Wasmachine inbouwkast bouwen in keuken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcinnayrekked
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-03 14:02
Hallo,

In mijn huurwoning ben ik de keuken aan het opknappen.
Aangezien er alleen in de keuken een aanvoer en afvoer zit voor een wasmachine, ben ik genoodzaakt de wasmachine in de keuken te plaatsen.

Ook hebben wij gekozen voor een inbouwvaatwasser.

De indeling van de keuken is uiteindelijk zo uitgekomen dat de wasmachine in een (zelf te bouwen) keukenkast komt, op hoogte. De vaatwasser konden we helaas nergens anders kwijt, dus de indeling is niet meer aan te passen.

Mijn plan:
De vaatwasser komt op de grond te staan. Boven de vaatwasser komt een kastruimte van ongeveer 40 centimeter hoog. Boven deze kastruimte komt de wasmachine in een kast.

De kastruimte van 40 centimeter hoog tussen vaatwasser en wasmachine is nodig, omdat de wasmachinekraan daar uit de muur komt (zie foto). Via die kastruimte kan ik dus ook bij de kraan en bij de afvoer, mocht er een probleem zijn. Ik kan via daar ook achter de vaatwasser kijken. In deze kast kunnen mooi spullen zoals wasmiddel en vaatwassertabletten staan, dus is ook functioneel.

Boven deze kastruimte van 40cm komt dus de wasmachine te staan.

Nu is mijn vraag;
Hoe zorg ik er voor dat de wasmachine stevig in de kast staat, dat de plank waar die op komt te staan sterk genoeg is. Dat de trillingen van de wasmachine minimaal blijven, zodat andere apparaten zoals de koel/vriescombinatie in de kast ernaast, en de vaatwasser eronder, hier geen last van krijgen.

Hier een foto van de huidige situatie en een tekening hoe het moet worden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzK6PUhBjfiLZxN1ND6vmImRKmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4t5jtniCOLdD4RSUsUVj0Hl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiTGNE9GoHJQQRh0ZtESjAk5Jwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqOIeG23znX4Hkp2jTAROeqh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kowCXEvC_JbsX3T2GjrCD1zoKJ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9R3tuprV2pVBKJVvUfjveYRL.png?f=fotoalbum_large
Rood = Ikea Metod koelkast-kast. 220 hoog
Blauw = Inbouw koel/vries-combi (1 geheel apparaat)
Groen = vaatwasser. 80/85 hoog. Deze komt aan de linkerzijde direct tegen de Metod kast aan bevestigd, zo sluiten de frontjes mooi aan op elkaar. Boven op de vaatwasser en rechts komt dus DIY kastwerk (zwart op de tekening)
Oranje = wasmachine op hoogte (63 kg)
Zwart = hoe de constructie ongeveer moet worden. ik zat te denken aan meubelpaneel, dit heb ik nog liggen. 18 mm dik. (aan de onderkant van de wasmachine dan dubbele dikte denk ik, voor extra draagkracht. dus 36 mm dik)
Grijs = vloer + wand

Tussen zwart en grijs zit bij de wand nog een paar cm ruimte, welke ik op kan/ga vullen met (hout)balken en zo dus ook de DIY kast (zwart op de tekening) meer ondersteuning kan geven aan de rechter zijkant. Tussen de linkerkant van de vaatwasser en de Metod kast van de koel/vries komt géén extra meubelpaneel, omdat er dan een grotere kier komt tussen vaatwasserfrontje en vriezerdeurtje. Dus de constructie rust aan de linkerkant volledig op de Metod kast.

Ik weet dat een achterwand voor de wasmachine extra versteviging gaat geven. Ik was ook van plan om een gedeeltelijke achterwand te maken, zodat de kast steviger is, maar wel warmte kwijt kan. Voor de wasmachine was ik dus van plan om ongeveer zo'n kastje te maken (maar dan met dubbele dikte onderkant):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjqEGZI4xLlCjYKPojt13o7srQU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/C8ABipUUtQWSWiSBBDehAWdq.png?f=user_large
Is het verstandig/nodig om nog stalen versterkingshoeken aan te brengen onder de dubbele plank waar de wasmachine op komt te staan? Wellicht een hoeklijn/hoekprofiel?
Of moet er in het midden van de 40 cm kastruimte een verticale plank geplaatst worden om het gewicht te laten steunen op de vaatwasser? Kan dit kwaad voor de vaatwasser?

