Monoblock R290. CV-leidingen door muur en 6 m cementdekvloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-06 20:49
Ik denk over een monoblock R290 (propaan) 4 kW-thermisch. Deze zou dan komen op de buitenmuur van een hoekwoning ter hoogte van de vloer van de 2e verdieping. Dat houdt dan in dat de aan- en afvoer leidingen door de buitenmuur moeten. En dan moeten deze leidingen circa 6 meter door de 50 mm dikke cementdekvloer (en onder laminaat) om aan de bestaande cv-leidingen van de huidige cv-ketel te kunnen worden aangesloten.

Met een duo split zou anders de leidingen met gecomprimeerde en drukarme propaanleidingen door de muur en circa 8 meter door de cementdekvloer naar de (ombouwde) technische ruimte moeten, waar dan de binnenunit zou moeten komen. Of de buitenunit zou met een duo split moeten komen op het schuine dak (hoek 35 graden). En verder kunnen de propaanleidingen binnenshuis ook leiden tot gevaarlijke lekkages (propaan is immers explosief).

Ook leiden lange (druk) leidingen met R290 tot meer verlies. Met een monoblock aan de buitenunit en dus de aan- en afvoerleidingen onder de vloer van de 2e verdieping leidt alleen maar tot een iets warmere vloer van de (open) zolder.

Ik kies voor een warmtepomp met propaan als werkmiddel omdat ik radiatoren (met radiatorventilatortjes heb). Aan brengen vloerverwarming op de begane grond is een hele investering en bovendien zijn er op de eerste verdieping ook radiatoren.

Ook heeft R290 (propaan) bij een eventuele lekkage een Global Warming Potential van bijna nul. Namelijk 3 terwijl R32 een global warming potential heeft van 677.

Wie heeft er ervaring met een monoblock met R290 of met een monoblock met een ander werkmiddel? Of met een R290 multi split met meterslange leidingen?

YouTube: Wat is een monoblock warmtepomp? | Technea

[ Voor 6% gewijzigd door Cratchit op 05-02-2025 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

paQ

Ik denk niet dat je leidinglengte het probleem is, maar meerlagen 32mm + isolatie, moeten dus IN de dekvloer?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
paQ schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:02:
Ik denk niet dat je leidinglengte het probleem is, maar meerlagen 32mm + isolatie, moeten dus IN de dekvloer?
Ja die leidingen moeten inderdaad door de cementdekvloer. Overigens schijnt de (gasgestookte) cv al verplaatst te zijn en er dus al cv-leidingen in de cementdekvloer liggen. De cv-ketel staat nu dus op een andere plaats dan op de bouwtekening (nu aan de rechterzijde van de trap) en hangt nu in een ingebouwde technische ruimte (naast de mechanische ventilatie). Met een infrarood thermometertje kan ik de leidingen vanaf de huidige plaats van de cv-ketel volgen naar de plaats op de bouwtekening waarna deze leidingen in de koof naast de trap aan de andere zijde dan de kant van de technische ruimte verdwijnt. (Met mijn infrarood thermometertje kan ik ook meten dat die koof iets warmer is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46

paQ

Dan moet je kijken of je die wellicht kan gebruiken, en of die groot genoeg zijn.
Het dT zal met een wp alleen een stuk kleiner zijn, en als die leidingen niet geïsoleerd zijn (je kunt ze 'zien' met je thermometer) dan hebben die invloed op elkaar. (Als hoofdaan- en afvoer)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Cratchit
Ik zou iig kijken dat ik de R290 monoblock (split wp met R290 voor consumenten ken ik niet)
in een mogelijkst stille uitvoering kan krijgen, bijvoorbeeld Vaillant.
Trouwens - R290 heeft weinig met radiatoren voor de warmteafgifte te maken,
als je met hogere aanvoertemperaturen moet stoken verlies je sowieso (onafhankelijk van het koudemiddel).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
@dunklefaser Met R290 is een hogere aanvoer temperatuur te bereiken. Ik denk dat ik het wel met 50 graden zal redden. Dankzij radiatorventilatortjes. En eventueel het vervangen van één van de twee radiatoren in de woonkamer. Eén heeft twee platen maar maar één convector i.p.v. twee convectoren. En kan ook hoger kan ook 15 of 20 cm hoger dan de huidige 40 cm.

Ook zal R32 voor nieuwe warmtepompen steeds meer vervangen gaan worden door R290. Vanwege de GWP bij eventuele lekkages. Ik heb op een beurs (Den Bosch) al een airco gezien met propaan als werkmiddel (maar de binnenunit zou natuurlijk een keer kunnen lekken en dan krijg je het explosieve propaan in je woonkamer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:38

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Cratchit Met een aanvoer van 50 °C zou ik persoonlijk niet aan een wp beginnen.
Ook is dit met R290 misschien ietsje efficiënter mogelijk dan met andere koudemiddelen.
Je weet hopelijk hoe een wp werkt en dat je bij hogere aanvoertemperaturen
een veel slechtere efficiëntie krijgt, zoals gezegd is dit onafhankelijk van het koudemiddel.
Carnot factor en COP zeggen je natuurlijk iets.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-07 18:00

