Systeem voor dagelijks thuisgebruik + foto/videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-08 10:33
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Het is/wordt een allround systeem dat tevens zal worden gebruikt voor fotobewerking met darktable/GIMP en in de toekomst vast nog wel andere software. Mogelijk komt er een beetje videomontage bij.
Wellicht zal er zo nu en dan een game op gespeeld worden, dit hoeft echter niet op 4k of 1440P met HDR en alles op ultra.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Voor de nieuwe onderdelen heb ik een bedrag van € 800 in gedachten dat eventueel tot € 1000 gerekt kan worden mocht dat nodig zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Monitor, randapparatuur, HDD’s (x2) en (SSD’s (1x M.2 + 2x SATA) en DVD/CD-geval worden overgezet.
Als behuizing heb ik nog een joekel van een Antec full tower (exact type onbekend).
Ik hoop daarnaast dat mijn Seasonic 520Watt PSU krachtig genoeg is om te behouden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik volg de ontwikkelingen op het gebied van computer onderdelen al jaren niet meer zo nauw, en met mijn wat gedateerde kennis dacht ik met de volgende hardware wel een redelijk systeem te kunnen bouwen. Voor normaal dagelijks gebruik zou dit niet nodig zijn, maar de nadruk ligt hier vooral op foto (en eventueel video) rendering performance waar mijn huidige systeem van over zijn nek gaat.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14600K Boxed€ 262,74€ 262,74
1MoederbordenMSI MAG B760 TOMAHAWK WIFI€ 187,13€ 187,13
1VideokaartenSparkle Intel Arc B580 TITAN OC€ 329,-€ 329,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 98,99€ 98,99
Totaal€ 877,86

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ja en nee. Wat processoren betreft heb ik de afgelopen 15-16 jaar uitsluitend Intel gebruikt.
De reden is wel vrij achterhaald; vroeger regelmatig problemen met erg hete AMD CPU’s en halfbakken chipsets gehad, maar als er een goed argument voor is durf ik nu best weer eens iets anders dan Intel te gebruiken.

Moederborden; ik heb goede ervaringen met verschillende Asus en MSI borden gehad, over Gigabyte veel goeds gelezen maar geen ervaring mee, en ASRock is waarschijnlijk ook nog wel een optie.

Geheugen; geen sterke voorkeur voor één bepaald merk. Tot nu toe vrijwel altijd iets uit het bekendere segment gehad zoals Kingston, G-Skill, Corsair etc. en dat mag zo blijven.

Een geschikte losse videokaart uitzoeken vind ik een lastige.
De laatste die ik heb gebruikt was een Nvidia GeForce GTX 650 Ti en die was vlot genoeg om World of Warcraft te draaien.
Bij het bewerken van 18MP en sinds kort 24MP RAW bestanden in darktable en photo stacking/blending voegt hij echter niets toe. Mijn Intel UHD Graphics 630 iGPU met OpenCL ondersteuning doet (nouja… deed) dat beter maar afhankelijk van de gebruikte darktable modules en hoeveel foto’s ik wil stacken/blenden verslikt mijn systeem zich toch regelmatig.

Dus even kort de vereisten: een losse GPU met OpenCL ondersteuning en/of CUDA cores, degelijke Linux (OpenSUSE Tumbleweed / Ubuntu met KDE Plasma) drivers, open source of proprietary maakt me niet heel veel uit.
Met het oog op de toekomst minimaal 8GB VRAM, maar liever meer.
Aanvankelijk dacht ik aan een GeForce RTX 4060 met 8GB VRAM, tot ik de reacties onder het volgende artikel eens aan het bekijken was.
review: GeForce RTX 4060 - De Nvidia-instapper voor 1080p

Tot enkele dagen geleden heb ik een losse Intel GPU eigenlijk nooit als optie gezien en mij blind gestaard op Nvidia en AMD.
De recente ARC B580 klinkt na een beetje rondsnuffelen op internet echter best aantrekkelijk met zijn 12GB VRAM en slechts iets hogere aanschafprijs dan een RTX 4060.
Daarnaast ben ik al geruime tijd zeer tevreden met Intel’s Linux drivers (in ieder geval voor iGPU’s) en OpenCL ondersteuning.
Aan dat laatste is met een recente driver update wel een einde gekomen, dus RAW bestanden bewerken is nu helemaal een drama geworden.

