Cat6a kabel aansluit problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 14:38
Ik heb een Danicom cat6a S/FTP (stug) kabel getrokken van mijn overkapping naar de meterkast via een normale, rechte 80mm buis. Kabel is er zonder problemen doorheen gekomen.

In de overkapping heb ik een cat6a inbouwdoos met enkele utp aansluiting die ik heb aangesloten met een punch down tool. Aders zitten er allemaal goed in en de kleuren kloppen volgens de kleuren op de aderaansluitingen in de doos (568B).

Het gaat om deze UTP inbouwdoos:

https://www.elektramat.nl...utp-1-voudig-cat6a-39070/

In de meterkast heb ik een deze keystone:

https://www.utp-kabel.nl/...r-toolless-wit-zwart.html

Als ik nu de UTP kabeltester erop zet dan gaan telkens lampje 6, 7, en 8 tegelijk aan. lampjes 1 t/m 5 gaan komen wel goed door. Ik gebruik aan beide kanten de 568B standaard voor de aders.

Het is voor mij de eerste keer dat ik punch down en toolless gebruik maar zover ik kan zien zit alles goed aangesloten.

Iemand enig idee hoe ik kan uitzoeken waar het probleem nu zit? Kan er een probleem zijn met het printje op de inbouwdoos bijvoorbeeld?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Beste antwoord (via rens-br op 10-02-2025 10:29)

• mede
Oke, hoop dat het hiermee duidelijk wordt.

De cat6a kabel gaat van de inbouwdoos 8 meter door de muur in een 19mm buis naar de 80mm buis die door de grond naar mijn meterkast gaat (gat door fundering en via kruipruimte). Ik heb in mijn overkapping een eigen meterkast met 2 stroomgroepen geplaatst.

De wanden in de overkapping zijn geïsoleerd en de 19mm buis gaat door de balken. Op dezelfde balken zijn ook de planken afgetimmerd. Hier loopt ook de bedrading voor de stroom doorheen, via aparte buizen.

De schroeven om de planken vast te zetten zijn toevallig net door de buis met cat6a gegaan op één punt. Ivm de ruimte is de doorvoer eigenlijk niet er genoeg achterin de balk gekomen.

Gelukkig had ik lengte kabel genoeg en heb ik de kabel vanuit de inbouwdoos een meter of 6 terug kunnen trekken en dan afkorten na het doorboorde gat in de cat6a.

Wat foto’s;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yj9HjDOjDPJLkwE3TK-e6dLX9Po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRZRtYklLASwCRp7yfaKMCXf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7836QpP2Dt15QlwnAyzVmyj_8H8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JmVvrtlttgXk4Kt9ZI5b6j4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GU5graEM1AFuMml5GjXAZpTq4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1fPNmsskvSS5J1UIfsfGt4a.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:07
mede schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:51:
Het is voor mij de eerste keer dat ik punch down en toolless gebruik maar zover ik kan zien zit alles goed aangesloten.
Heb je ook (scherpe) foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Kan er een probleem zijn met het printje op de inbouwdoos bijvoorbeeld?
Of de sticker met kleuren. :X

je hebt wel alle draden strak afgeknipt zodat er geen millimeter te veel uit steekt?

[ Voor 9% gewijzigd door jadjong op 04-02-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 20:21
Heb je de UTP kabeltester al eens getest op een goede kabel? Zo kwam ik er achter dat mijne "kapot" was. Gedrag was op alle kabels gelijk. Zo heb ik uren gezocht naar fout aangesloten connectors/dozen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
@Nielson Ik zal vanavond een aantal foto's maken

@jadjong Zover ik kan beoordelen lijkt dit wel goed, zal vanavond een foto maken.

@Giltix Wanneer ik er een patchkabel in doe dan werkt de tester goed.

Misschien een rare vraag maar kan je via een utp tester ook zien aan welke kant het probleem zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Als je een dure tester hebt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 17:26
Ik wou toevallig net ook een topic aanmaken voor aansluitproblemen en nu komt dit topic bovenaan.

