Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-05 12:11
Wij hebben vloerverwarming en radiatoren waarop een EVOhome systeem zat. Nu is dit recent verwijderd vanwege problemen met het systeem. Nu zitten op de radiatoren weer gewone radiatorknoppen. Wij hadden een bypass ivm EVOhome (zie bijgevoegde 3 foto's). De bypass is boven in de hoek van een hobbykamer geplaatst. Naast de muur zit de vloerverwarmingsverdeler voor de bovenste verdieping.
Moet deze bypass nu verwijderd worden nu het EVOhome systeem weg is? Of kun je de bypass ook dichtdraaien? Hij staat nu op 0,3
Wanneer we de bypass laten zitten, verbruiken we dan extra gas? Ik heb het idee dat sinds de bypass het gasverbruik sowieso omhoog is gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8ahWisNj6bRKV-Fr89EMlgGJK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JXUlePinBiMWRh0jWkBIJHx0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_g9Lg3nbVLiq5pLGkE9u578zhqI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38XMcWFE1rFkKqUO6CZsRWLj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utM2ugXoeGUvv53apPF36N0BHMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQHEgVftrTNfWQFdi9D4Ctrr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 93% gewijzigd door Sjaan1234 op 04-02-2025 18:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:39
Ja of niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zeg: lekker laten zitten. Dat zorgt er in elk geval voor dat er nooit een blokkade in je systeem kan ontstaan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 15:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

De bypass (mits niet kapot) zal niks doen met je verbruik. Die gaat alleen open als er een
aanzienlijk drukverschil is tussen de aan- en afvoerleiding. En dat ontstaat normaal gesproken alleen als de CV of warmtepomp wil rondpompen, maar alle radiatorkranen dicht staan (of in het geval van vloerverwarming alle groepen dicht staan) waardoor het CV water niet meer rondgepompt kan worden.

Als je een Evohome systeem had met automatische radiatorkranen of naregeling per (vloerverwarmings)groep dan is een drukverschilregelaar noodzakelijk om de CV of warmtepomp niet in error te laten schieten omdat hij het water niet rondgepompt krijgt.

Mijn advies is gewoon laten zitten en op 0,3 bar laten staan. Zorg er wel voor dat er op z'n minst altijd één radiatorkraan open staat, dan zal de drukverschilregelaar nooit open gaan in normale gevallen. Mocht je per ongeluk wel alle radiatoren dichtgedraaid hebben, dan voorkomt de bypass in ieder geval een storing.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
@DexterDee en @Microkid heel erg bedankt voor de antwoorden. @DexterDee door jouw heldere uitleg snap ik hoe het werkt /zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:43
Hoe groot wordt de druk voordat de cv in storing gaat.. Is 0,5 i.p.v. de 0,3 te hoog ? Bij ons staat de bypass ook op 0,3 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
@DexterDee . Zie mijn bovenste afbeeldingen. onze installateur heeft de bypass nu dichtgezet op advies van de vvwverdelerleverancier. Ik zie echter dat de bypass op 0,5 staat, tenminste het rode balletje in de bypass zie ik bij 0.5 staan. Is dat dan dicht? Of kan deze niet dicht en moet de bypass dan helemaal verwijderd worden? :?

[ Voor 10% gewijzigd door Sjaan1234 op 25-02-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Sjaan1234 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:51:
@DexterDee . Zie mijn bovenste afbeeldingen. onze installateur heeft de bypass nu dichtgezet op advies van de vvwverdelerleverancier. Ik zie echter dat de bypass op 0,5 staat, tenminste het rode balletje in de bypass zie ik bij 0.5 staan. Is dat dan dicht? Of kan deze niet dicht en moet de bypass dan helemaal verwijderd worden? :?
0,5 is niet helemaal dicht. Deze drukverschilregelaar kun je niet helemaal dicht draaien. Het getal geeft het aantal bar drukverschil aan wanneer de bypass open moet. 0,5 is de grootste instelling en vereist het meeste drukverschil. Ik snap niet helemaal waarom de vvw leverancier dat ding buiten spel wil zetten. Zoals eerder gezegd zal die in normale gevallen niet open gaan en in abnormale gevallen je een storing besparen. Als 'ie er echt uit moet dan is het een kwestie van de CV leiding drukloos maken, de bypass verwijderen van de T-koppelingen en op de T-koppelingen twee eindkapjes schroeven. Daarna weer druk op de leidingen zetten en heel goed ontluchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:27
0,5 is wel dicht. Totdat het drukverschil oploopt tot 0,5. In een installatie waar 1 of meerdere radiatoren open staan (of de vloer) heb je dat niet en kun je dus stellen dat ie dicht is.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

@Sjaan1234 bedoelt met dicht dat de drukverschilregelaar nooit open gaat, onder welk drukverschil dan ook. In die zin is 'ie dus niet dicht en kan 'ie ook niet helemaal dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaan1234
@DexterDee dat bedoel ik inderdaad. Bedankt voor de heldere uitleg. Zoals jij het omschrijft begrijp ik het nu goed.
Pagina: 1