Toon posts:

pre-linux newbie vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit al jaren op een windows bak en het begint me allemaal aardig uit de keel te hangen, alle fouten en crashes etc..

Ik wil dus Linux uitproberen maar weet eigenlijk niet zo goed waar te beginnen, ik hoor dat linux nogal wat programeren vereist (wat ik dus niet kan, op Lingo na dan) en vooral in het begin problemen kan opleveren met hardware compatibiliteit.

Mijn vraag is dus wat moet ik kennen/beheersen om met linux te gaan werken en welke distributie zou voor een newbie als mij ideaal zijn?

thnx,

Verwijderd

Heb je de FAQ al gelezen?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Je moet onthouden dat je nieuwe software moet gaan zoeken om te gebruiken. Games zullen niet/nauwelijks werken. Je moet verstand hebben van IDE configuraties (master/slave) en wat opstartprocedures leren. Je moet met een commandline kunnen werken en veel willen lezen. Misschien dat je met SuSe een eind komt, al is Debian na het installeren erg makkelijk te gebruiken dankzij apt-get proggie. :P

Maak iig een dual-boot systeem ALS je linux gaat draaien. Dan heb je windows voor games...

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
thnx, ken je toevallig ook een paar sites waar ik het een en ander vandaan kan halen?

Verwijderd

Als je hem goed naast windows installeerd. Ben je al een heel eind op weg. Daarna kan je naar hartelust gaan uitproberen.

Ik wil je aanraden om wat info over lilo op te zoeken.
kijk eens op www.linuxdoc.org

• Cyril
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 23:21

Cyril

it's all in my mind

Programmeren is absoluut niet vereist om met linux te werken, hoor :) Ik weet niet wie je dat verteld heeft :?
Om met linux te kunnen werken is eigenlijk alleen een gezonde portie verstand gecombineerd met een behoorlijk doorzettingsvermogen gewenst, aangezien de overstap in het begin wellicht niet al te soepeltjes zal verlopen en er absoluut fouten gemaakt zullen worden (niet erg leer je van).
Veel Success!

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

Verwijderd

Alle informatie om te beginnen kun je hier vinden.
[topic=163843/1/25]

Verwijderd

Topicstarter
och.. ik was de faq vergeten :)

Ik had gehoord dat als ik mijn toekomstige linux bak een beetje wil laten lopen dat ik dan zou moeten programeren (hoewel scripting een betere beschrijving zou zijn lijkt mij) en ik wil dus ook graag gaan programeren in de nabije toekomst en met de open source community van linux moet dat wel lukken :)

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:02
ALs je wil beginnen met Linux is mij aangeraden te beginnen met Mandrake:

graphisch, maar ook kan je met een commandline werken als je wil...

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-08 23:18

klaaz

it's me!

Op zaterdag 15 september 2001 12:51 schreef B-Force het volgende:
ALs je wil beginnen met Linux is mij aangeraden te beginnen met Mandrake:

graphisch, maar ook kan je met een commandline werken als je wil...
Graphisch?

Is dit verengelsing voor de nederlander of vernederlandsing voor de engelsman?? ;)

Geinig woord wel eigenlijk :)

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Mijn vraag is dus wat moet ik kennen/beheersen om met linux te gaan werken en welke distributie zou voor een newbie als mij ideaal zijn?
Wat je moet kunnen is heel simpel: Engels goed beheersen. Als je dat kunt, kun je eigenlijk alles. Er zijn zoveel HOWTO's te vinden over alles wat je maar wilt. Ja en je moet leergierig zijn en niet een luie muisklikker, anders kun je er maar beter niet aan beginnen.

Distro? tja SuSE 7.2 als je er net mee begint misschien, maar als je het echt goed wil doen (dwz je bouwt alles zo'n beetje zelf op) dan neem je gewoon Slackware of Debian. Bij Slackware kun je heel veel van je systeem leren en met Debian kun je heel simpel je systeem up2date houden :)

[deze advertentieruimte is te koop]

Pagina: 1