Ik ben gisteren ook in gevecht geweest met Cat6 kabels en ik ben het spoor even zoek. In eerste instantie heb ik in de meterkast een stekker geknepen en in mijn patchkast op een nieuw Cat6 patchpanel. Met de tester eraan gingen 2 en 3 niet branden. Van alles geprobeerd van nieuwe stekkers tot aan beide kanten een nieuwe stekker en 2+3 gingen niet aan.

Uiteindelijk voor nood een 10 meter lange kabel aangelegd en dit werkte feilloos. Ik had nog een zak met connectoren. Deze heb ik aan beide uiteinden gemonteerd en toen ging alles branden. De gekochte stekkers sluiten dus ergens niet lekker aan of 2+3 drukken niet lekker in de kabel om een goede verbinding te krijgen. Ik kreeg ook gewoon een Gigabit link en alles wekte goed. Als laatste heb ik de stekker aan de kant van de patchkast geknipt en weer op het patchpanel gemonteerd en sindsdien zie ik in mijn switch een poor link (FE). Ik heb dus 100mbit in plaats van een gigabit link.

Zou ik een bijzondere kabel hebben waardoor ik speciale stekkers/patchpanels nodig heb? Ik snap het niet meer.... Zijn er kwalitatief andere stekkers/patchpanels te koop om dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Iemand enig idee hoe ik kan uitzoeken waar het probleem nu zit? Kan er een probleem zijn met het printje op de inbouwdoos bijvoorbeeld?
Alles kan, maar dat ding is van metaal gemaakt en het is waarschijnlijker dat de uiteinden van je kabels verder uitsteken dan de bedoeling is en kortsluiten tegen de behuizing.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Verlichting doet het nog niet in de overkapping dus een foto met flits gemaakt. Is hier wat aan te zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoQHz_khCKJS9iMULkC27FmSnSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgPkqsqBA2m3v4Jh6zlCc2Kb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Ik begrijp er niets meer van :-(

Als ik met een multimeter de piepstand gebruik en de utp tester aansluit dan hoor ik bij groen, bruin en bruin-wit een constante pieptoon, terwijl de andere aders keurig een enkele piep geven tijdens de testloop van de utp tester.

Zou de utp doos dan toch niet goed zijn? Aders zijn niet beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Ik vermoed dat er foutje zit in de aansluiting van de witte aders. Heb je de juiste witte voor iedere kleur op de juiste plek? Voordat je de aders los maakt moet je goed opletten welke witte bij welke gekleurde zit. Als voorbeeld: de witte die met de bruine ader getwist is, geld bij het aansluiten als bruin-wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Wat een aparte kabel, het lijkt alsof de [kleur]-witte kabels alleen wit zijn. Hoe weet je dan welke je waar moet aansluiten? Wat @Masimo zegt, dat zou ik zeker nog eens checken.

En, voor de zekerheid even met een scherp mesje de uiteinden van de kabels afsnijden net na de aansluiting. Dus op die richel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:04

elmo1

Kona Electric jan-2019

https://external-content....697ff03ee3243e&ipo=images

Je kabels lijken verkeerd te zitten ik houd deze volgorde aan icm nummer.
Daarnaast heb je massieve koperen kabel gebruikt of bedoel je dat met stug?
Waarom gebruik je een connector blokje hoe meer verbindingen hoe groter de kans op fouten.

En wat hier boven al gezegd wordt check je ader paren.

[ Voor 31% gewijzigd door elmo1 op 05-02-2025 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolkil
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 19:40
Check of je met het monteren op deze doos niet per ongeluk de isolatie van de aders op het ijzer van de inbouw module kapot hebt gemaakt.. dat kan nogal gekke problemen geven.

Recent ook zo’n probleem gehad met een cat6a kabel. Heb beide kanten gewoon opnieuw gemonteerd uiteindelijk en daarna werkte het prima.

Hoe zit het in de keystone aangesloten?

[ Voor 6% gewijzigd door coolkil op 05-02-2025 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

John Doos

ClaudZaque

Flans schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 06:26:
Wat een aparte kabel, het lijkt alsof de [kleur]-witte kabels alleen wit zijn. Hoe weet je dan welke je waar moet aansluiten? Wat @Masimo zegt, dat zou ik zeker nog eens checken.

