Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zombiewainam
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-09 14:02
Hi iedereen,

Laatst wou ik mijn vakantie dagen gaan plannen voor het volgend jaar, maar kwam ik met mijn werknemer in een discussie over de bovenwettelijke vakantie dagen.

Voorheen was het namelijk dat er geen afspraken waren voor de bovenwettelijke dagen en nam ik dus aan dat ze voor 5 jaar lang geldig waren.
Nu is het zo dat tijdens de discussie mij werd vermeld dat dit niet meer zo zou zijn, wegens een mail die aan het eind van vorig jaar is gestuurd.

De mail is als volgt:
"Please be informed that you have XX (wettelijk + bovenwettelijk) days of unused holiday from 2024, which will be carried forward to 2025. Kindly plan and schedule your remaining holiday as soon as possible. Please note that all carried-forward holidays from 2024 will expire on 1st July 2025."

Natuurlijk begrijp ik dat de wettelijke dagen te gebruiken zijn tot de helft van het opvolgend jaar.

Maar mijn vraag is of het uberhaupt mag dat de werkgever de regels mogen veranderen van het vervallen van de bovenwettelijke dagen in een mail waar er dus ook geen enkel voor discussie of akkoord over was?
En of deze mail dus (rechts)geldig is?

Het liefst zou ik alle bovenwettelijke dagen willen sparen tot ik ze echt zou moeten gebruiken. :)

Wat informatie over het bedrijf.
-Er zijn geen afspraken in het contract over de bovenwettelijke dagen
-We behoren niet bij een CAO
-Er is geen Bedrijfs/huishoudelijk regelement en er is geen verwijzing daarin in het airbeidscontract.

(Excuus als de titel niet duidelijk genoeg was, kon maar maximaal 60 tekens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:27
Er zal op het intranet vast wel een "annual leave policy" of iets dergelijks staan. Wat staat daarin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:35

Robtimus

me Robtimus no like you

Zowel de rijksoverheid als de rechtsbijstand van Achmea als Pro Deo Advocaten zijn hier duidelijk over: 5 jaar. Je werkgever heeft zich hier aan te houden.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

zombiewainam schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:16:
Laatst wou ik mijn vakantie dagen gaan plannen voor het volgend jaar, maar kwam ik met mijn werknemer in een discussie over de bovenwettelijke vakantie dagen.
werknemer > werkgever?
Voor je titel idem?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-10 12:06

Dido

heforshe

Bovenwettelijke vakantiedagen zijn inderdaad 5 jaar geldig, maar na die vijf jaar vervallen ze niet!

Ze verjaren. Dat lijkt hetzelfde, maar een verjaring kun je stuiten (tegenhouden). Dat kan door een briefje of mailtje naar HR waarin je aangeeft dat je nog recht hebt op die dagen. Vanaf dat moment gaat een nieuwe termijn van vijf jaar lopen.

Veel werkgevers weten dit niet / negeren dit / vertellen dit niet uit zichzelf aan hun werknemers, omdat ze doodsbang zijn dat werknemers een stuwmeer aan vrije dagen opbouwen, zodat ze opeens "op staande voet" kunnen vertrekken, of een er jaar tussenuit knijpen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:07
Dido schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:11:
Bovenwettelijke vakantiedagen zijn inderdaad 5 jaar geldig, maar na die vijf jaar vervallen ze niet!

Ze verjaren. Dat lijkt hetzelfde, maar een verjaring kun je stuiten (tegenhouden). Dat kan door een briefje of mailtje naar HR waarin je aangeeft dat je nog recht hebt op die dagen. Vanaf dat moment gaat een nieuwe termijn van vijf jaar lopen.

Veel werkgevers weten dit niet / negeren dit / vertellen dit niet uit zichzelf aan hun werknemers, omdat ze doodsbang zijn dat werknemers een stuwmeer aan vrije dagen opbouwen, zodat ze opeens "op staande voet" kunnen vertrekken, of een er jaar tussenuit knijpen.
Het is geen recht dat je opeens vrij mag zijn en alles gaat opnemen. Als de werkgever geen akkoord geeft dan zal die ze uit moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:27
Ingelogd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:16:
[...]

Het is geen recht dat je opeens vrij mag zijn en alles gaat opnemen. Als de werkgever geen akkoord geeft dan zal die ze uit moeten betalen.
En dan neem je ontslag met inachtneming van je opzegtermijn. :+ De uitbetaling kan je dan zien als betaald verlof. Afhankelijk van je inkomen kan je dit beter aan het begin van een kalenderjaar doen in verband met belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09 23:09

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

[...]

Heb je daar een bron bij? Ik meen dat de termijn 5 jaar is omdat het een vordering is, deze gestuit kan worden door werknemer en afwijken hiervan alleen kan als werknemer daar voor kiest. Als werkgever voorschrijven dat uitbetalen moet kan dus volgens mij niet, voorstellen om uit te betalen kan wel.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:07
DualDevil schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:45:
[...]

Heb je daar een bron bij? Ik meen dat de termijn 5 jaar is omdat het een vordering is, deze gestuit kan worden door werknemer en afwijken hiervan alleen kan als werknemer daar voor kiest. Als werkgever voorschrijven dat uitbetalen moet kan dus volgens mij niet, voorstellen om uit te betalen kan wel.
Dat klopt, maar ik bedoel dat je niet zomaar kan eisen dat je morgen niet komt werken omdat je "recht" hebt om de dagen op te maken en dan een half jaar ervantussen bent. Tenzij de werkgever er mee akkoord gaat natuurlijk. De uitbetaling is natuurlijk in overleg.

[ Voor 3% gewijzigd door Ingelogd op 04-02-2025 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-09 23:09

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ingelogd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:24:
[...]

Dat klopt, maar ik bedoel dat je niet zomaar kan eisen dat je morgen niet komt werken omdat je "recht" hebt om de dagen op te maken en dan een half jaar ervantussen bent. Tenzij de werkgever er mee akkoord gaat natuurlijk. De uitbetaling is natuurlijk in overleg.
Maarrrr dan komen we toch in de "zwaarwegend bedrijfsbelang" categorie? Dat is een fikse drempel voor een werkgever om verlof te blokkeren.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:30

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Het lijkt een subtiel verschil, maar dat laatste ligt eigenlijk andersom. De werkgever moet aantonen dat er een zwaarwegend bedrijfsbelang is waarom het geen doorgang zou kunnen vinden. Je bent dus "vrij, tenzij..." en niet "vrij, mits...".

EDIT: Oh, blind :Z - wat @DualDevil zei dus

[ Voor 5% gewijzigd door Patriot op 05-02-2025 14:01 ]

Pagina: 1