Ik weet dat ik nog met een aantal zaken rekening moet houden:
- Wasmachine kraan komt een Y-stuk op, zodat deze kraan de vaatwasser en wasmachine aanvoer kan leveren
- Wasmachine kraan is dus lager gepositioneerd dan de wasmachine, dus dit moet een kraan met keerklep zijn, zodat er bij leidingdrukverlies geen vies wasmachine water terug de leiding in kan lopen.
- Afvoer van de wasmachine is nu dus sowieso lager dan de wasmachine (dit lijkt me prima? of moet deze op een bepaalde hoogte t.o.v. de wasmachine zitten? Alleen te hoog is een probleem toch?)
- Afvoer voor de vaatwasser steekt nu boven de vaatwasser uit. Deze moet wellicht dus lager worden? (of kan dit geen kwaad?) Anders moet de vaatwasser te hard het water omhoog pompen misschien?
-Vaatwasser is 80 a 85 cm hoog en afvoer steekt ongeveer 10/15 cm boven de vaatwasser uit.

Mis ik verder nog iets?
Veel vragen, ben benieuwd wat jullie er van denken :)

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hoe denk je om te gaan met het geschud en gewiebel van de wasmachine? (o.a. bij centrifugeren). Daarnaast zal dat, in combinatie met het gewicht, een uitdaging zijn. Zou het niet een idee zijn om de wasmachine op de grond te zetten en de vaatwasser er boven? Die is veel lichter en schud niet...

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 03-02-2025 19:39 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcinnayrekked
Microkid schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:39:
Hoe denk je om te gaan met het geschud en gewiebel van de wasmachine? (o.a. bij centrifugeren). Daarnaast zal dat, in combinatie met het gewicht, een uitdaging zijn. Zou het niet een idee zijn om de wasmachine op de grond te zetten en de vaatwasser er boven? Die is veel lichter en schud niet...
Heb ik over nagedacht, maar dat is helaas te hoog. In en uitladen gaat niet lukken dan.
De wasmachine heeft aan beide kanten wel wat ruimte, en het is normaal dat een wasmachine trilt, zo lang die waterpas staat wordt dat tot een minimum beperkt en het kan altijd nog gedempt worden.

Online zie ik ook veel voorbeelden van ingebouwde wasmachines, dus het lijkt me sterk dat het niet kan.
https://tinyurl.com/mr7yeta9
https://tinyurl.com/5yhemhv6
https://tinyurl.com/vcsum729
https://tinyurl.com/2h4eb9w3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:33
@Microkid Zou ook mijn voorstel zijn, dan hoef je niks aan de kastjes te doen want een vaatwasser kan gewoon in een normale kast, zo zwaar zijn die niet.

En waarom dat kraantje niet verplaatsen of weghalen danwel afdoppen. Je kunt toch water onder de wasbak weghalen? Dan kan het kraantje er eventueel weer op als je verhuist. Of kijken of een compacter kraantje wel past, je hebt meestal wel iets van ruimte onderin de vaatwasser of wasmachine. Een compact kraantje hoeft maar 4cm ofzo te zijn en dan past alles wel gewoon.

https://www.bol.com/nl/nl...1-2-inch/9300000124774557 Zoiets met een flexibelbuisje en een nieuw bevestigingspunt voor een compact kraantje. De afmeting weet ik niet zeker, maar bij elke bouwmarkt kun je dat zo inden en vergelijken met een standaard kraanaansluiting. Ben je van al je moeilijkheden af.

[ Voor 47% gewijzigd door barbarbar op 03-02-2025 19:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:39
Houd er ook even rekening mee dat een wasmachine 60breedt is en de meeste vaatwassers of andere keuken inbouw spul <60 is. Je kan dus niet elke willekeurige kast pakken voor een wasmachine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
kcinnayrekked schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:43:
De wasmachine heeft aan beide kanten wel wat ruimte, en het is normaal dat een wasmachine trilt, zo lang die waterpas staat wordt dat tot een minimum beperkt en het kan altijd nog gedempt worden.
De wasmachine zelf is in mindere mate het probleem, hoewel die ook sneller slijt als hij niet goed recht staat of de trillingen niet goed gedempt.

