Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viviannek
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-02 19:24
Gisteren heb ik een Marantz 40n versterker gekocht met het idee om audio van mijn televisie (philips 32pfk4100/12) op 2 passieve boxen af te spelen. Ik gebruik mijn tv alleen met chromecast 4k, deze zit in de HDMI 2 ingang. Verder heeft de televisie geen functie.
- Gisteren heb ik een HDMI kabel van ingang 1 (ARC) met de versterker verbonden. Toen kreeg ik geen geluid uit de boxen als ik via de source HDMI 2 (chromecast) iets afspeelde, ondanks dat de audio instelling van de tv 'HDMI 1 - ARC' op 'aan' stond.
- daarna een optical kabel besteld en zojuist geprobeerd, maar ook hier komt er wederom geen geluid uit de boxen, alleen uit de tv zelf.

Kan iemand mij helpen met geluid uit de boxen te krijgen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:31
Philips en ARC zijn draken, ik heb zelf de nachtmerrie nog op mijn huidige set-up....

Ik focus volledig op ARC, want daar weet ik het meest van.
1. Geeft de TV/ versterker een melding dat er iets is aangesloten zosnel je de HDMI in ARC uitgang stopt?
2. Staat in de TV settings menu, ARC aan?
3. Staat in de TV settings, universal control (naam kan verschillen!) aan (lees: als de TV aangaat, gaat de versterker ook aan).

Betreffe de versterker:
1. Is er een manier om er wel geluid uit te krijgen? (lees: is de versterker uberhaupt heel/ speakers goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:53

FeaR

In GoT we trust

viviannek schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:40:
Daarna een optical kabel besteld en zojuist geprobeerd, maar ook hier komt er wederom geen geluid uit de boxen, alleen uit de tv zelf.
Audio Output van de TV wel op Optical Out gezet? HDMI bevat onder andere HDMI CEC wat automatisch schakelen kan betekenen. Mogelijk dat de TV daarom op de juiste uitvoer stond. Echter op welke input stond de Marantz? Deze dient op "ARC" te staan. (En om de Marantz automatisch te laten schakelen dient ook daar HDMI CEC in te zijn geschakeld, mits dat een instelling is, maar wederom geen garantie op werking).

Welke audio voer je uit? TV dient in te staan gesteld op "PCM", niet op "bitstream", "pass through", et cetera. Met die laatste opties kan je bijvoorbeeld Dolby Digital 5.1 uitvoeren en dat formaat snapt de Marantz niet. Al zou je dan eerder ruis verwachten in plaats van geen geluid. Maar check check.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 05-02-2025 09:38 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.