Vervangen domme omvormer voor slimme omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Foto's
N.v.t.
Beschikbare (dak)ruimte
N.v.t.
Schaduw
Geen tot zeer weinig bij enkel opkomende zon in het oosten op het vroegst van de dag.
Jaarverbruik
Niet relevant.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
€400 (kom ik zo op terug)
Wie gaat het project uitvoeren
Ik.
Bijhouden van data
Leuk, maar optioneel.
Reeds verkregen offertes
N.v.t.
Regio
Twente

Dus ik heb in het voorjaar van 2023 het volgende laten plaatsen: 14x JA Solar 405 Wp op 33° op zuid met een GoodWe GW5K-DT 3 fase omvormer.
Nu heb ik hier eigenlijk niets over te klagen (los van het feit dat ik zelf de binnenshuis elektra mocht gaan fixen gezien dat door de 'installateur' verpest was). Nu moeten wij na 3 jaar GC binnenkort overstappen naar (de voor ons) goedkoopste optie: Essent waar ik zo'n €400 mag gaan betalen aan te verwachtten terugleverkosten (mits de zon wat meer gaat schijnen dan in 2024), knettertje gek natuurlijk, maar als ik niets doe nog steeds het goedkoopste.

Nu kan ik niet vinden dat ik de GoodWe omvormer kan laten moduleren naar afname hierom overweeg ik om de omvormer gewoon te vervangen voor een andere. Concreet de vraag, wat is met mijn opstelling 14x 405 Wp een mooi 3-fasen alternatief die ik wel kan moduleren?
Qua installatie verwacht ik dat ik er wel uitkom mits ik gewoon de zelfde string uiteindes van de huidige string kan en mag gebruiken bij een andere omvormer en dat deel gewoon klikken is. Aan de andere kant van de omvormer: het 230V-deel kom is sowieso wel uit.

*ik weet niet of moduleren het juiste woord is voor een omvormer, maar de insteek is dat ik zo min mogelijk meer wil opwekken tijdens de felle zomermaanden dan we op dat moment gebruiken

Het mooiste is als ik de omvormer kan koppelen met een dedicated P1-meter (en splitter), eventueel kan het ook aan mijn bestaande P1 meter en/of Home Assistant, maar eigenlijk wil ik dat liever niet. CT-klemmen zijn een optie, maar zou ik nog het minst graag toepassen.

Nog een alternatief is gebruikmaken van de WiFi module van GoodWe (die ligt er nu naast) en het via HA: https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe/ aan de praat krijgen, mogelijk kan ik hier wat mee. Maar ik ben a) geen fan van internet toegang op de omvormer (ik weet zo niet of de SEMS API aangesproken moet worden via internet? hiervoor) en b) geen fan van de WiFi dongel omdat de omvormer vanaf de straat gereset kan worden en aangepast kan worden - ik ben over het algemeen geen groot fan van bereikbare Chinese oplossingen.

Resumé:
  1. wat zijn alternatieven voor de GoodWe GW5K-DT 3 fase omvormer die wel (veilig en gemakkelijk) te moduleren zijn?
  2. maakt de Home Assistant integratie voor de GoodWe GW5K-DT het überhaupt mogelijk om bij dit type omvormer te moduleren?
  3. is de Home Assistant integratie voor de GoodWe GW5K-DT te gebruiken terwijl ik in mijn router internet access van de omvormer blokkeer?
  4. weet iemand zo of de GoodWe GW5K-DT Home Assistant integratie zonder internet toegang van de omvormer werkt?
1. als ik wat opties heb kan ik het overwegen, ook als het boven de €400 nieuwprijs uit zal komen, eventueel kan ik voor tweedehands of voor een faillissementsveiling gaan.
2. veruit de goedkoopste optie als dit lekker gaat werken, de voorkeur is wel dat het veilig werkt en zonder de WiFi-dongel want dat ding is zo lek als een mandje
Een alternatief blijft met een slimme stekker/shelly en een kleine terrasverwarmer (of meerdere) ;w

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:26
Betere vraag was "hoe laat ik mijn omvormer moduleren".