Maar het grotere probleem hier is de kast zelf. Ja, er zijn allerlei wasmachine kasten te krijgen, maar als je gaat zoeken zul je zien dat die flink aan de prijs zijn. Dat komt deels doordat het een marktsegment is waarin mensen genoeg geld hebben, denk ik, maar zeker ook doordat je een degelijke constructie nodig hebt. Een doorsnee spaanplaat keukenkastje gaat sowieso het gewicht niet aankunnen, en trouwens hoop ik dat je een sterke buurman/vrouw hebt om die machine er in te zetten, op die hoogte. Maar daar bovenop gaan de trillingen van een machine een doorsnee kastje in minder dan geen tijd compleet naar de gallemiezen helpen. Dat trilt gewoon uit elkaar.

De hoogte werkt je daarbij ook tegen, want alles daaronder moet het gewicht ook houden, en recht blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Wil je de wasmachine echt boven de vaatwasser hebben, dan zul je er een stalen/metalen frame onder moeten zetten waar de wasmachine op staat. Een kastje gaat dat niet houden. Zo'n frame heb je geen ruimte voor, en ik kan me ook niet zo iets bedenken waar dan nog een vaatwasser onderin zou passen. Kortste klap is gewoon de wasmachine onder, kraantje verplaatsen, en vaatwasser er direct boven. Heb je de vaatwasser op een prima hoogte. Niet tegelijk laten draaien, vinden ze beide niet leuk qua stroom en water.

Kraantje moet dan in het kastje links van je koelvries combinatie komen. De slangen kun je verlengen met flexibele verlengstukken. Automatische sluiters moet wel goed hangen, dus kan zin dat je de hele slang van de wasmachine moet veranderen naar een langere versie vanaf de machine zelf. Zelfde voor vaatwassr, maar ik gok dat dat wel uitkomt want die hebben vaak de aansluiting sowieso onderin zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door barbarbar op 03-02-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:39
Er zijn vaatwassers die iets smaller zijn, ik heb die, mijn ouders hebben die een mijn broertje ook. die passen wel in een 60cm kast, op hoogte.
Die ruimte tussen vaatwasser en wasmachine is natuurlijk waardeloos. laat die kraan verplaatsen, dat maakt alles veel makkelijker. je wil die kraan ook niet achter je apparatuur. Als er dan wat mee is moet je eerst je machine uit het gat halen voor je de kraan kan dichtdraaien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcinnayrekked
Wilke schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:53:
[...]

De wasmachine zelf is in mindere mate het probleem, hoewel die ook sneller slijt als hij niet goed recht staat of de trillingen niet goed gedempt.

Maar het grotere probleem hier is de kast zelf. Ja, er zijn allerlei wasmachine kasten te krijgen, maar als je gaat zoeken zul je zien dat die flink aan de prijs zijn. Dat komt deels doordat het een marktsegment is waarin mensen genoeg geld hebben, denk ik, maar zeker ook doordat je een degelijke constructie nodig hebt. Een doorsnee spaanplaat keukenkastje gaat sowieso het gewicht niet aankunnen, en trouwens hoop ik dat je een sterke buurman/vrouw hebt om die machine er in te zetten, op die hoogte. Maar daar bovenop gaan de trillingen van een machine een doorsnee kastje in minder dan geen tijd compleet naar de gallemiezen helpen. Dat trilt gewoon uit elkaar.

De hoogte werkt je daarbij ook tegen, want alles daaronder moet het gewicht ook houden, en recht blijven.
Precies, en ik ben dus benieuwd wat die 'degelijke constructie' is, zodat ik het na kan maken. De wasmachine erin krijgen lukt wel, heb in het verleden zelf wasmachines vervoerd en heb een aantal sterke vrienden om te helpen.

