Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:23
Foto's
Foto's van dak en schaduw van op verschillende momenten in het jaar. https://photos.app.goo.gl/g1V9t1DNEdmGWaB26

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkKg2LeFtmu5xVVRqJG97PLpYjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/euZcwpOAq5OXFEAlvEI4tyi1.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Oost/West dak van huis. Idee is het westen vol te leggen.
Schaduw
Ja van eigen bomen, bomen buren en boven aan de overkant van de weg van de buren.
Jaarverbruik
Verbruik: 4.300kWh excl. auto laden!
Opwek: 3.800kWh (4.8kWp GoodWe 1 fase systeem, 16 panelen oost/west)
Direct verbruik: 1.300kWh
Autos laden: 3.800kWh (lastig inschatten vanwege verschillende factoren)
Verwachte opbrengst: ~4.300kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Dynamische tarieven bij Zonneplan
Zappi v2.1 laadpaal
Budget en doel
Budget = het kost het wat kost
Doel = groen zijn en financieel zinvoll investering
Wie gaat het project uitvoeren
Onbekend.
Bijhouden van data
Home Automation op een RPi
Reeds verkregen offertes
1 leverancier, highlevel:

Enphase: ~€5.300 material + ~€1.500 installatie = €1,11/kWp
GoodWe: ~€3.800 material + ~€1.500 installatie = €0.87/kWp

Panelen: 14x Jinko Neo N-type 54HL4-FB 435wp
Omvormers: Enphase IQ8MC / GoodWe GW5K-DT
Enphase IQ Gateway-S
Clickfit EVO Pannendaken
Overige randzaken zoals aardlek automaten, werkschakelaars etc.
Regio
Noord-Limburg
Vragen
- Hoe 'fair' is deze offerte? Ik vind deze materialen voor zo'n ~€1.500 a €2.000 minder bij StralendGroen
- Zijn er nog bepaalde zaken die ik mee moet geven aan de installateur?
- Heeft een Metered gateway zin? Ik zie dat deze €120 duurder is bij Stralend groen, de aanbieder hanteert echter een meerprijs van €600 tov de non-metered versie wat me dan vrij fors lijkt.
- €800 voor vogelwering, ik zie dat materiaal ongeveer €300 kost (~34m1) lijkt me goed betaalde uurtjes of vergis ik me daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-05 19:08
oke, je bent er al achter dat zonnepanelen echt niet meer duur zijn.
60€ en je hebt al best een aardig paneel.

het laten installeren, tja dat is als snel 2 man werk, en kost al snel een dag.
(kliene setjes een halve dag natuurlijk.)
en 2 man + verkoper(offerte opsteller) + een beetje winst voor de partij, tja dan zit je al snel aan meer geld als de panelen zelf.

ik heb zelf een oost-west dak:
zie een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
doordat oost en west op andere momenten hun top hebben, kun je gewoon af met een flink kleinere omvormer.
(dit maakt al die west "schaduw" al weer goed.)
ik heb nu zelf 6340Wp op een 4000W omvormer, maar eigenlijk met minimaal verlies kan ik net zo goed er 8000Wp aan hangen.
(1000Wp op een 1000W omvormer, dat is zo ouderwets gedacht, dat hoeft niet meer.)

dan is er de vraag of je 1 fase of voor 3 fase omvormer wil gaan?
(het is geen probleem om 1 fase omvormer op een 3 fase aansluiting te hangen, zolang de 1 fase omvormer maar +/- < 5000W.
intern in de (slimme?)meter word er toch weggestreept over de fase.)

voorbeeld 1 fase:
10x430Wp oost + 10x430Wp west op een 4kW omvormer.
dat geeft je grofweg 6500kWh per jaar.
natuurlijk de panelen zo hoog mogenlijk op dak zodat je minder last hebt van de schaduw, dat spreekt voor zich.
(op 1 fase maximaal 12 panelen per mpp, je hebt dan 2 mpp's dus maximaal 12 panelen per kant van het dak. grofweg, minimaal het liefst 6 panelen per kant/mpp.)