Dat kan hij gewoon, handleiding pagina 46 staat de uitleg (via app op mobiel werkt beste).

Scheelt je 400 euro, die mag je altijd overmaken naar mij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:05
ik zou eerst maar eens rekenen of dat wel geld bespaard. Je kunt salderen. Bij bijv. Eneco kost stroom nu 30 cent afname en krijg je voor teruglevering een "boete" van 17 cent. Als je ongeveer evenveel opwekt als je verbruikt op jaarbasis dan is in dit geval elke kWh die je zonnepanelen maken EN je niet direct zelf verbruikt maar eerst het net op gaat dus 30 - 17 = 13 cent waard. Als je de omvormer uitschakeld/moduleert krijg je 0 euro's. Dus ja, is dit nou goedkoper? hangt dus erg af van de energiebalans op jaarbasis en je contract. Ik zou eerder gewoon naar je meterstanden kijken en bijv. in augustus je PV-systeem gewoon een maandje uit te zetten als je ziet dat je redelijk op 0 staat na salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-05 18:04
99ruud99 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:40:

Dat kan hij gewoon, handleiding pagina 46 staat de uitleg (via app op mobiel werkt beste).

Via die Sems app..? Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
99ruud99 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:40:

Maar dat is toch geen werkbare oplossing? Ik lees in de handleiding: https://en.goodwe.com/Ftp...20G2_User%20Manual-EN.pdf een verwijzing naar de app (en handleiding): https://en.goodwe.com/Ftp...arGo_User%20Manual-EN.pdf en daarin staat inderdaad dat je de 'Power Limit' (pag. 19) kunt aanpassen. Maar dan moet ik dat dus constant doen met de app en bijhouden? 8)7

Wat mij betreft is vraag 1) nog steeds valide: 'veilig en gemakkelijk te moduleren' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:03
Deze omvormer heeft hoogstwaarschijnlijk ook een modbus interface. Ik heb onlangs gezien dat er ook via het modbus protocol een mogelijkheid is om terug te regelen op Goodwee omvormers en moet me hier zelf nog eens in verdiepen, om dezelfde reden...

Wat ik zelf gezien heb was echter setpoint als een percentage, maar wellicht kan hier wel een regeling voor gemaakt worden. Het zal nooit perfect worden, maar het meeste moet hier mee te ondervangen kunnen worden lijkt me.

Ik heb de omvormer op dit moment al via modbus gekoppeld (via een ESPhome device -> Modbus printje -> Goodwe omvormer). De omvormer is verder los van internet dus.

Je zou dan via HomeAssistant kunnen terugregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Fr33z schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:53:
ik zou eerst maar eens rekenen of dat wel geld bespaard. Je kunt salderen. Bij bijv. Eneco kost stroom nu 30 cent afname en krijg je voor teruglevering een "boete" van 17 cent. Als je ongeveer evenveel opwekt als je verbruikt op jaarbasis dan is in dit geval elke kWh die je zonnepanelen maken EN je niet direct zelf verbruikt maar eerst het net op gaat dus 30 - 17 = 13 cent waard. Als je de omvormer uitschakeld/moduleert krijg je 0 euro's. Dus ja, is dit nou goedkoper? hangt dus erg af van de energiebalans op jaarbasis en je contract. Ik zou eerder gewoon naar je meterstanden kijken en bijv. in augustus je PV-systeem gewoon een maandje uit te zetten als je ziet dat je redelijk op 0 staat na salderen.
Ik ga 20ct/kWh betalen. Met de staffels van Essent en de €0,055/kWh terugleververgoeding zal het netto zo'n 240 tot 225 euro worden wat ik per jaar moet terugbetalen.