Voor alle andere reacties; een andere indeling gaat um gewoon niet worden. Dus bespaar je de moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcinnayrekked
No Hands schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:09:
Er zijn vaatwassers die iets smaller zijn, ik heb die, mijn ouders hebben die een mijn broertje ook. die passen wel in een 60cm kast, op hoogte.
Die ruimte tussen vaatwasser en wasmachine is natuurlijk waardeloos. laat die kraan verplaatsen, dat maakt alles veel makkelijker. je wil die kraan ook niet achter je apparatuur. Als er dan wat mee is moet je eerst je machine uit het gat halen voor je de kraan kan dichtdraaien.
Vaatwasser heb ik al, dus dat gaat niet veranderen. Kraan verplaatsen ook niet ivm huurwoning. De kraan zit niet achter de apparatuur, maar is gewoon bereikbaar op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:17
afvoerslang wasmachine moet minstens 65 cm boven standplaats wasmaschine. Dan loopt er niet zomaar water uit.
normale wasmachine is zeker 65 cm diep (vanwege deur)
jullie method koelkast is 60. dus het wordt niet makkelijk een gelijk aanzicht

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcinnayrekked
beascob schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:52:
afvoerslang wasmachine moet minstens 65 cm boven standplaats wasmaschine. Dan loopt er niet zomaar water uit.
normale wasmachine is zeker 65 cm diep (vanwege deur)
jullie method koelkast is 60. dus het wordt niet makkelijk een gelijk aanzicht
We hebben een minder diepe wasmachine. 54 cm diep.
Ah goed om te weten van de afvoerslang, dan zal die eerst omhoog en daarna omlaag moeten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:26
Ik zit hier met verbazing te lezen... Dit moet je toch niet willen, en iedereen zegt dat het een slecht plan is.

Die vaatwasser had gewoon ingebouwd moeten worden in dat keukenblok onder het blad en dan had je de wasmachine gewoon op de grond kunnen zetten. Wie heeft deze ramp bedacht.

En ja natuurlijk kan een Wasmachine omhoog maar dan moet je wel de ruimte hebben om een goed ondersteunde constructie te maken en die ruimte heb jij niet. En dan kom je aan met een vezelplatenkastje en begin je over "ja we maken de bodem dubbel..

En de opmerking van dat een machine die waterpas staat niet trilt, dus daar hoef je geen rekening mee te houden is natuurljk ook onzin. Een keer verkeerd beladen, of een stel handdoeken die aan elkaar kleven en hopla daar heb je de trillingen al.

Mij boeit het niet, desnoods neem je een 20mm dikke stalen plaat, verankerd die aan beide muren met chemische ankers en doe je op de uitstekende hoek een M16 draadeind naar je plafond met ook een chemische anker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:18
kcinnayrekked schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:20:
[...]
Voor alle andere reacties; een andere indeling gaat um gewoon niet worden. Dus bespaar je de moeite :)
Kan je toelichten waarom dat niet gaat lukken? Als de lezers hier het niet begrijpen, zullen ze erom blijven vragen ;)

Dat kastje links van de vriezer lijkt ook mij ideaal hiervoor, je ziet zelfs de schroefjes zitten waarmee je hem los kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:55
Wij hebben zo'n wastoren thuis, met de wasmachine dus iets van de grond af. Als de wasmachine aan het centrifugeren is trilt de kast niet. Dat komt omdat de wastorenkast van een veel dikker materiaal is gemaakt dan de normale keukenkastjes (die hebben we ernaast staan). De lades eronder hebben nog een ombouw die ook nog eens is voorzien van dat dikke materiaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ys51hcGNXxhibmDJZcV1QRuRJg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fSXZJd8XjxodsQLGLRyPuF1f.jpg?f=user_large

Ik zou de wasmachine niet snel in een standaard Ikea keukenblok neerzetten in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hang de wasmachine op aan het plafond met kettingen en veren.

Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/51329131

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcinnayrekked
CJ_Latitude schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:21:
[...]

Kan je toelichten waarom dat niet gaat lukken? Als de lezers hier het niet begrijpen, zullen ze erom blijven vragen ;)

Dat kastje links van de vriezer lijkt ook mij ideaal hiervoor, je ziet zelfs de schroefjes zitten waarmee je hem los kan maken.
In dat kastje links komt de oven. Daar kan de vaatwasser niet, omdat boven dat kastje de inductiekookplaat komt. Helaas kan onder een inductiekookplaat geen vaatwasser. Dat zou het inderdaad een stuk makkelijker maken.