met 3fase heb je wat meer mogelijkheden.
die kunnen 20 panelen per mpp aan, dus 2x20x430Wp.
en kunnen zwaarder als 5kW gaan.
(3fase heeft ook een minimum aantal panelen, maar wisselt veel per merk en type omvormer.
persoonlijk zou ik niet eens denken aan 3 fase als het minder als +/- 2x10 panelen zijn.)

als je hier offertes vergeleken wil hebben.
dan kun je het beste het aantal Wp uit rekenen.
en dan de totaal prijs delen door het aantal Wp.
dit geeft je een €/Wp en is een beetje vergelijkbaar voor mensen hier. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 05-02-2025 15:56 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@migjes, yes dat is me bekend. We hebben sinds 2019 een 16x300W = 4.8kWp op een 3.6kWp 1 fase GoodWE omvormer aangesloten op een 3 fase huis aansluiting.

Ik heb overwogen oost/west te gaan op mijn dak maar het nadeel is dat beide zijdes van het dak dan 'lelijk' zijn plus dat een uitbreiding nog lelijker gaat worden aangezien je dan waarschijnlijk een ander net iets ander paneel gaat krijgen.
Ik leg dan liever nu het westen vol en zou ik tzt een warmtepomp oid gaan krijgen dan het oosten vol te leggen.

De afweging string/microomvormers is gebaseerd op de schaduwval en het eventueel uitbreiden van het systeem later (oosten van het dak) of het dak van de overkapping. Dat is toch wat eenvoudiger met Enphase vs weer een nieuwe omvormer.

Heb de €/kWp er even bijgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:38
nee uitbreiding is niet eenvoudiger met enphase, het is zelfs moeilijker. Kans is levensgroot dat je over 4 jaar moeilijk dezelfde omvormers kunt vinden dus ga dan maar eens uitbreiding. Ik zou echt gaan voor zo simpel mogelijk. Dus simpele string-omvormer(s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@Fr33z, valid point. Ik las al dat IQ7 niet met IQ8 gemengd kan worden. Kans is dan aanwezig dat de bijvoorbeeld IQ9 van tzt niet met de IQ8 van nu overweg zou kunnen, zo had ik er nog niet naar gekeken...

€1.500 / €0.25 per kWh = 6.000kWh
Even over 10 jaar uitgesmeerd = 600kWh per jaar verschil
600kWh van de verwachte 4.300kWh per jaar = 14% micro vs string.. ik betwijfel of een micro zoveel beter is dan een string.... ik verwacht van niet.

Van de andere kant, micro omvormers hebben 25j garantie en een string meer richting de helft. Dus 1x een omvormer vervangen en ben ik de kosten ook kwijt plus heb ik niet de efficiency winsten van micro-omvormers. Plus ik heb geen dikke omvormer in de woning hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:24
Card Nox schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:30:
@Fr33z
Van de andere kant, micro omvormers hebben 25j garantie en een string meer richting de helft. Dus 1x een omvormer vervangen en ben ik de kosten ook kwijt plus heb ik niet de efficiency winsten van micro-omvormers. Plus ik heb geen dikke omvormer in de woning hangen.
Die 25j garantie op die omvormers is leuk, maar bij brokken moet je als nog het dak op. Een string omvormer hangt vaak op een beter bereikbare plek (ymmv). Ik vind zo min mogelijk apparatuur op mijn dak ook een voordeel.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
tja beide daken lelijk zijn is persoonlijk.
ik heb liever een mooie vrouw (heb ik ook vind ik) als een mooi dak.
gewoon ik kijk liever 99,9999% van de tijd naar mijn vrouw, mijn dak bekijk ik eigenlijk nooit tenzij er problemen zijn.
maar hee, dit is persoonlijk iedereen zijn eigen fetisj. >:)

garantie is leuk, maar wat is de garantie.
je hebt eerder gewoon 2 jaar garantie of het nu micro omvormers zijn of string omvormers.
na die 2 jaar is het een heel ander soort garantie, en moet je de kleine letters lezen.
(fabriek garantie is niet het zelfde als mensen denken dat garantie is. ;) )

en ach als eens string omvormer kapot gaat, dan haal je hem van de muur en hang je een nieuwe op.
gaat de micro kapot, tja dan moet je het dak op paneel loshalen (en het is altijd als of de duivel er mee speelt, het is die heel hoog en onbereikbaar is die kapot gaat.) micro vervangen, paneel weer terug etc etc.
of te wel gewoon veel meer werk.
doe mij maar een string omvormer die ik zelf makkelijk even vervang. ;)
maar ook hier persoonlijk.