Voor nu heeft de Intel GPU dus mijn voorkeur, maar ik hoor graag wat jullie denken, uiteraard ook van het geheel.

Ga je overklokken?

Dat ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?

Advies van mensen die beter op de hoogte zijn van de laatste hardware ontwikkelingen dan ikzelf.
Suggesties – werken deze onderdelen samen – zou je zelf een andere keuze maken, zo ja waarom – is dit een beetje toekomstbestendig – te veel of te weinig voor mijn beoogde doel – hoe is de prijs / kwaliteitsverhouding. Zulke dingen. :-)

Voor de volledigheid nog even een overzicht van mijn huidige systeem:

MSI Z370-A PRO
Intel Core i5-8400
Intel UHD Graphics 630
16GB DDR4 -
2x Kingston KHX2666C15D4/4G 2400 MT/s
2x G.Skill F4-2400C15-4GNT 2400 MT/s
1x M.2 + 2x SATA SSD
2x SATA HDD
21” LG FullHD IPS monitor (mag ook best eens met pensioen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 17:21
Als je met je voeding deze Seasonic deze Seasonic S12II-Bronze 520W uit 2010 bedoelt zou ik er geen moderne componenten meer aan durven te wagen.... Ook zou ik geen 14e generatie Intel nemen, ivm met de oververhittingsverschijnselen waar deze onder gebukt gaan ....
Neem een nieuwe voeding en een laatste generatie Intel, bv
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 225€ 280,01€ 280,01
1MoederbordenASRock B860 Pro RS WiFi€ 182,92€ 182,92
1ProcessorkoelingENDORFY Spartan 5 MAX€ 20,99€ 20,99
1VoedingenDeepCool PN550D€ 75,-€ 75,-
Totaal€ 986,91

Let er ook op dat als je toch de CPU uit jouw lijst neemt deze ook zonder CPU koeler komt, je hebt ook daar een koeler bij nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
martyw schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:27:
Als je met je voeding deze Seasonic deze Seasonic S12II-Bronze 520W uit 2010 bedoelt zou ik er geen moderne componenten meer aan durven te wagen.... Ook zou ik geen 14e generatie Intel nemen, ivm met de oververhittingsverschijnselen waar deze onder gebukt gaan ....
Neem een nieuwe voeding en een laatste generatie Intel, bv
1ProcessorsIntel Core Ultra 5 225€ 280,01€ 280,01
1MoederbordenASRock B860 Pro RS WiFi€ 182,92€ 182,92
1ProcessorkoelingENDORFY Spartan 5 MAX€ 20,99€ 20,99
1VoedingenDeepCool PN550D€ 75,-€ 75,-
Totaal€ 986,91

Let er ook op dat als je toch de CPU uit jouw lijst neemt deze ook zonder CPU koeler komt, je hebt ook daar een koeler bij nodig.
Dank voor je reactie. Dat is een iets andere voeding dan welke in mijn systeem zit, die is modulair.
Kan zo snel even niet terugvinden wat het exacte type is en uit welk jaar hij komt, desondanks heb je waarschijnlijk wel een goed punt en is een nieuwe voeding gewoon verstandig.

Net voor het lezen van je reactie kwam ik er pas achter dat ik heel die Intel Core Ultra CPU's over het hoofd heb gezien. Lijkt me gezien de problematische Intel 13e en 14e generatie CPU's ook een beter idee.

Heb jij ervaring met AMD CPU's overigens? Van wat ik lees zijn die momenteel veruit superieur voor game-PC's en daarom mogelijk ook voor foto en video rendering. Maar dat is een beetje een aanname van mijn kant.

-edit-
Oops, ik meende mij te herinneren dat boxed CPU's altijd met koeler geleverd werden.

*note to self: toch eens beter opletten wat je nou precies denkt te gaan kopen...* 8)7

Maar goed, de CPU uit mijn lijstje kan eigenlijk wel geschrapt worden ja...

Ik ga me dan even verdiepen in de Intel Core Ultra en AMD Ryzen CPU's.

