Wat wil 'k met m'n laptop kunnen doen?
Vooral niet de rijken rijker maken! Als dit uberhaupt mogelijk is op vandaag?
- Voorlopig wel nog Outlook, gmail,...mails lezen,
maar gaandeweg overschakelen naar Proton-mails,
of andere community-based én privacy-veilige mail-opties.
Advies is ZEER welkom
- zo min mogelijk cloud's, drive's e.d.m. gebruiken
- een community-based externe harde schijf gebruiken, mocht dit bestaan?
- community-based alternatieven voor microsoft 365 e.d.m. gebruiken
- toch ook google e.d.m. documenten van anderen kunnen invullen en delen ...
- aansluiten op een mastodon-server
- canva gebruiken
-...
Wat is je budget?
Ik wil graag eerst weten of het uberhaupt zinvol is om een nieuwe laptop aan te kopen.
Mogelijks kan 'k evengoed onze huidige laptop MacBookAir 9,1, Retina, 13-inch, 2020
met macOS Catalina 10.15 verder gebruiken, al dan niet mits updates en ???
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
ja, wat dat betreft ben 'k momenteel best wel tevreden met de huidige MacBook Air
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren : /
Beste,
Momenteel delen we met 3 een MacBook Air Retina, 13 inch, 2020 met MacOS Catalina 10.15
Volgens info die 'k terugvond via Apple Support kunnen we deze nog updaten naar 2024-macOs Sequia15
Tot ongeveer een jaar geleden gebruikte 'k een Aspire (geen idee meer welk type),
maar toen deze de geest gaf, liet 'k alle documenten e.d.m overschrijven
en opslaan naar een Iomega externe harde schijf van 500GB.
Alle gegevens van m'n allereerste laptop (een acer) staan hier ook op.
Wegens beperkte financiële middelen kocht 'k geen nieuwe (2e) laptop aan en gebruikte/deelde dus de Mac.
Een hele tijd terug 'ontdekte'/ ondervond ik dat we alle 3, als mede-gebruikers, onder 1 Apple-Id en Icloud werken, en het is niet de mijne.
Laatst merkte ik dat de 2 mappen die 'k voor S en mezelf opmaakte ook op die Icloud opgeslagen zijn,
terwijl 'k overtuigd was dat deze uitsluitend op het geheugen/de opslag van de Mac stonden.
Ik overwoog/overweeg dus om zelf een Apple-ID op te maken, en me als 'n aparte gebruiker te installeren op de mac, zodat 'k huidige I-cloud niet 'belast',...
Echter, met al het nieuws over Trump en zijn entourage...of misschier eerder Elon Musk en zijn entourage,
vraag 'k me af of er mogelijks betere opties zijn?
En vroeg 'k me dus af of er uberhaupt nog aan de Big Tech te 'ontsnappen' valt.
Of, indien niet, hoe 'k (samen met anderen) m'n/onze afhankelijkheid tot een minimum kan beperken.
En, met onze gezondheid en de grenzen van onze aarde in het achterhoofd, welke opties zijn de minst schadelijke?
Ik ging reeds zelf op onderzoek, maakte daarbij kennis met 'Big Tech', Silicon Valley, andere 'Valleys'..., Mastodon, ...via Wikipedia.
Maar echt, als leek, zie 'k door de bomen het bos niet!
Bestaan er laptop-merken, besturingssystemen, ..., die community-based zijn?
Oftewel die niet tot de BigTech of andere individuele spelers behoren,
die qua privacy en veiligheid volledig safe zijn, de rijken niet rijker maken en
toch mogelijkheden openhouden om documenten edm die wel big tech-gelinkt zijn
te kunnen raadplegen, invullen, delen,... bv. van werkgevers, de scholen van de kids,...
En/of als 'k 't toch bij de MacBook Air hou, eventueel een eigen Apple ID start,...
waar hou 'k dan best rekening mee?
Waar kan/moet 'k nog op letten?
Ik probeerde vandaag m'n map op te slaan op de Iomega externe harde schijf,
maar kreeg de melding dat 'k dan eerst alle bestanden die reeds op de externe schijf staan moet wissen omdat er een bestand zou opstaan die niet compatibel is.
Kan 'k dit opgelost krijgen zonder dat 'k de gegevens op de Iomega-schijf moet wissen?
Tips i.v.m. recente onafhankelijke bronnen die me in al het bovenstaande kunnen verder helpen zijn zeer zeker welkom.
