Nieuwe elektra huisinstallatie (meerdere groepnkasten)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09 20:02
Na wat lezen hier en daar zou ik graag wat meer willen weten over het vernieuwen van mijn elektra installaties.

De huidige situatie is eigenlijk niet relevant gezien alles vernieuwd gaat worden. De netaansluiting is 3x25A en komt binnen in de bestaande meterkast. Tijdens het renoveren van de woning zijn er veel nieuwe groepen aangelegd en deze lopen via de kelder naar de meterkast toe. Vanaf de huidige meterkast lopen er misschien 2-3 groepen omhoog via het plafond weg. Er liggen 6-7 groepen vanuit de kelder.

Nu wil ik graag het volgende bereiken:

1 Meterkast (huidige positie) met 3 afgaande groepen naar boven
1 Meterkast in de kelder met 12 afgaande groepen + laadpaal (11KW)
1 Meterkast in de veranda met 4-6 groepen + zonnenpanelen (5500WP)

De reden voor een meterkast in de kelder is omdat ik dan de groepen die daar liggen terug kan halen uit de bestaande meterkast voor wat orde en netheid. Tevens komt er een laadpaal en die kabel wil ik ook niet ook nog eens door de vloer naar de centrale meterkast hebben.

De meterkast in de veranda is vooral bedoeld om de verlichting, wat stopcontacten in de berging en de zonnepalen te kunnen aansluiten.

Het hele idee erachter is om niet te veel kabels te hoeven trekken maar liever 1 dikkere (naar de verand is al snel 25m)

Nu is mijn grote vraag hoe zorg ik nu dat alles goed en volgens de regels wordt ingekleed. Ik ben aan stoeien met de groepenkast configurator op EM maar vraag me af of ik dan in iedere kast een hoofdschakelaar moet hebben en waar plaats ik 30mA of 300mA.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 20:38
Kan je je plan wat verder specificeren?
Je zegt ik wil 1 dikke kabel trekken en daarna zeg je 12 afgaande groepen uit de kelder. Dat betekent 12 afzonderlijke mantel buizen... Of je bedoelt iets anders.

Uitgaande dat je 1 kabel bedoelt naar je groepenkasten.
De afzekering hangt af van je aansluiting. Als je daar gelijktijdigheid rekent dan is dat maximaal 3x16A voor 3x25A. Die wil je het liefst verbinden met een aardlek van 30 mA. Dit is mogelijk niet genoeg voor je wensen maar dit is wel het meest volgens het boekje. Je kan eigenlijk niet groter.

Nab ik ben geen elektricien.

[ Voor 49% gewijzigd door runeazn op 04-02-2025 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 11:29
Volgens mij verwar je meterkast met groepenkast. De meterkast is de ruimte waar je meters en (normaliter) de groepenkast zitten. De groepenkast is het kastje met de automaten en hoofdschakelaar.

Voor de veiligheid zou ik in de hoofd groepenkast in de meterkast toch zeker wel automaten plaatsen voor je uitgaande kabels naar de secundaire groepenkasten die je van plan bent. Ook zou ik in elke secundaire groepenkast idd een hoofdschakelaar plaatsen. Als het niet voor jou is, dan wel voor als de brandweer of iets er een keer bij moet zijn. Ook aannemers zijn vaak niet blij met rare constructies.

Waarom heb je trouwens zo ontzettend veel groepen nodig? Je hebt straks 7 groepen per fase van 25A + laadpaal die 16A per fase kan trekken. Dat lijkt een beetje veel van het goede. Ik zou haast aanraden om als hoofdschakelaar een 25A krachtstroom automaat te plaatsen ipv een reguliere hoofdschakelaar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
runeazn schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:17:
Kan je je plan wat verder specificeren?
Je zegt ik wil 1 dikke kabel trekken en daarna zeg je 12 afgaande groepen uit de kelder. Dat betekent 12 afzonderlijke mantel buizen... Of je bedoelt iets anders.

