Kan hier een normale wasmachine de trap op?+aansluiting.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:03
Ik ben al een tijd bezig met het aanschaffen van een wasmachine. Het punt is of hier een wasmachine van normale grootte de trap op kan. Er is een aansluiting en er heeft boven wel een wasmachine gestaan maar ik weet niet of dit een normale was of allicht een bovenlader. Er is weinig keus in bovenladers en ze zijn ook net wat duurder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jR4tgIC2NQGUmYB7O3J93un8l2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zn5yKaqZsDUgOJu86Zj6Jqr5.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is 67 centimeter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtLz75vtkNCZwX_HCXKMn3DyLGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAux3YIjdPD9o9GI32NygMT6.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is 64,5 centimeter

De standaard maten zijn vaak 60CM breed en meestal 60CM diep dus het zou net moeten kunnen?

Ik weet nog niet zeker welke wasmachine ik ga aanschaffen maar het budget is erg beperkt, tussen de 500 en 600 euro. Ik dacht zelf voor de goedkoopste Bosch of Siemen te gaan. De bovenlader zou van AEG worden.
https://www.dewitgoedspec...3408nl-4242005446964.html
https://www.dewitgoedspec...osense-7333394021300.html

Nog een volgende vraag
Er hangt soms een riool lucht in huis en ik heb het vermoeden dat dit uit de wasmachine afvoer komt, zou hier nog iets tegen te doen zijn? Allicht het plaatsen van een terugslag klep? En zijn dit kosten voor de verhuurder. Of gewoon de buis schoonmaken en de afvoer na het wassen verwijderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9xMNguUqr013VCjdd4xdascbHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFcP7h9NLQFBL9FUsc1v8P51.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Roderiktweaker schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:07:

Nog een volgende vraag
Er hangt soms een riool lucht in huis en ik heb het vermoeden dat dit uit de wasmachine afvoer komt, zou hier nog iets tegen te doen zijn? Allicht het plaatsen van een terugslag klep? En zijn dit kosten voor de verhuurder. Of gewoon de buis schoonmaken en de afvoer na het wassen verwijderen.
Dan staat er waarschijnlijk geen water in het waterslot. Gooi daar maar eens wat water in, dan ben je van de luchtjes af.

Ow, en schroef die trapleuning er eventueel vanaf, heb je wat meer ruimte. En kijk of de winkel die het levert hem niet gelijk op z'n plek kan zetten. Die gasten zijn daar zo getraind in dat ze binnen een mum van tijd die machine op de plek hebben staan. Ik zou wel aangeven dat je niet superveel ruimte hebt, maar genoeg winkels die een optie bieden om het ding op z'n plek neer te laten zetten. Er is ruimte, dus een handig persoon krijgt 'm daar wel naar boven.

[ Voor 29% gewijzigd door TERW_DAN op 03-02-2025 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb even mijn droger en wasmachine opgemeten. Breedte inderdaad 60cm, maar diepte 65/66 cm met knoppen en slangen etc.

Dus het zou net moeten passen, maar zoals Wim Sonneveld ooit in een sketch zei "Heb je een kat? Nee? Mooi want er past geen muis meer tussen"

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 03-02-2025 16:21 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Bedankt voor de reacties.
@TERW_DAN Ik heb er wel ooit een keteltje water ingegooid maar kan dit nog wel eens proberen, volgens mij komt het riool soms echt omhoog in die afvoer maar of dat mogelijk is.

Ik heb deze foto's doorgestuurd naar de lokale witgoed winkel en ik kan allicht een afspraak maken dat als het niet gaat er geen kosten aan verboden zijn. Deze winkel is trouwens wel wat duurder en vragen 2x40 euro voor het plaatsen en aansluiten. Ik ga trouwens zo'n 2 a 3 wasjes per week draaien (doet mijn moeder nu,haha) en heb wel goede ervaringen met Bosch maar de winkel had als goedkoopste keus Hisense. De trapleuning kan en moet eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Roderiktweaker EUR 40,- voor plaatsen is wel redelijk, maar voor aansluiten vindt ik het veel, Kan je ook zelf (slang in buis stoppen, U stuk aan de muur schroeven, waterslang aansluiten en stekker er in.

EDIT waterpas zetten is nog het meeste werk.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 03-02-2025 16:32 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:30:
@Roderiktweaker EUR 40,- voor plaatsen is wel redelijk, maar voor aansluiten vindt ik het veel, Kan je ook zelf (slang in buis stoppen, U stuk aan de muur schroeven, waterslang aansluiten en stekker er in.
Ja, het was meer dat het plaatsen 2x40 euro ging kosten omdat ze met 2 man komen (hoe anders trouwens?). Wel wat duur inderdaad maar allicht kunnen ze nog wat met de totaalprijs. Anders even kijken naar andere aanbieders al staat de plaatselijke zaak wel goed bekend.

