Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb jarenlang tevreden Plugwise gebruikt voor het meten en schakelen van apparaten in huis. De support is gestopt en er zal een moment komen dat het niet meer werkt omdat enkele stekkers al zijn gestopt bij mij, maar ik heb er een doos vol van. Ook is er geen app support dus doe ik alles in de browser op de telefoon.

Voordeel is wel dat alles lokaal is in eigen beheer. Rapportage is eenvoudig in de Windows applicatie en die is ook te exporteren naar csv.

Ik heb geprobeerd om wat met HomeAssistant te doen, heb een boel hardware gekocht en diverse shelly meetapparaten en stekkers om te meten en schakelen.
Vrijwel 80% zit nog nieuw in de verpakking, want ik heb geen simpelweg niet de tijd om te gaan zitten hobbyen met HomeAssistant. Het draait wel maar ik denk echt dat ik iets moet hebben wat out of the box goed werkt. Hetgeen wat er nu in zit is een rommeltje en ik krijg het niet onder de knie.

Nu zit ik naar HomeWizard te kijken, echter als ik het goed zie zal ik dan alle stekkers opnieuw moeten kopen van het HomeWizard merk, omdat Shelly daar niet compatible mee is (?).

Ik vraag me af of er ergens een demo of iets is, want ik kon er zo niets over vinden.

Wat ik wil:

P1 meten (check)
Losse apparaten monitoren en schakelen (handmatig en automatisch)
Zonnepanelen meten (hier heb ik al Shelly CT klem meters voor gekocht.

Ik loop dus een beetje vast, want HomeWizard is volgens mij een stuk eenvoudiger, maar ik weet niet of het alles kan wat ik er mee wil.
Als ik op de site kijk zie ik alleen een verkoopverhaaltje, maar niet echt een duidelijke demo wat er allemaal mogelijk is.

Wie heeft ervaring met HomeWizard of is een tevreden gebruiker?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krispy81
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-04 18:56
Ik gebruik nu ongeveer een jaar homewizard producten. Ik heb nu een P1 meter en 2 slimme stekkers. 1 stekker gebruik ik om in de schuur een heater op afstand via de app aan of uit te zetten zodat de schuur warm is als ik ga klussen.

Verder gebruik ik 1 stekker om mijn 50 liter 650w warmwater boiler slim te schakelen. op het moment dat ik via de zonnepanelen meer dan 700w teruglever aan het net wordt automatisch de boiler aangezet om zo goedkoop warmwater te maken.

Binnenkort komt er airco in de woonkamer en ga ik met een homewizard 1 fase kwh meter het verbruik daarvan continu monitoren.

Ik heb de betaalde versie van de app waardoor ik een koppeling kan maken met mijn zonnepanelen systeem en dus ook de opwek en eigen verbruik van het huis kan zien.

Componenten zijn aan de prijs maar ik ben er erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Dank voor je info. Ik ben wel heel benieuwd of de software ook overweg kan met de meters van Shelly die ik heb gekocht om hier de boel te gaan meten. Zou zonde zijn als ik nu andere stekkers moet kopen die in principe exact hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krispy81
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-04 18:56
Voor zover ik weet werkt hun app enkel met hun eigen componenten.

Misschien toch maar met HA aan de slag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Krispy81 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:21:
Voor zover ik weet werkt hun app enkel met hun eigen componenten.

Misschien toch maar met HA aan de slag?
Nee HA zie ik niet zitten. Ik had daar ook mijn brandmelders aan gekoppeld en van de een op het andere moment werken niet niet meer en nergens vind je dan nog iets van info om het te herstellen. Het is allemaal hobbygedoe en ik kan er niet steeds aan zitten sleutelen. Het moet gewoon werken en blijven werken.

Ook Shellies toegevoegd en dan later ineens allemaal errors dat hij geen verbinding meer kan maken, maar ook daar geen herstelmogelijkheid meer. Heb daar niet zo'n vertrouwen in.

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 05-02-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:20
Je startpost geeft bij mij precies aan dat je Homewizard gaat waarderen. Ik kom ook uit de wereld van Plugwise, maar dat is voor mij al jaren geleden. Ik had Plugwise verkocht omdat ik in het appartement tot de conclusie kwam dat schakelen en meter per product geen toegevoegde waarde was voor mij (2006 tijd).

Later, ben ik in de verhuizing naar nieuwe woning (2017) overgestapt naar meters in de meterkast per groep en ook gelijk een nieuw product "loxone" voor mijn huisautomatisering. Voortvarend begonnen, want alle groepen gelijk voorzien van en ik heb nogal wat groepen erbij gezet na de oplevering.

Alleen dan, kwam ik er achter doordat de meters op basis van pulsen gaat, ik metingen had van 60W. Niet precies te meten, om bijv slimmer apparaten te schakelen of notificaties te krijgen (via Loxone).

Uiteindelijk kwam Homewizard op mijn pad. Ik gebruik nu van die plug modules, zoals met Plugwise het geval was. Ik heb nog niet de Homewizard kwh meters in de meterkast. Ik gebruik de meters die nu in de meterkast zitten per groep ook niet meer. Ik heb nu Homewizard gekoppeld aan mijn Loxone, zodat ik daar wel actief wat mee kan doen, in ieder geval de integratie van de Energy module binnen Loxone. Het werkt allemaal prima.

Shelly heb ik ook. Had ik ook gekoppeld aan HA (draait bij mij ook, maar ik heb besloten dat niet meer te gebruiken, ondanks mooier dan Loxone). Ik ga de Shelly's vervangen door zoveel mogelijk Loxone, maar dat is een kostenpost.

Mocht je in de regio Rotterdam/Gouda wonen, dan wel in de buurt zijn, kan ik het je laten zien (DM even), maar tegelijkertijd, er is ook veel online te vinden.

Homewizard is een commercieel bedrijf dat sterk is in de app, weergave en functionaliteiten voor niet-techneuten. Integratie van andere producten ligt bij henn, denk bijv aan omvormers van zonnepanelen dat ze ondersteunen. Maar integratie met Shelly e.d. is er niet vanuit Homewizard zelf. En dat komt denk ik puur ook omdat ze een cloud dienst bieden. Er is niet zoiets als een Windows applicatie waarbij je offline kan werken. Je kan wel de modules van Homewizard zelf uitlezen, maar dan wordt het wat wat meer een techneuten activiteit. Shelly's kunnen loggen naar servers, dus je zou kunnen zeggen dat Homewizard daar iets mee zou kunnen, maar het is er niet. Ze hebben bijv ook geen lichtschakelaars e.d. Ze hadden wel een domotica oplossing, maar ze zijn daar vanaf gestapt (nieuws: HomeWizard-hub krijgt na negen jaar geen updates en ondersteuning meer).

[ Voor 23% gewijzigd door mgizmo op 12-02-2025 10:23 ]

Pagina: 1