Uitgaande dat je 1 kabel bedoelt naar je groepenkasten.
De afzekering hangt af van je aansluiting. Als je daar gelijktijdigheid rekent dan is dat maximaal 3x16A voor 3x25A. Die wil je het liefst verbinden met een aardlek van 30 mA. Dit is mogelijk niet genoeg voor je wensen maar dit is wel het meest volgens het boekje. Je kan eigenlijk niet groter.

Nab ik ben geen elektricien.
Eigenlijk had ik het liefst de meterkast in de kelder gehad maar dat is onmogelijk. Vanuit de kelder wordt veel verdeeld qua groepen en wil dus van MK1 (meterkast woninging/origineel) naar MK2 (kelder). Dit is een stuk van max 2 meter. Vanuit daar wil ik nog een aantal groepen gaan leggen voor de kelder. (dit is nu niet mogelijk omdat ik niet kan uitbreiden qua meterkast MK1).

MK3 is dan voornamelijk waar ik 1 dikke kabel naar toe wil leggen voor de PV en 4 kleine groepjes). MK3 zou kunnen vervallen als dit een te grote uitdaging wordt maar dan moet ik extra groepen van MK2 gaan aanleggen.
svenk91 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:27:
Volgens mij verwar je meterkast met groepenkast. De meterkast is de ruimte waar je meters en (normaliter) de groepenkast zitten. De groepenkast is het kastje met de automaten en hoofdschakelaar.

Voor de veiligheid zou ik in de hoofd groepenkast in de meterkast toch zeker wel automaten plaatsen voor je uitgaande kabels naar de secundaire groepenkasten die je van plan bent. Ook zou ik in elke secundaire groepenkast idd een hoofdschakelaar plaatsen. Als het niet voor jou is, dan wel voor als de brandweer of iets er een keer bij moet zijn. Ook aannemers zijn vaak niet blij met rare constructies.

Waarom heb je trouwens zo ontzettend veel groepen nodig? Je hebt straks 7 groepen per fase van 25A + laadpaal die 16A per fase kan trekken. Dat lijkt een beetje veel van het goede. Ik zou haast aanraden om als hoofdschakelaar een 25A krachtstroom automaat te plaatsen ipv een reguliere hoofdschakelaar…
Terechte vraag, de huidige indeling van groepen zijn al bepaald (11 groepen, diverse doeleinden zoals wasmachine etc). De nieuwe groepen betreft o.a. de garage, een atelier en een thuisbioscoop waarin ik graag audio gescheiden aanlegt. Tevens nog een sim race opstelling die volledig op een aparte groep moet.

Ja klopt, het moeten inderdaad groepenkasten zijn c.q. onderverdelers.

Het plaatsen van automaten naar de onderverdelers vraag ik me dus af wat dit moet zijn want selectiviteit wordt dan wel wat lastig of i het puur om spanningsvrij te maken?

[ Voor 37% gewijzigd door Mistacal op 04-02-2025 16:32 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-09 11:29
Mistacal schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:27:
[...]

Eigenlijk had ik het liefst de meterkast in de kelder gehad maar dat is onmogelijk. Vanuit de kelder wordt veel verdeeld qua groepen en wil dus van MK1 (meterkast woninging/origineel) naar MK2 (kelder). Dit is een stuk van max 2 meter. Vanuit daar wil ik nog een aantal groepen gaan leggen voor de kelder. (dit is nu niet mogelijk omdat ik niet kan uitbreiden qua meterkast MK1).

MK3 is dan voornamelijk waar ik 1 dikke kabel naar toe wil leggen voor de PV en 4 kleine groepjes). MK3 zou kunnen vervallen als dit een te grote uitdaging wordt maar dan moet ik extra groepen van MK2 gaan aanleggen.
Als het om max 2 meter gaat zou ik geen aparte groepenkast in de kelder plaatsen. Het kan wel binnen de bestaande regels, maar in het kader van KISS zou ik toch waar mogelijk aansluiten bij hoe het meestal wordt uitgevoerd in NL (met 1 centrale groepenkast). Voor de veranda, kunnen die 4 kleine groepen niet op 1-2 normale 16A groepen? Dan is het 2-3 mantelbuizen naar de veranda trekken (of 2-3 ymvk kabels door een enkele kabelgoot, bijv. Attema K40).