En, voor de zekerheid even met een scherp mesje de uiteinden van de kabels afsnijden net na de aansluiting. Dus op die richel.
Wat betreft die kabel, dat is helaas vaker zo bij CAT6A.
Je moet zelf goed opletten met de aderparen welke bv. oranje/wit gestreept hoort te zijn.

Hier overigens in huis ook een hel geweest.
Ik heb meerdere soorten WCD's gekocht en geprobeerd, geen enkele deden het lekker.
Keystone kant gaat prima, maar de WCD kant kreeg ik nooit goed.
Heb uiteindelijk gekozen voor een blind doos met daarachter een doosje met LSA strip:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RE6nAeIlDhRN5lC7zbLwu3kOdjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qZkxo7hMm3Dh4hGrCaPXskMo.png?f=fotoalbum_large

En daarop een kant en klare kabel.
Was een beetje klaar met mn weekend laten verpesten door netwerkkabel.
Gaat netjes 4gbit / 2.5gbit overheen.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Flans schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 06:26:
Dat is bij veel kabels het geval. Je hebt vier kleuren en ieder heeft een wit er omheen getwist. Haal je de twist er uit dan moet je goed opletten welke wit bij welke kleur hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
elmo1 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 06:31:
https://external-content....697ff03ee3243e&ipo=images

Je kabels lijken verkeerd te zitten ik houd deze volgorde aan icm nummer.
Die volgorde is alleen belangrijk bij een RJ45 stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
De witte aders zie ik wel vaker zonder de kleurindicatie van zijn "paar". In mijn kabel zitten alle kleuren met wit getwist en er zit nog een folie om het paar heen. Ik ga de doos toch maar even weer open halen voor een dubbel-check op beschadigingen en de juiste paren...

Kan de gevlochten beschermmantel van ijzer en de ijzerdraad nog ergens roet in het eten gooien? Hieronder twee foto's van een stukje kabel dat ik zojuist gestript heb. Ik zie meestal dat de ijzerdraad en de ijzeren mantel om het onderste stukje kunststof wordt gedraaid tot +/- 1cm.

Kunststof mantel gestript:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eferx6GQPfQwTde55iYWIGbugUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mc8kQP6Jbrf4wP2DZJZbVuYc.png?f=fotoalbum_large

Aderparen, ijzerdraad, folie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KooNSPlvETGgvDH2fx4M4Ud7cw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rF24W1yhFD5eMxB90TugQZth.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
Ik heb 2x dezelfde inbouwdozen geïnstalleerd. Als ik me niet vergis staat er op de buitenkant van het doosje een aansluitschema die niet overeen leek te komen toentertijd met de kleuren op het printplaatje (ik probeer hard te graven in mijn geheugen, volgens mij was er één paar andersom aangesloten).

Daarnaast drukte ik met de tool alle aders nogmaals na, om er zeker van te zijn dat ze zo kort mogelijk zijn én goed aangedrukt zitten.

Ik heb als "grove" vuistregel speedtest gebruikt. Toen ik slecht had aangesloten kreeg ik amper 75mbit/s over de lijn. Toen ik de goede aansluiting had kreeg ik netjes de volledige snelheid (toen gaf mijn managed switch opeens ook 1Gbit/s snelheid aan dmv het groene lampje).

Maargoed: nogmaals, bij mij was een kapotte testtool uiteindelijk de culprit (nadat ik hem goed had aangesloten, dat ontdekte ik door de te lage snelheid). Maar proberen kun je toch ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Giltix op 05-02-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
De inbouwdoos die ik heb (via Elektramat) is als ik het goed heb onthouden van het merk Rutenbeck. Bedoel je met het doosje, het kartonnen doosje waar hij in verpakt zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
Ja, de kartonnen omdoos van de inbouwdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Zou er dan toch ergens in de kabel een defect in de aders zitten?

Heb zowel de inbouwdoos als de keystone verwijderd en aan beide kanten een stuk van de kabel geknipt.

Wanneer ik met de multimeter één meetpen op het koper van groen doe en de andere meetpen op het ijzeren draadje in de UTP (zie foto hierboven) dan hoor ik een constante pieptoon. Hetzelfde bij bruin en bruin-wit. Overige aders hebben dit niet.

