Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:59
Beste medetweakers,

Ik zit met een vreemd probleem van mijn CV installatie.

Situatie:
BG: Vloerverwarming + 2 radiatoren.
1e: Radiatoren
2e: Oude Plaat radiatoren (maar worden niet gebruikt)
Vliering: Ketel
Intergas HRE 36/30
3 maanden terug onderhoud gehad.

Vorige week heb ik op onze 1e etage alle oude radiator knoppen vervangen met thermostatische knoppen, en heb ik de radiatoren water zijde ingeregeld. (kan vast nog iets beter, maar over het algemeen worden ze nu mooi egaal warm)

Daarnaast heb ik de instellingen van de ketel iets aangepast, Vermogen flink naar beneden, en max Temp op 50 gezet. daarnaast voor nu ook ingesteld op aan/uit, aangezien onze Nest thermostaat nogal heftig terug moduleert naar 40 graden en daardoor wordt het boven niet meer warm...

Na het bijvullen en ontluchten meerdere keren de CV druk in de gaten gehouden via een OTGW maar schrok me kapot.
Ik zie regelmatig de CV druk plots omhoogschieten naar 3+ Bar!
Maar het vreemde is dat dit niet consistent is, en ook niet echt op logische momenten.

Toen hij op 3 bar stond heb ik er water uit gelaten tot 1.5 bar, echter schoot na een paar uur de CV in storing omdat de druk te laag was. hij was plots gezakt naar 0.4 bar.

Weer bijgevuld naar 1.5 bar en weer ontlucht, en nu eens gelaten en in de gaten houden.
Afgelopen nacht voor de zekerheid op zolder een paar van de oude plaat radiatoren (T10) vol open gezet en gekeken.
Dit zag ik vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz9-7hTVqrk5_Raf_E-MVEYB7Rk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DFjwPJcNreMPRgk0Tf87ULCf.png?f=fotoalbum_large

Wat ik heel vreemd vind:
De druk Schiet plots omhoog van 1.5 bar naar 3 bar, en zakt dan plots ook weer terug naar 1.5 bar.

Om 03:00 in de nacht heeft de CV ineens een piek in de temp, en dan schiet ook de druk omhoog.
maar 05:45 zakt hij plots weer naar 1.5 bar, zonder enige reden.

Om 07:00 is hij weer even 3 bar, precies toen ik ging douchen, echter toen later mijn vrouw ging douchen 08:30 was er weer niets aan de hand.

Logische gedachte bij druk problemen in de CV is natuurlijk het expansievat.
Deze klinkt nog goed, maar lees ook dat dat kloppen niet echt representatief is voor een goed werkend vat.

Echter is voor zover ik weet een Expansie vat meer voor de kleine druk verschillen en niet voor een klap van 1.5 bar. (Huidig expansievat is geproduceerd in 2015, 18L, 0,5 voordruk)

Daarnaast is het overdrukventiel ook nog kurkdroog, en daar staat toch echt op dat die bij 3bar gaat.

Ik heb bijna het vermoeden dat er misschien iets mis is met de druksensor in de CV ketel (druk is alleen via digitale scherm ketel uit te lezen)

Ook heb ik van het weekend nog een keer de druk bij de vloerverwarming gecontroleerd als de CV 3 bar aangaf. Deze stond toen op 2.5 bar, wat ook te verklaren is met het hoogteverschil. (en een druk van 1.5 bar)
Het opendraaien van dichte radiatoren als de druk op 3bar staat lijkt geen effect te hebben.

Kortom ik weet het niet meer, hebben jullie nog ideeën?
Is het toch gewoon het expansievat? (vervangen zijn de kosten en moeite ook niet, maar toch zonde als hij nog goed is)
Anders dacht ik misschien om een manometer te kopen en kijken of ik deze tussen de vulkraan en de CV kan krijgen zodat er niet te veel aangepast moet worden.

Of is het toch beter om een CV technicus laten komen?

Foto's van de situatie:
(vulslang zit netjes los aan de andere kant voor iemand daar over begint :+ )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2x6wV_shNJr3U6hGWG_cahLr0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j93G026ZyXrqaRHHPRbEII1e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhrUX0XcROuZqrB7HcGQJ-h_-8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oP2YxBBlA6pEI9J7QzbcPdgj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqFHj7CO7m6YxnE8mMxnWjvpvh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beq2Jg7Sy4HUDNwiea5EbEFi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:06
Fluiten je leidingen ook toevallig?

De druksensor zit in de aanvoer. De pomp trekt water uit de retour en duwt die de ketel in.
Wat ik vermoed is dat je de boel te dicht geknepen hebt en in combinatie met thermostaatknoppen die ineens dicht gaan waardoor er te weinig doorstroom is.