Nu je druk aan het renoveren ben zou ik niet met shortcuts gaan werken om een paar buizen minder te leggen. Dat doe je eigenlijk alleen als het leggen van die buizen betekend dat je anders helemaal moet renoveren.

Waarom automaten in de hoofd groepenkast, zodat je:
  1. De spanning van de kabel naar de onderverdeler kan halen zonder je hele woning van de stroom te halen.
  2. Ook de kabel naar de onderverdeler is beschermd tegen overbelasting. Een toekomstige bewoner zal er maar boren en kortsluiting veroorzaken, dan ben je in ene aangewezen op de hoofdzekering (vaak een trage smeltzekering). Dan is er ook nog eens een kans dat iemand ooit de hoofdzekering laat verzwaren naar 3x35A terwijl jij nu kabels kiest op max 25A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:39
Een erkend elektrotechnisch installateur zou je kunnen helpen met het opzetten van een schema met één hoofdgroepenkast (meterkast) en de twee gewenste sub kasten, alle 3 voorzien van hoofdschakelaars 3P+N (verplicht bij >6 eindgroepen) waarbij selectiviteit tussen de beveiligingen moet worden gewaarborgd. Selectiviteit kan alleen worden gewaarborgd als er minimaal één beveiligingswaarde wordt overgeslaan tussen de beveiligingen, met andere woorden 3x25A hoofdaansluiting > 3x16A (laadpaal) > 3x6A (zonnepanelen) waarbij 3x20A en 3x10A met diazet smeltveiligheden is overgeslaan of 2x 3x16A (1x laadpaal en 1x zonnepanelen). Maximaal 4 eindgroepen achter 1 aardlekschakelaar 30mA.

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29

mjl

Ugh

Ik heb dit opgelost door na de hoofdschakelaar in de meterkast een 3 fase (aarlek)automaat te plaatsen van 3x 25A, daarvandaan 6mm2 draad naar een seccundaire meterkast met 20 en 16A automaten (laadpaal en wat groepen in de tuin). Je zou dit voor elke secundaire meterkast kunnen doen. Hiermee sluit je met de hoofd schakelar in 1x alles af. Een extra hoofdschakelaar kan je overwegen per sub kast, dan kan je ter plekke alles "veilig" zetten.

Selectiviteit is niet verplicht, maar zou potentieel overbelasting kunnen voorkomen. Kijk vooral naar de belasting van alles wat je nodig hebt en zet daar een bijbehorende automaat tussen (ik heb bijv een kookplaat voor in de tuin. trekt minder dan 10A dus een 10A aardlekautomaat geplaatst). Maar kan je naar eigen inzicht doen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
svenk91 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:40:
[...]

Als het om max 2 meter gaat zou ik geen aparte groepenkast in de kelder plaatsen. Het kan wel binnen de bestaande regels, maar in het kader van KISS zou ik toch waar mogelijk aansluiten bij hoe het meestal wordt uitgevoerd in NL (met 1 centrale groepenkast). Voor de veranda, kunnen die 4 kleine groepen niet op 1-2 normale 16A groepen? Dan is het 2-3 mantelbuizen naar de veranda trekken (of 2-3 ymvk kabels door een enkele kabelgoot, bijv. Attema K40).

Nu je druk aan het renoveren ben zou ik niet met shortcuts gaan werken om een paar buizen minder te leggen. Dat doe je eigenlijk alleen als het leggen van die buizen betekend dat je anders helemaal moet renoveren.