Jan2023

KISS

Een WP opstoken tot 50 graden om je huis te verwarmen gaat je wel heel veel elektra kosten , als die WP het al redt als het wat vriest.
En bij een monoblock vertrekken er watergevulde leidingen naar binnen in je huis , het moet al heel gek lopen wil dat explosiegevaar opleveren..
En wat je nodig hebt is veel flow , leidingen van zo,n 28 mm tot aan een verdeelpunt is heel gebruikelijk.
Dat wordt een aardige sleuf in je dekvloer,-)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-07 18:44
Jan2023 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:53:
Een WP opstoken tot 50 graden om je huis te verwarmen gaat je wel heel veel elektra kosten , als die WP het al redt als het wat vriest.
En bij een monoblock vertrekken er watergevulde leidingen naar binnen in je huis , het moet al heel gek lopen wil dat explosiegevaar opleveren..
En wat je nodig hebt is veel flow , leidingen van zo,n 28 mm tot aan een verdeelpunt is heel gebruikelijk.
Dat wordt een aardige sleuf in je dekvloer,-)
Idealiter denk ik dat je eerst eens voor VVW in de dekvloer moet zorgen, verdeler aanbrengen aan de kant van de WP. Je vloer moet tenslotte toch open/eruit.
Daarna kun je dan met een dunnere leiding aan de rand/muur door de vloer naar de input CV om de rest van je radiatoren te voeden. Idealiter is dat dan een 25mm, daar kun je dan makkelijk de bovenverdieping mee voeden. Die krijg je wel in de dekvloer.

Met 50 graden aanvoertemp zou ik lekker op gas blijven. Met VVW kun je zakken naar een graad of 32 meestal. Ook heb je geen buffer en secundaire pomp nodig met VVW.
Je verliest ~30% scop op 50gr.
Ook maakt de WP iets mee herrie bij hogere aanvoertemperaturen ivm harder werken compressor. Geen idee of dat een issue is in jouw situatie.

Technisch kan 50gr aanvoer overigens gewoon wel als je een sterk genoege pomp hebt. Zowel met R32 als R290. Qua stroomkosten ben je ~200€/jaar extra kwijt. Tja, het kan wel als je het echt zo wil. Als je de kosten van VVW met een nieuwe vloer er tegenaan zet, dan is het puur economisch misschien toch het meest logisch. VVW met nieuwe vloer kost je al snel 10k€
Maar het voelt heel erg als half werk. En dan komt het er op aan welke waarde je hecht aan meer comfort door de VVW en wat je prioriteit is.

De keus is aan jou! Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07 11:02
Probeer ook eerst eens met je aanvoertemperatuur te spelen in je huidige situatie. Ik ga binnenkort over op een warmtepomp in combinatie met radiatoren dus ben nu aan het kijken wat er mogelijk is. Bij -5° van laatst had ik 41 graden aanvoer nodig om mijn huis warm te krijgen, lager trok mijn ketel niet.

Mijn punt is eigenlijk dat vloerverwarming niet per se nodig is. Neemt niet weg dat het zeker wel de hoogste efficiëntie gaat opleveren maar dat is zoals al gezegd een eigen keuze,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 16:28
Om op je vraag terug te komen;

Leidingen kun je in/onder de vloer leggen.

Bij 4-5 kW thermisch vermogen, een goed systeemontwerp en voldoende pomp capaciteit kom je bij de meeste warmtepompen ook aan de benodigde flow met een 26mm leiding.

En die 26mm +10mm isolatie last dan weer vrij goed in je vloer...

Sleuf kappen 10cm breed, 5cm hoog. Daar je leidingen + kabels (in trekbuizen) in plaatsen en weer afwerken.

Langs de muur zou ik dat aandurven met enkele steuntjes, midden in een kamer waar veel overheen wordt gelopen zul je iets moeten voorzien mbt drukvastheid.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-07 18:00

Jan2023

KISS

Icebear1079 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:41:
[...]

Idealiter denk ik dat je eerst eens voor VVW in de dekvloer moet zorgen, verdeler aanbrengen aan de kant van de WP. Je vloer moet tenslotte toch open/eruit.
Daarna kun je dan met een dunnere leiding aan de rand/muur door de vloer naar de input CV om de rest van je radiatoren te voeden. Idealiter is dat dan een 25mm, daar kun je dan makkelijk de bovenverdieping mee voeden. Die krijg je wel in de dekvloer.

Met 50 graden aanvoertemp zou ik lekker op gas blijven. Met VVW kun je zakken naar een graad of 32 meestal. Ook heb je geen buffer en secundaire pomp nodig met VVW.
Je verliest ~30% scop op 50gr.
Ook maakt de WP iets mee herrie bij hogere aanvoertemperaturen ivm harder werken compressor. Geen idee of dat een issue is in jouw situatie.

Technisch kan 50gr aanvoer overigens gewoon wel als je een sterk genoege pomp hebt. Zowel met R32 als R290. Qua stroomkosten ben je ~200€/jaar extra kwijt. Tja, het kan wel als je het echt zo wil. Als je de kosten van VVW met een nieuwe vloer er tegenaan zet, dan is het puur economisch misschien toch het meest logisch. VVW met nieuwe vloer kost je al snel 10k€
Maar het voelt heel erg als half werk. En dan komt het er op aan welke waarde je hecht aan meer comfort door de VVW en wat je prioriteit is.

De keus is aan jou! Succes.
Dit gaat niet over mijn situatie hoor.
_/-\o_

Bekijk even mijn onderschrift.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Pagina: 1