Is de m.2 ssd gebruikt of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-07 09:38
Beste allemaal,

Kortom, hoe kun je testen of je net aangeschafte M.2 SSD nieuw is of eerder gebruikt? Ik heb zojuist een bestelling binnen van Amazon en de zegel plakte niet en leek eerder te zijn opengemaakt, maar misschien is het ook losgelaten door het verzendtraject? Omdat terugbrengen ook weer tijd kost, zou ik graag met software willen bekijken of het daarmee te achterhalen valt. Ik heb gegoogled, maar beter nog Co Pilot gebruikt en die kwam met het programma CrystalDiskInfo. Dit kende ik al maar heb het nogmaals geïnstalleerd en gekeken naar het aantal Leesacties en Schijfacties en de belangrijkste het aantal inschakelingen. Bij leesacties totaal en schrijfacties totaal staat 0 GB, maar bij inschakelingen staat er 3x. Co Pilot wist me wel te vertellen dat dit 0 of 1x moest zijn, maar wist dit niet zeker omdat sommige fabrieken ook weleens testen uitvoeren.

Maar 3x lijkt mij teveel, maar ben helaas geen expert. Wie weet of deze ssd nu eerder is gebruikt door een andere consument of dat dit toch een fabriekstest zou kunnen zijn geweest? Ik weet dat bij lees/schrijfacties 0 GB staat, maar weet niet of deze pas begint te tellen als er eenmaal 1 GB is weggeschreven en misschien niet eens MB/s telt.

Wie o wie weet het of heeft een tip voor een ander programma of kan het zo al zien? :-) Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Da Queen op 04-02-2025 19:57)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Met USB heb je dat bij al 2 inschakelingen, eerst power en dan een re-init voor uasp. Ik zou eerder naar reads en writes kijken, zelfs power on hours vind ik niet zo bijzonder.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Jemig waar maak je je druk om?
Gewoon gebruiken dat ding en verder met je leven!

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
Juup schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:04:
Jemig waar maak je je druk om?
Gewoon gebruiken dat ding en verder met je leven!
Geen aardige manier van communiceren. Om toch te antwoorden op je vraag: ''het is mogelijk dat een hacker een M.2 SSD kan hacken en geheime backdoors of malware installeert. Dit kan gebeuren zonder dat je het direct opmerkt, en de SSD kan er op het eerste gezicht ongebruikt uitzien'', aldus chatgtp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Smart waardes uitlezen, dan weet je het.
Kan vaak met de software van de fabrikant (die checkt meteen ook of het niet namaak is), anders met iets als crystaldiskinfo: https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 04-02-2025 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

Da Queen schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:12:
[...]

Geen aardige manier van communiceren. Om toch te antwoorden op je vraag: ''het is mogelijk dat een hacker een M.2 SSD kan hacken en geheime backdoors of malware installeert. Dit kan gebeuren zonder dat je het direct opmerkt, en de SSD kan er op het eerste gezicht ongebruikt uitzien'', aldus chatgtp.
Er is een wereld van verschil tussen "er is een theoretische mogelijkheid" en "het is mogelijk en waarschijnlijk".
Maar als je toch paranoide insteek wil :) Als het zo was, is het al gebeurd, Dus kun je nu net zo goed houden, en het gehele ding en je gehele pc formateren en opnieuw installeren

Ik zou me er echt niet druk over maken. , en je hebt hem blijkbaar zelf al geinstaleerd, je pc mininmaal 1 keer opnieuw opgestart. Hoe verwacht je dan dat aantal activeringen nog op 0 zou staan ? 1 of 2 testen door de fabrikant lijkt me ook niet echt onlogisch.

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 04-02-2025 17:08 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:18

MsG

Forumzwerver

[...]

En dat kan enkel na-fabriek? Wellicht zou een hacker die dit echt zou willen, ook wel zo capabel kunnen zijn om het aantal inschakelingen weer op 0 te kunnen zetten, waardoor iemand zich onterecht veilig waant.

<insert Tubular Bells music>

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
heuveltje schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:05:
[...]

Er is een wereld van verschil tussen "er is een theoretische mogelijkheid" en "het is mogelijk en waarschijnlijk".
Maar als je toch paranoide insteek wil :) Als het zo was, is het al gebeurd, Dus kun je nu net zo goed houden, en het gehele ding en je gehele pc formateren en opnieuw installeren

Ik zou me er echt niet druk over maken. , en je hebt hem blijkbaar zelf al geinstaleerd, je pc mininmaal 1 keer opnieuw opgestart. Hoe verwacht je dan dat aantal activeringen nog op 0 zou staan ? 1 of 2 testen door de fabrikant lijkt me ook niet echt onlogisch.
Dank voor je reactie. Niet helemaal. Ben inderdaad ''paranoia'' genoeg om het in mijn externe m.2 usb4 behuizing te plaatsen en dit te testen op een oude laptop zonder internet. 8)

Dus 3 inschakelingen leek me wat veel. En ik dacht ooit vroeger (maar dat doe ik helaas dus niet zeker) 1x te hebben gezien. Ik moet dan maar gokken op 2x fabriekstesten. En de derde x ben ik zelf.

@DukeBox ook bedankt voor jouw reactie.

@MsG Dat vind ik wel een hele goede van je! haha

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Met USB heb je dat bij al 2 inschakelingen, eerst power en dan een re-init voor uasp. Ik zou eerder naar reads en writes kijken, zelfs power on hours vind ik niet zo bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
DukeBox schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:12:
Met USB heb je bij al 2 inschakelingen, eerst power en dan een re-init voor uasp. Ik zou eerder naar reads en writes kijken, zelfs power on hours vind ik niet zo bijzonder.
Dat is nieuwe info voor mij, weer wat geleerd. Dank voor deze bijdrage!

In CrystalDiskinfo stond in ieder geval

Host leesopdrachten 0000000000000C
Host schrijfopdrachten 00000000000000

En in HD Tune

Read commends 29
Write commends 00
Data read 0 GiB
Data written 0 GiB

Ik vind alleen de dikgedrukte opvallend, maar dit is misschien wel door de programma's die ik heb gebruikt die de ssd uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:36

Illusion

(the art of)

[...]

Als die hacker malware in de firmware van je ssd weet te installeren, dan kan hij ook je smart data resetten.
Dus houd jezelf niet voor de gek. Kopen bij een reputabele partij, direct na aanschaf formatteren en verder met je leven.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
Illusion schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:16:
[...]

Als die hacker malware in de firmware van je ssd weet te installeren, dan kan hij ook je smart data resetten.
Dus houd jezelf niet voor de gek. Kopen bij een reputabele partij, direct na aanschaf formatteren en verder met je leven.
Zie post 17.14 ;)
Pagina: 1