Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb doos met tientallen brieven van mijn familie gevonden uit de Tweede Wereldoorlog
(Twee familieleden zaten bij de Koninklijke Landmacht en bij Koninklijke Marine)

Het is een doosje vol.
Het zijn ansichtkaarten, foto's en handgeschreven brieven.
De velletjes zijn vergeeld lijntjespapier.

Weet iemand of je met een huis tuin en keuken-scanner van HP deze documenten kan inscannen
Zou dit licht van de scanner de documenten kunnen beschadigen?
Of is het beste dat ik met fotocamera elke document fotografeer zonder licht.

Relevante software en hardware die ik gebruik
scanner HP (model onbekend)
Canon SX260 HS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
niets.

[ Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 03-02-2025 11:44 ]

Trein?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ettie1990
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:01

ettie1990

PSN:ettiesick

de app fotoscan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:56
Ik vermoed dat een eenmalige blootstelling aan scanner licht niet veel uitmaakt. Ontzettend veel makkelijker dan fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:30
als je een goede smartphone hebt met goede camera kan je daar wellicht zelfs betere 4k fotos mee maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gewoon scannen, eventueel met een zwarte pagina erop tegen doorschijnen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:40

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Liever de scanner dan fotograferen, want los op tafel krijg je ze niet echt vlak voor een foto.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:30
thunder7 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:52:
Liever de scanner dan fotograferen, want los op tafel krijg je ze niet echt vlak voor een foto.
dat kan een reden zijn idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:03
Zoals @franssie zegt, werkt het best goed om (enigzins afhankelijk van materiaal en doordruk) een zwarte (en soms juist witte) pagina op je materiaal te leggen bij het scannen om de doorschijn minder erg te maken.
Wil je alles ook OCR'en? Misschien is Paperless-NGX dan heel nuttig, al kan het ook overkill zijn... Ik heb het zelf wel eens opgezet om een hele bibliotheek van een infocentrum te kunnen scannen en indexeren (is door gebrek aan inzet nooit verder doorgezet).

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01
Afhankelijk van de fragiliteit van het papier kan het aandrukken met de deksel van een flatbed scanner het eea wel beschadigen. Dan kan je beter een telefoon nemen met eventueel een standaard zodat hij er mooi precies boven hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Flatbed scanner werkt beter en hogere kwaliteit dan fotos maken, een flatbed scanner kan amper tot geen schade leveren aan het papier omdat het gewoon led licht is (moderne versies) oudere hebben ccfl*
cold cathode fluorescent lamp clf ccfl kan uv licht uitstralen terwijl led dat niet tot amper doen, dus gebruik een moderne scanner.

Zuurstof, vocht of UV licht (zon) is vele male schadelijker aan oud papier.

[ Voor 4% gewijzigd door 42dpi op 03-02-2025 16:47 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:07
MedionAkoya schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:39:
Mijn vraag

Of is het beste dat ik met fotocamera elke document fotografeer zonder licht.
Leuk.. :+

Fotograferen zonder licht..

Je snapt, als je erover nadenkt, dat dat fysiek onmogelijk is hè.. :+

Je zult uiteraard altijd licht moeten hebben om iets te kunnen fotograferen.
Wat jij bedoelt, is dat je natuurlijk daglicht gebruikt om te fotograferen, in plaats van de (LED?) lichtbron van de scanner...

Dan kan ik je met vrij hoge zekerheid zeggen dat het natuurlijk daglicht veel schadelijker is dan de LED lichtbron van de scanner.
Dat natuurlijk daglicht bevat namelijk ook altijd UV straling, en je LED of CCFL lichtbron van de scanner praktisch niets. Het UV licht is juist wat voor de veroudering van de documenten zorgt.

