Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanbow
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-02 22:22
Mijn vraag
Beste leden, ik ben zowat aan het uitkijken voor een nieuwe pc te bouwen... echter waren mijn vorige builds altijd al Intel builds en was ik daar zeer tevreden over.
Nu heb ik echter gelezen dat zowel de 13th als 14th gen sukkelen met problemen ivm voltage en daar door blijvende schade oplopen... alsook is de nieuwe current gen ultra zeer zwak(zwakker dan de vorige 14th gen)
al heb ik gelezen dat zowel de voltage probleem weg gepatched is via de bios update alsook komen er patches voor de ultra om deze beter te laten werken ? echter vraag ik mij af of dit al geen verloren zaak is...

ik twijfel dus als ik niet beter eens overstap naar AMD Ryzen...
of toch beter een 14900k neem of de nieuwe ultra 285K
prijzen voor de ryzen vind ik wat aan de duurdere kant
kwa cpu wil ik toch wat rond de 500 blijven

mijn gebruik van mijn pc is vooral gamen en wat kleine internet toepassingen... zoals muziek afhalen... wat internet tabs die ik altijd openstaan heb... en wat background programmas die altijd ook up zijn als ik game...
ben ik dan toch niet beteraf met een Intel ?

ik zou dan ook gaan voor
Case; lian li vision
PSU; lian li edge 1000watt
AIO; lian li hydroshift 360
Ram; ddr5 64gig 6000 - 7200mhz
SSD; M.2 990pro 4TB
huidige GPU; msi 3080ti supreme X

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:11
de 285k is 700 euro,dus ik snap niet dat je dan bij de 500 wil blijven en dan die cpu noemt.

beste gaming cpu is de 9800x3d gewoon,niks komt daar bij in de buurt op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:54

franssie

Save the albatross

@Leanbow https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/

De meeste zijn met AMD, doe daar wat inspiratie op?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:58
Die taakjes op de achtergrond maken niet opeens dat Intel de betere processoren biedt. Op dit moment is het gewoon dat een gaming pc normaal gesproken voorzien wordt van een AMD processor omdat die daar nu gewoon de beste prestaties geeft. Onlangs een stuk hier gelezen op Tweakers (ik kan het even niet terugvinden) van iemand die goed diep ging om met tweaken de beste performance uit de recente Intel processoren te halen en die kwam een heel eind maar kon niet om de conclusie heen dat de huidige X3D processoren toch echt (zeker fabrieksaf) het beste product waren.

edit: nog even een leuk te lezen review over de 9800X3D die op het einde ook nog even vergeleken wordt met de 14700K. (maar niet de nieuwe core processoren) Maar van de core processoren is ondertussen wel duidelijk dat ze geen grote performance stap maken maar voor zover bekend wel een einde aan de 13 en 14e generatie temperatuurs flop.

AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed review door Niels van Wooni

[ Voor 27% gewijzigd door Therazor op 03-02-2025 20:33 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:12

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als de use case "vooral gamen" is, dan wordt het AMD.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWirE7z-10SXm77s3y3FclTXkug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UA2UzSMzhHmjM54VM71REdSw.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.techspot.com/review/2915-amd-ryzen-7-9800x3d/

Bijna 700 euro voor een CPU die in games presteert tussen de 249 en 320 euro AMD CPU's.

De achtergrondtaken is naar mijn ervaring single digit % CPU-load op een 5800X3D. Ik draai software van meerdere brokers, speel YouTube live stream op een tweede scherm af, laat honderden tot 1000+ tabbladen in Firefox openstaan,... en speel tijdens de saaie momenten in de Amerikaanse handelsuren UE5 games.

De keuze voor AMD zorgt ervoor dat je op een oud bordje zoals mijn AM4 B550 bord nog een 5700X3D (goedkopere kleine broertje van 5800X3D) kan inprikken om de nieuwe AM5 systemen bij te houden.

Ik vermoed dat AM5 in 2 jaren naar de late fase van snellere DDR5 gaat en dat kan nog 2 generaties aan AMD CPU's betekenen. Zen 6 met de nieuwe IOD en Zen 7 gaat de nieuwe IOD hergebruiken. AMD gaat pas van socket veranderen als we naar DDR6 overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-07 13:15
en wat background programmas die altijd ook up zijn als ik game... ben ik dan toch niet beteraf met een Intel ?
Nee. Die achtergrondtaakjes doen er echt niet toe. Komt vaker naar voren dat men dat aanhaalt op fora. Zeker toen Intel met E-cores kwam werd dat aangehaald als argument. Hardware Unboxed / techspot heeft net na de Alder Lake launch eens een test gedaan met en zonder E-cores enabled waarbij werd gegamed met youtube/discord/etc en een tal andere applicaties open. Het doet er gewoon niet toe, was de conclusie.
Als je CPU niet onder 100% load staat, heeft hij dus tijd over en zo lang dat zo is heb je niks aan een CPU met meer cores voor achtergrond taken.

