Cv druk van 1.6 naar 2.2 en rotte eieren geur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 26-04 05:56
Ik heb een vraag wat betreft mijn CV ketel: Atag Iserie (2019).
Appartement, alles op zelfde verdieping, vloerverwarming (geen radiatoren).
De CV hangt achterin een inbouw kleding kast.

Hoewel ik over de werking heel tevreden ben (nog nooit issues gehad, laatste 3 jaar niet eens hoeven bijvullen) heb ik een vreemd probleem:

Al enige tijd geleden rook ik voor het eerst een hele sterke geur toen ik de kast open deed: kattenpis…
Ik heb geen huisdieren, en ook geen muizen oid.
De kast grenst aan mn slaapkamer maar als ik de kastdeur dicht deed rook ik het niet meer en de volgende dag was de geur verdwenen. Van tijd tot tijd ruik ik het echter nog wel en dan is echt heel sterk. (Ik moet dan wel de deur opendoen, is niet dat het hele huis ernaar ruikt, beperkt zich tot de kastruimte waar cv hangt).

Er komt jaarlijks een monteur voor onderhoud, en volgens zijn metingen was er geen gaslek oid. (Toen hij er was, was de stank niet aanwezig).

Inmiddels ben ik erachter dat de geur ontstaat wanneer ik het warm water gebruik. De druk gaat dan ook binnen een aantal seconden van 1.6 naar 2.2. En als ik de kraan uit zet, zakt het weer heel snel terug. Ik deed dit een aantal keer en de stank kwam ook tevoorschijn.
Daarbij maakt hij naast het gewone ‘verwarmingsgeluid, ook een tikkend geluid).

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Het is echt een rotte eieren/ kattenpis lucht (geen typische gaslucht).

En is zo’n snel op en aflopend verschil in druk normaal?

Ps ik lees de druk af van de cv ketel zelf.

Heb wat fotos bijgevoegd wie weet zien jullie op het eerste oog iets dat niet goed zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GY-jUNZBjRRjDsxfTAD90gZuyF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5d0Op5ZvgNYvUvyXsepU5IoE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yitgnvtBq6dm51SqCAQCqDjHkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpkP5LOGn7xfH6gf0GOrMItS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ppn0DetBbuQOrPRfsnj7FUj5-Ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GulJOA9mDaoAvJPjodAe4LGu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4S6xgiJIoFfE4JTamHKXBS2-zYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTdM8cxsFkqyVo1Uo79COkr5.jpg?f=fotoalbum_large
...

...

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-05 15:40

Mauzer

Wololoo

Ik gok dat je expansievat lek is.
Deze vangt niet meer het drukverschil op bij temperatuurverandering van het water, en daardoor schiet die omhoog, want water laat zich nouwelijks comprimeren, in tegenstelling tot bijvoorbeeld lucht of stikstof, wat in een expansievat zit.

Wololoo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De lucht die je omschrijft is mogelijk lucht / water dat ontsnapt uit het CV systeem.
Als je een radiator leeg laat komt er ook z'n type lucht uit.

Omdat je druk zo erg en snel wisselt gok ik er ook op dat het expansievat lek is. Daardoor kunnen er geen drukverschillen opgevangen worden. Het drukverschil komt dan hoogstwaarschijnlijk op het overdrukventiel terecht en hier ontsnapt mogelijk water uit het CV systeem, wat dan ook weer de lucht zou verklaren.

Het expansievat checken is eigenlijk heel simpel. Het bestaat eigenlijk uit 3 delen:
- Het bovenste deel staat in verbinding met het CV systeem en bevat water (radiator water zeg maar)
- Het onderste deel bevat stikstof en laat zich comprimeren.
- Hier tussen zit een rubber membraan wat de 2 stoffen gescheiden houdt.

Door het verschil tussen boven en onder hoor je ook verschil tussen beide compartimenten. Tik maar eens met een schroevendraaien (oid) op beide helften. Klinken deze hetzelfde is die lek en moet het vat vervangen worden.

Het vervangen is een heel simpel, ik durf alleen niet te zeggen of dit in het kader van de gasketelwet tegenwoordig nog mag (lijkt me van wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Als er met enige regelmaat water of lucht uit het CV-systeem zou komen, bijvoorbeeld via het overdrukventiel, zou dat de stank natuurlijk kunnen verklaren.