Edit: nog even nagezocht, liggend aan hoe hard ik stuur op zelfconsumptie, eventueel uitschakelen van de omvormer (met de hand voor een zomermaand) én de welwillendheid van de zon in 2025 zal ik zo ergens tussen de €0,1408 en €0,1257 per teruggeleverde kWh betalen (ik verwacht dat het ergens tussen de €0,125 en de €0,135 zal liggen).
Ergens in dat blauwe vlak zal ik dan terecht komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMhJdUxyvlTynpKecfRgPvO4qU0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JN8g7suCC3z080QYwa7Eu72w.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door True op 05-02-2025 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een modelkontrakt kent toch geen terugleverboete?
Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:41
Zero Export is een vereiste functie, alle omvormer kunnen dit. Maar soms moet je de fabrikant om spullen vragen.

YouTube: GoodWe Zero Export Solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:18
Een dynamisch contract ook niet, dus dat zijn al meerdere keuzes die je kunt beoordelen.

Terugleverboetes betalen is ook een keuze, maar niet een verplichte ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ik heb geen modelcontract én ik ben de bedenktermijn voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:19
Zie hier een goede knowledge base over de mogelijkheden om een GoodWe omvormer automatisch uit te schakelen of te moduleren.
https://doe-duurzaam.nl/a...-api-modbus-app-ethernet/

Vraag is of extra complexiteit om te moduleren naar nul-op-de-meter opweegt tegen de kosten die je bespaart in die paar uurtjes waarop de energieprijs toch al marginaal is (bij dynamisch contract). Simpelweg uitschakelen bij een negatieve stroomprijs van < -0,16 cent lijkt me meer dan voldoende en 95% dekkend zolang salderen nog kan. Slechts 1% van de uren met een negatieve energieprijs is lager dan -0,15 euro (bron), dus vooralsnog te verwaarlozen zolang je geen netto negatief jaarverbruik hebt.

Heb zelf ook twee GoodWe omvormers waar ik dit voor de zomer moet gaan regelen. Ik zit te denken aan besturing via Homey / Home Assistant en schakeling via API op modbus met een Fibaro Smartimplant. Gevoelsmatig is dat laatste het meest foolproof - gebruik in nu ook voor in/uit schakelen van mijn Ajax beveiligingssysteem en werkt al 3 jaar zonder enig issue.

[ Voor 12% gewijzigd door Clock op 06-02-2025 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Laatst online: 23-05 07:11
Het wordt een beetje rekenen en uitproberen maar misschien heb je voor de komende 1,5 jaar wel genoeg aan een power limit instellen van bijvoorbeeld 60%. Als je maar zorgt dat je het deel boven je eigen jaargebruik er af schaaft. Zoals @Fr33z al aan gaf, gewoon een maand uitzetten zou ook kunnen. In 2027 wordt het weer een nieuwe situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Geen boete, maar zeer lage terugleververgoedingen. Dus effectief ook een boete, of hoe je het ook wilt noemen.
Gameboy schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 06:30:
[...]

Een dynamisch contract ook niet, dus dat zijn al meerdere keuzes die je kunt beoordelen.

Terugleverboetes betalen is ook een keuze, maar niet een verplichte ;)
Sommige dynamische aanbieders rekenen wel een opslag voor terugleveren.

Kortom, gewoon vergelijken op jaarbasis. Elke aanbieder verdient op een andere manier, maar het gaat om het totaalplaatje.

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 06-02-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Sendak239 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:59:
Het wordt een beetje rekenen en uitproberen maar misschien heb je voor de komende 1,5 jaar wel genoeg aan een power limit instellen van bijvoorbeeld 60%. Als je maar zorgt dat je het deel boven je eigen jaargebruik er af schaaft. Zoals @Fr33z al aan gaf, gewoon een maand uitzetten zou ook kunnen. In 2027 wordt het weer een nieuwe situatie.
Zo zou ik het ook doen. Lekker normaal laten draaien, en na 6 maanden beoordelen of je ergens moet gaan schaven. Bij een leverancier die fatsoenlijk saldeert zou dat (nu nog) goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Clock schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:44:
Zie hier een goede knowledge base over de mogelijkheden om een GoodWe omvormer automatisch uit te schakelen of te moduleren.
https://doe-duurzaam.nl/a...-api-modbus-app-ethernet/