De kabel is zonder moeite via een 80mm buis van punt A naar punt B getrokken dus het lijkt me sterk dat die ergens gescheurd is o.i.d. Maar ja, hoe kom je hier nu achter met een lengte van 50 meter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Kabel er weer uit trekken en een beetje mee rommelen terwijl je meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-09 20:16
Het kan bijna niet anders dan een beschadigde kabel zijn, al zou ik dan eigenlijk verwachten dat je dat ook wel zou zien aan de kant die je er doorheen getrokken hebt. Zeker met al die metalen shielding heb je maar weinig beschadiging nodig om rare effecten te krijgen.

Wat @jadjong zegt is de enige oplossing. Kabel terugtrekken en inspecteren. En daarna meten aan 2 kanten en zien wat er gebeurd. Met je multimeter kan je niet veel nu omdat je nooit de ader aan 2 kanten kan meten.

Uiteraard wel even een goede draad of touw mee terugtrekken, bij voorkeur 2 die je op verschillende plekken van de huidige kabel goed vastzet. Is straks met de kabel er weer in krijgen een stuk makkelijker en met 2 heb je niet alleen meer kans dat het goed gaat het is ook handig om voor een eventuele volgende kabel alvast wat in de pijp te hebben liggen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 14:52
Kabel vervangen door cat 6 U/Utp.

Afgeschermde kabels geven alleen maar potentiële problemen en voegen helemaal niets toe.
Je kun bijvoorbeeld ook last krijgen van aardlussen als je die afscherming op meerdere plekken aard.

En meer dan cat 6 is ook volkomen overbodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 07-02-2025 13:35 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Ik ga dit weekend de kabel eruit halen en uitzoeken waar de fout zit.

Ik heb voor dit type kabel gekozen omdat deze samen met de stroomkabel (6mm2) door de buis naar mijn meterkast loopt. Over deze stroomkabel lopen twee elektra groepen die samen af en toe aardig wat vermogen kunnen afnemen.

Er zijn inderdaad verschillende meningen over het wel of niet nodig zijn van dit type kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
mede schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:40:

Ik heb voor dit type kabel gekozen omdat deze samen met de stroomkabel (6mm2) door de buis naar mijn meterkast loopt. Over deze stroomkabel lopen twee elektra groepen die samen af en toe aardig wat vermogen kunnen afnemen.

Er zijn inderdaad verschillende meningen over het wel of niet nodig zijn van dit type kabel.
Zou bij het uittrekken een cat6a eraan koppelen, ben je meteen klaar. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Dan is er nog steeds geen enkele reden om een dergelijk afgeschermde kabel te gebruiken.

Deze kabels hebben toegevoegde waarde in industriële omgevingen waar bijvoorbeeld grote inductieve lasten worden geschakeld. Grote vermogens wat voor net-ruis zorgt en kan inkoppelen op data-lijnen. Jouw huisinstallatie valt in de verste verte niet in die categorie :).

Standaard UTP ethernet kabels zijn voldoende afgeschermd voor huis-tuin en keuken toepassingen (en al veel meer dan dat).

Ik zou aan beide kanten even alle aders los trekken. Vervolgens aan 1 zijde de aders strippen en met een multimeter controleren of er onderling sluiting is. Meet ook of een ader contact maakt met de mantel.

Is dat niet het geval, dan is je kabel goed en heb je wat fout gedaan met monteren.
Is er onderling wel sluiting, dan is de kabel ergens onderweg toch stuk.

[ Voor 16% gewijzigd door M14 op 07-02-2025 15:01 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Je hebt je aders te strak langs de behuizing van de contactdoos getrokken. Aan je aders te zien beschadigen die vrij makkelijk, er zit bij deze doosjes een scherpe rand die dan makkelijk in je aders snijdt en kortsluiting maakt.

Afknippen en opnieuw beginnen. Ik heb 1x zo'n doosje mogen afmonteren, thuis heb ik gekozen voor de kunststof versie zonder afscherming, die snijdt tenminste je aderisolatie niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 14:52
Je mag zo wie zo geen netwerkkabel in een buis trekken waar elektra draden inzitten.
Dat is om veiligheid technische reden verboden.