Overdruk en onderdruk vangt het expansievat op. Als jij 1,5 kuub per uur (standaard instelling pomp van de HRE) door een bijna dichtgeknepen installatie probeert te duwen krijg je dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
_JGC_ schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:39:
Fluiten je leidingen ook toevallig?

De druksensor zit in de aanvoer. De pomp trekt water uit de retour en duwt die de ketel in.
Wat ik vermoed is dat je de boel te dicht geknepen hebt en in combinatie met thermostaatknoppen die ineens dicht gaan waardoor er te weinig doorstroom is.

Overdruk en onderdruk vangt het expansievat op. Als jij 1,5 kuub per uur (standaard instelling pomp van de HRE) door een bijna dichtgeknepen installatie probeert te duwen krijg je dit.
Niet echt fluiten gemerkt in de leidingen.

Daarnaast zou dit toch niet voor moeten komen als er 2 radiatoren vol open staan? (zonder thermostatische knoppen)
Voordat we de thermostaat knoppen hadden zat ook regelmatig alles helemaal dicht op de 1e en hadden we dit probleem niet.

Het max vermogen staat nu op 35%, dus +/- 11KW.
Met 17KW is de minimale doorstroom volgens de handleiding 500L/uur, dus zou nu nog minder dan dat moeten zijn. (met 8KW is het 240L, dus zal ergens in het midden hangen gok ik)

Daarnaast vind ik het wel echt vreemd dat net voor die druk verhoging er plots een piek zit in de CV temp die ook weer gelijk zakt.

Is er een test die ik kan doen om dit uit te sluiten?
Nog meer radiatoren open zetten/op standje 5?

Daarnaast heb ik de min pomp snelheid op 10% gezet en de max op 60%, kan ik daar nog mee spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ah, een HRE-A ipv een HRE, staat idd op de sticker. Die gaan standaard minder hard idd.

Die pieken in de aanvoertemperatuur kan je ketel zijn die opnieuw ontsteekt, dan doet 'ie even 70% vermogen.

Draaiende pomp heeft overigens sowieso wel invloed op de meting van de CV druk, ik zal straks even kijken wat die van mij doet (HRE 28/24 van 2010 met pomp op 1,5 kuub per uur) als die weer gaat stoken. Zon staat nu op de ramen dus setpoint is al met 0,5 graden overschreden.

Moet zeggen dat je aanvoer/retour waarden wel akelig constant zijn voor zo'n groot bakbeest van een ketel. Stookt dat ding echt de hele dag door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
Excuus ik wist niet dat er verschil zat tussen HRE en HRE-A.

Verschil tussen A en R is denk ik nu zo hoog aangezien ik op de 2e etage dus 2 radiatoren vol open had staan, deze zijn niet ingeregeld, en lekker dicht bij de ketel.

Voor de rest stoken we wel 24/7 ivm vloerverwarming, we hebben nu beneden ook nog wat extra warmte verlies omdat onze glas in lood bovenraampjes nog geen voorzet ramen hebben. (en nu met -4 moest hij wel doorwerken)

Een nacht eerder pendelde de ketel wat meer, en zat de Delta T rond de 20 graden ipv 10.

Kan het zijn dat de ketel met het ontsteken nog iets doet waardoor de druk zo ver stijgt? ik snap ook vooral niet hoe hij plots 1.5 Bar vind, het is niet dat het rustig opbouwt ofzo.
Zelfde verhaal als hij plots weer terug gaat naar 1.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:41
Druksensor defect. Circulatiepompen gaan echt geen 1.5 bar druk geven, eerder max 0.5 bar. En als het drukstoten zijn, zou het maar heel even mogen zijn. Je overdrukventiel gaat waarschijnlijk open bij 3 bar, als je daar nog geen verlies hebt, verdenk ik de druksensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:47

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:09
je warmte wisselaar is lek en er stroomt tapwater naar je cv water en andersom.
Dat was bij ons het geval.
Als het zo is kun je je tapwater verontreinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
3dmazter schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:07:
Is er een manier om dit te testen/ uit te sluiten?

Waterkraan dichtdraaien? (en dus geen warmwater hebben)

[ Voor 8% gewijzigd door fjux op 03-02-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:09
koud water toevoer bij ketel indien aanwezig dichtdraaien en kijken of hij dan wel op druk blijft
Warm water kraan leeg laten lopen zodat daar de druk ook vanaf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
3dmazter schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:13:
koud water toevoer bij ketel indien aanwezig dichtdraaien en kijken of hij dan wel op druk blijft
Warm water kraan leeg laten lopen zodat daar de druk ook vanaf is.
Gaan we dat proberen.
Maar stel dat dit het geval is, hoe is dan die terugval naar 1.5 bar te verklaren?

