Synology DS414 vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 21:46

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
Ik zit al een tijdje te duppen wat te doen. Momenteel heb ik een Synology DS414 met 4x 2TB WD Red schijven.

Alleen ik vind dat deze erg graag begint te worden op het moment als ik erop wil inloggen (draait versie 7.X).
Persoonlijk gebruik ik de NAS niet heel veel en momenteel draait er een NZB servertje op. Voor de rest gebruik ik geen andere applicaties die worden aangeboden vanuit de NAS.

Verder gebruik ik de NAS alleen en zit verder niemand op.

De NAS gebruik ik verder voor opslag, foto's, video's, documenten, facturen, tekeningen van mij woning etc.

Overigens heb ik nog een aparte PC draaien in mijn meterkast met Proxmox geinstalleerd en daarop draait Domoticz en Proxmox maakt gebruikt van de storage pool van de NAS.

Aangezien ik nu 4 schijven heb, lijkt het mij logisch om een nieuwe 4-bay NAS aan te schaffen. Alle 4 de schijven over te zetten, NAS te booten en dan kan Synology dat zelf initialiseren.

Maar nu komt de crux, wat moet ik aanschaffen?

Moet ik überhaupt weer gaan voor een NAS?
Zijn er anno 2025 andere alternatieven voor het borgen van je documenten, foto's, video's en andere data.

Zoja, wat is dan een geschikt apparaat:
DS423 - € 396,-
DS423+ - € 532,-
DS923+ - € 649,-

In de toekomst wil ik wel meer virtueel gaan draaien, maar dan is de vraag moet ik dit doen via mijn NAS, of kan ik dan beter een NUC aanschaffen met de nieuwe Intel Core Ultra 5 (bijv) met 14 cores / 18 threads en daarbij 64/96GB RAM geheugen en mijn oude NAS offline halen en die gebruiken voor de storage pool.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
Als je echt virtuele machines wil gaan draaien zijn ssd cache en extra ram essentieel.
Dan is dus alleen de DS923+ uit je lijstje geschikt.

Je kunt overigens niet zomaar de schijven migreren omdat je van architecruur wisseld (ARM naar x64).
Als de pakketarchitectuur van uw bron-NAS 88f628x, Alpine, Alpine4k, Evansport, Monaco, Ppc853x of Qoriq is, kunt u alleen schijven migreren naar modellen met dezelfde pakketarchitectuur als uw bron-NAS. Anders kan het gebruik van HDD-migratie ertoe leiden dat alle DSM-configuraties en pakketinstellingen verloren gaan na de migratie. Alleen de gebruikersgegevens in de volumes blijven intact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:23
Ik zou geen virtual machines draaien op je NAS, maar liever containers.
En van die containers, zou ik geen containers draaien die veel rekenkracht nodig hebben.
Immers, een NAS heeft geen snelle CPU, dan kan je beter een losse NUC nemen.

Kwa schijven, zou ik die oude 2TB schijven met vele tienduizenden draaiuren NIET overzetten.
Koop 2 nieuwe disks, bijvoorbeeld 2x8TB.
Dan kan je die in de toekomst uitbreiden als je meer ruimte nodig hebt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Daar had ik nog geen rekening mee gehouden idd, dat het wellicht een andere architectuur is.
Dat is het ook niet noodzakelijk om een 4-bay NAS aan te schaffen idd.

Dus dan als ik het goed begrijp, kan ik het beste kiezen voor een 2-Bay NAS met nieuwe schijven en dan in een later stadium een NUC aanschaffen die ik ga gebruiken als virtuele machines/containers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:37
Je vermeld niet met welke RAID-instelling je huidige NAS draait.
Bij overstappen op een 2-bay NAS is de veiligst mogelijke instelling RAID-1. Maar of dat voor jou "voldoende" is weet ik niet omdat ik je beweegredenen voor en configuratie van je huidige NAS niet ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Topicstarter
Nu is het RAID 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
jeroen3 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:48:
Als je echt virtuele machines wil gaan draaien zijn ssd cache en extra ram essentieel.
Dan is dus alleen de DS923+ uit je lijstje geschikt.

Je kunt overigens niet zomaar de schijven migreren omdat je van architecruur wisseld (ARM naar x64).

[...]
Dat lijstje gaat niet op voor een DS414, dat is een ArmadaXp en dus prima te migreren.
Wel moet je alle packages opnieuw installeren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1