Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AischaPeeters
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-05 04:45
Wat wil 'k met m'n laptop kunnen doen?
Vooral niet de rijken rijker maken! Als dit uberhaupt mogelijk is op vandaag?

- Voorlopig wel nog Outlook, gmail,...mails lezen,
maar gaandeweg overschakelen naar Proton-mails,
of andere community-based én privacy-veilige mail-opties.
Advies is ZEER welkom
- zo min mogelijk cloud's, drive's e.d.m. gebruiken
- een community-based externe harde schijf gebruiken, mocht dit bestaan?
- community-based alternatieven voor microsoft 365 e.d.m. gebruiken
- toch ook google e.d.m. documenten van anderen kunnen invullen en delen ...
- aansluiten op een mastodon-server
- canva gebruiken
-...

Wat is je budget?

Ik wil graag eerst weten of het uberhaupt zinvol is om een nieuwe laptop aan te kopen.
Mogelijks kan 'k evengoed onze huidige laptop MacBookAir 9,1, Retina, 13-inch, 2020
met macOS Catalina 10.15 verder gebruiken, al dan niet mits updates en ???

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
ja, wat dat betreft ben 'k momenteel best wel tevreden met de huidige MacBook Air

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren : /

Beste,

Momenteel delen we met 3 een MacBook Air Retina, 13 inch, 2020 met MacOS Catalina 10.15
Volgens info die 'k terugvond via Apple Support kunnen we deze nog updaten naar 2024-macOs Sequia15

Tot ongeveer een jaar geleden gebruikte 'k een Aspire (geen idee meer welk type),
maar toen deze de geest gaf, liet 'k alle documenten e.d.m overschrijven
en opslaan naar een Iomega externe harde schijf van 500GB.
Alle gegevens van m'n allereerste laptop (een acer) staan hier ook op.
Wegens beperkte financiële middelen kocht 'k geen nieuwe (2e) laptop aan en gebruikte/deelde dus de Mac.

Een hele tijd terug 'ontdekte'/ ondervond ik dat we alle 3, als mede-gebruikers, onder 1 Apple-Id en Icloud werken, en het is niet de mijne.
Laatst merkte ik dat de 2 mappen die 'k voor S en mezelf opmaakte ook op die Icloud opgeslagen zijn,
terwijl 'k overtuigd was dat deze uitsluitend op het geheugen/de opslag van de Mac stonden.
Ik overwoog/overweeg dus om zelf een Apple-ID op te maken, en me als 'n aparte gebruiker te installeren op de mac, zodat 'k huidige I-cloud niet 'belast',...

Echter, met al het nieuws over Trump en zijn entourage...of misschier eerder Elon Musk en zijn entourage,
vraag 'k me af of er mogelijks betere opties zijn?
En vroeg 'k me dus af of er uberhaupt nog aan de Big Tech te 'ontsnappen' valt.
Of, indien niet, hoe 'k (samen met anderen) m'n/onze afhankelijkheid tot een minimum kan beperken.
En, met onze gezondheid en de grenzen van onze aarde in het achterhoofd, welke opties zijn de minst schadelijke?
Ik ging reeds zelf op onderzoek, maakte daarbij kennis met 'Big Tech', Silicon Valley, andere 'Valleys'..., Mastodon, ...via Wikipedia.

Maar echt, als leek, zie 'k door de bomen het bos niet!

Bestaan er laptop-merken, besturingssystemen, ..., die community-based zijn?
Oftewel die niet tot de BigTech of andere individuele spelers behoren,
die qua privacy en veiligheid volledig safe zijn, de rijken niet rijker maken en
toch mogelijkheden openhouden om documenten edm die wel big tech-gelinkt zijn
te kunnen raadplegen, invullen, delen,... bv. van werkgevers, de scholen van de kids,...

En/of als 'k 't toch bij de MacBook Air hou, eventueel een eigen Apple ID start,...
waar hou 'k dan best rekening mee?

Waar kan/moet 'k nog op letten?

Ik probeerde vandaag m'n map op te slaan op de Iomega externe harde schijf,
maar kreeg de melding dat 'k dan eerst alle bestanden die reeds op de externe schijf staan moet wissen omdat er een bestand zou opstaan die niet compatibel is.
Kan 'k dit opgelost krijgen zonder dat 'k de gegevens op de Iomega-schijf moet wissen?

Tips i.v.m. recente onafhankelijke bronnen die me in al het bovenstaande kunnen verder helpen zijn zeer zeker welkom.

Ik besef dat 'k veel vraag

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heel veel termen; heel lastig beantwoorden.

