Lekkage na zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-07 17:19
Ik ben sinds eind 2023 een aangekochte woning aan het verbouwen, gelukkig bijna klaar. Alleen nu heb ik een probleem en dat is dat ik ergens lekkage heb.

Ik heb al wat hulp ingeroepen, maar ik weet gewoon even niet hoe verder te gaan.

Op mijn platte dak ligt een dak dat een aantal jaar geleden opnieuw bedekt is met bitumen.

Half vorig jaar zijn er zonnepanelen op het dak gelegd en is een airco unit geplaatst.

In november zag ik wat waterdruppels op de onderkant van het dak, midden onder de plek van de zonnepanelen. Ik heb overlegd met een dakdekker en die dacht dat het condens was. De weken daarna heeft het periodes flink geregend en het dak bleef droog, dus idd condens leek logisch. Daarna heb ik het plafond dicht gemaakt (overal verlaagde plafonds) en gestuct.

Nu zag ik vanmorgen in een andere kamer een natte ronde plek, ongeveer een meter van de rand in het midden van de kamer. Wellicht precies op de grens van de zonnepanelen.

Een van de problemen van het dak is dat er water op blijft liggen. Het water kan niet goed naar afvoer lopen, dak verzakt? In elk geval ligt er dus altijd wat water op. Volgens de eerder genoemde dakdekker is dit best lastig te verhelpen.

Een paar vragen: het vriest nu een beetje 's nachts, hoe kan het nu precies nu zijn gaan lekken? Komt dat door vriezen en daarna snel dooien door de zon die er overdag op staat?

Komt het probleem door de installatie van de zonnepanelen of is het puur pech?

En belangrijkste hoe kan ik het probleem oplossen, liefst zonder grote verbouwingen... Kan een dakdekker alle problemen verhelpen door bijv naden e.d. Extra te checken en waarnodig dicht te maken ?

Ergens rond de rode cirkel moet het nu lekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZtkh9wv7b1tsAm1pTlhQAylXxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kghxbk6n81jG0MujJxRzKkLz.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:50
Ik zou hier even een dakdekker naar laten kijken. Bij platte daken, vaak bedekt met bitumen, ontstaat lekkage door zonnepanelen namelijk vaak door installatiefouten. Bijv. het boren van gaten in de dakbedekking voor bevestigingsmaterialen zoals schroeven en haken. Deze openingen, gecombineerd met het risico op uitdroging en scheuren in verouderd bitumen, verhogen de kans op lekkages. Daarnaast is er bij platte daken een grotere kans op waterophoping door regen en sneeuw, waardoor kleine beschadigingen snel tot waterdoorsijpeling leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Bij zonnepanelen installaties kan er van alles fout gaan, er wordt dan intensief op een dak gelopen en als er een stukje grind door de dakbedekking drukt of een schroefje dan kan het al lekken.
Hier is geen simpele oplossing anders dan alles eraf en het 1 keer goed doen.
Afschot goed maken, zorgen voor goede afvoer en dan de panelen er weer op.
Dat kost geld en tijd en ergernis maar alle andere oplossingen zijn maar gerommel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hier had 1 van de installateurs zijn boor laten vallen op het dak wat bij de eerstvolgende regenbui lekkage opleverde.

Gelukkig was er toen maar 1 partij op het dak geweest, en de monteur gaf ook zelf aan dat dat daar gebeurd was, maar dat hij op dat moment niks zag van schade. Toen netjes alles opgelost door de zonnepaneel installateur, reparatie EPDM en opnieuw verven van de vochtplekken binnen.

Bij jou zijn er meerdere partijen op het dak geweest, dus dan is de oorzaak een stuk minder duidelijk.

Een dakdekker zal het bij jou met een inspectie hopelijk kunnen vinden waar de lekkage vandaan komt idd, en dan kun je daarna evt uitzoeken waar het door veroorzaakt is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Eigenlijk best een zooitje. Zo'n losse kabel over het dak, een tros kabel achter die airco weggestoken, uitstekende rails.

Ik zou alles opnieuw laten doen. En dan meteen wat netter maken. Beetje afschot erin. En in z'n geheel netter werken.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-07 17:19
Het is een partij geweest die de airco's en zonnepanelen heeft geïnstalleerd, en een behoorlijk grote partij ook nog. achteraf had ik net zo goed een prijsvechter kunnen inhuren.

De foto's zijn gemaakt door een dakdekker die links een paar pijpen heeft weggehaald.
Die kabel vind ik ook best slordig, zag ik vanmorgen ook, zo goed had ik hiervoor de afbeeldingen nog niet bekeken.

Ik ga ook de zonnepanelen partij eens bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:37
Condens kan natuurlijk ook prima, zeker na een nacht vorst is het boven op het dak lekker koud, als binnen de isolatie niet op orde is kan dat zeker gaan condenseren. Maar zonder een idee van de dak opbouw te hebben is het een schot in het luchtledige.
Pagina: 1