Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:50
Ik ondervind op dit moment het volgende probleem met mijn vloerverwarming:

-De vloerverwarming blijft verwarmen tot boven de temperatuur die ingesteld staat op de thermostaat en stopt niet bij het bereiken van de gewenste temperatuur. Ook als ik deze op 10 graden zet blijft hij verwarmen. Het systeem heeft probleemloos 3 jaar gewerkt. Er is NIETS aan de situatie of instellingen gewijzigd.

Opstelling:

-Stadsverwarming
-Wilo Para ku15/6-43/SCU
-Comfortline 5 groepen verdeler
-Honeywell Actuator VC8015
-Thermic Actuator BA2006.80.01.N
-Honeywell draadloze zender (bij de verwarming) en ontvanger (in de huiskamer)

Wat ik geprobeerd heb:

-Stroom er een tijd af gehad
-Wilo herstart door de knop 5 seconden in te drukken
-Gecontroleerd of er een verbinding is tussen zender en ontvanger (zeker), ook een nieuwe reset en herkoppeling gedaan.

Tot nu toe heeft dit het probleem niet opgelost en wordt het zeer warm in huis als ik hem niet compleet uischakel (stroom er af).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJV2S3xmF3cDm1P0Of46qxDZqxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51G813uDTy55D5RGWFMVl7nt.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHBOM30vLdA4g5fwejHS4S1kWck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMQRPhNFN7zvrIBJfQDcsAmb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGupbecPQfB43coomsjKsWoO2Nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTrpEAYyLJUKYVHOCGrmliv9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxlHFSWdm6s54cXJOwguBO2MsZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjjfcwKUAPQOqa7rjghYTiQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cK1inMWQDNYUt6npEWp4PB1ZbhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1n6wfFhmO26JvyByPgchMv9R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5R9jfy4K-pCpi4JO8IQXnHkLTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/273oHIsvUgCCX3U1KvYY7HQq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Yw0LlWlUlVRkOo48JvKd9lEMLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0l6PSB8ghnaSh9uzFHiAjWUG.jpg?f=fotoalbum_large

Wie helpt mij uit de brand (warmte ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Als je de thermostaat even op 16 zet hoor je dan wel de actuator draaien?
Als je alleen het honeywell ontvangerkastje stekker eruit trekt gebeurd er dan iets?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Weet je zeker dat je Honeywell VC8015 geschakeld wordt bij het bedienen van de kamerthermostaat? En weet je zeker dat die dan ook open/dicht loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@Jim423 @Conteaster @Cr3ator
Komende zaterdag kan ik jullie suggesties proberen en zal ik mijn bevindingen posten.

[ Voor 4% gewijzigd door Noppesnada op 07-02-2025 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:49

Cr3ator

1 bar is geen bar

Er zijn drie (3!) manieren waarop je de vloerverwarming uit zou kunnen zetten hier:

1. Pomp spanningsloos maken
2. De 2-wegklep laten sluiten
3. De thermische actuator laten sluiten

Als 1 vd 3 uit/dicht is ben je er al. Waarom dit zo aangesloten zit is mij een raadsel. Kijk inderdaad even of de klep en/of de actuator bewegen na het in/uitschakelen vd thermostaat. Eventueel met een spanningsmeter meten of er spanning bij het kroonsteentje meetbaar is.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@Jim423
Nacht zonder stroom gehad en beide temperatuur meters op beide verdelers in het kastje stonden op 20. Binnen temp op thermostaat ook op 20 graden.
Stroom ingeschakeld, even gewacht en draaithermostaat omhoog gezet naar 22. Vervolgens gaat de actuator vc 8015 enige tijd zoemen.
Temperatuur op verdeler stijgt richting 40.
Als ik de ontvanger loskoppel gebeurt er niets merkbaars, wel raar dat de kamerthermostaat nog steeds een wifi koppeling aan geeft. Dat zou toch niet moeten ?

@Conteaster
Zie hierboven, reageert dus op de thermostaat. Hoe kan ik zien of deze open of dicht loopt, aan de temperatuur?

@Cr3ator
Zie ook bovenstaand.
Is mijn installatie raar aangelegd dan ? Die vc815 regelt open en dicht, begrijp ik dat goed ? De Wilo pompt het water rond toch ? Wat die witte acruator dan doet snap ik niet. Die lijkt me om de afvoer open te zetten ? De afvoer blijft sinds het inschakelen een uur geleden koud.

Aanvullend, heb met een spanningzoeker de bekabeling nagelopen, alles heeft stroom.