Waarom automaten in de hoofd groepenkast, zodat je:
  1. De spanning van de kabel naar de onderverdeler kan halen zonder je hele woning van de stroom te halen.
  2. Ook de kabel naar de onderverdeler is beschermd tegen overbelasting. Een toekomstige bewoner zal er maar boren en kortsluiting veroorzaken, dan ben je in ene aangewezen op de hoofdzekering (vaak een trage smeltzekering). Dan is er ook nog eens een kans dat iemand ooit de hoofdzekering laat verzwaren naar 3x35A terwijl jij nu kabels kiest op max 25A.
Probleem is een beetje dat er weinig ruimte is door de vloer heen (oude nehobo vloer) en ook in de meterkast zelf. Vandaar het idee om een groepenkast eronder te plaatsen gezien daar het meeste uitkomt.
mjl schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:41:
Ik heb dit opgelost door na de hoofdschakelaar in de meterkast een 3 fase (aarlek)automaat te plaatsen van 3x 25A, daarvandaan 6mm2 draad naar een seccundaire meterkast met 20 en 16A automaten (laadpaal en wat groepen in de tuin). Je zou dit voor elke secundaire meterkast kunnen doen. Hiermee sluit je met de hoofd schakelar in 1x alles af. Een extra hoofdschakelaar kan je overwegen per sub kast, dan kan je ter plekke alles "veilig" zetten.

Selectiviteit is niet verplicht, maar zou potentieel overbelasting kunnen voorkomen. Kijk vooral naar de belasting van alles wat je nodig hebt en zet daar een bijbehorende automaat tussen (ik heb bijv een kookplaat voor in de tuin. trekt minder dan 10A dus een 10A aardlekautomaat geplaatst). Maar kan je nar eigen inzicht doen.
Goeie tip, ik zal eens een overzicht gaan maken.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Selectiviteit is overigens wel verplicht, maar alleen tussen de hoofdzekering en de eindgroepen.
Voor de rest is het sterk aangeraden, maar geen verplichting.
Als je 3x25 als smeltzekering hebt zijn er overigens 20A automaten die selectief zijn, kijk naar TE automaten (ipv B of C dus).

Qua meerdere groepenkasten is volgens mij dit het rijtje verplichtingen:
- Is de kabel > 2 meter lang dan moet deze passend afgezekerd zijn.
- Met de hoofdschakelaar moet je alles uitzetten.

Voor zover ik weet is er geen verplichting om bedrading tussen groepenkasten schakelbaar te hebben (dus dat je in de hoofdkast een zekering/schakelaar moet hebben om de subkasten te schakelen), al is dat ook verstandig.
Een 2e groepenkast hoeft ook geen hoofdschakelaar te hebben.

In theorie kan je dus in de hoofdgroepenkast alleen een hoofdschakelaar zetten, vanaf daar met bedrading die geschikt is voor de stroom van de complete installatie*. naar een aantal andere groepenkasten waar dan alleen eindgroepen zitten die selectief zijn.
Is niet heel practisch in onderhoud maar wel toegestaan.

* In een volledige installatie kan meer stroom lopen dan door de hoofdzekering past, bijv door zonnepanelen.
Stel deze indeling:
[kast met zonnepaneel inverters]-----[hoofdgroepenkast]----[garage met laders]
Je hebt de bedrading tussen de kasten uitgevoerd met 4mm2 want dat is prima tot 40A en je hebt toch een 25A aansluiting.

Er wordt 20A aan zonne-energie opgewerkt wordt en bent met 16A aan het laden en in de garage staat ook de wasmachine te draaien voor nog 's 13A.
Dan ben je 20A uit de zonnepanelen aan het halen en nog 's 10A uit het stroomnet.
Als op dit moment een 2e auto ingeprikt wordt die ook met 16A gaat laden, dan zit je in de garage op 45A, behoorlijk boven wat de kabel naar de garage aankan.
Maar uit het net trek je op dit moment 25A, dus die zekeringen blijven prima heel.
Dus dan had de kabel naar de groepenkast 6mm2 moeten zijn (alle levering bij elkaar optellen).
Of de kabel naar de garage moet afgezekerd zijn voor wat een 4mm2 aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
SA007 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:19:
Selectiviteit is overigens wel verplicht, maar alleen tussen de hoofdzekering en de eindgroepen.
Als je 3x25 als smeltzekering hebt zijn er overigens 20A automaten die selectief zijn, kijk naar TE automaten (ipv B of C dus).