[ Voor 7% gewijzigd door Kipcorn op 04-02-2025 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Zal uitvoering: Seasonic M12II Evo 520W zijn maar dat maakt niet uit. Die voeding is niet geschikt voor recente hardware. Slechte spanningsregeling en er missen essentiële beveiligingen.

Voeding naar uitvoering: Corsair RM650e (2025) want er is niets dat voor die prijs in de buurt komt. Wil je toch goedkoper dan zou ik eerder uitvoering: be quiet! Pure Power 12 550W nemen dan de Deepcool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Uszka schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:38:
Zal uitvoering: Seasonic M12II Evo 520W zijn maar dat maakt niet uit. Die voeding is niet geschikt voor recente hardware. Slechte spanningsregeling en er missen essentiële beveiligingen.

Voeding naar uitvoering: Corsair RM650e (2025) want er is niets dat voor die prijs in de buurt komt. Wil je toch goedkoper dan zou ik eerder uitvoering: be quiet! Pure Power 12 550W nemen dan de Deepcool.
Even het zijpaneel van de behuizing gehaald, en het lijkt inderdaad dit model te zijn.
Die verbannen we dan ook naar de stapel oude computer onderdelen die mogelijk nog een keer voor een hobby projectje gebruikt kunnen worden.

Ik dacht overigens dat Seasonic voedingen wel goed aangeschreven stonden, vandaar de keuze destijds.
Corsair voedingen heb ik ook gehad, werkten altijd uitstekend.
En volgens mij zit er in een ander systeem hier in huis een vrij oude Be Quiet die het onverwacht lang volhoudt, dus ik neem jouw suggesties mee bij het samenstellen.

Bedankt voor je inbreng. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Uszka schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:38:

Die Corsair scheelt wel 4 euro met uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition. Dus 'niets voor die prijs' is dan wel een beetje 'overdreven'. En de 650W versie van Corsair zie ik niet staan in https://cultists.network/140/psu-tier-list/. Geen idee of dat veel zegt, maar de Thermaltake staat er wel als Tier A tussen. En heeft 10 jaar ipv 7 jaar garantie. Voor 4 euro verschil lijkt me dat ook een overweging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-09 16:27
kdekker schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:10:
[...]
En de 650W versie van Corsair zie ik niet staan in https://cultists.network/140/psu-tier-list/. Geen idee of dat veel zegt,
Tierlist:
Last Update: 2023-04-11

Die Corsair voeding:
Verkrijgbaar sinds: 17 januari 2025

Goh, waarom zou hij niet op die lijst staan... Misschien moeten ze die lijst weer eens bijwerken na bijna 2 jaar. Goed, heel veel categorieën op die website krijgen al 2-3 jaar sporadisch of gewoon geen nieuwe content.

[ Voor 17% gewijzigd door youridv1 op 05-02-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
youridv1 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Tierlist:

Die Corsair voeding:

Goh, waarom zou hij niet op die lijst staan... Misschien moeten ze die lijst weer eens bijwerken na bijna 2 jaar. Goed, heel veel categorieën op die website krijgen al 2-3 jaar sporadisch of gewoon geen nieuwe content.
Fair punt. Maar dan nog: voor 4 euro verschil zijn ze beide gewoon goede voedingen.
En 3 jaar extra garantie spreekt wel uit dat de fabrikant meer vertrouwen heeft in het eigen product.

[ Voor 8% gewijzigd door kdekker op 05-02-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@kdekker Je voeding advies is verder prima. Ging me meer om de lijst. Ik zou die 4 euro ook gewoon neerleggen inderdaad. Die Toughpower is een goede voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Review van de Corsair https://hwbusters.com/psu...650e-atx-v3-1-psu-review/ De TT presteert minder goed. Kwaliteit mag gelijk zijn, de prestaties zijn dat niet. Kijk bijvoorbeeld naar het geluid, de Corsair is veel stiller.
Garantie betaal je zelf. Van die €4 verschil kan TT langer garantie geven.
De TT is een prima voeding echter is de Corsair beter. Dat blijkt wel uit de review.
youridv1 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:15:
[...]

Tierlist:

Die Corsair voeding:

Beheerders van die website zij Oekraïners. Die hebben belangrijker zaken aan hun hoofd.

