Ervaringen Fractal Design Era 2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-08 20:19
Hoi Allen,

Ik ben op zoek naar mensen met ervaring in gebruik van de Era 2 van Fractal Design. Mijn oog is op deze kast gevallen maar ben nog een beetje sceptisch over de geluidsproductie van de kast.

Graag hoor ik wat jullie ervaring is met het geluid van het systeem bij het spelen van een spel of simpelweg wanneer hij aan staat.

Daarnaast ben ik ook nieuwsgierig naar de temperaturen van de CPU/GPU.

Ik kom zelf van een historie af van grote kasten met veel ruimte maar wil misschien deze keer ge gok wagen met een SFF kast zoals de Era 2 omdat het minder nodig hoeft te zijn om een hele grote kast te hebben.

Alvast dank voor het delen van de ervaring met deze kast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
Een kast zelf, maakt geen geluid.
Geluid is doorgaans afkomstige van ventilatoren, pompen etc.
Volgens de review is de bijgeleverde fan best lawaaierig in zijn default settings.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
Deze heb ik inderdaad gezien maar daar werden een hoop vraagtekens gezet bij de testmethodes qua geluidsproductie. Ik ben daarom toch wat meer op zoek naar gebruikerservaringen van de kast (en stock fans).

Mochten andere componenten zijn gebruikt, zoals bijvoorbeeld stillere fans, dan ben ik ook wel benieuwd naar dat effect.

Zoals @GarBaGe aangeeft, de kast zelf maakt geen geluid. Ik ben dus meer op zoek naar de combinatie van de kast en gebruikte componenten en geluidsproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:30

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan gaat je vraag dus niet zozeer over de case, maar over de onderdelen erin ;). Besef wel dat was de één vervelend vindt, de ander helemaal niet hoort.

Dan kan je beter een vergelijkende test hebben. Die zijn dan allemaal in ieder geval op de dezelfde manier getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Als ik de review van Tweakers lees over deze kast, dan vinden ze de stock fans teveel herrie maken op 12V en dat is ook waar....
Echter... de hele manier van meten met 12V en 7V fans geeft me een gevoel van de jaren 90...
Vandaag de dag (eigenlijk al een decennia) zijn fans PWM (de meegeleverde fans van deze kast ook).
Je sluit nooit meer een fan aan via 100% 12V of 100% 7V.
Dat betekent eigenlijk dat je de fans praktisch nooit op vol vermogen (12V) draait, maar altijd via een fancurve laat draaien.
Dan kunnen ze eventueel harder draaien en meer warmte afvoeren, wanneer nodig.
Door de introductie van PWM zijn fans veel stiller geworden, omdat ze dan nooit meer vol vermogen draaien.

Deze Era 2 kast is niet de beste kast kwa airflow, maar ik denk dat je deze prima behoorlijk stil kan krijgen met de juiste instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draiden
@GarBaGe is dat puur gebaseerd op het zijn van een SFF kast waarbij dit redelijk de norm is omdat alles dicht op elkaar zit gedrukt?

Ik heb nu een wensenlijstje gemaakt met een reeks silent wings fans van BeQuiet. Deze zouden mogelijk al kunnen helpen. Zit nog even te kijken of een AIO met 140mm toch nog zou passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
Draiden schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:33:
@GarBaGe is dat puur gebaseerd op het zijn van een SFF kast waarbij dit redelijk de norm is omdat alles dicht op elkaar zit gedrukt?

Ik heb nu een wensenlijstje gemaakt met een reeks silent wings fans van BeQuiet. Deze zouden mogelijk al kunnen helpen. Zit nog even te kijken of een AIO met 140mm toch nog zou passen
Grotere fans (bv 140mm) zijn altijd te prefereren boven kleinere fans (bv 120mm).
Ze kunnen makkelijker grotere volumes lucht verplaatsen tegen lagere rpms

Pagina: 1