Voor zover ik weet is er geen verplichting om bedrading tussen groepenkasten schakelbaar te hebben (dus dat je in de hoofdkast een zekering/schakelaar moet hebben om de subkasten te schakelen), al is dat ook verstandig.

In theorie kan je dus in de hoofdgroepenkast alleen een hoofdschakelaar zetten, vanaf daar met bedrading die geschikt is voor de stroom van de complete installatie*. naar een aantal andere groepenkasten waar dan alleen eindgroepen zitten die selectief zijn.

* In een volledige installatie kan meer stroom lopen dan door de hoofdzekering past, bijv door zonnepanelen.
Stel deze indeling:
Je hebt de bedrading tussen de kasten uitgevoerd met 4mm2 want dat is prima tot 40A en je hebt toch een 25A aansluiting.

Er wordt 20A aan zonne-energie opgewerkt wordt en bent met 16A aan het laden en in de garage staat ook de wasmachine te draaien voor nog 's 13A.
Dan ben je 20A uit de zonnepanelen aan het halen en nog 's 10A uit het stroomnet.
Als op dit moment een 2e auto ingeprikt wordt die ook met 16A gaat laden, dan zit je in de garage op 45A, behoorlijk boven wat de kabel naar de garage aankan.
Maar uit het net trek je op dit moment 25A, dus die zekeringen blijven prima heel.
Dus dan had de kabel naar de groepenkast 6mm2 moeten zijn (alle levering bij elkaar optellen).
Ik heb nog smeltzekeringen in de MK zitten. Voor nu heb ik maar even wat samengesteld, ik zal dit nog checken bij mijn werk (elektrotechnisch installatiebedrijf). Voor nu laat ik even de 3e kast achterwege

Dit als centrale meterkast, waar de 20A aardlekautomaat naar de 2e kast zal gaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oM1IhznPtGECqA312i5MzGuVeZc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jgsoqCXZO2OXUbanv1laRIUn.png?f=fotoalbum_large

de 2e kast zal er dan mijn inziens ongeveer zo uitzien. Waar de kabel binnenkomt op de hoofdschakelaar. De 2 krachtgropen zijn dan voor het laden en de PV. De kabel tussen de 2 kasten wordt of 6mm2 of 10mm2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9zh30gI5HWUjUuxyP0K2JKPCxk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RfW20WqIggRZFYQI9syfTccp.png?f=user_large

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:14

Zo zit het in veel nieuwbouwapp. ook. In de meterkast zit alleen een ABB hoofdschakelaar 4P.
Dan zit je dus alleen met de 3 groepen die uit het plafond komen, die zou je eigenlijk dan moeten verlengen naar de kelder(groepenkast).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:29

mjl

Ugh

Stel deze indeling:

De verplichting tot selectiviteit is er overigens niet. Alleen op het overdrachtspunt tussen netbeheerder en installatie is in de netcode elektriciteit (uitgave ACM), een verplichting opgenomen over selectiviteit tussen de beveiliging van de netbeheerder en de hoofdbeveiliging in de installatie.

Naja, dan neem je geen extra 25A 3 fase aardlekautomaat (Selectiviteit zit m ook in de lekstroom detectie) er tussen … Wordt er echter niet veiliger op.

Overigens is 4 mm2 maar beperkt qua lengte bij 25A 6mm2 is aan te raden!

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Zojuist ook even bij het werk laten verifieren en het is een HVK/OVK dan eigenlijk de bedoeling om een 300mA type S te plaatsen in de HVK zodat deze selectief is ten opzichte van de B-kar in de OVK

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:15

Illusion

(the art of)

Mistacal schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 12:38:
Zojuist ook even bij het werk laten verifieren en het is een HVK/OVK dan eigenlijk de bedoeling om een 300mA type S te plaatsen in de HVK zodat deze selectief is ten opzichte van de B-kar in de OVK
Dan heb je dus 2*(4+4)=16 units nodig in je HVK om je 2xOVK te beveiligen.
Terwijl alle groepen van de OVK in de kelder slechts 12+4=16 units nodig zou hebben in je HVK.