Het mag duidelijk zijn dat ik geen expertise heb op dit gebied, jullie suggesties worden gewaardeerd,

[ Voor 3% gewijzigd door Noppesnada op 08-02-2025 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je actuator staat open en ik zie geen lampje op het vierkante Honeywell kastje. Mogelijk zit daar dus je probleem? Zolang het ding open staat, blijft er flow.
Je kan als nood je maximaal-thermostaat dichtdraaien, dan komt er geen warmte meer de verdeler in. Deze staat nu op ong 45.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:06
Noppesnada schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:47:
@Jim423
Temperatuur op verdeler stijgt richting 40.
Nadat dit is gebeurd, en je zet de kamerthermostaat weer naar 15. Wat gebeurd er dan?
De draad van de witte thermische actuator, waar gaat deze naartoe?

Als je de kamerthermostaat op 15 zet zou er op de zwarte draad van de VC8015 geen 24 volt meer moeten staan. (te meten tussen blauw en zwart). Is dit inderdaad zo lijkt het erop dat de VC8015 niet meer dichtloopt. Staat er wel nog 24 volt op dan is er een probleem met het honeywell draadloze kastje.

[ Voor 31% gewijzigd door Jim423 op 08-02-2025 13:01 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Uit praktijkervaring zit waarschijnlijk de klep vast. De Honeywell vc8015 dus. Aan de zijkant zit een palletje, als die richting de leidingen blijft hangen staat ie open. Had ik helaas ook. Doorgaans door vuil in de klep. Ik heb deze met flinke kracht diverse keren heen en weer geduwd, daarna werkt het alweer een paar maanden goed.

Als je er zo geen beweging in krijgt kun je het grijze deel makkelijk loshalen en de pin met een tang terugtrekken. Aan de achterkant een hendeltje verschuiven geloof ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rD_g80LbpRvpZ3SAs5Xx53hPMnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skZe4CFbEK65RRtqSaJ3i7Gt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Bastien op 08-02-2025 14:20 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:45
Maak eens een totaal overzicht foto. Waar komen de aanvoer en retour vandaan. De kant van de Honeywell klep of ergens anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
@Bastien Dat schuifje was me niet eens opgevallen, zit ook naar de pomp gedraaid.
Het valt me op dat er vrijwel geen weerstand in dat schuifje zit, hoort dat zo ? Het beweegt vrij heen en weer.

@BadConnection Zal ik proberen, maar de 1e foto van de post is niet duidelijk ?

Zojuist dit gevonden: YouTube: Hoe reinig je zelf het binnenwerk van een Honeywell zoneklep...
Dit omschrijft mijn probleem, dat ga ik morgen eens bekijken. Ik houd jullie op de hoogte.

[ Voor 30% gewijzigd door Noppesnada op 08-02-2025 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:08
Noppesnada schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:07:
@Bastien Dat schuifje was me niet eens opgevallen, zit ook naar de pomp gedraaid.
Het valt me op dat er vrijwel geen weerstand in dat schuifje zit, hoort dat zo ? Het beweegt vrij heen en weer.
Er hoort weerstand te zitten. Zoals jij het beschrijft zit de pin ingedrukt en dat betekent dat de er continu flow is.
Stekker van de motor loshalen, unit een kwartslag draaien, dan kan de unit eraf en je kan de pin zien zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:45
Ik begrijp niet dat er 2 kleppen opzitten. De Honeywell klep stuurt deze de vloerverwarming of een ander gedeelte van de installatie.

Je binnenwater van je zonneklep blijft plakken. Palletje indrukken op het motor huis, en dan 45 graden draaien en dan deze er afhalen. Met een tang de as van het het binnenwerk naar buiten trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
BadConnection schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:15:
Ik begrijp niet dat er 2 kleppen opzitten. De Honeywell klep stuurt deze de vloerverwarming of een ander gedeelte van de installatie.

Je binnenwater van je zonneklep blijft plakken. Palletje indrukken op het motor huis, en dan 45 graden draaien en dan deze er afhalen. Met een tang de as van het het binnenwerk naar buiten trekken.
Over de installatie zelf kan ik weinig zeggen. Is door de aannemer aangelegd en heeft gewoon goed gewerkt. Het lijkt er inderdaad op dat de klep vast zit, vooral omdat het schuifje geen weerstand heeft en zoals ik op de video zag is dat niet normaal.

Ik verwacht dat de klep ingedrukt (en dat is dus open?) staat en niet goed naar buiten komt. Dit zou dan inhouden dat er altijd warmteaanvoer is ?

Morgen haal ik hem even los.