en dan de vraag: maken micro omvormers meer zon, helaas nop, schaduw blijft schaduw.
het maakt meer in de marge het systeem iets beter, en dan houd het op.

maar als je nu echt alleen oost wil doen en west later.
waarom geen 3 fase omvormer met 14 panelen op 1 mpp.
de 2de mpp die vul je dan later nog wel een keer.
dat kan ook een omvormer kan goed hinkelen op 1 mpp. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wat voor nu belangrijker is:
3x25A
Dynamische tarieven bij Zonneplan
Zappi v2.1 laadpaal

tja ik heb afgelopen kwartaal (herfst).
een schaduw berekening lopen tussen mijn vaste tarieven en de dynamische tarieven.
(in home assistant)
mijn conclusie is dat het eigenlijk minder als 60€ verschil maakte.
(en ik heb best geprobeerd veel gebruik naar de goedkope momenten te sturen, maar ik heb geen EV.
en ja mijn oost-west valt veel vaker in het dure stroom momenten als een zuid set.)
maar situaties kunnen anders zijn tussen jouw en mij.
vooral als je heel veel van je stroom verbruik kunt verplaatsen naar goedkope uren.
(in jouw geval dus vooral de EV.)
dan kan hert aardig oplopen, maar nog steeds niet dat ik het loop te juichen.
meer een gevalletje van : mheuuu, daar doe ik de moeite niet voor.
(zeker als ik dan zie dat ik in de zomer flink minder "winst" heb.)

maar weet je dat je bij je netbeheerder ook een PAP en SAP kunt krijgen?
dan blijf je 3x25A houden, maar krijg je wel 2 (slimme) meters in huis.
waar je 1 een dynamisch contract op kunt hebben en de andere een vaste prijs contract.
(dit kost wel extra vast recht, die moet je opzoeken.)
dan kun je in eens veel dingen doen.
simpel: je doet je auto laden via de SAP met dynamische contract.
(en dan kun je zelfs als je een leuke baas hebt en normaal een tank pas, de rekening aan je baas geven.)
maar moeilijker mag ook:
op de PAP stroom leveren met vast contract voor 17ct, terug kopen op de SAP voor minder geld en in een accu stoppen, en weer verkopen voor meer geld met het dynamisch contract.
(voor de netbeheerder is transport transport, of dat nu 10cm is of 10kilometer, dat maakt hun niet uit.)
(maar pas op: einde salderen zal hier ook dingen aan veranderen.)

(een heel huis heen en weer schakelen tussen PAP en SAP, tja het kan technisch zonder veel problemen.
maar er is geen regelgeving voor aan welke eisen je dan zou moeten voldoen, dit is onontgonnen gebied.)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 05-02-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:38
gezien de regio zou je ook nog even hier een offerte kunnen vragen of bijv. kijken bij solar-bouwmarkt.nl Ik klik daar jouw systeem bij elkaar voor zo'n ~ 2.500 euro aan spullen. Volgens hun site doen zij installatie erbij voor 1.250 euro , zit je totaal op minder dan 4.000 euro --> 0.65 eur/Wp

verder eens met bovenstaande: garantie is een wassen neus. Over 10 jaar bestaan die bedrijven misschien niet en zo wel dan hebben ze die spullen helemaal niet meer liggen. Een stringomvormer is heel goedkoop, je koopt 5 micro's voor de prijs van 1 stringomvormer. Plus vervangen is 1 uurtje werk en kan binnen, droog, zonder het dak op te gaan. Dus ook hier --> Keep It Stupid Simple (KISS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@big bang, true. Lees ook veel dat mensen juist geen fan zijn van micro omvormers omdat die in weer en wind zitten en het op 16 punten fout kan gaan ipv maar 1.

@migjes, true een string omvormer is beduidend makkelijker te vervangen dan een micro omvormer.
Ik heb nog wel een interessante video gevonden over string vs micro omvormer en verschillende vormen van schaduw: YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...
Nog eentje: YouTube: Enphase vs Tigo | Watch this REAL TEST | Which one is better? Microi...

