Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-09 09:01
Ik ben toe aan een nieuwe (zakelijke) telefoon en vind iPhones eigenlijk prettiger aanvoelen dan Samsung. Ik overweeg dus om de overstap te maken naar een iPhone 16.

Nu ben ik op mijn Samsung gewend om mijn privé en zakelijke apps/foto’s/documenten gescheiden te houden via de Samsung Secure Folder optie. Omdat het een zakelijk toestel is heb ik alle werk gerelateerde apps dus standaard geïnstalleerd en de (meeste) privé apps/foto’s/documenten in de secure folder geplaatst. Het voordeel hierbij vind ik dat ik mijn foto’s en documenten ook vanuit de apps kan benaderen die allemaal in diezelfde Secure Folder staan. Maar vooral ook dat die niet te benaderen zijn vanuit de “zakelijke omgeving”.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een vergelijkbare functionaliteit op een iPhone. Ik heb al even gezocht maar kan niet echt iets vinden. Geen van de iPhone gebruikers die ik ken gebruiken deze functionaliteit (de meeste lopen met 2 telefoons; 1 zakelijk en 1 privé maar dat vind ik zelf geen optie).

Bestaat deze mogeljkheid wel op een iPhone? Of zijn er goede apps die dit mogelijk maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:15
Bij mijn weten bestaat dit helemaal niet op een iPhone.

Enige wat je kan doen is kijken naar een MDM (mobile device management) oplossing of die daar functionaliteit voor bied, ik meen mij te herinneren dat er MDM oplossingen waren die dan hun eigen apps boden waarbinnen alles kon blijven. Echter die zijn niet gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt wel Focus: https://support.apple.com...-a-focus-iphd6288a67f/ios gebruiken om het een beetje gescheiden te houden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
sanger1981 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:54:
Ik ben toe aan een nieuwe (zakelijke) telefoon en vind iPhones eigenlijk prettiger aanvoelen dan Samsung.
ben toch benieuwd waarom het prettiger aanvoelt. Qua vorm zit er weinig verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
njitter schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:28:
[...]

ben toch benieuwd waarom het prettiger aanvoelt. Qua vorm zit er weinig verschil in.
Ik vind vooral het typen op het scherm veel prettiger dan bij Samsung. Verder zal het altijd iets niet tastbaars zijn denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Android kun je alles aanpassen. Zelf gebruik ik GBoard als toetsenbord ipv het standaard Samsung toetsenbord.

Verder niks mis met iPhones. Maar ze lopen soms gewoon wat achter met zakelijke functionaliteit die op Samsung telefoons al jaren terug geintroduceerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:38
Wat is de definitie van ‘gescheiden houden’? Is dat puur vanuit overzicht/gebruiksvriendelijkheid of heeft het te maken met privacy/beveiliging?

Er bestaat maar één wereld in iOS. Daar lopen zakelijke apps door je privé apps heen. Je kunt dat (zoals aangegeven) met de Focus mode goed oplossen, maar een zakelijke app toegang geven tot foto/video, is ook toegang tot privé spulletjes.

Kan je uitleggen waar het ‘m voor jou in zit?

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:03
swhnld schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:09:
Bij mijn weten bestaat dit helemaal niet op een iPhone.

Enige wat je kan doen is kijken naar een MDM (mobile device management) oplossing of die daar functionaliteit voor bied, ik meen mij te herinneren dat er MDM oplossingen waren die dan hun eigen apps boden waarbinnen alles kon blijven. Echter die zijn niet gratis.
Maar een mdm oplossing wordt toch gekozen door de baas? En de werknemers hebben dat maar te slikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wjvh schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:04:
[...]

Maar een mdm oplossing wordt toch gekozen door de baas? En de werknemers hebben dat maar te slikken?
Nah ja “te slikken” is wat platgeslagen maar het antwoord is in de basis: Ja.

Als je werkgever een telefoon verstrekt mogen daar voorwaarden aan zitten, die dan weer moeten worden geborgen in het bedrijfshandboek etc.

