Foto's
N.v.t.Beschikbare (dak)ruimte
N.v.t.Schaduw
Geen tot zeer weinig bij enkel opkomende zon in het oosten op het vroegst van de dag.Jaarverbruik
Niet relevant.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
€400 (kom ik zo op terug)Wie gaat het project uitvoeren
Ik.Bijhouden van data
Leuk, maar optioneel.Reeds verkregen offertes
N.v.t.Regio
TwenteDus ik heb in het voorjaar van 2023 het volgende laten plaatsen: 14x JA Solar 405 Wp op 33° op zuid met een GoodWe GW5K-DT 3 fase omvormer.
Nu heb ik hier eigenlijk niets over te klagen (los van het feit dat ik zelf de binnenshuis elektra mocht gaan fixen gezien dat door de 'installateur' verpest was). Nu moeten wij na 3 jaar GC binnenkort overstappen naar (de voor ons) goedkoopste optie: Essent waar ik zo'n €400 mag gaan betalen aan te verwachtten terugleverkosten (mits de zon wat meer gaat schijnen dan in 2024), knettertje gek natuurlijk, maar als ik niets doe nog steeds het goedkoopste.
Nu kan ik niet vinden dat ik de GoodWe omvormer kan laten moduleren naar afname hierom overweeg ik om de omvormer gewoon te vervangen voor een andere. Concreet de vraag, wat is met mijn opstelling 14x 405 Wp een mooi 3-fasen alternatief die ik wel kan moduleren?
Qua installatie verwacht ik dat ik er wel uitkom mits ik gewoon de zelfde string uiteindes van de huidige string kan en mag gebruiken bij een andere omvormer en dat deel gewoon klikken is. Aan de andere kant van de omvormer: het 230V-deel kom is sowieso wel uit.
*ik weet niet of moduleren het juiste woord is voor een omvormer, maar de insteek is dat ik zo min mogelijk meer wil opwekken tijdens de felle zomermaanden dan we op dat moment gebruiken
Het mooiste is als ik de omvormer kan koppelen met een dedicated P1-meter (en splitter), eventueel kan het ook aan mijn bestaande P1 meter en/of Home Assistant, maar eigenlijk wil ik dat liever niet. CT-klemmen zijn een optie, maar zou ik nog het minst graag toepassen.
Nog een alternatief is gebruikmaken van de WiFi module van GoodWe (die ligt er nu naast) en het via HA: https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe/ aan de praat krijgen, mogelijk kan ik hier wat mee. Maar ik ben a) geen fan van internet toegang op de omvormer (ik weet zo niet of de SEMS API aangesproken moet worden via internet? hiervoor) en b) geen fan van de WiFi dongel omdat de omvormer vanaf de straat gereset kan worden en aangepast kan worden - ik ben over het algemeen geen groot fan van bereikbare Chinese oplossingen.
Resumé:
- wat zijn alternatieven voor de GoodWe GW5K-DT 3 fase omvormer die wel (veilig en gemakkelijk) te moduleren zijn?
- maakt de Home Assistant integratie voor de GoodWe GW5K-DT het überhaupt mogelijk om bij dit type omvormer te moduleren?
- is de Home Assistant integratie voor de GoodWe GW5K-DT te gebruiken terwijl ik in mijn router internet access van de omvormer blokkeer?
- weet iemand zo of de GoodWe GW5K-DT Home Assistant integratie zonder internet toegang van de omvormer werkt?
2. veruit de goedkoopste optie als dit lekker gaat werken, de voorkeur is wel dat het veilig werkt en zonder de WiFi-dongel want dat ding is zo lek als een mandje
Een alternatief blijft met een slimme stekker/shelly en een kleine terrasverwarmer (of meerdere)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente