Solax X1-Hybrid-G3 omvormer + Pylontech H48050 batterijen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weert14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:55
Hallo Mede-tweakers,

In mijn woning heb ik de volgende setup hangen:

Solax X1-Hybrid-G3 omvormer.
Op de Solax omvormer zit aangesloten:
3x Pylontech H48050 batterijen middels een Pylontech SC0500 controller.
De Solax is ook aangesloten aan het net/grid.

Omvormer word aangestuurd door Bliq om te handelen op de markt.

Mijn vraag
Sinds 22 januari staat de Solax omvormer in "Waiting..." en is er geen opladen/ontladen activiteit meer in de batterij. De installateur komt uit Belgié en zal niet snel deze kant op komen vermoed ik.

De Batterij is op dit moment 79% opgeladen en loopt dus langzaam leeg.
Er zijn geen zonnepanelen aangesloten op de Solax.

Wat zijn nog meer dingen die ik kan doen/controleren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Bliq die de Solax/Pylontech batterijen aanstuurt.
Solax wifi dongle.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Herstarten van de Solax en Batterijen heeft helaas geen zin. Ook heeft Solax op afstand een update uitgevoerd maar mocht niet baten.
Via de Solax Cloud kan ik een export maken van de 22ste en zie dat daar waardes op 0 gaan en dan in waiting mode komt. De waardes zeggen mij niet veel maar misschien jullie wel en kunnen jullie mij in de goede richting brengen naar de oplossing.

Hieronder de link naar de export:
https://www.dropbox.com/s...i3ove960&st=8tzqyqyp&dl=0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEtzMJ-Qj5zVECMcpNfCqFi_J5Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KWXMey24csWMOIMOWIkmIziy.jpg?f=user_large
Blauwe lampje knippert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4e36YruFfY8-id_6k3FPXgbCJA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ohPK0dtnNa6e5afMpT6zr3ow.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door weert14 op 05-02-2025 15:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Heeft je omvormer nog wel netspanning? Is misschien de aardlek eruit geknalt? Aangezien de AC voltage 0 geworden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weert14
Ja, de omvormer heeft nog wel spanning. Met de aardlekschakelaar die naast de omvormer is geplaatst kan ik de omvormer uit en aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Mijn SolaX geeft alleen “waiting” aan als de netkant weggevallen is, vandaar mijn vraag. Ook het knipperen van het blauwe ledje suggereert dat die zichzelf of iemand anders losgekoppeld heeft van het net, die knippert bij mij als er geen zonne-energie opgewekt wordt en de accu’s leeg zijn.
Staat er niets in je error log, en staat het systeem ook echt ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weert14
Heb nog even wat foto’s gemaakt van de setup. Misschien is daar iets geks aan te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TG7KiOse34R6TS5fRK4K40xh68E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMjaeQV8L70oZxzMTC4wFd3F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Agp1PvoIcvlyyC4ja3mFj6b-N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBoCLUcU8TEL1IrOhFkoisOY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05
Horen deze schakelaars niet naar rechts te staan?
Ook gezien het opschrift power

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05
Even verder gezocht en dit is idd de powerswitch
https://www.master-instru...-PowerCube-X1-48/288V.pdf

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weert14
raymondw schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:26:
[...]

Horen deze schakelaars niet naar rechts te staan?
Ook gezien het opschrift power
Zou je wel denken idd maar dan zet ik de batterij juist uit. Alle ledjes gaan dan ook uit. Schakelaar naar links en de ledjes gaan weer aan. Vervolgens de rode knop voor 2 seconden ingedrukt houden en de accu gaat opstarten. Na ongeveer 30 seconden hoor je een soort relais omspringen.

Op de omvormer gaat het middelste batterij lampje wel branden.

Blauwe lampje blijft lekker doorknipperen. Zoals jullie zeggen zou het dan ergens in de stroom aanvoer naar de omvormer moeten zitten. Alle aardleks in de meterkast staan omhoog en de aardlek bij de (rode) staat ook aan/omhoog.

Kan ik iets meten met een multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Meten is best lastig aangezien de verbindingen goed dicht zitten. Daar druk je niet zomaar een meetpin in.

Waar gaat je EPS leiding eigenlijk heen? Die is normaal voor noodstroom, dat lijkt me in jouw gebruik niet nodig toch? Je zou wel kunnen meten of die uitgang actief is, dat zou nu niet zo moeten zijn.
Aan welke poort zit die Eastrom meter? Die zou als het goed is ook een spanning weer moeten kunnen geven.

Die schakelaar schakelt alleen de DC naar de panelen dus die doet er niet toe.

[ Voor 12% gewijzigd door ErnstvV op 06-02-2025 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weert14
De EPS leiding gaat denk ik naar de meterkast, daar heb ik een los stopcontact waar “accu” bij staat.