Momenteel ben je gewoon beter af met een AMD CPU voor gaming performance. Er zijn geen haken, geen ogen, geen addertjes onder het gras. Intel ligt momenteel gewoon achter op dat gebied.
De R7 9800X3D staat op gaming gebied op eenzame hoogte.

Zeker de core ultra serie ("15th gen dus") heeft hele wisselvallige en vaak gewoon ondermaatse gaming performance. Niet kopen voor een game pc.

Als je met een RTX 3080 Ti gaat gamen op 1440p of hoger, hoef je ook niet zo veel focus te leggen op de CPU. Je gaat met een simpele product: AMD Ryzen 7 7700 het meerendeel van de tijd al gelimiteerd zijn door de GPU. Als je van plan bent op korte termijn weer een high end GPU te gaan kopen, dan kun je naar de X3D chips kijken.

[ Voor 26% gewijzigd door youridv1 op 04-02-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanbow
youridv1 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:20:
[...]

Nee. Die achtergrondtaakjes doen er echt niet toe. Komt vaker naar voren dat men dat aanhaalt op fora. Zeker toen Intel met E-cores kwam werd dat aangehaald als argument. Hardware Unboxed / techspot...
Ja ik game nu op 3440x1440...
Maar denk wel om binnen een paar maand de 5080 te gaan aanschaffen en wss ook een oled 4k monitor... dus denk idd voor een 9800x3d te gaan... wel met een x870 moederbordje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:58
des te hoger de resolutie deste minder de processor echt invloed heeft. Met hoge resoluties is het echt de grafische kaart die de spierballen moet tonen. De 5080 heeft dat uiteraard wel. Maar ik begrijp dat als je toch flink geld aan het uitgeven bent dat de X3D variant wel aanlokkelijk is. Maar wel flink duurder en door de hoge resolutie dus minder invloed heeft op performance dan de grafische kaart.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kruz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-04 11:22
Ik zou even wachten op de best buy guide die ze ongetwijfeld binnenkort gaan refreshen voor de 5xxx kaarten.
Daar zit ik eerlijk gezegd ook op de te wachten.

Vergeet overigens niet dat scherm grootte ook van belang is.
27 inch of onder, kan je beter op 1440p blijven en lekker spelen met een hogere framerate.
32 inch of daarboven, zeker 4k spelen. Want dan ga je echt pixels zien met 1440p. Wel een stuk duurder meteen.

Alles daartussen eh geen idee. Maar dat zijn de grenzen voor zover ik lees en gezien heb.
Struggel er zelf ook nog een beetje mee welke schermgrootte fijn is, eerlijk gezegd. Zit nu op 27 1440p 165hz

Daarnaast moet je je ook afvragen wat voor spellen je speelt. Als je voornamelijk FPS speelt, dan is 4k misschien wel niet de beste optie. Zulke hoge framerates krijgt je namelijk bij elke spel op 4k. De meeste online fps wel, maar zware singleplayers niet. Ook niet met de 5080.
Kan je wel framegeneration aanzetten, maar dat schijnt bagger te zijn bij alles wat niet een 5090 is.

Zo, hopelijk heb ik nog meer aan het twijfelen gemaakt haha. Sorry. Ik zit ook erg in de dubio.
En dan komt Nvidia ook nog eens met zo een "leuke" release.

Zag trouwens ook ergens qua videogeheugen dit advies. 1440p minimaal 12gb, 4k minimaal 16gb.
Al heb ik me twijfels hoe lang het dan meegaat. Gezien een paar games nu al 16gb eisen. Voelt een beetje als planned obselence aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:12

rapture

Zelfs daar netwerken?

Leanbow schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:55:
[...]
Ja ik game nu op 3440x1440...
Maar denk wel om binnen een paar maand de 5080 te gaan aanschaffen en wss ook een oled 4k monitor... dus denk idd voor een 9800x3d te gaan... wel met een x870 moederbordje
Ik ben benieuwd wat de marktsituatie is tegen het einde van dit gaming seizoen of schooljaar is. Als de examens en daarna de zomervakantie eraan komen. Dan is het laagseizoen in gaming en vraag naar hardware. Niet te lang wachten, met back to school wordt weer hardware gekocht en het gaming seizoen begint wanneer iedereen weer thuis aan de computer zit.

