RD vloerisolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-09 15:17
Hallo,

Wat zijn jullie gedachten over de te behalen RD onder een betonvloer? Wij hebben nu de mogelijkheid om de vloer opnieuw op te bouwen. De standaard is 3,6 RD wat je ongeveer haalt met 13 cm EPS. Dat is ook meteen de max dikte.

Maar we zouden ook twee platen op elkaar kunnen leggen. Alhoewel ik mij afvraag hoe goed je die twee platen strak op elkaar krijgt.
Maar dan heb je isolatie op het zand en daar bovenop een betonvloer van 18 cm. En dan de vloerverwarming.

Is het de moeite waard? Of niet? Wat is jullie vervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:32

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
waarom moet er 18 cm beton op ? dat is serieus dik voor een vloer op zand. eps is qua materiaal doorgaans iets goedkoper dan beton, ik zou een paar cm pikken. Wat bedoel je met de maximale dikte? er is veel dikker te koop. En iets veder graven is ook niet zo heel spannend. 2 platen opelkaar is een vrij standaard oplossing omdat veel bouwwinkels idd niet dikker in het voorrraad asortiment hebben. Door het beton (en een beetje pur hier en daar) blijft dat prima liggen hoor (wel folie gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
18cm bet ton is lekker massa maken. dat is buffer voor warmte en kou.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor vloerverwarming zeker hoger gaan met een rc van 5 minimaal. Een warme vloer is meer warmte wat naar de bodem kan gaan. Of meer EPS of PIR gebruiken voor een hogere rd bij minder dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 15:21
Je doet het omgekeerd. Je wil eerst de betonnen constructievloer, dan de isolatie, en daarop de zandcement of anhydriet met vloerverwarming.

De zandcement of anhydriet met vloerverwarming heeft al meer dan genoeg buffercapaciteit; de enige reden om daar nog 18cm beton bij te gooien is als je graag urenlang wacht tot de vloer warm is, en dan flink zit te zweten door overshoot als de zon binnenschijnt.

Dit terzijde: je kan gewoon meerdere lagen platen op elkaar leggen, om tot de gewenste Rd te geraken (meer is beter, maar prijs speelt ook een rol natuurlijk).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
dankjewel. de vloer is constructief en gaat de hsb dragen.
Ik overweeg 2 x 10 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Waarom zeg je dat we het omgekeerd doen eigenlijk? Dit is door de tekenaar en constructeur bedacht.

Is het nog relevant op eps met kliksysteem te gebruiken. Of maakt dat niet veel uit. Het prijsverschil is namelijk behoorlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
Ik heb onder een deel van de woonkamer 16cm liggen, en onder ander deel 12. Ik zag verschil met de warmtebeeldcamera. Als ik het opnieuw zou doen ging er ook minimaal 20cm eps onder.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
En hoeveel beton en dekvloer moet je opwarmen? En hoe snel reageert je verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
grasmaaier schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:25:
En hoeveel beton en dekvloer moet je opwarmen? En hoe snel reageert je verwarming?
Ik heb de isolatie op het beton liggen, dus beton warm ik niet op. Zon 9cm dekvloer warm ik op. Een uur na dat de warmtepomp aan slaat zie je de temperatuur al langzaam stijgen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

grasmaaier schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:36:
Waarom zeg je dat we het omgekeerd doen eigenlijk? Dit is door de tekenaar en constructeur bedacht.

Is het nog relevant op eps met kliksysteem te gebruiken. Of maakt dat niet veel uit. Het prijsverschil is namelijk behoorlijk.
In Belgie is de meest gebruikte techniek om de construcievloer buiten de schil te houden. (a.k.a. minder massa)
In Nederland is de meest gebruikte techniek om de constructievloer binnen de schil te houden. (a.k.a. meer massa)

Beide hebben zo hun voor en nadeeltjes, maar zijn niet schokkend, met beide technieken kan je prima woningen bouwen.

fans van het "belgische systeem" roepen graag dat het "nederlandse systeem" om de haverklap overschoots hebben (wat niet waar is) en fans van het "nederlandse systeem" roepen graag dat mensen met het belgische systeem te weinig massa hebben ( dus het open en sluiten van de voordeur heeft serieus invloed op de temperatuur) (wat ook niet waar is) wat het beste bij je past is afhankelijk van de rest van je huis en je persoonlijkevoorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Tsja. Hebben beide opties nog voor of nadelen voor koude bruggen naar de wand? Is de een of de nader beter te isoleren met de randisolatie?