[ Voor 42% gewijzigd door Uszka op 05-02-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@Uszka Bijzonder, tot niet zo lang geleden waren de RMe voedingen van Corsair niet zo geweldig. Fijn dat dat veranderd is.
Beheerders van die website zij Oekraïners. Die hebben belangrijker zaken aan hun hoofd.
Ah, verklaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Ik heb “even” zitten kijken naar een systeem met AMD Ryzen CPU, en dat blijkt nog lastiger dan een geschikte Intel vinden.
In dit topic werd iets gezegd m.b.t. oververhitting van 14e generatie Intel CPU’s, maar uit wat ik her en der op internet tegenkwam blijkt dat AMD daar met zijn nieuwere modellen ook weer een handje van heeft door o.a. de hoge klok- en boost frequenties en (te) dunne heatsinks.
Om dat enigszins te verhelpen kan je je systeem wel voorzien van een enorme koeler of watergekoeld maken, dat zie ik echter totaal niet zitten. Een andere optie is het voltage verlagen of de CPU in een lagere performance mode zetten als ik het goed heb begrepen, maar daarvoor koop je toch niet zo’n CPU…

Het grote aantal verschillende types en hoe deze zijn aangeduid helpt ook niet mee. Maken ze het de consument nou bewust lastig om de juiste keuze te maken?
Het is mij volstrekt onduidelijk of ik een redelijk recente of een wat verouderde CPU bekijk, een instapmodel, middensegment of high-end model en wat er van verwacht kan worden.
Soms lijkt een recente CPU de betere / snellere keuze maar als je dan even verder kijkt kan het zomaar zijn dat een inmiddels 2 jaar ouder model er toch beter uitkomt, al zouden de namen je anders doen vermoeden.
Uiteindelijk heb ik in de pricewatch maar gewoon een filter met "verkrijgbaar vanaf 1 januari 2023" toegepast om nog een beetje overzicht te hebben en alleen vrij recente CPU's te tonen...

Kortom, ik kom hier totaal niet uit.
Ik heb even een nieuw onderdelen lijstje samengesteld om een idee te krijgen, maar eigenlijk heb ik geen flauw idee of de keuze voor deze CPU ook maar enigszins logisch is.

Tevens twijfel ik nog of het zinvol is om voor een model met iGPU zoals de uitvoering: AMD Ryzen 7 8700G Boxed te gaan.
De Radeon 780M is helemaal niet verkeerd voor een geïntegreerde videochip. Mogelijk zou ik met deze CPU de aanschaf van een losse GPU even kunnen uitstellen, óf ik laat darktable zijn workload verdelen over beide GPU’s.
Of dat het extra geld waard is… Werkelijk geen idee, want ik weet niet of andere software die mogelijkheid ook heeft en hoe effectief dit überhaupt zal zijn.

Zoveel vragen. En dan te bedenken dat ik dit “vroeger” leuk vond om te doen.

Nouja, als iemand n.a.v. het nieuwe lijstje onderdelen nog tips, ideeën, suggesties of kritiek heeft hoor ik het graag!

1ProcessorsAMD Ryzen 7 8700G Boxed€ 274,-€ 274,-
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE AX€ 134,10€ 134,10
1VoedingenCorsair RM650e (2025)€ 87,15€ 87,15
Totaal€ 923,24

-edit-

Nog even met een iets uitgeruster hoofd zitten kijken naar de type aanduidingen van die AMD Ryzen CPU's en dat is nu een stuk duidelijker.
Rest alleen nog de vraag welk type het meest geschikt is voor mijn beoogde doel en binnen het budget past (liefst niet duurder dan uitvoering: AMD Ryzen 7 8700G Boxed).

Ervan uitgaande dat het een AMD systeem zal worden natuurlijk. Het kan zomaar alsnog de Intel kant op gaan, en een snelle blik op een paar benchmarks/vergelijkingen doet me weer twijfelen.