Maar dan moet de druk bij rust toch ook steeds iets lager worden? Dat rijmt niet echt met al 3 jaar niet hoeven bijvullen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Xander schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:53:
Als er met enige regelmaat water of lucht uit het CV-systeem zou komen, bijvoorbeeld via het overdrukventiel, zou dat de stank natuurlijk kunnen verklaren.

Maar dan moet de druk bij rust toch ook steeds iets lager worden? Dat rijmt niet echt met al 3 jaar niet hoeven bijvullen...
Misschien dat de monteur wel de boel een paar keer bijgevuld heeft?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15:20
Er zijn genoeg CV ketels (waarbij je de druk in het display kunt aflezen) die enorm fluctueren in druk tussen de CV en de DHW stand. Dus het hoeft nog niet meteen te beteken dat de druk ook echt anders wordt.

Mijn vorige Nefit Proline NXT deed dit ook. 1.8 bar in CV stand, 2.0 in rust en 2.2 in DHW stand. Ik heb het altijd maar op gehouden dat de plek van de sensor flow gevoelig is.

De lucht die je omschrijft kan inderdaad wel CV water zijn. Maar zoals hierboven beschreven zou je dan ook druk moeten verliezen en dat kan ik niet uit het verhaal halen.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06

Vlak voor een expansieventiel stuk is, werkt het :+
Wellicht is het nu defect geraakt en zal @RH010 nu beginnen merken dat de druk zakt. Ik zou het ook bij het expansievat zoeken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
BlueKeenan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:28:
De lucht die je omschrijft is mogelijk lucht / water dat ontsnapt uit het CV systeem.
Als je een radiator leeg laat komt er ook z'n type lucht uit.

Omdat je druk zo erg en snel wisselt gok ik er ook op dat het expansievat lek is. Daardoor kunnen er geen drukverschillen opgevangen worden. Het drukverschil komt dan hoogstwaarschijnlijk op het overdrukventiel terecht en hier ontsnapt mogelijk water uit het CV systeem, wat dan ook weer de lucht zou verklaren.

Het expansievat checken is eigenlijk heel simpel. Het bestaat eigenlijk uit 3 delen:
- Het bovenste deel staat in verbinding met het CV systeem en bevat water (radiator water zeg maar)
- Het onderste deel bevat stikstof en laat zich comprimeren.
- Hier tussen zit een rubber membraan wat de 2 stoffen gescheiden houdt.

Door het verschil tussen boven en onder hoor je ook verschil tussen beide compartimenten. Tik maar eens met een schroevendraaien (oid) op beide helften. Klinken deze hetzelfde is die lek en moet het vat vervangen worden.

Het vervangen is een heel simpel, ik durf alleen niet te zeggen of dit in het kader van de gasketelwet tegenwoordig nog mag (lijkt me van wel).
toon volledige bericht
Bedankt voor de snelle reactie! Ze zijn toevallig vorige week geweest voor ‘onderhoudsbeurt’, dat bestaat tegenwoordig alleen nog uit het uitlezen van de cv, nog geen half uur binnen geweest…. Wist gewoon dat er iets mis moest zijn.

Ik ga een ander bedrijf zoeken en het vat laten vervangen. (Vrouwen zijn daar niet zo handig mee, ga ik eerlijk toegeven😅 dus ga het niet zelf proberen.) weet nu iig dat ik niet voor niks weer iemand kan laten komen! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010

Hij staat nu al de hele dag op ‘eco’ = 15c en net thuis dus warm water nog niet gebruikt.
Ben gelijk even gaan kijken en staat op 1.9? 😟

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
redwing schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:58:
[...]

Misschien dat de monteur wel de boel een paar keer bijgevuld heeft?
Ik vraag het steeds als ze weggaan of het bijgevuld moest worden (omdat ik geen zij heb dat ik dat vervolgens zelf zou gaan moeten doen een keer 😅) en steeds niet nog werd er gezegd.

Vroeger duurde zo’n onderhoudsbeurt sowieso langer voor mn gevoel, tegenwoordig zijn ze in 20 min klaar. 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
Ik zou persoonlijk niet eens op de druk zijn gaan letten eerlijk gezegd. Het is door die penetrante kattenpis lucht dat ik niet kon geloven dat het helemaal liep zoals het hoort 😅.