Je wil isolatie tussen de vloer en de buitengevel. Ik stel mij voor hoe meer hoe beter,.maar de hsb kan ook maar een klein beetje over de isolatie gebouwt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:45
grasmaaier schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:37:
Tsja. Hebben beide opties nog voor of nadelen voor koude bruggen naar de wand? Is de een of de nader beter te isoleren met de randisolatie?

Je wil isolatie tussen de vloer en de buitengevel. Ik stel mij voor hoe meer hoe beter,.maar de hsb kan ook maar een klein beetje over de isolatie gebouwt worden.
Beide opties zal je aan de rand moeten isoleren. Ik heb dat hier met 5cm PIR stroken gedaan.

Opbouw bij mij is 2x14cm EPS overlappend gelegd(dat is steviger dan 1 dikte platen los naast elkaar en mogelijke kieren lever je minder in op isolatiewaarde door de overlap), daarna 10cm beton en daarna PVC vloer.

Op zich een fijne vloer, maar er gaat een hoop energie in dus blijft het lang warm alleen opwarmen duurt wel even. Bij dagen dat spontaan de zon gaat schijnen in de lente terwijl de vloerverwarming al aan stond, kan het dan ook flink warm worden.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
LED-Maniak schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:42:
[...]

Op zich een fijne vloer, maar er gaat een hoop energie in dus blijft het lang warm alleen opwarmen duurt wel even. Bij dagen dat spontaan de zon gaat schijnen in de lente terwijl de vloerverwarming al aan stond, kan het dan ook flink warm worden.
Ja dat begint mij nu ook te dagen. Je kunt dus ook savonds niet even de verwarming 2 graden kouder zetten en sochtends weer aar 19 graden draaien. Want de buffer is zo groot dat je dat verschil niet gaat opmerken. Heb ik dat juist?

Wat ik mij ook afvraag is omdat je zo'n grote buffer hebt (wij dus 18 cm en dan nog zandcementdekvloer) of je de kamertemperatuur uberhaupt kunt regelen. Want als het een keer 19 graden is en dan slaat de warmtepomp een keertje af, blijft de vloer dan niet doorverwarmt worden dat je uiteindelijk nog 6 uur lang temperatuurstijging hebt. Of werkt dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
grasmaaier schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 19:46:
[...]

Ja dat begint mij nu ook te dagen. Je kunt dus ook savonds niet even de verwarming 2 graden kouder zetten en sochtends weer aar 19 graden draaien. Want de buffer is zo groot dat je dat verschil niet gaat opmerken. Heb ik dat juist?

Wat ik mij ook afvraag is omdat je zo'n grote buffer hebt (wij dus 18 cm en dan nog zandcementdekvloer) of je de kamertemperatuur uberhaupt kunt regelen. Want als het een keer 19 graden is en dan slaat de warmtepomp een keertje af, blijft de vloer dan niet doorverwarmt worden dat je uiteindelijk nog 6 uur lang temperatuurstijging hebt. Of werkt dat niet zo?
Mijn huis is rondom met 10cm PIR geisoleerd en als de verwarming dan uit gaat terwijl hij op 21 stond, dan is het met dit weer een keer een a twee graden kouder als ik weer wakker word. Nachtverlaging doe ik dan dus ook niet meer aan.

Voor een warmtepomp kan zo'n buffer natuurlijk fijn zijn. Dan hoeft hij de vloer alleen op peil te houden en niet zo hard te werken.

Je thermostaat zal slim zijn en leren hoe lang verwarmen duurt, dus overshoot zal na een week wel verdwenen zijn.

Achteraf gezien, het enige wat ik waarschijnlijk anders had gedaan is de vloerverwarming achteraf plaatsen, zodat de buizen aan het oppervlakte liggen en het voor het gevoel sneller opwarmt.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 05-02-2025 19:52 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Met de hoeveelheid massa welke in de bovengenoemde constructie zit is nacht verlaging zeker niet aan te raden. Als ik op het werk de berekeningen maak zien we vaak met grote hoeveelheid massa de nachtverlaging een negatief invloed heeft op het energie gebruik.

