Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 21:36
Mijn vraag:
Ik heb een 300 liter vat wat opgewarmd wordt door 2xHewalex warmtepomp. Dit zit nu nog in één circuit met de hybride wp/cv installatie (Itho Daalderop), maar die ga ik loskoppelen.

De Itho installatie voor de bovenverdieping, de Hewalexen met het buffervat, met een eigen circulatiepomp en een aan/uit-thermostaat, voor de vloerverwarming beneden.

De Itho installatie heeft (natuurlijk) een expansievat.

Moet ik in het nieuwe circuit ook een expansievat opnemen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik weet niet zeker of het 300 liter vat, met daarop een overdruk-beveiliging, al genoeg is om eventuele overdruk op te vangen.

Of zie ik het verkeerd en is het expansievat er vooral om de drukverschillen te vereffenen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Er van uitgaande dat je Hewalex'en een normaal boilervat verwarmen (dus het drinkwater rondpompen en *geen* aanwezige hygiënespiraal) dan zal de inlaatcombinatie het uitzettende water aflaten richting het riool. Dit is ongeveer 1-5 liter per dag (afhankelijk van temperaturen / verbruik). Je kan een *sanitair*-expansievat plaatsen in de aanvoer om de uitzetting op te vangen. (Dus geen cv-expansievat, die zijn niet goedgekeurd voor contact met drinkwater). Met een expansievat zal er geen water meer geloosd worden naar het riool en het vat wat minder drukwisselingen voor z'n kiezen krijgen. Maar in meer dan 90% van de installaties wordt geen santitair expansievat gebruikt.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926