Al zal een utp kabel daar geen enkel storing van ondervinden.
Afgeschermde utp kabel is enkel zinvol in kabelgoten waar grote aantallen utp kabels bij elkaar liggen.
Alleen die kunnen elkaar storen omdat ze elkaar signalen kunnen oppikken en versterken (Alien Next storing).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee hoor, dat is niet nodig. Ethernet maakt gebruik van een differentieel signaal om ruis te onderdrukken, en dat is vrij robuust.

Echter,
Ik heb voor dit type kabel gekozen omdat deze samen met de stroomkabel (6mm2) door de buis naar mijn meterkast loopt.
Dat is absoluut niet de bedoeling, niet vanwege signaalintegriteit maar vanwege brandgevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
CyBeR schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:57:
[...]

Nee hoor, dat is niet nodig. Ethernet maakt gebruik van een differentieel signaal om ruis te onderdrukken, en dat is vrij robuust.

Echter,

[...]

Dat is absoluut niet de bedoeling, niet vanwege signaalintegriteit maar vanwege brandgevaar.
Een 6mm2 kabel door een 80mm buis. Dan verwacht ik dat het om ymvk gaat en dan is het geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

_JGC_ schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:10:
[...]

Een 6mm2 kabel door een 80mm buis. Dan verwacht ik dat het om ymvk gaat en dan is het geen enkel probleem.
Oh lol als dat inderdaad YMVK kabel door 80mm buis is dan heb ik niks gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
Probleem opgelost en heb nu een perfecte verbinding met de cat6a kabel!

Dat standaard cat6 voldoende was geweest begrijp ik nu. Feit is dat ik deze kabel heb liggen op rol dus dan maar gebruiken ook :-)

Ligt inderdaad door een 80mm buis samen met een YMVK kabel.

Probleem was een schroef die door de kabel was geboord :-( dat verklaard ook waarom ik signaal kon meten met de multimeter. Kwam hier achter toen de kabel niets mee gaf toen ik hem eruit wou trekken.

Bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-09 20:16
Hoe krijg je dat voor elkaar zonder het te weten dan? Bijzonder. Maar duidelijk verhaal en goed dat het opgelost is.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:32
Ik zie niet zo snel waar je een schroef door je kabel geboord kunt hebben, die Rutenbeck dozen hebben alleen een M3 bout waarmee je de kabel vastzet als trekontlasting, en evt de shielding omheen legt. Ik heb er daar al minstens 20 van gemonteerd, werken altijd feilloos.

Kun je ons uitleggen hoe je dat voor elkaar gekregen hebt?

En check je YMVK ook even voor sluiting door verdwaalde schroeven O-).

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• mede
Oke, hoop dat het hiermee duidelijk wordt.

De cat6a kabel gaat van de inbouwdoos 8 meter door de muur in een 19mm buis naar de 80mm buis die door de grond naar mijn meterkast gaat (gat door fundering en via kruipruimte). Ik heb in mijn overkapping een eigen meterkast met 2 stroomgroepen geplaatst.

De wanden in de overkapping zijn geïsoleerd en de 19mm buis gaat door de balken. Op dezelfde balken zijn ook de planken afgetimmerd. Hier loopt ook de bedrading voor de stroom doorheen, via aparte buizen.

De schroeven om de planken vast te zetten zijn toevallig net door de buis met cat6a gegaan op één punt. Ivm de ruimte is de doorvoer eigenlijk niet er genoeg achterin de balk gekomen.

Gelukkig had ik lengte kabel genoeg en heb ik de kabel vanuit de inbouwdoos een meter of 6 terug kunnen trekken en dan afkorten na het doorboorde gat in de cat6a.

Wat foto’s;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yj9HjDOjDPJLkwE3TK-e6dLX9Po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SRZRtYklLASwCRp7yfaKMCXf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7836QpP2Dt15QlwnAyzVmyj_8H8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JmVvrtlttgXk4Kt9ZI5b6j4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GU5graEM1AFuMml5GjXAZpTq4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1fPNmsskvSS5J1UIfsfGt4a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:32
:D dat is niet wat ik gedacht had, en heel leuk dat je even laat weten wat nu het euvel was!

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1