Toen ze waren geweest vorige week ging ik de kast gelijk schoonmaken en opnieuw inruimen, toen de geur ineens verscheen ging ik de druk checken vandaar dat het me opviel…en de geluiden die eruit komen (soms lijkt het een molen, alsof er een piepend rat moeizaam draait in die cv, dan weer het tikken..

Maar misschien is dat normaal?
(Als de kastdeur dicht zit en en spullen ervoor staan hoor ik het niet echt vandaar dat het me allemaal tegelijk opvalt nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
En de lucht is echt letterlijk alsof er een kat in mn kat heeft gepist, hele typerende geur is dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

RH010 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:25:
En de lucht is echt letterlijk alsof er een kat in mn kat heeft gepist, hele typerende geur is dat.
Je afvoer staat droog met als gevolg rioollucht? Er er kijkt vogelpoep bovenop je PVC afvoer te liggen?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
_eLMo_ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:27:
[...]

Je afvoer staat droog met als gevolg rioollucht? Er er kijkt vogelpoep bovenop je PVC afvoer te liggen?
🤣🤣🤣😆 ik vroeg me al af if iemand dat prutje zou opvallen, ik heb geen vogels binnen, wtf is dat?? Toch ook niet normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
_eLMo_ schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:27:
[...]

Weet u toevallig ook hoe het komt dat een afvoer droog komt te staan? Of wat ik er tegen kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnyTeWKQQoXjQXRpSerg2KZuj70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dO8myQZryo9gtKXCSuA8k3sZ.jpg?f=fotoalbum_large

Het is ook geen vochtige omgeving verder, maar die prut lijkt toch ook op iets dat gelekt heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RH010
BlueKeenan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:28:

Ik heb er even met een schroevendraaier tegenaan getikt boven en onder en dat is wel een verschil in geluid, onderin doffer en bovenin klinkt het ‘leeg’.
Dus dat is dan wel weer zoals het moet zijn dacht ik?

Misschien is het wel zoals het moet zijn maar die ontzettende ammoniak kattenpies geur is toch wel heel raar ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

RH010 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:25:
_O- ik lag krom!
Bedankt, toch nog gelachen vandaag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RH010
Vliegvlug schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:46:
[...]

_O- ik lag krom!
Bedankt, toch nog gelachen vandaag :)
Haha in mn kast moest dat zijn maar u begrijpt wat ik bedoel gelukkig. 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

RH010 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:31:
[...]

Weet u toevallig ook hoe het komt dat een afvoer droog komt te staan? Of wat ik er tegen kan doen?
Een afvoer kan droog komen te staan doordat het water in de sifon verdampt. Dat zou bij een afvoer van een cv-ketel die dagelijks gebruikt wordt (voor verwarming en/of warm water) eigenlijk niet voor kunnen komen omdat de ketel als ie gebruikt wordt condenswater produceert en in die afvoer loost.

Persoonlijk denk ik niet dat dat hier van toepassing zal zijn.

Er wordt wel eens geadviseerd om een scheutje olie (olijfolie, slaolie etc. , geen 5W30 o.i.d. ;) ) in de afvoer te gieten. Dat gaat het verdampen van water in de sifon tegen.

Rioollucht welke door een lege/droogstaande afvoer ontsnapt, ruikt normaal gesproken niet naar ammoniak.
Ook CV-water ruikt niet naar ammoniak.
Wat ligt er normaal gesproken in die kast?
Misschien dat daar iets bij zit wat die lucht kan verklaren?

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:01
Ligt er niet toevallig een dode vogel te rotten onderin de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:07:
[...]

Er wordt wel eens geadviseerd om een scheutje olie (olijfolie, slaolie etc. , geen 5W30 o.i.d. ;) ) in de afvoer te gieten. Dat gaat het verdampen van water in de sifon tegen.

Rioollucht welke door een lege/droogstaande afvoer ontsnapt, ruikt normaal gesproken niet naar ammoniak.
Ook CV-water ruikt niet naar ammoniak.
Wat ligt er normaal gesproken in die kast?
Misschien dat daar iets bij zit wat die lucht kan verklaren?
De monteur had vorige keer dat ik hem voor de geur had laten komen idd wat olijfolie in de afvoer gedaan. Toen hij er was, stonk het precies niet dus hij wist het ook niet verder.

