Bosch koffieautomaat probleem: zetgroep ‘slaat niet aan’

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-02 16:40
Ik heb een Bosch inbouw koffieapparaat, serie 8 (type CTL636ES1/01). Maar hij maakt sinds gisteren geen bonen-koffie meer.

Als ik de machine aanzet, hoor ik ook minder ‘geluid’ dan voorheen. En als ik dan de deur open, kan ik ook zie dat hij de zetgroep ‘niet aanslaan’: hij draait hem zeg maar niet in de stand om koffie te malen. Als ik de zetgroep zou ontgrendelen, kan ik hem er dan ook zo uittrekken (normaal ‘slaat ie aan’, en moet je de machine netjes uitschakelen om de zetgroep te kunnen verwijderen.

Als ik alsnog probeer bonen-koffie te maken gebeurt er ook niets. Ik hoor dan ook niets. Na een tijdje zet ie alleen een bak water. De machine geeft ook geen foutmelding. Ik heb al een nieuwe zetgroep geprobeert; maar dat helpt ook niet.

Koffie maken met filterkoffie wil nog wel.

Help!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omit09
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-02 16:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtEYzJvDHFRJsOGMW_ake3OL-hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvUTX6Rhvcte3ThWl83IqlLf.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik bedoel; hij vergrendelt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:07
Dit is gewoon de beginstand van
De zetgroep , pas als er koffie gezet gaat worden dan komt deze in actie.
Lijkt mij dat de maalmotor defect is.

[ Voor 23% gewijzigd door Leipi35 op 06-02-2025 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albertwh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-05 17:18
Dit is precies wat ons ook gebeurde, na > 14k kopjes koffie.

Vandaag heeft BSH de molen vervangen. De motor was defect. Kosten bijna 500 euro. Had ik achteraf ook wel zelf kunnen doen 8)7 : Zoek op milling plant CTL636 en onderdeel nummer 12008548. Machine uitbouwen, achterzijde openmaken en de maler vervangen. Is één stekkertje. Op internet gevonden voor 180-200 euro.
Tip van de monteur: vet de O-ringen van de zetgroep af en toe ook in, opdat de zetgroep heel blijft.