Regels omtrent uitbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomashunter
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-04 04:27
Beste mede-Tweakers,

Ik heb onlangs een huis gekocht waarbij wij van plan zijn om te gaan verbouwen. Nu heeft de vorige bewoner circa 25 jaar geleden al een aanbouw gedaan tegen de originele achtergevel van 2,5 meter diep.

Wij zouden graag de bestaande aanbouw achter verlengen met 1,5 meter en de zijkant doorbreken en uitbouwen (5,5 meter bij 3,5 meter)

Nu heb ik drie vragen hierover, aangezien ik tegenstrijdige berichten lees op het internet. Ik begrijp dat architecten/contructieberekenaars/aannemers dit ongetwijfeld kunnen beantwoorden, maar ik zou graag van tevoren willen weten wat de mogelijkheden zijn.

1. Mag ik vergunningsvrij de bestaande aanbouw verlengen met 1,5 meter (dus tot 4 meter diep)?

2. Mag ik vervolgens vergunningsvrij de achtergevel helemaal doorbreken (en draagcontructie laten plaatsen), bij het verlengen van bovenstaande aanbouw?

3. Mag ik vergunningsvrij de gevel doorbreken tijdens de uitbouw aan de zijkant (en draagcontructie laten plaatsen)?

In de bovenstaande casus mag je rekening houden dat de zijkant/achterkant op het achtererf valt (in het bebouwgebied) en ik genoeg tuin over heb om binnen de 50% te blijven :) .

Ik hoor het graag van jullie kundige Tweakers :)!

Beste antwoord (via Thomashunter op 04-02-2025 19:18)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gewoon toetsen of je uitbouw vergunningsvrij is, als dat zo is zijn constructieve aanpassing (zoals een muurdoorbraak) voor die uitbouw ook vergunningsvrij.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 16:35
Sowieso altijd naar een constructeur die je hierbij kan adviseren en wellicht ook weet of het vergunning plichtig is. Maar my 2 cents

- Aanpassen aan draagconstructie = vergunning plichtig
- Uitbouwen buiten het standaard bouwvlak lijkt mij ook vergunning plichtig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-05 15:58
beste is om de gemeente te bellen met je vragen, die weten alles over de lokale regels.
belangerijkste is om binnen de rooi lijnen te blijven (uitzondering aanvragen is mogelijk) en onder de max hoogte te blijven, en goed met je buren te praten. schelet je een hoop gezeik

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kijk eens op Regels op de Kaart: https://omgevingswet.over...p-de-kaart/zoeken/locatie

Kijk hoe het bouwvlak loopt (alles daarbuiten is vergunningsplichtig)

Kijk naar alle bestemmingsplanregels (zo hebben wij naast de 50% regel een maximum van in totaal 125m2 voor alles aan uitbouwen en bijgebouwen)

Daarnaast moet je kijken naar afstanden tot de erfgrens, of er ramen in komen en in welke richting etc.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gewoon toetsen of je uitbouw vergunningsvrij is, als dat zo is zijn constructieve aanpassing (zoals een muurdoorbraak) voor die uitbouw ook vergunningsvrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:32
Rostares schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:57:
- Aanpassen aan draagconstructie = vergunning plichtig
Normaal gesproken wel, alleen gaat die vlieger niet op wanneer de te realiseren aanpassing vergunningsvrij is. Op dat moment vervalt de vergunningplicht voor het constructieve deel.

@Thomashunter
Doe even de vergunningcheck op de website van het omgevingsloket, dan kom je al een heel eind. Wanneer ik je vragen even vlug lees, zou ik op alle 3 je vragen ja zeggen. Maar dat is wel wanneer de het Omgevingsplan (voorheen: Bestemmingsplan) geen beperkingen stelt.

[ Voor 29% gewijzigd door TIGER1125 op 04-02-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:23
Ik denk alle vragen vergunning. In onze gemeente is vervangen aanbouw vergunningvrij. Aanbouw verbouwen wel weer vergunning. Nieuwe aanbouw ook vergunningvrij. Dus bestaande aanbouw aanpassen vergunning, kan ik mij wel voorstellen ook. Ander soort fundering? Krijg je scheuren? Houdt de gevel het? Etc. Bij nieuwe aanbouw is alles gericht op de nieuwe aanbouw. Dus laat je wat staan of sloop je alles en bouw je een nieuwe aanbouw? Maar ik ben geen expert. Die software is ook niet duidelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Davidrrr op 04-02-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomashunter
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 08-04 04:27
Dank allen voor jullie reacties!

Beide beoogde uitbouwen vallen binnen de vergunningsvrij grenzen, het was me echter niet duidelijk of de bijhorende geveldoorbraak ook vergunningsvrij zou mogen. Dat is mij voor de zijgevel duidelijk; dat mag ook vergunningsvrij (als ik de bovenstaande reacties goed begrijp). Hartelijk dank!

Echter ben ik nog steeds in dubio over de achteruitbouw. Het is binnen de 4 meter en valt binnen het bouwvlak, maar aangezien er al ooit een kleinere aanbouw tegenaan is gemaakt vraag ik me af of ik hem dus mag renoveren/verlengen tot 4 meter vergunningsvrij. En zo ja, of je dan dus ook de achtergevel mag doorbreken, net zoals de bovengenoemde zijgevel. Deze bestaande aanbouw is overigens niets meer dan twee originele muren met een dak erop en een schuifpui. Die wil ik dus graag verlengen, maar ook doorbreken, zodat het een ruimte wordt.

Uiteraard zullen alle funderingen etc worden gegraven en constructieberekeningen worden gemaakt. Echter zou het erg welkom zijn als het vergunningsvrij is.. scheelt een boel in lege kosten, tijd, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Thomashunter op 04-02-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-05 17:23
Thomashunter schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:44:
Uiteraard zullen alle funderingen etc worden gegraven en constructieberekeningen worden gemaakt. Echter zou het erg welkom zijn als het vergunningsvrij is.. scheelt een boel in lege kosten, tijd, etc.
De kosten op de totale verbouwing zijn het niet echt, en voor je een aannemer gevonden hebt die tijd heeft ben je volgens mij dat vergunningstraject ook al wel zo'n beetje door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:23
Komt wel meer bij. Aantonen hoe je stikstofbeperkend werkt, flora en fauna etc. Het is niet alleen een tekening.
Je zou kunnen zeggen dat als je het hele dak sloopt je kan spreken over een geheel nieuwe aanbouw dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:11
Davidrrr schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:57:
Komt wel meer bij. Aantonen hoe je stikstofbeperkend werkt, flora en fauna etc. )...)
Twintig jaar geleden heb ik in dit (Limburgse) dorp e.e.a. laten tekenen, regelen en begeleiden door iemand die ook in de gemeenteraad zat en zodoende korte lijntjes had, waarvan ik het bestaan toen nog niet kon vermoeden 8) . In zijn teksten bij de vergunningsaanvragen viel het mij op hoe zeer de nadruk daarin op het hergebruik van materialen lag. Nou is dat ook wel maximaal gedaan, maar dat had toen voor mij meer praktische en financiële motieven dan ecologische.
Dat ik intussen een haat-liefde-verhouding met die van pa geërfde grindtegels heb, komt daaruit voort. :')

KPN is een drieletterwoord

Pagina: 1