Ik ben er nu dus wel achter dat de geur vrijkomt als ik mn warm water kraan heb gebruikt. Er staan schoenen in de kast voor de ketel normaal, maar in schoenendozen, en niet die dagelijks gebruikt worden dus de schoenen stinken ook niet 😅.

Wilde de kast eerst even schoonmaken voor ik hem weer in zou ruimen en kwam er zo achter dat de geur ontstond toen ik een emmer warm water had gehaald. De geur verdwijnt ook weer als ik de kraan niet gebruik. En komt weer terug zodra ik de wwk weer aan zet. Dit gaat dus ook gepaard met een daling in druk van 2.2 naar 1.5 in een paar seconden, veel getik en gebonk, en dan loopt het weer op naar 1.9 in ‘rust’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

RH010 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:10:
Ik heb een vraag wat betreft mijn CV ketel: Atag Iserie (2019).

Inmiddels ben ik erachter dat de geur ontstaat wanneer ik het warm water gebruik. De druk gaat dan ook binnen een aantal seconden van 1.6 naar 2.2. En als ik de kraan uit zet, zakt het weer heel snel terug. Ik deed dit een aantal keer en de stank kwam ook tevoorschijn.
Daarbij maakt hij naast het gewone ‘verwarmingsgeluid, ook een tikkend geluid).
Dan zou het zich ook voor moeten doen als de ketel aan het verwarmen is. De werking van de ketel is voor warm water hetzelfde als voor verwarmen; het gaat alleen door verschillende circuits en de ketel zal met een hoger vermogen stoken voor warm water.
Het tikkende geluid kan veroorzaakt worden door het uitzetten van metalen delen in/rond de ketel.
En is zo’n snel op en aflopend verschil in druk normaal?
Ps ik lees de druk af van de cv ketel zelf.
Dat snelle verschil in druk kan duiden op een defect expansievat zoals anderen al hebben aangegeven.
Heb wat fotos bijgevoegd wie weet zien jullie op het eerste oog iets dat niet goed zit?
Het is niet fout, maar degene die deze ketel heeft geïnstalleerd, was 1) zijn buigijzers vergeten, 2) kan niet buigen of 3) had een hele goede deal op knieën knel 22 mm.

Ook het flexibel aansluiten met MLC buis is niet verboden, maar is ook niet heel erg gebruikelijk.

De riolering loopt verticaal ook scheef. maar is ook niet verboden.

De twee MLC buizen die rechts van de ketel naar boven lopen, hadden ook wel een beugeltje kunnen gebruiken. (en recht aangelegd kunnen worden)

De plaats van die 4-voudige wandcontactdoos is m.i. ook niet de meest ideale zo tussen allerlei watervoerende leidingen en appendages.
Maar goed, de ruimte is dan ook zeer beperkt.

Los van al dat:
Op de tweede plank van onderen van de kast, lijkt aan de achterkant een verdikking/opbolling van het hout te zitten.
(of het is een reflectie ergens van, in dat geval hoef je niet verder te lezen.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLmo4Q2atBobSmLs27c_UrkpDoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BA3LptTVUfhcLWBrLJzxOWlA.jpg?f=fotoalbum_large
Als het wel een verdikking/opbolling van het hout is, is dat ontstaan door een vloeistof die enige tijd gelekt heeft.
En laat dat stukje nu net boven de sifon van de rioleringsbuis lijken te zitten waar "birdshit" op zit.

Vandaar mijn eerdere vraag wat er normaal in die kast ligt?
(maar na je verhaal nog een keer gelezen te hebben, zie ik dat je dat al had benoemd: een kledingkast)

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
reiniero schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:10:
Ligt er niet toevallig een dode vogel te rotten onderin de kast?
is een inbouw kleding kast, vliegen niet zoveel vogels 😂 geen motten, geen mieren. Alleen mega penetrante ammoniak/ kattenpis lucht waar je van achteroverslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

RH010 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:46:
[...]
Wilde de kast eerst even schoonmaken voor ik hem weer in zou ruimen en kwam er zo achter dat de geur ontstond toen ik een emmer warm water had gehaald. De geur verdwijnt ook weer als ik de kraan niet gebruik. En komt weer terug zodra ik de wwk weer aan zet.
Dit is iets wat ik helaas niet kan verklaren.
Dit gaat dus ook gepaard met een daling in druk van 2.2 naar 1.5 in een paar seconden, veel getik en gebonk, en dan loopt het weer op naar 1.9 in ‘rust’.
Ik vermoed dat je hier een *stijging* van de druk van 1.5 naar 2.2 bedoelt? En naar 1.9 in rust.