Ik besef dat 'k veel vraag
Vooral niet de rijken rijker maken! Als dit uberhaupt mogelijk is op vandaag?
- Voorlopig wel nog Outlook, gmail,...mails lezen,
maar gaandeweg overschakelen naar Proton-mails,
of andere community-based én privacy-veilige mail-opties.
Advies is ZEER welkom
- zo min mogelijk cloud's, drive's e.d.m. gebruiken
- een community-based externe harde schijf gebruiken, mocht dit bestaan?
- community-based alternatieven voor microsoft 365 e.d.m. gebruiken
- toch ook google e.d.m. documenten van anderen kunnen invullen en delen ...
- aansluiten op een mastodon-server
- canva gebruiken
-...
Wat is je budget?
Ik wil graag eerst weten of het uberhaupt zinvol is om een nieuwe laptop aan te kopen.
Mogelijks kan 'k evengoed onze huidige laptop MacBookAir 9,1, Retina, 13-inch, 2020
met macOS Catalina 10.15 verder gebruiken, al dan niet mits updates en ???
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
ja, wat dat betreft ben 'k momenteel best wel tevreden met de huidige MacBook Air
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren : /
Beste,
Momenteel delen we met 3 een MacBook Air Retina, 13 inch, 2020 met MacOS Catalina 10.15
Volgens info die 'k terugvond via Apple Support kunnen we deze nog updaten naar 2024-macOs Sequia15
Tot ongeveer een jaar geleden gebruikte 'k een Aspire (geen idee meer welk type),
maar toen deze de geest gaf, liet 'k alle documenten e.d.m overschrijven
en opslaan naar een Iomega externe harde schijf van 500GB.
Alle gegevens van m'n allereerste laptop (een acer) staan hier ook op.
Wegens beperkte financiële middelen kocht 'k geen nieuwe (2e) laptop aan en gebruikte/deelde dus de Mac.
Een hele tijd terug 'ontdekte'/ ondervond ik dat we alle 3, als mede-gebruikers, onder 1 Apple-Id en Icloud werken, en het is niet de mijne.
Laatst merkte ik dat de 2 mappen die 'k voor S en mezelf opmaakte ook op die Icloud opgeslagen zijn,
terwijl 'k overtuigd was dat deze uitsluitend op het geheugen/de opslag van de Mac stonden.
Ik overwoog/overweeg dus om zelf een Apple-ID op te maken, en me als 'n aparte gebruiker te installeren op de mac, zodat 'k huidige I-cloud niet 'belast',...
Echter, met al het nieuws over Trump en zijn entourage...of misschier eerder Elon Musk en zijn entourage,
vraag 'k me af of er mogelijks betere opties zijn?
En vroeg 'k me dus af of er uberhaupt nog aan de Big Tech te 'ontsnappen' valt.
Of, indien niet, hoe 'k (samen met anderen) m'n/onze afhankelijkheid tot een minimum kan beperken.
En, met onze gezondheid en de grenzen van onze aarde in het achterhoofd, welke opties zijn de minst schadelijke?
Ik ging reeds zelf op onderzoek, maakte daarbij kennis met 'Big Tech', Silicon Valley, andere 'Valleys'..., Mastodon, ...via Wikipedia.
Maar echt, als leek, zie 'k door de bomen het bos niet!
Bestaan er laptop-merken, besturingssystemen, ..., die community-based zijn?
Oftewel die niet tot de BigTech of andere individuele spelers behoren,
die qua privacy en veiligheid volledig safe zijn, de rijken niet rijker maken en
toch mogelijkheden openhouden om documenten edm die wel big tech-gelinkt zijn
te kunnen raadplegen, invullen, delen,... bv. van werkgevers, de scholen van de kids,...
En/of als 'k 't toch bij de MacBook Air hou, eventueel een eigen Apple ID start,...
waar hou 'k dan best rekening mee?
Waar kan/moet 'k nog op letten?
Ik probeerde vandaag m'n map op te slaan op de Iomega externe harde schijf,
maar kreeg de melding dat 'k dan eerst alle bestanden die reeds op de externe schijf staan moet wissen omdat er een bestand zou opstaan die niet compatibel is.
Kan 'k dit opgelost krijgen zonder dat 'k de gegevens op de Iomega-schijf moet wissen?
Tips i.v.m. recente onafhankelijke bronnen die me in al het bovenstaande kunnen verder helpen zijn zeer zeker welkom.
Ik besef dat 'k veel vraag