Switch voor 20 poorten - aankoopadviesje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 17:57
Hoi,

Ik heb een nieuw huis waar in de meterkast 20 bekabelde netwerkkabels binnenkomen. De vraag die ik heb is of een 1 gbit switch voldoende is, of dat er nog bottlenecks zijn die ik over het hoofd zie. Switches, zelfs van dit aantal poorten zijn vrij goedkoop, maar ga je naar 5 gbit gaat de prijs direct fors omhoog.

- Inkomend internet 1 Gbit
- Intern router mesh via Google Nest Wifi (niet de pro). Omdat de kabels er liggen in dit nieuwe huis zal ik de hubs bedraad in de muur pluggen, lijkt me het snelste.
- De zwaarste toepassing die ik kan verzinnen: In het huis streamen we vooral van de NAS films naar andere devices via Google nest routers naar media players.

uitvoering: TP-Link TL-SG1024D 24-Port Gigabit Desktop Switch

Omdat de Nest sowieso een cap heeft van 1GBs denk ik dat deze router prima is, of mis ik iets qua overhead / whatever wat toch een aankoop voor een zwaardere zou kunnen verantwoorden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Gigabit is meer dan genoeg. En wordt het een bottleneck in de toekomst dan koop je alsnog een snellere.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Eens met @RobIII - deze switch is unmanaged en heeft geen POE en gezien jouw gewenst gebruik is dat ook helemaal prima.

Denk je op korte termijn ook camera's en/of accesspoints met POE te willen voeden, dan kan een POE versie nu al slim zijn.

Managed is leuk als je met VLANS etc wil gaan werken, maar zo lezende is dat nog niet aan de orde.

edit: en als je bedenkt dat een TP-Link 5p bij de action als 10 euro kost, is dit geen geld.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 05-02-2025 18:34 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 17:57
Ok dank voor de info. Camera's is overigens wel een goede. Ik heb steeds meer home automation in huis sinds ik een homey pro heb aangeschaft. Ik heb daar aardig wat apparaten op, maar niets wat veel info verzend en vrijwel alles via matter/zigbee. Echter, 1 of 2 Camera's gezien het huis en meer security kan best wel een ding worden. Totaal niet uitgezocht verder, dus zou ook niet weten hoeveel die nodig hebben. Wellicht dat ik ze kan aansluiten op een aparte port? Maar mogelijk via Wifi naar hetzelfde Google hub dan wordt het wellicht weer wel dringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Die 1 Gig gaat ook met camera's nooit het probleem zijn, dat is meer dan genoeg .
Pas als je weet welke camera's je hoe wil gaan aansluiten kan een andere switch handig zijn, of je gebruikt POE injectoren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het enige wat ik kan bedenken is om voor een switch met ook POE poorten te kiezen, zodat je eventueel op termijn een AP met POE kan voeden of camera of een kleine secundaire switch. Als deze dan managed is denk dan vooruit naar welk platform je wilt gebruiken voor het beheer.
Is het nu nodig nee, maar een beetje vooruit denken helpt soms, want wat altijd gedonder en gedoe geeft is een echt ratjetoe van netwerk componenten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 14:52
Zou wel voor een managed switch gaan dan kun je tenminste met twee of meer poorten een LACP maken naar bijvoorbeeld je Nas.

Dat geeft je geen 2GBps snelheid maar wel 2x een 1Gbps snelheid naar en Nas.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Ben(V) schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:13:
Zou wel voor een managed switch gaan dan kun je tenminste met twee of meer poorten een LACP maken naar bijvoorbeeld je Nas.
En, als je meer met home automation wilt gaan doen kun je met een managed switch een VLAN opzetten. Daarmee kun je je 'gewone' verkeer kunt scheiden van het home automation verkeer. Bijvoorbeeld door apparaten op dat netwerk geen internet toegang te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:22

FreakNL

Well do ya punk?

Als gbit genoeg is kun je ook aan een refurbished 24p Cisco denken. Bijvoorbeeld een 2960s. Dingen zijn onverwoestbaar en je hebt gelijk POE.

Grote nadeel is verbruik, dat zeg ik er meteen eerlijk bij.

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 07-02-2025 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Voor ongeveer 80 euro een domme 24 poorts 1G switch? Als dat voldoet aan je eisen voor vandaag dan lijkt me een no-brainer, daar kun je je geen buil aan vallen.

Wil je later apparatuur met PoE gaan aansluiten dan kun je daar een Power Injector op zetten. Wil je later een managed switch, eventueel met PoE? Dan kun je die naast je huidige 24-poorts switch zetten. Behalve als je exact weet welke PoE apparatuur je later wilt aanschaffen zou ik daar nu niet op voorsorteren. Simpelweg omdat je met de PoE standaard en het maximale vermogen zit. En hoe zuur zou het zijn als je nu een switch koopt met een aantal 'standaard' (802.3af / 15.4W) PoE poorten het eerste apparaat wat je koopt werkt op PoE+ (802.3at / 30W)?

Daar ben ik ik zelf bijna de mist mee ingegaan met mijn Ubiquiti omgeving; mijn huidige AC-Pro accesspoint verbruikt max. 9W en werkt op PoE maar de nieuwe U7-Pro AP verbruikt max. 21W en werkt enkel op PoE+. Bovendien zit er bij de AC-Pro een PowerInjector bijgeleverd, en bij de U7-Pro niet. En alle PoE injectors die ik had liggen waren van het standaard PoE-type, dus max. 15.4W.

Kortom, zeker wat manged switches / PoE betreft kun je alleen plannen als je al exact weet wat je wilt uitbreiden en je niet perse voor het nieuwste model wilt gaan. En ook moet je bedenken of al die 24 poorten wel persé managed en/of PoE(+/++/type3/type4) moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:49
Kijk ook eens in V&A, daar heb je al snel betere switches voor minder.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:49
v&a aangeboden: ZyXEL GS1900-24E v1

Heb zelf deze managed switch al sinds 2017 zonder issues draaien. Is zuinig en krijgt ook nog steeds netjes firmware updates.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 07-02-2025 09:49 ]

Pagina: 1