Laat ik bovenaan beginnen: je linkt een SKIKK laptop. Op zich goed maar enkele onderdelen komen uit China en het enige "community" aspect is dat het vooral een leuk gimmick is dat de machine in NL geassembleerd & ondersteund wordt. Voor de rest zit er spul in van Intel / AMD / Nvidia / Hynix / etc dus daarmee maak je de rijken alsnog rijker ;) (kleine edit): Copilot is van Microsoft, SKIKK biedt ook Alexa aan. En meer. Allemaal gerelateerd/gelinkt aan erg rijke bedrijven

Dan wordt dus de vraag "wat versta jij onder commnity-driven"? Opensource (sowieso als software) komt daarmee in de buurt echter ook daarin zijn voldoende voorbeelden te noemen dat e.e.a. toch ook gefinancierd moet worden op een gegeven moment. Logisch maar als er ergens geld in moet, is er altijd aan de andere kant een risico-analyse van een investeerder om te bekijken of er nog meer geld mee verdiend kan worden.

Wil je dan Apple houden? Kan. Hoort slechts tot de top-5 rijkste bedrijven ter wereld. Dingen opzoeken via Wikipedia? Wikipedia: Wikipedia:Fundraising statistics laat gewoon zien dat er miljoenen per jaar niet uitgegeven worden. Let wel; dat kan alsnog als non-profit benoemd worden maar er blijft ook geld over.

TL;DR : wat wil je nu precies? Want je begint "de rijken niet rijker maken" en je eindigt met "hoe open ik een bestand op Iomega"; echt een lijn zit er niet in wat nu je vraag / vragen zijn en in welke volgorde

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 04-02-2025 10:38 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AischaPeeters
@MAX3400 Ik apprecieer je antwoord :) Bedankt :)

- de skikk laptop werd per abuus, per ongeluk gelinkt
Het was niet m'n bedoeling 'n laptop te linken, dus vergeet die skikk maar

- onze apple werd noch voor noch door mezelf aangekocht

- ik had nog geen idee hoe de vork aan de steel zat ivm iomega, ondertussen ook opgezocht

- met community-based bedoelde 'k

* dat er geen, of in elk geval veeeeeeeeeel minder sprake is van een macht-monopolie zoals de BigTech,
en andere grote Tech-spelers, nu hebben.
Vandaar ook m'n interesse in Mastodon, die 'k aangeraden werd door andere bezorgde burgers

* dat de potentiële opbrengsten en/of winsten niet naar 1 persoon of een select/klein groepje billionairs gaat,
maar wel een grote groep, al dan niet (kleine) (aandeel)houders ten goede komt
geld zal er inderdaad altijd wel mee gemoeid zijn

Een poging om m'n vraag te verduidelijken:

Bestaan er laptops/merken, hardware en/of software die niet of zo min mogelijk gelinkt zijn aan de BigTech en andere rijke spelers?

Zo ja, wat raad je me aan?
Ik ben een leek :S , dus zelf iets samenstellen lijkt me geen optie :S
En, zo ja, kan 'k dan nog samenwerken met anderen, die wel google documenten e.d.m. gebruiken :?

En indien neen: wat is/welke zijn de minst slechte optie(s)?
Of...als er geen ontsnappen aan is, houden we dan de huidige MacBook Air?
Kunnen we op 1 of meerdere manieren onze 'privacy' verhogen?
Kan 'k dan eventueel wel een externe harde schijf voor opslag gebruiken, i.p.v. een cloud?

:? :? :S :S :? :?

[ Voor 15% gewijzigd door AischaPeeters op 05-02-2025 01:32 . Reden: leesbaardere volgorde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AischaPeeters
Ik kwam zojuist de topic: Europese alternatieven voor Amerikaanse producten en diensten tegen
Ga 'k opvolgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

In vrijwel elke laptop of pc zullen onderdelen zitten van grote bedrijven. Dat lijkt me vrijwel onmogelijk te voorkomen in de huidige markt. Dan kan je je wel volledig richten op open source software en idem OS (zoals sommige Linux versies wellicht), maar voor compatibiliteit zijn MS Office / 365 of Google Docs gewoon het handigst. Alternatieven zijn er maar dan moet je je ervan vergewissen of je werkgever/werkpartner/klant het ook openen kan. Ik begrijp het noemen van Mastodon niet helemaal. Dat is open source social media. Dat lijkt me weinig relevant voor de aankoop van je computer. Voor opslag die je niet bij een megagroot bedrijf wilt hebben, kun je natuurlijk altijd kiezen voor een externe hdd zoals je nu doet, of bijv een NAS.