Het is ook niet zo dat de druk blijft oplopen. sinds vanochtend is de druk netjes rond de 1.5 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
3dmazter schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:07:
Was dit ook met een Intergas ketel? Want in principe hebben die 2 gescheiden circuits door de wisselaar lopen, enige CV lekkage verzamelt zich bij een Intergas wisselaar in de condensopvangbak ipv dat het mengt met tapwater.

Mijn ouders hebben dit wel gehad bij een Nefit Ecomline HR, maar daar was de boilerspiraal lek en drukte de boiler het water in het CV circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:57

AvK

Ready Set Go

Mijn gok is dat het membraan van het expansievat lek is. Dan kan deze de drukverschillen niet opvangen. Komt best vaak voor. Kan je controleren door op de onderkant te tikken. Die moet 'hol' klinken. Als het membraan lek is zit onderin ook water. Dan klinkt ie dof. (Dingen kosten overigens bijna niks en kan jezelf makkelijk vervangen).

[ Voor 5% gewijzigd door AvK op 03-02-2025 13:37 ]

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjux
AvK schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:21:
Mijn gok is dat het membraan van het expansievat lek is. Dan kan deze de drukverschillen niet opvangen. Komt best vaak voor. Kan je controleren door op de onderkant te tikken. Die moet 'hol' klinken. Als het membraan lek is zit onderin ook water. Dan klinkt ie dof. (Dingen kosten overigens bijna niks en kan jezelf makkelijk vervangen).
Misschien dat het niet helemaal duidelijk was in de TS, dit heb ik gedaan en het vat klinkt goed. (Dof boven, hol onder)
Al heb ik ook gelezen dat het niet gelijk betekent dat hij dan ook goed is.

Echter lijkt mij dat een expansievat niet een klap van 1.5 bar gaat opvangen. Zeker niet als de installatie ook al op temperatuur is.

Ik kan hem vervangen, maar ik twijfel sterk of het vat het is.

Natuurlijk zul je zien dat na vanochtend de druk zich de hele dag netjes geeft gehouden rond de 1.5 bar, en cv heeft veel gedraaid (dit was geen goedkoop dagje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier bij mijn HRE 1.35 koud, 1.5 warm en 1.75 met ketel ingeschakeld. Pomp heeft wel enige invloed op de drukmeting maar geen anderhalf bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:57

AvK

Ready Set Go

fjux schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:51:
[...]

Misschien dat het niet helemaal duidelijk was in de TS, dit heb ik gedaan en het vat klinkt goed. (Dof boven, hol onder)
Al heb ik ook gelezen dat het niet gelijk betekent dat hij dan ook goed is.

Echter lijkt mij dat een expansievat niet een klap van 1.5 bar gaat opvangen. Zeker niet als de installatie ook al op temperatuur is.

Ik kan hem vervangen, maar ik twijfel sterk of het vat het is.

Natuurlijk zul je zien dat na vanochtend de druk zich de hele dag netjes geeft gehouden rond de 1.5 bar, en cv heeft veel gedraaid (dit was geen goedkoop dagje)
Denk nog steeds dat het je expansie vat is. Je hebt grote wijzigingen gedaan in je setup. Je hebt dingen aan en uit gezet. Druk hoog / laag, warmte hoog laag enz. Als je allerlei dingen gaat verbouwen en daarna gaat testen dan breng je letterlijk druk op je expansie vat. Terwijl die het al jaaren het heel rustig had. Lekker bezig. Deed zijn best. Maar ja. Nu was het te veel. Nogmaals dat ding kost tussen de 50 en 100 Euro naar gelang hoe groot je installatie is. Gewoon vervangen. Moertje los, ding er af, nieuwe ding er op (even ontluchten) en batse met die handel. Zou bijna zeggen dat als ik het fout heb dat ik de rekening ga betalen.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10:41
Druksprongen van 1.5 bar als de aanvoer / retour temperatuur constant blijft kan echt niet veroorzaakt worden door een defect expansievat. Deze fout wordt gekenmerkt door een lage druk bij koude aanvoer/retour, en een (te) hoge druk bij hoge temperatuur aanvoer/retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
Zul je altijd zien, de CV heeft zich nu al meer dan 24h netjes gedragen en rond de 1.5 bar gebleven.

Misschien dat er een luchtbelletje zat bij de druksensor ofzo, want alles lijkt weer normaal te werken zonder dat ik iets heb aangeraakt....

Ik houd het nog even in de gaten, in ieder geval bedankt voor het mee denken allemaal!
Pagina: 1