Althans, dat stond in je openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
[quote]Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:50:
[...]

[...]

Dat snelle verschil in druk kan duiden op een defect expansievat zoals anderen al hebben aangegeven.

Daar lijkt de geur ook wel meer in de buurt vanaf te komen maar zoals u ook zegt het staat allemaal dicht bij elkaar dus of het het vat of de leiding ernaast is die die geur uitstoot weet ik niet zeker.
Hoe langer ik de kraan laat lopen hoe erger de stank wordt….

[...]

De plank is daar inderdaad bol gaan staan, ik dacht dat ik dat misschien had veroorzaakt door ze te nat te hebben gemaakt met schoonmaken. Maar dan had het idd op andere plekken krom getrokken geweest ws. Dus ja nu u het zegt, icm met die Prut op die leiding…
Bent u zelf ook cv monteur toevallig, niet in de buurt van rotterdam toevallig? ik zoek een nieuwe nl 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:54:
[...]

Dit is iets wat ik helaas niet kan verklaren.

[...]

Ik vermoed dat je hier een *stijging* van de druk van 1.5 naar 2.2 bedoelt? En naar 1.9 in rust.

De druk is 1.9 in ‘rust’ wanneer ik de kraan aanzet gaat het direct naar 2.2, als ik de kraan uitzet zakt het direct terug naar 1.5, dan 1.6 en loopt dan uiteindelijk na enige tojd weer op tot 1.9. Het is jammer dat ik alleen fotos en geen videos kan uploaden hier, had het gefilmt 😅

Althans, dat stond in je openingspost.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v727_Dab7Vroj15NQRlQ_-mHfDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngRDRjG9UYaeTseVwscIeXfk.jpg?f=fotoalbum_large

Had nog een een plank weer weggehaald…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

RH010 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:00:
[quote]Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:50:

Daar lijkt de geur ook wel meer in de buurt vanaf te komen maar zoals u ook zegt het staat allemaal dicht bij elkaar dus of het het vat of de leiding ernaast is die die geur uitstoot weet ik niet zeker.
Hoe langer ik de kraan laat lopen hoe erger de stank wordt….
De geur komt niet uit het expansievat. Als die defect is, is dat een intern defect.

Wat je eens zou kunnen proberen, is om aan de bovenkant van de grijze pvcbuis te ruiken (waar die witte geribbelde slang in steekt) als de ketel in rust is èn als deze gebruikt wordt voor warm water.
(en ja, dan zal de kast wel weer even leeg moeten en de planken er uit.)
Pro tip: Vraag een ander om even te ruiken. O-)
Bent u zelf ook cv monteur toevallig, niet in de buurt van rotterdam toevallig? ik zoek een nieuwe nl 😅
Ik ben een tijdje service- en onderhoudsmonteur geweest, maar een aardig eindje uit de buurt van regio 010. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:22:
[...]

De geur komt niet uit het expansievat. Als die defect is, is dat een intern defect.

(en ja, dan zal de kast wel weer even leeg moeten en de planken er uit.)

Pro tip: Vraag een ander om even te ruiken. O-)

[...]

Ik ben een tijdje service- en onderhoudsmonteur geweest, maar een aardig eindje uit de buurt van regio 010. :)
De inhoudt van de kast laat ik voorlopig maar even in mn kamer staan 😅, ga morgen even aan de buurman vragen of hij in mn kast komt ruiken 🤣

Volg straks zelf nu vast uw advies op en steek mn neus weer even boven die slang haha

Heel erg nesankt voor uw advies iig! Hadden we er daar maar meer van in Rdam. Feyenoord dramatisch en ketels die naar kattenpis ruiken, we staan er niet goed op😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:22:
[...]

Wat je eens zou kunnen proberen, is om aan de bovenkant van de grijze pvcbuis te ruiken (waar die witte geribbelde slang in steekt) als de ketel in rust is èn als deze gebruikt wordt voor warm water.