Ik zou die OVK in je kelder heroverwegen.. Weet niet of je in overstromingsgebied woont, maar ik probeer zowiezo zo min mogelijk electra onder maaiveld te plaatsen. Ook ivm kans op overstromende/verstopte riolen.

[ Voor 18% gewijzigd door Illusion op 05-02-2025 13:18 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Illusion schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:17:
[...]

Dan heb je dus 2*(4+4)=16 units nodig in je HVK om je 2xOVK te beveiligen.
Terwijl alle groepen van de OVK in de kelder slechts 12+4=16 units nodig zou hebben in je HVK.

Ik zou die OVK in je kelder heroverwegen.. Weet niet of je in overstromingsgebied woont, maar ik probeer zowiezo zo min mogelijk electra onder maaiveld te plaatsen. Ook ivm kans op overstromende/verstopte riolen.
Zoals mij is uitgelegd is dat niet het geval. In de HVK een 25A Type S en dan in de OVK de 30mA B-kar om de groepen af te zekeren.

Het gaat mij niet alleen om de ruimte benodigd in de HVK maar ook de vloersparing wordt dermate groot en het is allemaal niet meer netjes weg te werken in de meterkast.

De kleder zit 1.20 boven maaiveld dus geen last van mogelijke overstromingen, woon ook in het midden van het land.

[ Voor 10% gewijzigd door Mistacal op 05-02-2025 13:33 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:15

Illusion

(the art of)

Voorzover ik weet bedoel je met de type S de aardlekschakelaar. En die is niet of slecht verkrijgbaar als aardlekautomaat, dus naast de 4 units brede aardlekschakelaar, moet je mijns insziens dan ook een 4 units brede normale automaat plaatsen.
En dat voor elke OVK.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Illusion schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:09:
Voorzover ik weet bedoel je met de type S de aardlekschakelaar. En die is niet of slecht verkrijgbaar als aardlekautomaat, dus naast de 4 units brede aardlekschakelaar, moet je mijns insziens dan ook een 4 units brede normale automaat plaatsen.
En dat voor elke OVK.
Kan kloppen, wij werken in de industrie dus geen huis installaties en hebben het niet over beschikbaarheid gehad en het zou goed kunnen dat een schakelaar werd bedoeld.

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:39
Mistacal schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:30:
[...]

Zoals mij is uitgelegd is dat niet het geval. In de HVK een 25A Type S en dan in de OVK de 30mA B-kar om de groepen af te zekeren.

Het gaat mij niet alleen om de ruimte benodigd in de HVK maar ook de vloersparing wordt dermate groot en het is allemaal niet meer netjes weg te werken in de meterkast.

De kleder zit 1.20 boven maaiveld dus geen last van mogelijke overstromingen, woon ook in het midden van het land.
Als je idd met een Type S een 300mA aardlekschakelaar bedoelt in de hoofdverdeelkast (HVK) ontgaat mij het nut daarvan als je in de sub-groepenkast (OVK) daarachter met 30mA de eindgroepen tegen lekstroom gaat beveiligen, gewoon een geschakelde 3F 25A eindgroep met bijv. een installatieautomaat/smeltveiligheden met daarachter dus de voedingskabel naar de OVK is voldoende. Aardlekschakelaars zijn primair bedoeld voor persoonsbeveiliging dmv een ALS 30mA, terwijl een 300mA meer bedoeld is om bijvoorbeeld de gehele installatie tegen te grote lekstroom en daardoor misschien brandgevaar te beveiligen. Sinds de NEN1010:2005 zijn groepenkasten verplicht een hoofdschakelaar te hebben.

Waar je idd wel aan moet denken is de opmerking van @SA007 over de 'overstroom' in de installatie die kan optreden door de opgewekte energie van de zonnepanelen en zich kan toespitsen op de interne bedrading van de HVK cq. OVK groepenkasten.

[ Voor 9% gewijzigd door orlok op 05-02-2025 18:58 ]

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Pagina: 1