Daarnaast zien we in Nederland toch ook steeds vaker de ''zwevende'' dekvloer. Er zit dan isolatie tussen de constructieve betonnen vloer en de dekvloer. Hierbij kan de warmte van het vloerverwarmingssysteem alleen maar omhoog in de dekvloer trekken.

Het systeem kan dan theoretisch iets sneller reageren op temperatuur schommelingen, maar met een dikke deklaag moet je hier ook niet te veel van verwachten.

bijkomend voordeel van een zwevende dekvloer is dat contact geluid ook vaak al gedempt wordt. Dus als de kinderen door de woonkamer rennen dit minder hoorbaar is op de verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@twain4me Het Nederlandse systeem heeft nadelen, zie bijvoorbeeld @LED-Maniak zijn reactie. Alleen proberen mensen die er mee zitten hun investering ´goed te praten´ door het nadeel te verkopen als buffer.
Perfect te begrijpen als de vloer er al ligt.
Maar wees dan wel eerlijk tegen iemand die er nog aan moet beginnen, laat die toch de isolatie correct plaatsen tussen beton en dekvloer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Er is geen correcte of verkeerde manier, er is alleen een andere manier. Dat jouw voorkeur bij type A ligt, wil niet zeggen dat die van iemand anders daar ook moet liggen. Wat @LED-Maniak beschrijft, kan ook je doel zijn (betonkernactivering). Het heeft beide voor- en nadelen, en het ligt aan de rest van je huis en je eigen wensen wat het beste bij je past.

Net doen alsof er een correcte en dus ook een verkeerde manier is, is eigenlijk alleen maar framing. Uiteraard is er voor iedere persoon een manier die het beste bij hem of haar past, maar die is zeker niet voor iedereen hetzelfde (gelukkig niet).

Ik ben het ermee eens dat reviews onbetrouwbaar kunnen zijn, omdat mensen soms inderdaad hun investering verdedigen. Maar zeker niet iedereen doet dat (zie @LED-Maniak), en zo zijn er dus ook mensen die heel gelukkig zijn met hun "Nederlandse systeem". Het is dan ook niet chic om te insinueren dat zij allemaal hun investering aan het goedpraten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Oh ik ben niet ontevreden over de gekozen werkwijze hoor. Denk dat veel ook afhangt van hoe en waar je huis staat. Voor beide methoden is wat te zeggen. Mijn huis staat op het noorden dus is altijd al wat kouder door gebrek aan zon.

De hele reden dat ik voor betonkernactivering ben gegaan is omdat het huis van binnen geisoleerd is. De rest van het huis heeft dus totaal geen capaciteit(verdiepingsvloer is van hout) en ik was bang dat hierdoor de temperatuur in huis juist extra zou gaan schommelen als de vloer ook nog eens niets kon vasthouden. Dit hoor je namelijk ook nog wel eens.

Mijn verbruik is van 1200 kuub naar iets over 400 kuub gegaan en comfort is gigantisch gestegen, dus dik tevreden. Zoals gezegd de enige momenten in het jaar dat ik er minder blij mee ben is een lente(of herfst)dag waarbij de zon ineens fel gaat schijnen. Dan kan het aardig warm worden omdat de vloerverwarming dan ook al druk was geweest en het voelt dan 'zonde' dat je ramen en deuren open gooit. Al is dat wel lekker. ;)

Wat er ook bij kwam is dat ik zelf isolatie op zand kon leggen, vloerverwarming en staal kon plaatsen en daarna maar eenmaal werklui heb langs hoeven laten komen voor het storten van het beton en vlinderen in een dag. Anders hadden ze twee keer langs moeten komen met een tussenpoos er tussen(eerst beton op zand en daarna voor dekvloer van zandcement of dun laag beton).

Ik weet niet of het echt zo is, maar volgens mij heb ik nu ook de kans gehad dikkere isolatie te leggen omdat je anders met 1x minimale dikte beton en 1x minimale dikte zandcement zit(= in totaal hoger gewicht).

Hoop factoren die meespelen met de keuze die je maakt in ieder geval.