De eastrom gaat met een dun kabeltje vanaf onder de omvormer in.. die geeft overigens dit aan Volt aan als ik er doorheen blader:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OotepVKo1_28kalK_YTq06yXATI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibUnhLvsvJDEcFpkYUgHZp2D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
Wel een vaag probleem, blijkbaar komt er wel spanning bij de eastrom, en deze lijkt ook wel met de omvormer te praten.
Heb je al eens in het menu van de omvormer gekeken of daar wel alles goed staat? De omvormer kan ook “uit” staan terwijl die wel dingen weer geeft. Ik dacht de “enter” (de toets met de pijl) toets lang indrukken, dan kan je hem in of uit schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weert14
Alles zou goed moeten staan qua instellingen want het heeft 2 jaar al die tijd gewerkt zoals de instellingen nu staan. Ik heb daar niks aan veranderd. Je zou eerder denken dat er iets in de omvormer kapot is gegaan?

Omvormer heb ik inderdaad ook al eens via het menu op “uit” en weer “aan” gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weert14
Ik ben zojuist even door de error historie gaan scrollen op de omvormer en kom deze foutmelding tegen. Dit is precies de dag en tijdstip dat de accu ook niet meer opgeladen/ontladen word.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YF0Fh_zesQc3AOzue7Tt7b5tvn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaeqfkBefAeCeYEuM7Ae8Frl.jpg?f=fotoalbum_large

En als ik naar “work mode” ga dan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDGlPBgb7hsobS1RQszgf4RE8jM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FzsxX1kUwzB1wNDRNgg027hs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door weert14 op 08-02-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 08:00
Geen antwoord op je vraag sorry..
Ik kom dit tegen op zoek naar een volgend project maar ik zie dat je een Solax omvormer hebt die voor hoog voltage batterijen is gemaakt in combinatie met 48v Pylontech. Dat heb ik nog niet eerder gezien

Heb je die dan in serie staan zodat je aan de minimale 100v van de Solax komt ?

Die controller maakt er een bruikbare spanning range van icm met een BMS en zorgt voor de aansturing van de Solax ?

EDIT: aanvulling: als er 1 accu een probleem heeft daalt je spanning onder de 100v en buiten de range van de Solax ? Heb je de spanning per Pylontech al gemeten ?

[ Voor 15% gewijzigd door jjonkie op 07-04-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weert14
jjonkie schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:34:
Geen antwoord op je vraag sorry..
Ik kom dit tegen op zoek naar een volgend project maar ik zie dat je een Solax omvormer hebt die voor hoog voltage batterijen is gemaakt in combinatie met 48v Pylontech. Dat heb ik nog niet eerder gezien

Heb je die dan in serie staan zodat je aan de minimale 100v van de Solax komt ?

Die controller maakt er een bruikbare spanning range van icm met een BMS en zorgt voor de aansturing van de Solax ?

EDIT: aanvulling: als er 1 accu een probleem heeft daalt je spanning onder de 100v en buiten de range van de Solax ? Heb je de spanning per Pylontech al gemeten ?
Dank voor je antwoord.
Ondertussen heb ik een rs232 kabel besteld waar ik hopelijk de BMS en accu's kan uitlezen.
Ook is er een andere installateur langs geweest die is ingeschakeld door de huizenbouwer. Die had er niet echt veel kaas van gegeten had ik het idee.... Hopelijk hoor ik later meer van hun.

Klinkt opzich logisch wat je zegt over die minimale 100v. Ik denk dat de accu's wel in serie staan als ik de dikke oranje en zwarte kabels bekijk. Of zouden die dan anders aangesloten moeten zijn?

Kan ik de hoeveelheid volt in een accu gewoon meten met een multimeter door deze tegen de aansluiting te houden waar de oranje en zwarte kabel in gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 08:00
ja dat zou kunnen. Per batterij meten. Maar wel voorzichtig want ze staan inderdaad in serie zie ik dus totaal 150v dc en dat is niet lekker om aan te hangen.

Ik zou het wel aandurven en zou voor de zekerheid handschoenen gebruiken en rubber laarzen aan ofzo. Als je niet zeker bent toch maar overlaten aan een professional..

Elke batterij zou rond hetzelfde voltage moeten zitten, +/- 50 volt DC, totaal gaat er dan 150v DC naar de Solax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weert14
De bms en accu's kunnen uitlezen. hieronder een screenshot wanneer ik de bms heb aangesloten.
Fout lijkt me dan niet in de bms of accu's te zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaiwyDpADbo_e2JwkeSxmHIM1sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHBPtwPyJIgYRSry9YUONJZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weert14
Update:

Het systeem werkt weer!
In het kastje naast de rode schakelaar zitten 2 buiszekeringen, 1 daarvan was kapot. Nieuwe besteld, erin gedaan, werkt weer!
Pagina: 1