Omdat de vaatwasser op die hoogte niet in te ruimen is voor mijn vriendin. De wasmachine hoef je alleen bij het deurtje open te doen en aan 1 knop op hoogte te draaien. Dat is te doen op deze hoogte. Dagelijks een vaatwasser inruimen en uitruimen (met een besteklade helemaal bovenin de vaatwasser) op deze hoogte is niet te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:54
Oplossing kan zo simpel zijn: een kast opofferen, vaatwasser plaatsen. Rechts de wasmachine en daarboven plaats je een kast ter compensatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 13:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Is het niet slim om de verhuurder om een oplossing te vragen? Ieder huishouden heeft een wasmachine nodig en bij jou is er geen logische plaats zo lijkt het. Als die wasmachine de spaanplaten van je keuken kapot trilt ben jij en de verhuurder verder van huis.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
GioStyle schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:55:
Oplossing kan zo simpel zijn: een kast opofferen, vaatwasser plaatsen. Rechts de wasmachine en daarboven plaats je een kast ter compensatie.
Mee eens, OP moet echt naar andere plekken voor de apparatuur gaan kijken, want zoals het nu is bedacht gaat gewoon niet werken. D'r zijn genoeg suggesties gedaan, maar het enige wat OP wil horen is dat het goed komt. Vraag dan gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:29
Heb je je koelvries combinatie al gekocht? Ander zou je kunnen overwegen om de wasmachine en vaatwasser op de grond te zetten en een losse koelkast en vrieskast daarop te plaatsen.

Anders toch kijken of je vaatwasser niet onder het aanrecht bij de wasbak in de buurt kan. Een aftakking van de kraan en het riool voor een vaatwasser zijn niet zo moeilijk en later ook weer makkelijk dicht te zetten.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:38

BLN

Je kunt prima een kast maken waarin een wasmachine op die hoogte kan staan. Je moet alleen met een aantal zaken rekening houden:
  • De kast moet links en rechts voldoende ruimte hebben zodat de machine kan bewegen. Minimaal 5cm aan elke kant. Als je machine centrifugeert en tegen de kast trilt dan krijg je gigantische herrie en valt alles uit de kast.
  • Ik zou een platform van betontegels op rubberen tegels maken om de machine te ontkoppelen van de kast. Zo geef je zo min mogelijk trillingen aan de kast door
  • IHet grootste probleem zijn de trillingen. Die kunnen echt een kast uit verband trekken en dingen laten omvallen. Het gewicht kun je oplossen met een stevige kast constructie: stevig plaatmateriaal, een achterwand, hoekijzers en eventueel een dubbele bodem
Maar dat betekent dat je kast dus de breedte van je wasmachine + 10cm + tweemaal dikte plaatmateriaal wordt.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcinnayrekked
Saint2Saint schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:09:
Heb je je koelvries combinatie al gekocht? Ander zou je kunnen overwegen om de wasmachine en vaatwasser op de grond te zetten en een losse koelkast en vrieskast daarop te plaatsen.

Anders toch kijken of je vaatwasser niet onder het aanrecht bij de wasbak in de buurt kan. Een aftakking van de kraan en het riool voor een vaatwasser zijn niet zo moeilijk en later ook weer makkelijk dicht te zetten.
Het meeste linker kastje onder het aanrecht loopt een waterleiding doorheen, in het midden van het kastje, dus daar kan geen vaatwasser. In het middelste kastje zit de wasbak en daaronder leidingwerk, dus daar kan het ook niet.
In het meest rechter kastje zou hebben gekund, maar we hebben een grote inductiekookplaat die deels boven dit kastje komt, dus ook dat is helaas geen optie.

Koelvries hebben we ook al.