Misschien dat mijn volgende doorzonwoning wel een dunne dekvloer krijgt op de "belgische" methode.
We zien wel ;)

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 07-02-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Is er ook een mogelijkheid om deze koudebrug te voorkomen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFCUmsMZanaY1oC02KABgjnRRig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Js9AirY9pD2UG1Ucsro7hATJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Die kruisjes zijn de isolatie, die gestipte dikke laag de betonnen constructievloer.
Stel je nu eens voor dat je de betonnen constructievloer onder de isolatie stopt, wat doet dat met de grootte van de koudebrug?
Je mag uiteraard kiezen wat je wil, maar ik zie toch een patroon van voordelen van de ene volgorde, en nadelen van de andere ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
maar waarom spreekt de aannemer en tekenaar niet over die volgorde? goede vraag :D

overigens zou je dan de hsb op de eps plaatsen. dat lijkt mij ook vreemd toch?

[ Voor 33% gewijzigd door grasmaaier op 17-02-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
grasmaaier schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:01:
Is er ook een mogelijkheid om deze koudebrug te voorkomen?
[Afbeelding]
Havebo Ecokist heeft rondom isolatie (met nokken), maar ben er zelf geen fan van.
Je kan ook foamglas gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://cewnuufyna.cloudimg.io/https://cewnuufyna.cloudimg.io/https://www.sleiderink.nl/media/catalog/product/cache/763206d4bb1e1a7b8f656eb5ed95cc58/h/a/havebo_ekokist_h_700_mm.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Cheesy op 17-02-2025 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Ik had in ons vorige huis ook de vloeropbouw die @LED-Maniak beschrijft, met nog iets dikker beton zelfs. Zoals @twain4me al aangeeft zitten er aan alle soorten opbouw voor en nadelen. ja er was soms overshoot als de vloer al heerlijk warm was en de zon er inene bijkwam. Maar als de buurvrouw bij de deur stond en de deur een kwartier op een kier stond merkte je daar niets van, er zit zoveel buffer in de vloer dat er warmte genoeg is.
Nooit je temperatuur veranderen, nergens voor nodig.
In de zomer was dat hele blok beton koud. Dat is ook buffer en ook lekker als er veel zon is..

Het systeem waar @naftebakje Belgisch aanhanger van is heeft natuurlijk ook voordelen. Je kan juist wel makkelijk dag en nacht verlaging toepassen en daarmee de temperatuur regelen, snel naar de thermostaat rennen om di elager te zetten als de zon naar binnen schijnt, etc.

het hangt misschien ook van je type huis af wat een fijne keuze is, een hui smet veel massa hoeft misschien niet nog meer massa te hebben. Een HSB huis is het wellicht juist fijn om die enorme massa toe te voegen. Heb je veel ramen met directe zoninstraling, etc.

Niemand hier kan zeggen wat de beste oplossing is, er is geen fout of goed.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
helder hoor.

Maar ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat we moeten proberen om die koudebrug te voorkomen. Zeker nu het praktisch een nieuwbouw wordt en we de mogelijkheid hebben.

foamglas ligt op de betonvloer en dan komt daar de binnengevel op. althans volgens plaatjes. Dat voorkomt in de huidige tekening geen koudebrug.
Misschien kan het onder de betonvloer?
Maar als je op het zand zit, waarom niet gewoon de eps tegen de kzs van de buitengevel aanleggen? het zand is toch dragend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-09 12:00
Waarom nog een aparte afwerkvloer?
Wij hebben isolatie met daarop 10 cm beton (gevlinderd) met onderin de beton de vloerverwarming.
Geeft een hele trage vloer met een groot buffer. Principe van betonkernactivatie. Ook ideaal bij een warmtepomp om te voorkomen dat ie gaat pendelen.
Daarnaast handig om tijdens laagtariefmomenten extra warmte in de vloer te stoppen zodat je met hoog tarief de warmtepomp uit kunt zetten.

Ook fijn bij houtskeletbouw omdat er weinig warmte in de rest van de constructie zit.

Enige nadeel is dat er met een kamerthermostaat weinig te te regelen valt. Wij regelen de temperatuur van het water in de vloer.
Als we zien dat het de komende dagen wat kouder wordt zetten we het een paar graden warmer. En omgekeerd als de voorspelling warmer weer geeft.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Pagina: 1