Verder eens met @MAX3400 wat je precies wilt blijft vaag doordat het zo breed blijft.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12-09 15:06
Ik zou mij niet te druk maken over de "Big Tech" of de andere 0.001% van de wereld.

Je maakt het je zelf dan heel erg moeilijk en zal in de raarste bochten krom moeten liggen om ergens te komen.

Je stelling kan hoor. Linux OS compilen, een eigen server opzetten met PostFix om je eigen mail server te gebruiken. OpenOffice ipv Microsoft365/Office365. En je zit (relatief) veilig weg van de "Big Tech" industrie.

Ga je happy worden als computer leek hier mee? Nee, zeker niet.

Anno 2025 zitten we aan het einde van het grote spel dat kapitalisme heet. Technology is zo ver dat het voor kleine start-ups moeilijker is om door te groeien zonder opgegeten/overgenomen te worden door de "Big Tech" industrie.

Als ik je post zo lees met alle termen die door elkaar gegooid worden met onrelevante toevoegingen zou ik adviseren: Houd het bij iMac of een MacBook. Gebruik gewoon je Office365 (tegenwoordig Microsoft365).
Maak je eigen Apple ID aan en gebruik de iCloud om je data op te slaan.

Hoe meer "community based" je gaat, hoe meer je het in eigen beheer moet nemen, hoe meer kopzorgen je er bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28
Duke of Savage schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:11:
Ik zou mij niet te druk maken over de "Big Tech" of de andere 0.001% van de wereld.

Je maakt het je zelf dan heel erg moeilijk en zal in de raarste bochten krom moeten liggen om ergens te komen.

Je stelling kan hoor. Linux OS compilen, een eigen server opzetten met PostFix om je eigen mail server te gebruiken. OpenOffice ipv Microsoft365/Office365. En je zit (relatief) veilig weg van de "Big Tech" industrie.

Ga je happy worden als computer leek hier mee? Nee, zeker niet.

Anno 2025 zitten we aan het einde van het grote spel dat kapitalisme heet. Technology is zo ver dat het voor kleine start-ups moeilijker is om door te groeien zonder opgegeten/overgenomen te worden door de "Big Tech" industrie.

Als ik je post zo lees met alle termen die door elkaar gegooid worden met onrelevante toevoegingen zou ik adviseren: Houd het bij iMac of een MacBook. Gebruik gewoon je Office365 (tegenwoordig Microsoft365).
Maak je eigen Apple ID aan en gebruik de iCloud om je data op te slaan.

Hoe meer "community based" je gaat, hoe meer je het in eigen beheer moet nemen, hoe meer kopzorgen je er bij krijgt.
Ik vind dit een beetje flauwe reactie. Iemand komt met de vraag om rijke mensen niet rijker te maken en jij komt met een suggestie waarbij je de twee rijkste bedrijven ter wereld aanraad.

TS kan prima voor een paar honderd euro een tweedehands laptop kopen en er linux op installeren, mail kan je laten hosten bij tig emailbedrijfjes die allemaal niet of weinig bijdragen aan de bottomline van apple en microsoft. Zelfde verhaal voor online storage.

Niet alles hoeft zo zwart/wit.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AischaPeeters
Dikke merci allemaal voor jullie reacties. O+
Ik ben volop aan het (bij)leren.

Ik laat jullie advies even bezinken,
hou ook rekening met info die 'k via de andere topics en andere bronnen binnenkrijg,
en probeer een voor mij, m'n gezin, m'n werkomgeving,... haalbare combi te maken waarbij 'k zo weinig mogelijk bijdraag aan de rijkdom én daaraan gekoppelde macht van de Big Tech.

Ik ben bereid in m'n zoektocht de koppijn, frustraties, ... erbij te nemen. 8/7
@Duke of Savage No offence! No hard feelings!

Ik stuur jullie later m'n combi door voor verder feedback.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AischaPeeters
Dag,

Het vervolg na bovenstaande adviezen en m'n verdere zoektocht, denkpiste(s)
hoort thuis onder 'componenten koopadvies'.
Tenminste dat denk 'k toch.

Daarom start 'k daar 'n nieuwe topic:
Dilemma:
Huidige Iomega formatteren naar MS DOS, exFAT of andere?
of nieuwe externe harde schijf (of NAS?) aankopen die compatibel is met alle/ de meeste types besturingssystemen?
of NTFS stuurprogramma op Iomega en/of Mac installeren om te kunnen schrijven van Mac naar Iomega (NTFS)' (Paragon,Tuxera, Mounty, ...?)?
Pagina: 1