[...]
Ik heb nog even goed geroken. Mn verwarming aangezet (uit ecostand) en de geur kwam ook weer vrij. Bij de PVC buis ruik ik niks, ben er echter wel achter dat het de CV ketel zelf is waar die lucht af komt! (zat er dus eerst naast dat ik dacht dat het meer bij het expansievat hing). 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
Had ik hier nog het meetrapport van het servicebezoek maandag. Zegt mij allemaal niks maar dit zou laten zien dat de ketel niks mankeert?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6TjWFDiEiV2mEIi2_zEwffMnwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdasVxdqlxNQtZRwsMtZiNPB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLfhzH2PlbAZ2SXAbfJbhz4E7zY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2EQooCeLD0CVbr7WfpovoQu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-05 13:44
Die metingen zijn wat mij betreft een wassen neus. Hier was een nieuwe ketel opgehangen en er was gewoon een gaskoppeling niet aangedraaid met een enorm gaslek ten gevolge. Ik werd misselijk van de geur maar nee meting gaf aan dat het oke was. Nou monteurtje weg met de smoes dat het waarschijnlijk van het gelekte water afkwam, dat moest ik maar even schoonmaken.

Eerste dat ik heb gedaan is met een beetje dreft en water de koppelingen nagegaan en inderdaad een giga lekke koppeling.

Moraal van het verhaal. Ik vertrouw eerder mijn neus dan die verrekte metingen.

Je beschrijft overigens eerst een rotte eieren geur en nu later een ammoniak geur. In mijn beleving was de geur van gas nu anders dan vroeger, maar dat kan wellicht ook met de concentratie te maken hebben of mijn geur beleving is veranderd.

Misschien staat het al ergens maar welke ketel is het? Heeft hij wellicht een gasblok met een speciale cv zijde? Dan zou de verwarmingskant lek kunnen zijn. Maar er zijn vast onderhoudsmonteurs die hier meer over kunnen zeggen.

[ Voor 29% gewijzigd door Clifdon op 05-02-2025 06:26 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Clifdon schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 06:19:
Die metingen zijn wat mij betreft een wassen neus. Hier was een nieuwe ketel opgehangen en er was gewoon een gaskoppeling niet aangedraaid met een enorm gaslek ten gevolge. Ik werd misselijk van de geur maar nee meting gaf aan dat het oke was. Nou monteurtje weg met de smoes dat het waarschijnlijk van het gelekte water afkwam, dat moest ik maar even schoonmaken.

Eerste dat ik heb gedaan is met een beetje dreft en water de koppelingen nagegaan en inderdaad een giga lekke koppeling.

Je beschrijft overigens eerst een rotte eieren geur en nu later een ammoniak geur. In mijn beleving was de geur van gas nu anders dan vroeger, maar dat kan wellicht ook met de concentratie te maken hebben of mijn geur beleving is veranderd.

Misschien staat het al ergens maar welke ketel is het? Heeft hij wellicht een gasblok met een speciale cv zijde? Dan zou de verwarmingskant lek kunnen zijn. Maar er zijn vast onderhoudsmonteurs die hier meer over kunnen zeggen.
Dit denk ik ook. Er lekt gas. Het zal minimaal zijn maar genoeg om het soms te ruiken.
Gasleiding afsoppen of laten afpersen om druk daling te controleren.
Sowieso is de hele installatie matig geïnstalleerd met al die knieën, en de gaskraan zit verkeerd om.......

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-05 22:10

hhj

Wellicht handig om uit te vogelen waar het nou precies lekt: maak een sopje van 1 deel water en 1 deel afwasmiddel en smeer dit met een kwastje op de aansluiting (schroefdraad, felsrand, nippel,..).. als je belletjes ziet lekt het daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:14
Heb je een gasfornuis? Zet die even kort open zonder vlam, met je neus erboven. Ruikt dat hetzelfde of vrijwel hetzelfde? Gaslekje ergens bij of in je ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

De uitdraai van de metingen van de TS betreffen rookgasmetingen.