Vraag is of extra complexiteit om te moduleren naar nul-op-de-meter opweegt tegen de kosten die je bespaart in die paar uurtjes waarop de energieprijs toch al marginaal is (bij dynamisch contract). Simpelweg uitschakelen bij een negatieve stroomprijs van < -0,16 cent lijkt me meer dan voldoende en 95% dekkend zolang salderen nog kan. Slechts 1% van de uren met een negatieve energieprijs is lager dan -0,15 euro (bron), dus vooralsnog te verwaarlozen zolang je geen netto negatief jaarverbruik hebt.

Heb zelf ook twee GoodWe omvormers waar ik dit voor de zomer moet gaan regelen. Ik zit te denken aan besturing via Homey / Home Assistant en schakeling via API op modbus met een Fibaro Smartimplant. Gevoelsmatig is dat laatste het meest foolproof - gebruik in nu ook voor in/uit schakelen van mijn Ajax beveiligingssysteem en werkt al 3 jaar zonder enig issue.
Ik heb geen dynamisch contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Sendak239 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:59:
Dit is nog wel een goeie inderdaad, maar het is wel jammer dat bruto teruglevering wordt 'beboet' en niet de netto teruglevering na salderen.

60% power limit is overigens nog veel te hoog. Volgens PVcalc moet ik mijn 5 kW omvormer naar 2 kW aanpassen om 5600 kWh opbrengst terug te brengen naar 3800 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:26
Je kan altijd 60% terugzetten, en zodra je je gebruik hebt bereikt volledig uitzetten voor rest van haar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 22:14
Koop een Eastron modbus kWh meter en stel de max export-waarde in de inverter in. Zo gaat er nooit meer dan X kW het net op terwijl je intern nog wel de max kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
jadjong schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:58:
Koop een Eastron modbus kWh meter en stel de max export-waarde in de inverter in. Zo gaat er nooit meer dan X kW het net op terwijl je intern nog wel de max kan gebruiken.
Bedoel je dat die Eastron tussen de hoofdschakelaar en de gebruikers in moet zitten en met de modbus op de GoodWe aangesloten moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
True schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:44:
Dit is nog wel een goeie inderdaad, maar het is wel jammer dat bruto teruglevering wordt 'beboet' en niet de netto teruglevering na salderen.
Desondanks levert wél terugleveren nog altijd meer op dan níét terugleveren.

Al die moeite om je overschot aan energie niet terug te leveren kost je onder aan de streep meer dan die 400 euro die je moet "betalen".

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
FredvZ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:13:
[...]

Desondanks levert wél terugleveren nog altijd meer op dan níét terugleveren.

Al die moeite om je overschot aan energie niet terug te leveren kost je onder aan de streep meer dan die 400 euro die je moet "betalen".
Dat is niet waar zie: True in "Vervangen domme omvormer voor slimme omvormer"

Elke kWh die ik teruglever boven mijn verbruik (via de meter) kost mij die 12,5 tot 13,5 ct en hier krijg 5,5 ct voor terug dus terugleveren boven mijn verbruik kost 7 à 8 ct per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 17:01
Ik zit dit met verbazing te lezen en voorzie dat ik als ik in deze positie kom als het buiten 35'c en zonnig is slaap bij 15'c :+

Maargoed, ik lurk lekker door - bijzondere tijden leven we in.

Btw: is een thuisaccu dan geen optie, voor 400,- per jaar kun je nog wel wat denk ik? Ben er geen fan van, maar moest er aan denken.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:18:
Ik zit dit met verbazing te lezen en voorzie dat ik als ik in deze positie kom als het buiten 35'c en zonnig is slaap bij 15'c :+

Maargoed, ik lurk lekker door - bijzondere tijden leven we in.

