Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TM77
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-03 21:29
Hallo allemaal
Ik ben sinds kort huurder van een nieuwbouwwoning (afgelopen zomer opgeleverd) met vloerverwarming via stadsverwarming. Niet via warmtepomp dus. Overal vloerverwarming nergens radiatoren. Nieuwbouw dus erg goed geïsoleerd. Opstook protocol als het goed is juist uitgevoerd. Juiste ondervloer toegepast (heatfoil onder een laminaatvloer geschikt voor vloerverwarming)

Ben al geruime tijd ermee bezig omdat de vloer naar mijn idee te weinig warmte afgeeft, de kamer volgens mij te
moeizaam op temperatuur komt (halve graad in drie uur) en ik de kosten ervoor hoog vind.

Met 20 graden zit ik in deze maand (buiten tussen 1 en 5 graad) aan €7,50 per dag. Door vaste kosten van de stadsverwarming a 60 zit je dan op zo 285 euro. En ik vind de 20 graden eerder voelen als 19. Zet hem gezien de kosten ook vaak maar op 19,5 Me echt niet warm genoeg maar ja, veel laagjes dikke truien warmtedeken en kleedjes dan maar, maar zou anders moeten kunnen..
Het is wel een hoekwoning maar had het anders verwacht zo nieuw en super geïsoleerd.

Nu heb ik geen ervaring met vloerverwarming, ben ik niet technisch en kan ik het ook niet vergelijken met voorgaande woningen. Want andere systemen en andere soorten woningen. Weet dan ook niet wat ik kan verwachten.

Dat is dan ook m’n eerste zoektocht.
Is het normaal dat de vloer nauwelijks warm voelt (maar ook niet ijskoud zoals in een kamer waar alles uit staat)?
Is een halve graad in drie uur te traag?
Is het verbruik normaal of idd te hoog?

Voor net wat meer achtergrond info;
Er zijn monteurs geweest die pomp instelling hebben aangepast (Riho pomp, staat nu op verschildruk constant en stand 2) en de flow (geen idee waarop) en temperatuur thermostaat op de verdeelset (is mee gevarieerd, staat nu op 45) bij de laatste viel op dat het thermometertje op de verdeelset niet mee oploopt tot die 45 hij blijft steken op 32 a 34. Boven (badkamer gaat mee met hoogste warmtevraag) loopt hij wel vlot omhoog naar ongeveer 38.

Temperatuur in meterkast vanuit stadsverwarming is (bij warmtevraag) rond 67 graden.

Is het kloppend en heb ik een verkeerd beeld bij de kosten en de werking of is er inderdaad wat mis en/of te verbeteren?
Dank jullie wel 🙏 gr Tessa

[ Voor 9% gewijzigd door TM77 op 05-02-2025 21:27 ]