Dynamische tarieven scheelt financieel denk ik niet super veel, maar ik vind het desondanks een positieve ontwikkeling en ik hoop/verwacht dat dit de standaard wordt in de toekomst.
PAP &SAP ken ik ja, maar vind ik net wat te veel gedoe worden.

@Fr33z, thanks offerte aangevraagd daar. Ik heb even snel op solar-bouwmarkt.nl gekeken maar is toch een klap duurder dan StralendGroen. Zo'n 40 euro per paneel en 20 euro per micro omvormer.

Thanks voor alle feedback, neig tot weer meer richting een string.

Keuze voor omvormer capaciteit dan... Stel ik leg er 16x440wp = 7kWp neer en wil over 3 jaar de west kant wellicht nog volleggen met nog eens 7kWp. Moet ik nu 1 omvormer kiezen en die op 1 mpp hangen en de oost kan over een paar jaar op de andere mpp. Of beter nu een omvormer kopen die past bij de huidige setup en over een paar jaar er nog een bijkopen of de huidige vervangen voor een groter model?

[ Voor 7% gewijzigd door Card Nox op 06-02-2025 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:24
Micro omvormers hebben zo hun voors en tegens. Voordelen zijn onder andere minder kans op vlambogen, en de stelling van 16 vs 1 point of failure kun je ook omdraaien; als er een omvalt, valt er ook maar één paneel uit ipv alle 16. Uiteindelijk valt of staat het met de toepassing. Drie panelen op een schuurtje waar aan het eind van de dag ook nog eens schaduw overheen trekt -> Micro omvormers. 10 panelen op oost en 10 op west zonder schaduw -> omvormer met twee trackers.

Betreft je omvormer: ik zou er nu gewoon 1 grote kiezen met twee trackers. Met oost en west gaat je maximale piek naar ca 150% van één dakhelft (zie grafiek van @migjes ), dus je hoeft hem ook niet veel te groot te kiezen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
oke, goed je onderzoek gedaan.
laat je niet gek maken met schaduw en perse micro/optimizer etc etc nodig te moeten hebben.
simpel: schaduw is niet tof maar ook geen ramp, overdrijven is ook een vak. >:)

en PAP&SAP tja ik vind het zelf ook niet zo speciaal, maar ach sommige mensen kunnen er wel leuke dingen mee, dus snap het en wees vrolijk. ;)

tja: Dynamische tarieven en keuze omvormer.
die hangen erg aan elkaar, dat is gewoon een belangrijke keuze.
wil je echt allebij dan wil je niet een te grote omvormer.

ik probeer uit te leggen (en doe het best extreem, maar je moet wel zo extreem denken)
16x440Wp = 7kWp op oost.
dit past dan perfect op een 3kW omvormer (wel 3fase) op 1 mpp.
de 2de mpp kun je dan nog vullen met nog eens 16x440Wp = 7kWp
14kWp op een 3kW omvormer, klinkt veel.
maar er is 1 reden dat je dit doet.
op momenten dat de 14kWp kan leveren, dan zijn de dynamische prijzen ook gewoon laag.
dus heb je helemaal geen te grote omvormer nodig, de prijzen die je vangt zijn gewoon laag.
maar door dat je 14kWp hebt, en het is bewolkte dag, dan doen je panelen grofweg 1/6 tot 1/7 van hun Wp.
of te wel je hebt dan hoge stroom prijzen en toch een omvormer gevuld en in gebruik.

(persoonlijk zou ik dan een 6kW omvormer nemen die hybride is.
deze software matig begrenzen tot 3kW en het overschot in een accu stoppen.
opgepast: de hardware en software van van het gros van de omvormers die kunnen dit niet.
dit is gewoon nog te onbekend en een niet echt bestaande functie. met de huidige spullen is gewoon nog creativiteit nodig.)

