn uiteindelijke netto-salaris :X

Mijn werkgever weet natuurlijk waar ik woon :)
Pagina: 1