Bij jou heeft de monteur blijkbaar geen gasdrukverschilmeting uitgevoerd na de indienststelling van de nieuwe ketel want anders had hij de drukdaling wel opgemerkt en op zoek kunnen gaan naar het lek.
Toch is er blijkbaar nog genoeg gasdruk geweest om de ketel te laten werken.
Maar goed om te horen dat je zelf de lekkage hebt kunnen verhelpen.
Bij een rookgasmeting heb je niets aan je neus, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:50
Wat ik mis in dit hele verhaal is de automatische ontluchter in de ketel zelf. TS geeft aan dat als de ketel gebruikt wordt deze begint te stinken.

Dus het volgende scenario: Klein lek in het systeem waardoor lucht naar de ketel gevoerd wordt als die aanslaat. Komt in de automatische ontluchter terecht die daarbij zijn werk keurig netjes doet. De lucht kan verklaard worden door rotting zonder zuurstof (dit verklaart de rotte eieren lucht). Heel goed mogelijk dat dit door een lek expansievat veroorzaakt wordt. Deze krijgt een druk te verwerken omdat de ketel schakelt tussen CV en WW (drieweg klep die omschakelt)

TS geeft aan dat bij draaiende ketel er geen stank wordt waargenomen bij de afvoer, dus ligt mijn verdenking bij de automatische ontluchter in de ketel. Waar dan de lucht vandan komt is vraag 2 maar ik verdenk net als @Koffie-Verkeerd een lek expansievat.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010

Ik ben het volledig met u eens waardoor ik het ook irritant vind dat hij tegenwoordig binnen 30min klaar is met het onderhoud, voor mn gevoel wordt dat ding uitgelezen 2x en blijft het daarbij. Ook zei hij niks over die vogelpoep achtige prutje wat op die afvoerbuis ligt, het viel mij ineens op toen hij weg was. Vandaar dat ik nu eerst hier te raden ga voor ik ze weer terug laat komen. Dat ik een beetje weet waar ik het over heb en me niet weer laat afschepen 😅

Het gaat om een Atag i-serie (alleen vloerverwarming alles gelijkvloers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010

Ik vind de geur moeilijk te omschrijven, het is iig geen rioollucht (dat heb ik ooit in een badkamer gehad en dit is heel anders). Heel vroeger bij mn ouders thuis hadden ze een gasfornuis en dat is de lucht die ik me kan herinneren van gas, maar dat is ook 20 jaar geleden dus vandaar dat ik het ook lastig vind om zeker te zeggen dat het geen gaslucht is. De eerste keer dat ik het rook dacht ik dat er een kat ergens had gepist. Heel specifiek. Hoe vaker ik het ruik, kan het ook rotte eieren zijn. Het is iig geen schimmel of riool lucht, het ruikt iig heel ongezond 😑🤭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
FitTiv schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:08:
Heb je een gasfornuis? Zet die even kort open zonder vlam, met je neus erboven. Ruikt dat hetzelfde of vrijwel hetzelfde? Gaslekje ergens bij of in je ketel
Heb inductie, maar heb de lucht een beetje van vroeger in herinnering, was toen wel een kind dus vind t lastig. Een aansteker ingedrukt houden is dat hetzelfde gas wat daar dan uitkomt (superdom ws maar heb hier echt nul verstand van en geen man in huis.😂)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RH010
De onderhoudsmonteur met dank aan jullie suggesties net gebeld en hij komt er volgende week naar kijken dus ik zal de uitkomst nog even delen als hij geweest is😅. 1000x dank voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH010
Hier de beloofde update….. de monteur is net weg, heeft gemeten, maar werden geen gassen gemeten dus hij wist het verder ook niet. Maar nu komt het….toen ik aangaf dat het natuurlijk niet hoorde die geur en hem vroeg wat hij dan dacht dat het voor lucht was, vertelde hij dat hij niet kan ruiken! Aangeboren issue met reukorgaan (!?!?)😑
Kan aan mij liggen maar dat is toch alles behalve handig als ik over stank klaag en je kan niets ruiken…
Hij is dus wederom onverrichte zaken weer weg.

Wordt er nu wel beetje moedeloos van. Wil het bijna laten zitten maar toch geen relaxed gevoel, het is gewoon een hele rare geur dus er moet toch gewoon iets niet goed gaan?

Ps. ik vroeg hem ook naar het vogelpoep achtige prutje, dat was lijm volgens hem.(hij veegde het er vervolgens af. Waren alle lijmresten maar zo makkelijk weg te vegen..🤨)
Pagina: 1