zelf ben ik nu bezig om een muurtje te bouwen op zolder en mijn eerste 20kWh accu te installeren.
dit is nog experimenteel, en sommige dingen lukken nu, andere dingen zijn mij nog onbekend.
1. ik kan de omvormer laten laden van het net.
2. ik kan de omvormer laten ontladen op het net.
3. ik kan meten hoeveel stroom ik gebruik en daar de omvormer op laten reageren (dynamisch 0 op de meter, maar dan echt 0).
wat ik nog niet weet:
1. kan ik de omvormer de accu laten overslaan als de dynamische prijs hoog genoeg is om gewoon te leveren. (geen accu verlies is natuurlijk tof)
2. krijg ik het voor elkaar om de prijzen die dynamische leveranciers berekenen in het systeem verwerkt krijgen.
(veel leveranciers kost het 0,02€/kWh die je af neemt van het net extra, maar ook een 0,02€/€ extra als je levert. pas op voor de kleine lettertjes in de contracten.)
3. krijg ik het voor elkaar om de 10-20% round trip verlies van de accu in de prijzen verwerkt.
4. krijg ik de BMS zo voor elkaar dat ik een juiste inschatting kan maken wat ik in mijn accu heb zitten.
5. weer bericht, kan ik morgen laden of niet?
of simpel gezegd: hoe intelligent krijg ik de EMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@big bang, true, zoals met alles zijn er voors en tegens. Ik denk in mijn scenario dat string logischer is; 16 panelen, 1 orientatie en soms wat schaduw, meer in de winter meer dan in de zomer.

Mijn huidige setup (16x300wp) zit op een 3600w omvormer en deze topt slechts zeer zelden af. 3600 / 4800 = 75% met de panelen op 23c ipv 45c. Kan dus meer dan 75% onderdimensioneren vanwege de grotere hoek. Even met PVCALC gespeeld.
16 x 440 = ~7KW x 2 = ~14KW
8KW omvormer = 10.3mWh/jaar
7KW omvormer = 10.2mWh/jaar
6KW omvormer = 9.9mWh/jaar
5KW omvormer = 9.1mWh/jaar
4KW omvormer = 8.0mWh/jaar
3KW omvormer = 3.8mWh/jaar
Sweetspot lijkt dus rond de 6KW te liggen.

@migjes, 3KW lijkt me dan wat klein. Ja prijzen zijn lager bij veel zon maar het prijs verschil tussen een 3KW en 6KW is niet zo groot en dit scheelt me 50% vd gegenereerde KWs.

ps. klinkt als een leuk project zo'n accu bouwen. Heb in het verleden zelf een 20S20P accu gemaakt van 18650 cellen voor in een electrische scooter :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Card Nox op 06-02-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jep 3kW is wat klein, maar is echt geen gek getal.
gewoon omdat je dynamisch wil blijven.
nu hebben we nog salderen, dus als de kale elektra prijs lager word als grofweg -0,10€/kWh dan pas ga je betalen om te kunnen leveren.
maar straks zonder salderen dan ga je betalen om te leveren al rond de 0,02€/kWh kale elektra prijs.
en dat getal is toch wel regelmatig voor bij gekomen afgelopen jaar.
je moet dan de omvormer uit zetten of die nu 3 of 17kW is, dat maakt niet uit.
moeten betalen voor stroom te leveren aan het net is gewoon weg een zeer slechte TVT. ;)

( ik raad dan ook aan om voor een hybride omvormer te gaan met extra meter in de meterkast die daar bij hoort. dan kun je de omvormer de instructie geven: "lever alleen wat het huis nodig heeft."
je hoeft dan niet te betalen maar hebt wel gratis stroom voor je zelf.
probleem wat ik nog niet heb opgelost hier voor: je hebt een EMS nodig, en ik heb die nog niet gevonden die ook echt werkt, alles in deze sector is nog een beetje houtje touwtje, hobby projecten maar niks wat ook echt werkt zonder problemen. een handige tweaker kan een heel eind komen met b.v. home assistant, maar ik merk toch dat het niet stabiel genoeg is, het blijft erg wankel en buggie tot nu toe.)