Ineens begrijp ik best dat veel mensen gewoon naar de lokale computerwinkel rijden en een kant-en-klaar systeem aanschaffen. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Kipcorn op 05-02-2025 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
youridv1 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:45:
@Uszka Bijzonder, tot niet zo lang geleden waren de RMe voedingen van Corsair niet zo geweldig. Fijn dat dat veranderd is.
De vorige versie van de RMe was niet geweldig nee. In de 2025 versie zijn de problemen (oa het vervelende fangeluid) aangepakt en tevens geupgrade naar ATX3.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@Kipcorn De product: AMD Ryzen 7 7700 is een stuk sneller, goedkoper en oververhit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kipcorn
youridv1 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:00:
@Kipcorn De product: AMD Ryzen 7 7700 is een stuk sneller, goedkoper en oververhit niet.
Ik zat gisteren ook even te kijken naar een alternatief en dacht aan uitvoering: AMD Ryzen 5 7600 Boxed of uitvoering: AMD Ryzen 5 7600X Boxed

Maar voor een paar tientjes meer minder is die R7 7700 waarschijnlijk de betere optie, ja.

Denk dat ik er zo wel ongeveer ben, alleen een setje RAM uitgezocht met iets lagere latency en nog een koeler er bij zoeken.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 234,05€ 234,05
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE AX€ 149,-€ 149,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 99,90€ 99,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 550W€ 75,09€ 75,09
Totaal€ 887,04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 17:21
Bij deze Ryzen heb je nog wel een CPU koeler nodig, die wordt niet meegeleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
martyw schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:24:
Bij deze Ryzen heb je nog wel een CPU koeler nodig, die wordt niet meegeleverd
Gezien inderdaad, vandaar ook vermeld in mijn vorige bericht. Toch bedankt voor het melden! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hebben de apps baat bij meer dan zes cores? Zo nee, dan is uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Olaf van der Spek schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:44:
Hebben de apps baat bij meer dan zes cores? Zo nee, dan is uitvoering: AMD Ryzen 5 7500F Tray ook nog een optie.
Darktable heeft er wel baat bij, GIMP durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Mijn voorkeur gaat in ieder geval toch wel uit naar een 8 core omdat er gerust nog andere software is die er bij gebaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dan zou je ook een 12C of 16C kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Olaf van der Spek schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:56:
Dan zou je ook een 12C of 16C kunnen overwegen.
Inderdaad. Daarom keek ik aanvankelijk naar een Intel Core 14th gen CPU.
Die zijn echter uitgerust met performance cores én efficiency cores, waar de cores op een AMD Ryzen volgens mij allemaal het zelfde zijn.
Afhankelijk van wat je er mee doet zal er wel een waarneembaar verschil zijn, ik heb echter geen zin om daar nog dieper in te duiken.

Eén ding staat vast, alles is een stuk beter dan wat er nu naast mij staat te pruttelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik dacht aan bijvoorbeeld een uitvoering: AMD Ryzen 9 9900X Boxed of uitvoering: AMD Ryzen 9 7950X Boxed

[ Voor 29% gewijzigd door Olaf van der Spek op 06-02-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Dat zijn zeker leuke CPUs, en in de toekomst ook wel een optie.
Voor nu denk ik dat bovenstaande systeem wel even voldoet.
Ik ben nog niet zó serieus met fotobewerking bezig dat er zo'n beest van een CPU aan te pas moet komen.

Zo lang mijn systeem niet om de haverklap op zijn gat gaat en ik niet minuten lang hoef te wachten voor 1 darktable module om zijn werk te doen, en scrollen en pannen/zoomen in een full-size preview wat vlotter gaat ben ik een tevreden mens.
En veel van de workload zal ook voor rekening van de GPU komen, vandaar de keuze voor een model met 12GB VRAM. Daar zit wellicht nog de grootste winst.

Iets zegt me dat ik hier nog wel even mee uit de voeten kan en het past binnen mijn budget.

Wel bedankt voor het meedenken, jullie allen. Het wordt zeer gewaardeerd. _/-\o_ :)

-edit-

Ik denk dat dit 'm gaat worden.

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 234,05€ 234,05
1MoederbordenGigabyte B650 EAGLE AX€ 149,-€ 149,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 34,90€ 34,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 99,90€ 99,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 550W€ 75,09€ 75,09
Totaal€ 921,94

Tenzij iemand er nog een fout in vindt of binnen dit budget een betere suggestie heeft ga ik morgen winkelen. *O*

Nogmaals bedankt voor het meedenken jullie. Ik ben er erg mee geholpen.

[ Voor 45% gewijzigd door Kipcorn op 06-02-2025 23:11 ]

Pagina: 1