Btw: is een thuisaccu dan geen optie, voor 400,- per jaar kun je nog wel wat denk ik? Ben er geen fan van, maar moest er aan denken.
Een investering voor een thuisaccu is voor groter dan die (ietwat hypothetische) €400 en staat sowieso op losse poten. Een kleine accu kan (als ze te leveren zijn), maar voegt relatief weinig toe. Ook is het die €400 voor dit jaar, hoe de vlag er volgend jaar bij hangt weet niemand. Regeren is vooruitzien, maar dat doen we al een tijdje niet meer ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
True schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:17:
[...]

Dat is niet waar zie: True in "Vervangen domme omvormer voor slimme omvormer"

Elke kWh die ik teruglever boven mijn verbruik (via de meter) kost mij die 12,5 tot 13,5 ct en hier krijg 5,5 ct voor terug dus terugleveren boven mijn verbruik kost 7 à 8 ct per kWh.
Essent schrijft daarover het volgende:
Kunnen de terugleverkosten hoger zijn dan de terugleververgoeding?

Ja, bij 3% van onze klanten gebeurt dit nu. Het gaat vooral om klanten met veel zonnepanelen die meer stroom opwekken dan ze gebruiken. Het is niet de bedoeling dat de terugleverkosten hoger zijn dan de terugleververgoeding. We zorgen daarom dat klanten die te veel hebben betaald het verschil terugkrijgen. Als dit voor jou geldt, krijg je hierover in februari 2025 bericht.

Daarnaast gaan we dit jaar de terugleververgoeding verhogen. Zo zorgen we dat dit probleem niet meer voorkomt. In mei ontvang je hierover een persoonlijk bericht. Tot die tijd krijg je een tegemoetkoming wanneer jouw terugleverkosten hoger zijn dan de terugleververgoeding. Deze zie je terug op je jaarrekening.
Bron: https://www.essent.nl/kla...contract/terugleverkosten

Dus als je inderdaad bij de selecte groep klanten hoort die netto zouden moeten betalen voor teruglevering, dan lijkt het erop dat ze je factuur op 0 gaan zetten. En als ze de terugleververgoeding inderdaad gaan verhogen, dan zou je dus gewoon weer meer moeten ontvangen dan je aan kosten betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
HuHu schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:27:
[...]

[...]

Dus als je inderdaad bij de selecte groep klanten hoort die netto zouden moeten betalen voor teruglevering, dan lijkt het erop dat ze je factuur op 0 gaan zetten. En als ze de terugleververgoeding inderdaad gaan verhogen, dan zou je dus gewoon weer meer moeten ontvangen dan je aan kosten betaald.
Oké, pak maar in jongens. Volgend jaar kijken we wel weer verder. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 22:14
True schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:10:
[...]

Bedoel je dat die Eastron tussen de hoofdschakelaar en de gebruikers in moet zitten en met de modbus op de GoodWe aangesloten moet worden?
Ja, dat is de enige manier om dynamisch terug te regelen zonder dat je intern zonnestroom mis loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-05 17:01
True schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:22:
[...]

Een investering voor een thuisaccu is voor groter dan die (ietwat hypothetische) €400 en staat sowieso op losse poten. Een kleine accu kan (als ze te leveren zijn), maar voegt relatief weinig toe. Ook is het die €400 voor dit jaar, hoe de vlag er volgend jaar bij hangt weet niemand. Regeren is vooruitzien, maar dat doen we al een tijdje niet meer ..
Je hebt helemaal gelijk. Denk dat de FUD & fomo mij toch een beetje te pakken kreeg - maar anderzijds blijf ik PV bijplaatsen in de overtuiging dat linksom of rechtsom ik iets goeds doe. Of het nu snel terugverdiend wordt of niet.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Laatst online: 08:18
Cheesy schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:15:
[...]
Sommige dynamische aanbieders rekenen wel een opslag voor terugleveren.
Die kun je dan mijden, en eentje vinden die gewoon netjes de inkoopvergoeding ook uitbetaalt voor je export ;)
Kortom, gewoon vergelijken op jaarbasis. Elke aanbieder verdient op een andere manier, maar het gaat om het totaalplaatje.
Dat is helemaal correct! En gezien bovenstaande punten is een dynamisch contract dus erg interessant om mee te nemen in je vergelijkingen voor de beste deal voor je stroom... ;) Maar dat zal per situatie kunnen verschillen, reken het dus vooral door.

