Desktop upgrade (non-gaming)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
Ik zoek een?
CPU + Mobo + Ram upgrade

Wat is je budget?
N/A

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Energiezuinig en stil

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op dit moment heb ik de volgende configuratie
- i5-4690
- 16GB
- Asus Z97-P mobo
- 256GB SSD
- 4TB HD
- 2TB HD
Corsair RM550X voeding

De i5 wordt niet meer ondersteund door Windows 11, dus ik ben aan het kijken om mijn CPU + Mobo + RAM te upgraden. Daarnaast wil ik ook 2 schermen aan kunnen sturen waarvan 1 met een 4k @ 100hz resolutie.

Ik ga mijn pc niet gebruiken om te gamen, het is meer wat licht desktop werk. Wat vinden jullie van de onderstaande configuratie? Ik heb nog twijfels over de volgende componenten:

1. Is deze CPU koeler echt stil?
2. Ondersteund de 9600X maar geheugen t/m PC5-44800 (DDR5-5600)? Het heeft dus geen zin om DDR5-6000 te kopen?
3. Twijfel tussen de Asus, MSI Pro B650-S en Gigabyte 650 Eagle Ax mobo. Ik vind het fijn als er iig wifi en bluetooth op zit.
4. Ik wil mijn oude 256 SSD HD blijven gebruiken, is dat aan te raden, of kan ik toch beter een nieuwe SSD kopen en deze direct monteren op het mobo? Ga ik dat verschil merken?
4. Twijfel daarnaast tussen deze CPU en de AMD Ryzen 7 7700, kwa prestaties maakt het volgens mij niet veel uit. Wanneer kies je voor de Ryzen 7 7700 of juist de 9600x?

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 252,99€ 252,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 169,-€ 169,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 FX Black€ 43,21€ 43,21
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C40BBK2-32€ 89,89€ 89,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 555,09

BlaBlaBla

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:43

Thomg

Aww yiss

9600X -> 8600G.
uitvoering: AMD Ryzen 5 8600G Boxed

Moederbord is wat aan de dure kant en kan wat goedkoper, idem over de koeler. De Pure Rock is niet heel erg goed en ook vrij duur. Je moet het vooral doen om de looks. Meer dan voldoende voor een 8600G echter.
CL40 5600MHz geheugen is vrij slecht, voor niet veel meer krijg je 6000MHz CL32 of iets wat daar in de buurt komt. Meer performance ga je niet echt zien, maar prijsverschil is ook zo minimaal dat ik hier niet moeilijk over zou doen.

256GB SSD kan je meenemen, maar ik zou met zo'n klein dingetje gewoon schoon beginnen met een 1TB M.2 SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:09
Voor licht desktop week volstaat de AMD Ryzen 5 8500G Boxed, omdat je je vrij kleine SSD wilt meenemen neem ik aan dat je geen uitgebreide verzameling fotos, muziek of video bewaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:03
1) echt stil niet, het is een relatief kleine koeler. Je betaalt voor de rgb. Als je echt stil wilt, w4lke kast heb je? (Afhankelijk daarvan is er veel mogelijk) Is rgb belangrijk?

2) Ryzen ondersteunt ook 6000

3) gezien je geen gpu erbij prikt, pak een relatief goedkoop bord.

4) niet echt, behalve dat 1 tb 50 euro kost,en je dan veel meer op kan slaan. Maar dat kan je ook doen zodra deze vol is. (Wel de nieuwe ssd dan gebruiken voor al je programmas)

5) waarom zulke zware cpus, je zei licht kantoorwerk. De r5 is sneller als je maar een paar programmas open hebt staan. De r7 is sneller als je juist heel veel programmas open hebt staan. Voor licht kantoorwerk voldoen ze beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:09
Ik zou de 8600G en de 8500G overwegen. Ik denk dat de 8500G meer dan zat is en die is lekker zuinig.

Dit bord uitvoering: Gigabyte B650M D3HP AX lijkt me meer dan voldoende voor jouw toepassing.

Die pure rock is erg duur voor wat het is.
product: Arctic Freezer 36 Nog goedkoper via de eigen site van de fabrikant en presteert gewoon beter.
Als je écht een stille pc wilt, kun je beter zelf de fan curves instellen met https://getfancontrol.com/ of andere fan control software in plaats van te proberen een koeler te kopen die niet veel geluid kan maken.
Dan kun je ook gelijk je case fans een beetje temmen.

Je kan sneller RAM kopen dan 5600. Ik zie alleen voor licht kantoorwerk het nut niet zo. Door alle gaming benchmarks waar gehyperfocust wordt op kleine percentages is er een beetje een beeld ontstaan dat je voor Ryzen processors snel ram MOET hebben, maar in de werkelijkheid gaat het om 0-5% in game en vrijwel niks tijdens licht werk. Ik zou persoonlijk vooral op de portemonnee letten bij het werkgeheugen.
Dit kitje heeft voor dezelfde prijs een iets lagere true latency. Gratis performance is altijd mooi.
uitvoering: Patriot Viper Venom PVV532G560C36K

Je kan die 256GB SSD wel erbij laten zitten in het systeem, maar SSD's zijn tegenwoordig zo goedkoop dat een nieuwe C-schijf een goede investering is.
uitvoering: Lexar NM710 1TB is momenteel gunstig in prijs

[ Voor 17% gewijzigd door youridv1 op 06-02-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:00:
Ik ga mijn pc niet gebruiken om te gamen, het is meer wat licht desktop werk. Wat vinden jullie van de onderstaande configuratie? Ik heb nog twijfels over de volgende componenten:
Is een uitvoering: Intel Core i3-12100 Tray dan niet voldoende?

Je kunt ook voor 100 euro een v&a aangeboden: Dell Optiplex i3 8100t, 8GB DDR4, 128GB SSD overwegen.

Ik zou sowieso wachten tot W10 (bijna) echt niet meer ondersteund wordt, wie weet bedenkt MS zich.

[ Voor 27% gewijzigd door Olaf van der Spek op 06-02-2025 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:08

franssie

Save the albatross

Die heeft een andere socket volgens de PW (1700 ipv 1150) .

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:57:
[...]

Die heeft een andere socket volgens de PW (1700 ipv 1150) .
Uiteraard heb je dan ook een ander moederbord nodig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:08

franssie

Save the albatross

Olaf van der Spek schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:02:
[...]

Uiteraard heb je dan ook een ander moederbord nodig ja.
Omdat je schreef
Is een uitvoering: Intel Core i3-12100 Tray dan niet voldoende?
wekte je de indruk dat het één op één vervangbaar zou zijn.
Om je vraag dus te beantwoorden, nee dat is niet voldoende :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1