Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasXcore
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 08:59
Hoi,

Ik ben een Shelly 3EM Pro gekocht en wil zo inzae krijgen in het verbruik van mijn 3 fases. De klemmen over de fase kabels aansluite is geen probleem. De 3EM moet ook direct op alle fasen en de nul worden aangesloten. Mijn meterkast is 3 jaar oud en voorzien van flexibel aansluitdraad met adereindhulzen. Op de hoofdschakelaar of aardlek is geen extra punt vrij, dus zal ik de korte kabels daartussen moeten vervangen om zo een aftakking naar de 3EM te krijgen.

Ik heb 6mm2 en 1,5mm2 flexibel aansluitdraad, Ik dacht deze in een dubbele aansluithuls van 2x4mm2 te krimpen. Het mist maar 0,5mm2, maar na de krimp is de huls niet mooi vierkant. Hij knikt aan één kant een beetje in. De draden zitten wel goed vast. Er lijkt ook geen ruimte in de huls te zitten, alle aders zitten wel goed klem.

Is dit toch wel veilig? Hoe zou ik het anders kunnen oplossen?

Andere manier zou kunnen zijn een vrije poort op een automaat in elke fase gebruiken, maar vindt dat minder netjes.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,
Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:20

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Meerdere punten:
Je zal de Shelly achter een (3-fase, max 16A) automaat moeten hangen. Je wil hem niet zonder beveiliging (aka, volledig door je hoofdzekeringen beveiligd) hebben. Dus aan de 6qmm kant zit je fout. Eventueel zou je hem ook kunnen beveiligen met 3x een glaszekering in een houder.

In een twinhuls doe je alleen gelijke diktes. Voor een hobbyproject zal ik misschien eens klooien, voor in de meterkast moet je dat niet willen.

Welk merk automaten? Geen type met dubbele kooi op de uitgang? Anders kan je een aftakblokje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasXcore
Mijn kast zit helemaal vol, dus aparte 3fase automaat gaat lastig worden. Ik heb ABB 16A automaten met van die dubbele klemmen. Er is vast bij een automaat op elke fase nog wel een vrije poort, zou dat ook een veilige keuze zijn?. De shelly verbruikt zelf amper wat, het is alleen dat hij wat zaken op die fase kan meten.

Die aftakblokjes is handig, wist niet van hun bestaan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik zei niet dat het een aparte moet zijn :) Maar het moet wel een 3-fase automaat zijn.

Automaten zijn er om zaken te beveiligen voor als het mis gaat. Feit dat "Shelly amper wat verbruikt" doet dus niet ter zake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasXcore
Ok, ik heb er een paar zitten, o.a. voor de kookplaat en autolader. Dus daarachter zou de shelly erbij kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Yep, ik zou hem dan lekker bij de kookplaat zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasXcore
Top, gaan we dat doen. Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1