[ Voor 17% gewijzigd door Roderiktweaker op 03-02-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 13:38
Haal het deksel eraf en daarna het contragewicht eruit, deur schroef je er ook af. Achterplaat eventueel. Allemaal overbodig gewicht en er blijft zo maar weinig gewicht over. Plus je hebt veel meer grip de wm. Daarna de trap op en boven weer in elkaar zetten.

Zo til ik ze altijd, nieuw of niet nieuw.

Breedte kan ik weinig over zeggen, maar als die overhangende bovenplaat er af is, scheelt dat in het algehele formaat.

Handschoenen aan bij het tillen. Je hebt denk ik een torx schroevendraaier nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door pennywiser op 03-02-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

pennywiser schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:35:
<>
Handschoenen aan bij het tillen.
Dat is sowieso een goede tip.
De moderne wasmachines zijn al een stuk lichter dan die oude met een betonblok. Zelf laat ik alles zitten maar span wel een paar spanbanden om de machines om zo beter grip te hebben. Vooral voor degene die boven staat te trekken erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:37:
[...]

De moderne wasmachines zijn al een stuk lichter dan die oude met een betonblok.
Zit er geen contragewicht meer in tegenwoordig? Het is overigens geen beton maar ijzer met een laagje beton.

[ Voor 10% gewijzigd door pennywiser op 03-02-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:18
pennywiser schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:35:
Haal het deksel eraf en daarna het contragewicht eruit, deur schroef je er ook af. Achterplaat eventueel. Allemaal overbodig gewicht en er blijft zo maar weinig gewicht over. Plus je hebt veel meer grip de wm. Daarna de trap op en boven weer in elkaar zetten.

Zo til ik ze altijd, nieuw of niet nieuw.

Breedte kan ik weinig over zeggen, maar als die overhangende bovenplaat er af is, scheelt dat in het algehele formaat.

Handschoenen aan bij het tillen. Je hebt denk ik een torx schroevendraaier nodig.
dit klinkt altijd zo makkelijk, maar laatst kreeg ik het gewicht niet gevonden XD kan dit altijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
99ruud99 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:40:
[...]

dit klinkt altijd zo makkelijk, maar laatst kreeg ik het gewicht niet gevonden XD kan dit altijd?
Als die er niet inzit hoeft ie er niet uit toch. Kennelijk hebben ze het niet altijd meer, wat nmm betekent dat de wms lichter zijn geworden. Wel even de bovenplaat eraf voor de grip. De glazen deur weegt ook aardig wat. Is maar 2 schroefjes volgens bij nieuwe ook.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 03-02-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
pennywiser schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:39:
[...]

Zit er geen contragewicht meer in tegenwoordig? Het is overigens geen beton maar ijzer met een laagje beton.
Die goedkoopste Bosch weegt nog 70 kilo! De hisense is 5 kilo lichter.
https://www.dewitgoedspec...439vmq-3838782577864.html

Maar ik begrijp wel dat hier een normale wasmachine net naar boven zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

pennywiser schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:39:
[...]

Weet ik niet, in ieder geval lichter. Met die direct drive trommels kunnen ze erg veel tegenwoordig. Zo zie ik bij een handdoeken was centrifuge dat ie de handdoeken echt wil verdelen over de trommel zodat niet al het gewicht aan één kant blijft (heen en weer schudden, stukje centrifugeren, trillingen, nog een paar keer de andere kant op langzaam draaien). Best ingenieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat gaat wel lukken.

Maak een plateau waar de wasmachine op kan staan die op de 5de trede van onder steunt. Draaien kan niet, kantelen wel.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:44:
[...]

Weet ik niet, in ieder geval lichter. Met die direct drive trommels kunnen ze erg veel tegenwoordig. Zo zie ik bij een handdoeken was centrifuge dat ie de handdoeken echt wil verdelen over de trommel zodat niet al het gewicht aan één kant blijft (heen en weer schudden, stukje centrifugeren, trillingen, nog een paar keer de andere kant op langzaam draaien). Best ingenieus.
Direct Drive heeft LG alleen, dus de rest zou nog steeds een contragewicht met een snaaraandrijving moeten hebben.