Nu is RTX 5080 extreem overpriced en 9800X3D te duur.
kruz schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 17:57:
Zag trouwens ook ergens qua videogeheugen dit advies. 1440p minimaal 12gb, 4k minimaal 16gb.
Al heb ik me twijfels hoe lang het dan meegaat. Gezien een paar games nu al 16gb eisen. Voelt een beetje als planned obselence aan.
8GB VRAM is iets van 2016(high-end Nvidia)-2017(mid-end AMD) en Nvidia heeft veel te lang krampmatig aan 8GB VRAM is genoeg voor iedereen vastgehouden. Om te voorkomen dat de gaming grafische kaarten gaan concurreren met de professionele grafische kaarten en AI GPU's. In de laatste 2 generaties Nvidia grafische kaarten voelt het als planned bsolescence.

Het was een kwestie van tijd dat de 16GB shared memory in de game consoles dat in 2020 uitgebracht werd, de 16GB VRAM norm ging bepalen. In 2023 begon de plaag van nieuwe games die weigeren om nog aan de 8GB VRAM limiet te houden. Ze willen allemaal naar 16GB VRAM of zelfs meer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom geen B650 plankje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanbow
Ik vind het niet zozeer een dure meerprijs van een b650 naar een x870

Ja de reden dat ik wat vernieuw is grotendeels mijne maat wie ik zen pc heb gebouwt, heeft een 13700k met een 3080ti... als hij gamed heeft hij in wow 200+fps
Ikzelf met mijne 11700k haal soms met moeite 60fps...
Daarmee dat ik toch eens wat vernieuwing ga doen.
Ik vind de sweetspot een 32inch monitor op 3440x1440... deze zou ik ook nog ff aanhouden en wss een oled monitor kopen(lg ultragear of een msi)
mits er toch ook weinig(tot geen) 32inch 4k oled monitors zijn... die betaalbaar zijn, Zo kan ik ook nog ff mijne 3080ti benutten.

Ik vind persoonlijk ook als je dan vernieuwt en je moet een +- 100euro meer uitgeven voor een betere processor die dan ook wat langer meegaat je sit beter niet laat schieten... mits ik niet elk jaar wil upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37
Je kan ook een Ryzen 7700 kopen voor 224 euro. Vooral op 1440p of 4k zijn de verschillen met een 9800X3D erg klein voor de meeste games.

En dan kan je over een paar jaar weer upgraden. 7800X3D was 329,- ergens vorig jaar.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37
Leanbow schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:15:
[...]

Ik vind het niet zozeer een dure meerprijs van een b650 naar een x870

Ikzelf met mijne 11700k haal soms met moeite 60fps...
Qua performance zijn die 2 moederborden identiek. Tenzij je de aansluitingen nodig hebt, heeft een x870 kopen niet mega veel zin.

Die twee processoren zouden volgens mij niet zo ver uit elkaar moeten liggen. Hebben jullie wel dezelfde settings? Zelfde resolutie? Combat logging aan/uit? Mods? Volgens mij valt er wel wat te tweaken voor een stuk hogere fps. Kan je wellicht ook even wachten op dalende cpu prijzen.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:06

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Zoals eerder aangegeven heeft op hogere resoluties een zwaardere CPU minder zin, dan kan er beter zoveel mogelijk budget naar de GPU.

Vergeet niet dat er ook "nieuwe" chipsets zijn die tussen B650 en X870 zitten, er is ook B850. :)

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:43
AM5 ; B650 bord met een 7700 cpu erop kan jij jaren vooruit en blijft er meer geld over tbv een betere GPU.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 224,-€ 224,-
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 119,-€ 119,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
Totaal€ 379,90

[ Voor 84% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 15-02-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanbow
Ja het ligt zowiezo ookwat aan resolutie...(puur mijn fout daar) mijn maat speelt maar op 27inch 2560x1440... terwijl ik speel op 3440x1440... echt baal ik er wat van dat in meeste games ik echt soms moeite heb met steady 60fps....
Ik heb nu ook zitten denken om idd wat meer budget aan een gpu te spenderen... maar ik zou graag een kleine upgrade uitvoeren ivm ddr5 alsook de snellere pci lanes die erbij komen die mijn 5080 zou benutten da...
Maar ik vind het dan zonde om bv 600euro uit tegeven aan een cpu+ mobo terwijl als ik er ergens 900uitgeef ik meteen een paar jaar langer kan meegaan... of is dit puur iets in mijne kop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:11
pcie 5.0 of pcie 4.0 maakt niet uit met de 5080.

Zelfs een 5090 heeft nog geen voordeel van 5.0

YouTube: NVIDIA RTX 5090 PCIe 5.0 vs. 4.0 vs. 3.0 x16 Scaling Benchmarks
Pagina: 1