Eén van die voorwaarden zou een MDM oplossing kunnen zijn, binnen de MDM oplossing kan de systeem engineer dan bepaalde eisen leggen op het toestel en/of de zakelijke apps, of bepaalde voorwaarden configureren.

Bijvoorbeeld door te kiezen voor Fully Managed devices of een corporate-owned personally enabled device.

Je werkgever kan ook invloed uitoefenen op de inhoud van de zakelijke apps, dus bijvoorbeeld configureren dat de Outlook app niets lokaal mag opslaan, of de teams app geen contacten in de contacten app opslaat. Daar is geen MDM of profiel voor nodig verder.

Gezien de vraag lijkt bovenstaande niet aan de orde en is het antwoord op de vraag Privé en zakelijk apps/docs gescheiden houden op iPhone: Nee niet automatisch.

De apps staan tussen je geïnstalleerde programma’s etc en zijn niet uit te schakelen op bepaalde tijdstippen, alleen deels te verbergen met een Focus mode.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:20:
Wat is de definitie van ‘gescheiden houden’? Is dat puur vanuit overzicht/gebruiksvriendelijkheid of heeft het te maken met privacy/beveiliging?

Er bestaat maar één wereld in iOS. Daar lopen zakelijke apps door je privé apps heen. Je kunt dat (zoals aangegeven) met de Focus mode goed oplossen, maar een zakelijke app toegang geven tot foto/video, is ook toegang tot privé spulletjes.

Kan je uitleggen waar het ‘m voor jou in zit?
In de praktijk gebruik ik mijn telefoon veel op het werk. Even snel iets laten zien aan een collega. Een foto, een document etc. Om die reden wil ik liever niet dat mijn prove documenten en foto's daar doorheen staan. Maar bv. ook niet dat notificaties van bepaalde apps op scherm komen op moment dat collega's meekijken.

Doordat ik het nu gescheiden heb in die Samsung Secure folder heb ik dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Notifications: dat kan dus met de eerder genoemd de feature.
Foto’s: je camera roll is per definite persoonlijk en is niet te scheiden.
Welke apps je ziet: instelbaar via focus mode.
Telefoon of sim: multi-sim is ondersteund. Een virtuele en fysieke sim bijvoorbeeld.
Secure folders? Alle folders zijn secure op iPhone.

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@sanger1981 Meestal werk je op kantoor met een Microsoft Office365 oplossing, daarvoor is een app op iOS.. waarmee het allemaal wat gescheiden kan houden. Inclusief Outlook app.

Foto's delen is wel een dingetje.. die komen standaard op dit moment in je apple id's "Foto's" app.

Nu komt Apple dit jaar met support in iOS voor meerdere Apple id's op 1 device. Hierdoor kan je dit weer afvangen met een apart Apple Id voor je werk.

Overall zou ik zoveel mogelijk in de cloud van je werkgever blijven en foto's even mailen naar je werkgevers account of opslaan op je MS365 onedrive bijv. Daarna gelijk verwijderen uit de je prive Foto's bibliotheek.

Er komt dus een oplossing aan, maar aan de andere kant is er dus ook al wel een mogelijkheid om het gescheiden te houden.

Kwestie van ondergaan en sommige zaken even slikken, zoals je dat onder Android net zo goed ook moet op sommige vlakken.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:38
@sanger1981 dank voor de aanvulling!

Het komt er eigenlijk op neer dat alle kernfuncties van iOS geen scheiding kennen. Dan heb ik het specifiek over bellen (belhistorie) en foto’s/video’s. De veelbesproken Focus mode kan een hoop onzichtbaar maken.

Je kan overwegen om zelf het e.e.a. in bedwang te houden door de tips toe te passen die anderen voor mij al gegeven hebben. Concreet betekent dit dat je dan je ‘zakelijke media’ in OneDrive of zo op slaat en handmatig die scheiding aan moet brengen.

Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1