Dat gewicht verdelen is heel simpel. Meting van hoeveel stroom/kracht en fluctuatie daarin trekt de motor, dat moet naar beneden met minder fluctuatie, de wm blijft net zolang heen en weer draaien totdat dat lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
RaZ schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:46:
Dat gaat wel lukken.

Maak een plateau waar de wasmachine op kan staan die op de 5de trede van onder steunt. Draaien kan niet, kantelen wel.
Als je al dat gewicht er af krijgt wat ik aangaf, kan je het bijna in je eentje zo licht wordt die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

pennywiser schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:47:
[...]

Direct Drive heeft LG alleen, dus de rest zou nog steeds een contragewicht met een snaaraandrijving moeten hebben.
Ah wist ik niet.
Dat gewicht verdelen is heel simpel. Meting van hoeveel stroom/kracht en fluctuatie daarin trekt de motor, dat moet naar beneden met minder fluctuatie, de wm blijft net zolang heen en weer draaien totdat dat lukt.
Klopt, het is geen hogere wiskunde, maar ik vind het grappig om te zien, net zoals ze eerst de was wegen door wat links- en rechtsom te draaien.
Maar ik ga wat off-topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Roderiktweaker schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:24:
Bedankt voor de reacties.
@TERW_DAN Ik heb er wel ooit een keteltje water ingegooid maar kan dit nog wel eens proberen, volgens mij komt het riool soms echt omhoog in die afvoer maar of dat mogelijk is.
Ooit water ingegooid wil niet zeggen dat dat er nu nog instaat. Water verdampt natuurlijk op den duur. Als je de wasmachine daarop aangesloten hebt, heb je aanvoer van nieuw water iedere keer als je een was draait. Heb je dat niet, dan gaat het inderdaad stinken. Dus als er niets op aangesloten is, dan zou ik er zeker eens in de zoveel tijd een beetje water ingooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:50:
[...]

Ah wist ik niet.

[...]

Klopt, het is geen hogere wiskunde, maar ik vind het grappig om te zien, net zoals ze eerst de was wegen door wat links- en rechtsom te draaien.
Maar ik ga wat off-topic.
Klopt ja, die weging is eigenlijk gewoon een vertaling van hoeveel stroom er getrokken wordt door de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:57
Houten vloer zie ik. Ik zou aanbevelen om de nog aan te schaffen wasmachine te controleren op een waterstop en overstroom beveiliging!

Zit er meestal wel standaard op maar voor de zekerheid toch even naar kijken. Als je lekkage hebt dan kan de schade behoorlijk zijn.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
Als op zolder een wasmachine aansluiting zit dan is er minstens een maal een wasmachine naar boven gegaan en weer verwijderd. Moet dan nu ook weer lukken.

De grote electronicazaken zijn erg makkelijk qua bezorging. Ik zou het daar proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
nodri2000 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:01:
Houten vloer zie ik. Ik zou aanbevelen om de nog aan te schaffen wasmachine te controleren op een waterstop en overstroom beveiliging!

Zit er meestal wel standaard op maar voor de zekerheid toch even naar kijken. Als je lekkage hebt dan kan de schade behoorlijk zijn.
Ja goed punt wel, Als het goed is zitten al de beveiligingen in de wasmachine tegenwoordig. Anders krijg je inderdaad zo'n witte bak met een sensor. Mijn Ma had ook zo'n ding maar al die beveiligingen zaten al in de wasmachine! Net als dubbel verzekerd zijn.

Het is de houten ondervloer dus ik dacht meer of het kon kwa trillingen en of de wasmachine gaat dansen. Maar de lokale zaak is zeer professioneel daar wil ik wel 40 euro meer voor betalen.

Deze gaat het worden, of toch een goedkope Bosch al
worden de goedkope daarvan ook in China gemaakt.

@MBvB Ja, de conclusie van dit topic is wel dat het moet gaan lukken maar het had ook gekund dat er alleen een bovenlader naar boven kon.

[ Voor 5% gewijzigd door Roderiktweaker op 04-02-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dildo
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04-02 13:02
*knip* zo gaan we niet met elkaar om.

[ Voor 146% gewijzigd door twain4me op 04-02-2025 14:35 . Reden: taalgebruik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Sommige wasmachines zijn minder diep, zoals bijvoorbeeld deze van AEG, die een diepte heeft van 57,7 cm. Dat scheelt toch een paar centimeter. Het gelinkte model is de meest basale optie, de eerste in de lijst, maar het gaat vooral om het idee van deze optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:57
Roderiktweaker schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:58:
[...]