Met een huurwoning heb je nou eenmaal niet de vrijheid om alles vanaf 0 op te bouwen. Dus dan kan je niet zo makkelijk van plan wisselen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcinnayrekked
DexterDee schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:59:
Is het niet slim om de verhuurder om een oplossing te vragen? Ieder huishouden heeft een wasmachine nodig en bij jou is er geen logische plaats zo lijkt het. Als die wasmachine de spaanplaten van je keuken kapot trilt ben jij en de verhuurder verder van huis.
Verhuurder is een grote woningcorporatie, die zeggen; dan maar geen vaatwasser en zet je wasmachine daar maar neer. Dus helaas gaat dat niets oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:29
Ik weet niet hoe groot de badkamer is maar daar heb ik de(zelfde) wasmachine ruim 20 jaar in gehad (en dat was een hok van 2 bij 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:35

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Verstandig ook om alles al aan te schaffen voordat je weet hoe het precies gaat worden!

Alles is wel gezegd denk ik: offer een kast op. Wat zit er aan de andere kant van de keuken trouwens? Op je foto van de huidige situatie zie ik bijvoorbeeld geen kookplaat en ook geen gootsteen dus ik vermoed dat die aan de andere kant zitten? Hoe dan ook: kun je daar geen kast opofferen voor een vaatvasser?

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kcinnayrekked schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:04:
Verhuurder is een grote woningcorporatie, die zeggen; dan maar geen vaatwasser en zet je wasmachine daar maar neer.
Klopt! Ze willen immers geen geld uitgeven.

En in alle gevallen is een wasmachine op die plek vragen om ellende.

Ga maar eens centrifugeren en kijken hoe alles rammelt en verplaatst in je vaatwasser en koelkast.

Daarnaast begrijp ik niet waarom je een ellendige Samsung vaatwasser hebt gekocht.
Een kleine vaatwasser van zo'n 45cm hoog (Inventum) was een betere optie geweest. Die passen zelfs onder je gootsteen.
Of een 55cm: https://www.bosch-home.nl...e-en-compacte-vaatwassers

[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 04-02-2025 21:16 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcinnayrekked
Shadow_Agent schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:26:
Verstandig ook om alles al aan te schaffen voordat je weet hoe het precies gaat worden!

Alles is wel gezegd denk ik: offer een kast op. Wat zit er aan de andere kant van de keuken trouwens? Op je foto van de huidige situatie zie ik bijvoorbeeld geen kookplaat en ook geen gootsteen dus ik vermoed dat die aan de andere kant zitten? Hoe dan ook: kun je daar geen kast opofferen voor een vaatvasser?
Het keukenblad op de foto moet nog worden aangepast voor de inductiekookplaat en gootsteen. Deze komen wel aan die kant van de keuken, aan de andere kant van de keuken zitten geen aansluitingen/leidingen. Daar komt een keukenblokje van 40cm diep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kcinnayrekked
Bedankt voor de reacties en de adviezen. Op basis van de reacties hier en op andere fora ben ik opzoek gegaan naar alternatieven en heb ik besloten de wasmachine niet op hoogte te plaatsen. (al denk ik dat het wel kan, maar de kosten/baten het niet waard zijn). Ik kan dus niet toelichten hoe ik dit heb gedaan voor toekomstige lezers van deze post. Ik heb besloten de wasmachine in de kelderkast onder te trap te plaatsen (zit direcht naast de keuken) en een gat door de muur te boren voor de aanvoer en afvoerslang. Hierdoor heb ik in de kelderkast minder opslag ruimte, maar heb ik in de keuken een kast voor opslag erbij.

Als ik de wasmachine wel op hoogte in die hoek zou hebben geplaatst, had ik denk ik een metalen frame gemaakt en deze aan de muur bevestigd. De wasmachine zou dan niet verbonden aan de overige keukenkasten zijn maar 'zwevend' aan de muur op dit frame. Zie dit frame:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WupCcwdmu6eD1VYkTNfEJGqRDSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9jC505dP0qNP7uyg9cQtcHjC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kcinnayrekked schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:39:
Ik heb besloten de wasmachine in de kelderkast onder te trap te plaatsen (zit direcht naast de keuken) en een gat door de muur te boren voor de aanvoer en afvoerslang.
Kelder? Zorg dan dat je afvoer niet hoger zit dan 100cm.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:39
Maar je kan dus wel je aanrechtblad aanpassen en een water aan en afvoer naar je kelder maken maar niet in je keuken een aan of afvoer verplaatsen?

Goeie keuze om het toch anders aan te pakken iig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1