Welke geluidsisolerende vloer op vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sneeze
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-09 17:07
Hallo allemaal,

We hebben kortgeleden een appartement gekocht en er meteen een aannemer aan het werk gezet. Hij heeft een droogbouw vloerverwarmingssysteem in Fermacell-noppenplaten aangelegd (systeem van R Floorzz). Nu zijn we op zoek naar een geschikte vloer om hierop te leggen. Naast dat het gewoon een mooie vloer moet zijn, vinden we het belangrijk dat warmteweerstand laag is, zodat we optimaal profijt hebben van de vloerverwarming. Ook vinden we het belangrijk dat de vloer contactgeluid goed isoleert. De onderburen slapen namelijk direct onder onze woonkamer en we willen overlast voorkomen.

Nu komen we erachter dat dit eigenlijk het best te bereiken was geweest met Fermacell-platen met een (geluids)isolerende laag aan de onderkant. Maar helaas zijn we daar nu te laat mee: de vloerverwarming is door de aannemer al in 'kale' Fermacell gelegd en afgesmeerd.

Ik zie dat er verschillende oplossingen zijn om alsnog geluidisolatie toe te passen, bijvoorbeeld door eerste een laag kurk te leggen of een combinatie van bijvoorbeeld Heat-Pak + Heat-Foil. Maar dit zijn alleen wel erg kostbaar oplossingen, zowel in materiaal als legkosten. Ook vind ik het erg jammer dat die extra lagen je warmteweerstand zo doen oplopen.

We overwegen daarom nu voor een Marmoleum vloer te kiezen en die toch direct op de (geëgaliseerde) vloerverwarming te laten leggen zonder extra geluidsisolerende laag. Het Marmoleum lijkt niet erg luidruchtig en lijkt ons ook minder gehorig dan de vorige vloer (verlijmd parket op bruine ondervloerplaten).

Mijn vraag: zou enkel Marmoleum als vloer voldoende geluid dempen om overlast te voorkomen? Of zal er toch een extra geluidsisolerende laag nodig zijn tussen de vloerverwarming en het Marmoleum?

En: Zijn er wellicht ervaringen met andere geluidsisolerende vloertypen/oplossingen op vloerverwarming?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34

paQ

Is de nieuwe vloer tegen de muren aangesmeerd, of zat daar nog schuimband tussen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneeze
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 24-09 17:07
Ik ben nu niet in het huis, maar zover ik het op de eerder gemaakte foto's kan zien zit het direct tegen de muur.