Absoluut gezien maakt het natuurlijk praktisch niets uit, aangezien de blootstelling van zeer korte duur is, en dus nauwelijks tijd heeft om daadwerkelijk schade toe te brengen.
Dan blijft nog over dat je met een flatbed scanner een veel hogere kwaliteit digitalisering kan doen...
Gelijkmatiger belicht dan bij fotograferen, geen last van lens-afwijkingen of diepte-onscherpte, geen last van scheve perspectieven bij het fotograferen, geen last van reflecties of blown-out highlights omdat de lichtbron bij de scanner veel egaler is en geen last heeft van schaduwen of reflecties.
Voor brieven en ansichtkaarten die al vlak zijn van zichzelf kun je hier prima zonder risico een flatbedscanner voor gebruiken, zou ik verwachten...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
boyette schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:45:
als je een goede smartphone hebt met goede camera kan je daar wellicht zelfs betere 4k fotos mee maken
Euh.... nee. :X

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:50

g0tanks

Moderator CSA
Hij bedoelt denk ik ten opzichte van de Canon SX260 HS (compactcamera uit 2012) die in de startpost genoemd wordt. ;)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
g0tanks schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:06:
[...]

Hij bedoelt denk ik ten opzichte van de Canon SX260 HS (compactcamera uit 2012) die in de startpost genoemd wordt. ;)
Ahhh, ja, in dat geval heb je wel een punt ja.. :P
Ik ging even uit van het vergelijken met een goede flatbedscanner.. waar zelfs een moderne smartphone, met kleine sensor en zware image compression en noise reduction algoritme natuurlijk bij lange na niet eens in de buurt van komt qua reproductie-kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16
Omgaan met oud papier kan uitdagend zijn en kan het beschadigen. Let op dat je er zo min mogelijk met je handen aan zit, was je handen van te voren sowieso. Het dragen van katoenen handschoenen zodat er geen vettigheid aan het papier komt kan je overwegen maar het hanteren van papier wordt daarmee wel moeilijker waardoor je sneller schade krijgt.

Probeer voorzichtig of je gevouwen brieven kan uitvouwen zonder ze te beschadigen. Als het droog, niet te oud papier is dan is er altijd een risico dat het gaat scheuren maar dat hoeft niet. Als het altijd droog en uit de zon is opgeborgen dan verwacht ik er weinig problemen mee. Bedenk meteen hoe je het daarna gaat opslaan. Ik zou brieven niet opnieuw opvouwen maar uitgevouwen en plat bewaren, dus in weze is de stap onder de flatbed scanner daar een voorbereiding op. Stop ze niet in plastic hoezen maar leg ze tussen vellen zuurvrij papier. Daarmee voorkom je dat ze elke keer als je ze nog eens wilt bekijken weer twee keer gevouwen gaan worden.

En ja, scan ze allemaal netjes onder de flatbedscanner in hoge resolutie en sla ze als TIFF of iets dergelijks op. Daarmee heb je een digitale kopie van alles waar je rustig in kan lezen en mee kan puzzelen. Maak backups en eventueel JPG kopieën die je makkelijker kan delen. Vaak zie je op een goede scan zelfs meer details dan op een kleine afgedrukte foto.

[ Voor 15% gewijzigd door Archer_VC10 op 04-02-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-05 10:57
Misschien een nabrander, maar overweeg een Canon Iris scanner.

De resolutie is niet absurd hoog (300dpi, dus afhankelijk van je doel moet je nog wat upscalen (wat perfect gaat in Photoshop).
Heb het met heel veel oude brieven, dagboeken, etc. gedaan en het werkt perfect.

De Iris scanner is een 'overhead' scanner met handige trucjes, zo kun je je vingers waarmee je de pagina's vlak houdt automatisch laten verwijderen, kun je om de x seconden een opname laten maken, waardoor je super snel een boek of schrift digitaliseert. Hij kan het ook gelijk opslaan in multi-page pdf, wat ik erg handig vind.

Ik heb zelf de 5 Pro (https://store.canon.nl/ca...p-camerascanner/3853V999/) maar er is inmiddels ook de 6 en de 7
Pagina: 1