[ Voor 14% gewijzigd door Gameboy op 07-02-2025 09:11 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Gameboy schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Die kun je dan mijden, en eentje vinden die gewoon netjes de inkoopvergoeding ook uitbetaalt voor je export ;)

[...]

Dat is helemaal correct! En gezien bovenstaande punten is een dynamisch contract dus erg interessant om mee te nemen in je vergelijkingen voor de beste deal voor je stroom... ;) Maar dat zal per situatie kunnen verschillen, reken het dus vooral door.
En wat is nou het leuke in bijvoorbeeld mijn situatie... De goedkoopste leverancier op jaarbasis is precies degene die kosten rekent voor export. Dat komt door een cashback voor het eerste jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
True schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:17:
Weet je dat zeker? Meestal is de terugleververgoeding voor boven je eigen gebruik een netto bedrag per kwh en zijn de kosten voor het terugleveren er al afgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
FredvZ schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:30:
[...]

Weet je dat zeker? Meestal is de terugleververgoeding voor boven je eigen gebruik een netto bedrag per kwh en zijn de kosten voor het terugleveren er al afgehaald.
Nergens in de correspondentie of voorwaarden is dit genoemd, dus dan kan ik er niet zomaar vanuit gaan dat ik gratis geld zou krijgen :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
True schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:32:
Nergens in de correspondentie of voorwaarden is dit genoemd, dus dan kan ik er niet zomaar vanuit gaan dat ik gratis geld zou krijgen :9 .
Je krijgt ook geen gratis geld, je krijgt geld voor de energie die terug levert ;)

Als je streeft naar 0 teruglevering mis je ook de voordelen van het salderen.

[ Voor 10% gewijzigd door FredvZ op 07-02-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
FredvZ schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 11:13:
[...]

Je krijgt ook geen gratis geld, je krijgt geld voor de energie die terug levert ;)

Als je streeft naar 0 teruglevering mis je ook de voordelen van het salderen.
Om mijzelf te verduidelijken:
  • Essent heeft een bruto terugleverboete, elke kWh die je teruglevert (of die gebruikt wordt voor salderen of niet) kost je enkele centen gebaseerd op staffels
  • ik zit waarschijnlijk in de staffel die zo'n 12,5 - 13,5 ct per kWh moet kosten - zie: True in "Vervangen domme omvormer voor slimme omvormer"
  • zolang ik kan salderen kan het er uit gezien een kWh 20 ct kost en ik dus enkele centen (7,5 - 6,5 ct) bespaar t.o.v. afname zonder salderen
  • als ik over mijn totaal verbruik (buiten direct opgenomen PV-energie want dat gaat natuurlijk niet over de meter) meer opwek dan verbruik betaal ik zo'n 7 à 8 ct/kWh - zie: True in "Vervangen domme omvormer voor slimme omvormer"
Ik streef naar zo min mogelijk netto moeten betalen voor terugleveren - als ik teruglever en dat gebruik voor salderen is dit goedkoper dan niet terugleveren en dat verbruik 'gewoon' inkopen.

Edit: gratis geld is in deze strekking dat ondanks dat de voorwaarden duidelijk zijn de terugleverstaffels ineens niet van toepassing zijn voor de terugleververgoeding.
Maar het is ook al gezegd door: HuHu in "Vervangen domme omvormer voor slimme omvormer" ik val onder die 3% met flink wat panelen en hierom netto meer teruglevering dan afname en dus betaal ik een terugleverboete hoger dan de vergoeding - wat zoals het lijkt door Essent wordt kwijtgescholden.

[ Voor 15% gewijzigd door True op 07-02-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
HuHu schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:27:
[...]

[...]

For future reference heb ik archive.ph even gevraagd voor een archieflinkje: https://archive.ph/QKTkb

Pagina: 1