[ Voor 9% gewijzigd door Noppesnada op 08-02-2025 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik zet mijn geld ook in op de Honeywell klep. Overigens zit het ventiel met de BA2006.80.01.N motor op de verkeerde plek. Die hoort nl. boven thermostaatknop van de verdeler als extra beveiliging, niet in de retour. Alleen is dat niet het probleem wat er hiervoor zorgt dat er constant wordt verwarmd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noppesnada
Okay, kleine update.
Stroom er weer af gehad de hele nacht, systeem was koud.
VC8015 palletje ingedrukt aan de achterzijde en met een kwartslag draai de unit er af gehaald.
De klep stond helemaal naar buiten (dus dicht neem ik aan), deze een aantal maal goed heen en weer bewogen tot deze weer soepel ging, en unit weer terug geplaatst. Het schuifje aan de zijkant heeft nu weer weerstand i.t.t. gisteren.
Vervolgens de stroom weer aangesloten en tot nu toe blijft alles al een uur koud (draaithermostaat staat op 10 graden).

Straks zet ik de thermostaat weer een tijd op 22, als het goed is moet dan alles weer warm worden. Dan draai ik de thermostaat vanavond weer dicht, check het schuifje weer en zou alles weer koud moeten worden.

Wordt vervolgd...

Update 11-2; Systeem lijkt nu weer helemaal te werken zoals het hoort, dus probleem opgelost (hoewel die klep wel een vaker voorkomend probleem lijkt te zijn, dus wellicht komt dit terug)

Allen bedankt voor het meedenken.

[ Voor 12% gewijzigd door Noppesnada op 11-02-2025 12:05 ]

• Noppesnada
Update 13-2
Helaas lijkt de klep weer vast te zitten, dus dat wordt schoonmaken of vervangen.
Moet nu even gaan bekijken hoe ik een overstroming kan voorkomen als ik deze klep vervang.

Zoals ik het begrijp loopt door de VC8015 het water van de stadverwaming en NIET het water wat in de vloerverwarming circuleert, of vergis ik me ?

Als ik de thermostaatkraan die gekoppeld zit aan de VC8015 en de aanvoer naar deze unit dicht zet kan ik dan maximaal die hoeveelheid vloeistof verliezen die daartussen zit ? Toch ?

Jullie hulp wordt gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Je moet de rode toevoer en blauwe retour van de stadsverwarming dichtzetten. Dan kun je de klep eruit halen (bakje of handdoek eronder, er komt nog een beetje water uit). Daar heb je wel een speciale montagesleutel voor nodig. Je kunt de klep schoonmaken en invetten met kranenvet. Of je haalt een nieuwe (incl. montagesleutel) en legt de oude schoongemaakt op reserve voor de volgende keer. Die komt geheid, hier ± elke 2 jaar. Als de klep er weer in zit kun je de rode toevoer en blauwe retour weer openen, meer is niet nodig.

Ik heb dit gekocht een paar jaar terug: https://www.warmteservice...voor-2-wegklep/p/49551960. Losse montagesleutel hebben ze ook: https://www.warmteservice...-VC-binnenwerk/p/49551965

Klusvideo als voorbeeld: YouTube: Hoe reinig je zelf het binnenwerk van een Honeywell zoneklep...

[ Voor 5% gewijzigd door Bastien op 14-02-2025 19:47 ]

Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luapper
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 08:29
Zo'n kapotte klep heb ik ook gehad. Verwarming bleef stoken tot wel 30+ graden. Lekker als je een paar dagen weg bent, en je treft het zo aan. Toen wel een verwarming alert ingesteld op de Resideo app, maar het bleef gebeuren. Heeft me klauwen met geld gekost in de piek van de gasprijs paar jaar terug :'(

Klep vervangen en het was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Bastien schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:47:
Je moet de rode toevoer en blauwe retour van de stadsverwarming dichtzetten. Dan kun je de klep eruit halen (bakje of handdoek eronder, er komt nog een beetje water uit). Daar heb je wel een speciale montagesleutel voor nodig. Je kunt de klep schoonmaken en invetten met kranenvet. Of je haalt een nieuwe (incl. montagesleutel) en legt de oude schoongemaakt op reserve voor de volgende keer. Die komt geheid, hier ± elke 2 jaar. Als de klep er weer in zit kun je de rode toevoer en blauwe retour weer openen, meer is niet nodig.

Ik heb dit gekocht een paar jaar terug: https://www.warmteservice...voor-2-wegklep/p/49551960. Losse montagesleutel hebben ze ook: https://www.warmteservice...-VC-binnenwerk/p/49551965

Klusvideo als voorbeeld: YouTube: Hoe reinig je zelf het binnenwerk van een Honeywell zoneklep...
Dank je voor de tip.

Ik heb dat water gezien wat door de stadsverwarming loopt. Het verbaast me niet dat die klep vervuilt en gaat vastlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online
Noppesnada schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:36:
Ik heb dat water gezien wat door de stadsverwarming loopt. Het verbaast me niet dat die klep vervuilt en gaat vastlopen.
Dat heeft niets meer met water te maken, het is vloeibaar en daar is het wel mee gezegd. :P

Pagina: 1