Deze gaat het worden, of toch een goedkope Bosch al
worden de goedkope daarvan ook in China gemaakt.

@MBvB Ja, de conclusie van dit topic is wel dat het moet gaan lukken maar het had ook gekund dat er alleen een bovenlader naar boven kon.
tja dat is nou net een merk die ik daarboven niet neer zou willen zetten. Ze staan nogal bekend dat het luidruchtige machines zijn en de bouwkwaliteit laat ook wel te wensen over.

Ik ken je budget niet maar kijk eens naar een AEG of een machine uit de BSH (Bosch, Siemens) groep. Zijn stiller en hebben een hogere bouwkwaliteit dan de Hisense.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:43
nodri2000 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:01:

En sowieso een wasmachine lekbak.
https://www.hornbach.nl/p/wasmachine-lekbak/7616129

Ik gebruik deze altijd onder zowel mijn wasmachine als mijn droger.
Heb al eerder gehad dat het ding ging lekken. Dat zie ik dan liever terug in de bak dan dat ik vochtvlekken op het plafond de verdieping eronder terug vind.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
nodri2000 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:32:
[...]

tja dat is nou net een merk die ik daarboven niet neer zou willen zetten. Ze staan nogal bekend dat het luidruchtige machines zijn en de bouwkwaliteit laat ook wel te wensen over.

Ik ken je budget niet maar kijk eens naar een AEG of een machine uit de BSH (Bosch, Siemens) groep. Zijn stiller en hebben een hogere bouwkwaliteit dan de Hisense.
Ik dacht juist dat zo'n Hisense stiller zou zijn dan de goedkoopste Bosch. Volgens de specificaties is de Hisense 76dB en een Bosch 2 serie 72dB maar lees wel dat de Bosch stiller zou zijn. Op zich is lawaai tijdens en centrifugeren wel acceptabel als de machine maar op zijn plaats blijft. Het budget is maximaal 600 euro inclusief bezorging, Ik ga niet veel wassen en heb eigenlijk geen andere eisen dan dat de machine langer dan 5 jaar meegaat. Ik kijk nog wel even.

https://www.bemmelenkroon.nl/merken/bosch/wge03408nl-bosv/

@DonJunior Ah, zo'n bak is nog best betaalbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Roderiktweaker op 04-02-2025 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Even een update. Het is gelukt om de wasmachine boven te krijgen, het ging uiteindelijk vrij gemakkelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fc6kjtLs5gUBirCuiKwc6JMjA4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4T6jUNqY0WWTB4PYwhjh4Rfn.jpg?f=fotoalbum_large

De sifon dop lekt een beetje dus kon de wasmachine nog niet uitproberen. De afvoer is 5 jaar niet gebruikt dus ik denk dat ik een nieuwe dop moet proberen? Verklaart wel meteen de rioollucht soms, de sifon stond dus altijd leeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Roderiktweaker op 28-02-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

franssie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:37:
[...]

Dat is sowieso een goede tip.
De moderne wasmachines zijn al een stuk lichter dan die oude met een betonblok. Zelf laat ik alles zitten maar span wel een paar spanbanden om de machines om zo beter grip te hebben. Vooral voor degene die boven staat te trekken erg fijn.
Dan heb jij recentelijk vast nog geen moderne Miele machine's in je handen gehad :o :9

Ik heb hier een paar maanden geleden een nieuw setje (8Kg. W1 wasmachine + 8Kg. T1 warmtepomp droger) van Miele gekocht en deze door de verkopende partij naar de zolder laten zetten waarbij ze ook de oude set éérst naar beneden gehaald hebben. Was 'gewoon' een stukje standaard (gratis) service waar ik alleen in de winkel even de vraag voor gesteld had om dat te doen omdat ze twee trappen op moesten in plaats van één trap waar ze vanuit gaan als je dat spel op de badkamer laat plaatsen.

Verkopende partij was overigens de lokale 'Expert' (franchisenemer) en die ging qua prijs ook volledig mee in de op dat moment goedkoopste aanbieder volgens de Tweakers Pricewatch van exact dezelfde machines

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Roderiktweaker schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:45:
Even een update. Het is gelukt om de wasmachine boven te krijgen, het ging uiteindelijk vrij gemakkelijk.
[Afbeelding]

De sifon dop lekt een beetje dus kon de wasmachine nog niet uitproberen. De afvoer is 5 jaar niet gebruikt dus ik denk dat ik een nieuwe dop moet proberen? Verklaart wel meteen de rioollucht soms, de sifon stond dus altijd leeg.
Mooi dat het gelukt is!
Pagina: 1