ik had zelf niet zo een zin om honderden kleine cellen aan elkaar te gaan knutselen.
heb voor mij zelf gewoon een grote batterij gekocht. ;)
heb al meer als een jaar een fronius gen24+ hangen, samen met een ohmpilot, dus daar ga ik dit aan vast knopen. (lees eens de handleiding van de fronius en de ohmpilot, kun je al veel van leren.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LM4VDVCwqCXD_BEvBDE5saW8DaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/680Pu5qI2F8XrXINFhmkNCgu.jpg?f=fotoalbum_large
(mijn rug doet nog pijn van het naar zolder sjouwen, 40kilo de doos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Card Nox schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:28:
Mijn huidige setup (16x300wp) zit op een 3600w omvormer en deze topt slechts zeer zelden af. 3600 / 4800 = 75% met de panelen op 23c ipv 45c. Kan dus meer dan 75% onderdimensioneren vanwege de grotere hoek. Even met PVCALC gespeeld.
16 x 440 = ~7KW x 2 = ~14KW
8KW omvormer = 10.3mWh/jaar
7KW omvormer = 10.2mWh/jaar
6KW omvormer = 9.9mWh/jaar
5KW omvormer = 9.1mWh/jaar
4KW omvormer = 8.0mWh/jaar
3KW omvormer = 3.8mWh/jaar
Sweetspot lijkt dus rond de 6KW te liggen.
heel mooi, er is wel een grote maar.

je hebt nu op 1 fase al een 16A omvormer hangen, dus op die fase is er maar 9A over.
16x440Wp dat moet op een 3fase omvormer die dan ook maar max 3x9A kan zijn.
dus grofweg maximaal een 6kW omvormer.
of je doet 2x8x440Wp op een 1fase omvormer en dan is je grens 5kW.
(omdat je nog 2 fase over hebt kun je dus 2x5kW doen.)

(hell van mij mogen mensen echt wel over de grenzen heen gaan, maar dat alleen als ze slim genoeg zijn en snappen wat en hoe het dan moet, is gewoon weg niet voor elke gebruiker weg gelegd.
dat stuk moet je dan voor je zelf inschatten.)

edit:
voorbeeld:
https://www.fronius.com/e...nius-primo-gen24-6-0-plus
deze omvormer levert +/-27A, maar kun je begrenzen software matig tot grofweg 5kW.
als je dan de juiste meter in de meter kast installeert, dan kan hij meten er word 1kW gebruikt op die fase, dan gaat hij 6kW leveren, want 1kW word dan rechtstreeks gebruikt en gaat er nog steeds maar 5kW het huis uit of weer precies de grens wat mag.
(er zijn vast meer merken die dit ook kunnen, maar ik heb de 4.6kW variant en die ken ik, andere merken moet je zelf uitzoeken. ik probeer je geen fronius aan te praten, dat maakt mij geen bal uit.)

als extra meter moet je denken aan zoiets als dit:
https://www.fronius.com/n...nius-smart-meter-ts-65a-3
(er is ook een nieuwe verzie die werkt met modbus/sunspec over TCP/IP, dat is wel een aanrader boven RS485.
RS485 geeft mij nog wel wat problemen, modbus/sunspec over TCP/IP is de weg die ik met de kennis die ik nu heb zou prefereren.)
ik heb geen idee hoe je dan 1 fase en 3 fase zou moeten doen met fronius?
ook geen idee of dat allemaal zo maar te mixen is, en wat wel en niet kan. :?
of wat de resultaten zijn van het mixen?
(hier zit je tegen de grens van mijn kennis aan. ;) )
de EMS moet je dan ook nog steeds zelf maken, de standaard optie is niet wat je zoekt. ;)

edit 2:
ik heb zelf een 1x35A hoofdgroep.
dus grofweg 8kW als max.
ik heb 3 omvormers 4,6kW + 3,6kW + 0,5kW = .8,7kW aan omvormers in huis.
de 4,6kW is de fronius en die heeft een softlimet van 8kW.
gaat er dus meer als 8kW mijn huis(dus eerst huis gebruik er af trekken) uit dan limiteert de fronius de zaak iets tot de 8kW.
(eigenlijk mag ik maar 5,5kW piek mijn huis uit laten gaan en eigenlijk ook maar 1,5kW continu.
maar goed ik rek de grenzen een beetje naar mijn eigen inzicht. ;)
de netbeheerder weet hier van, dat overleg ik met hun, natuurlijk.
op de aansluiting waar mijn huis aan hangt zit ook een supermarkt, die hebben zo veel koeling dat dit geen probleem is.)

[ Voor 45% gewijzigd door migjes op 07-02-2025 11:23 ]

Pagina: 1